
Ten eerste: hij komt! Ten tweede: hij wordt lompsnel!
Onze collega’s van AutoBild hebben interessante info over de Audi RS Q5. De komst van deze SUV is volgens hen een zekerheidje. Sterker nog, we kunnen mogelijk volgend jaar al naar de showroom rennen om de Q5 met 500 pk te bestellen. Wat zegt u? Jawel, de opper-Q5 krijgt de beschikking over de bi-turbo zescilinder uit de nog te introduceren RS4, die minstens 500 paarden richting alle vier de wielen vuurt.
Qua uiterlijk zal de RS een stukkie agressiever worden dan de gewone Q5, maar dat mag verder geen verrassing heten. Verwacht in elk geval 20 inch velgen, aluminium spiegelkappen, LED-verlichting en onderin de bips een diffuser met vier uitlaatpijpen. Bestuurder en passagier nemen voorin naar verluidt plaats in sportieve racekuipjes en uiteraard is het interieur verder aangekleed met de snufjes die je van Audi gewend bent, waaronder het Virtual Cockpit-systeem.
De grapevine heeft het over een introductie in de tweede helft van 2017 en men rept over een kale Duitse prijs van 120.000 euro. Voor wie het allemaal een tandje minder ruig mag: er komt natuurlijk ook nog een iets minder pittig gekruide SQ5.
Foto: een gewone Audi Q5
Laat maar,
er andere merken waar je beter je geld kan uitgeven.
“onderin de bips een diffuser met vier uitlaatpijpen”
2 ovale stortkokers lijkt me aannemelijker voor een RS.
4 pijpjes is aan de S-jes voorbehouden.
@cjdg: het zijn alsnog 4 pijpjes die in een mooie ovale koker steken…
@cjdg: met Audi weet je t nooit he, de rsq3 kreeg slechts 1 rs-sierstuk
@ziekegeest: maar dat is op de motor na niet echt een rs vind ik…
Bizar echt. Een RS5 begrijp ik heel goed. 500PK in je RS4/RS5 is al absurd. Maar in een Q5! Ik zie daar absoluut geen meerwaarde meer in. Waarom zou je dat kopen? Als je echt sportief wilt rijden en toch nog een beetje praktisch dan lijkt mij de RS4 toch prima. Ik kan er met mijn hoofd niet bij.
@kilum:
denk dat je eerst de russische nationaliteit moet krijgen om het te begrijpen.
@kilum: net terug uit Dubai, daar rijdt al dit spul. Alhoewel de Q5 daar eigenlijk al een slagje te klein is.
@kilum: als je de Russische/Chineese wegen kent snap je het wel. In zo’n Q5 kom je nog een keer door een kuil heen….
@dutchdriftking: ook dan is het grote onzin. Om 500pk veilig te houden moet zo’n hoge bak veels te stug zijn. Dan kan je veel beter de zwaarste reguliere motor pakken en voor comfort gaan.
@lekbak: De Russen willen de snelste en betalen daar voor, wie is Audi om dan niet te leveren?
@dutchdriftking: ik geef Audi groot gelijk, ik snap alleen de kopers niet.
@kilum: Q5 is volgens mij de best verkochte audi
yo deze wordt bruut man!! moeten wel ook dikke wielkasten op. nu ook aub nog een RS Q7 en RS8 voor de echte grand-souteneurs!!!
De Mercedes-AMG GLC 63 S komt natuurlijk ook nog. AB-test: wie is er als eerste in Tirol?
@el-loco: sneller dan een Skoda Superb 1.9 TDI (130pk) zul je nooit gaan ;).
@willeme: Het helpt wel als je dan de 4×4 neemt denk ik. Voor dat laatste stukje in de sneeuw.
Ik ben toch nieuwschieriger naar dit blok in de RS5. Minder gewicht op de vooras moet toch het stuurgedrag verbeteren. Daarnaast zijn de turbo modellen van de RS range altijd goed te tunen, en halen ze wèl het opgegeven vermogen in tegenstelling tot de atmosferische RS modellen. Ik ben benieuwd!
@dutchdriftking: Een V6 met twee turbo’s zal niet veel lichter zijn dan een V8 denk ik.
@crackdavid: Wordt het nieuwe RS 4/5 blok een V6T?
Op basis van de huidige 3.0, of een ander blok?
Of wordt het op basis van het 4.0 V8T blok van Audi/Bentley/Etc.
@gregorius: 98% zeker zelfde blok als de S4 maar dan met 2 turbo`s, of met een turbo en een compressor.
@gregorius: Het wordt zo goed als zeker de 2.9 V6 uit de nieuwe Porsche Panamera die daar 440 pk levert.
@strepentrekker: vet. Mooi te vergelijken dan met de Alfa concurrent.
@crackdavid: Niet veel lichter, maar wel compacter waardoor de gewichtsverdeling beter zal worden.
@dutchdriftking: is dat wel zo? Er moet een hoop koeling bij vanwege die turbo’s en daarvan zit toch ook een hoop gewicht juist helemaal voorin.
@lekbak: een intercooler weegt niet niks, maar ik denk dat het een gustigere verdeling zal worden. Maar wie weet is de nieuwe RS4 gewoon zwaarder en nog meer gewicht voor de vooras…
@dutchdriftking: jij kunt mij dat vast wel vertellen. Worden er bij dat soort high end motoren nou water of luchtgekoelde intercooler gebruikt? Ik heb niet zoveel ervaring met turbo motoren maar die ik wel ken hebben allemaal watergekoelde intercoolers (scheepsdiesels), en die zijn zwaar! Ik bedenk me nu pas dat luchtgekoelde eigenlijk ook geschikt zijn.
@lekbak: gewoon met lucht. Maar dan alsnog wil een hele turbo setup nog genoeg wegen.
Heeft een rs niet 4 maar 2 uitlaten??
@cisn: nee 5
@thomasthomas: precies, want anders was het wel een rs4?
Belangrijke vraag voor aspirant kopers: Hoe lang gaan de remmetjes mee?
@taxman: En hoeveel motorolie moet je meenemen op vakantie?
Verwacht vier uitlaatpijpen onder de bips?? 4 uitlaten onder een RS? Zijn er eerder 2 grote ovale dan toch, zoals bij iedere andere RS…
Dat is goed nieuws voor de criminelen, lekker een pui inrijden met 500 pk op de 4 bandjes. Succes verzekerd
@lekkerlinksrijden: Je kan hem beter gebruiken als vluchtauto ;)
@crackdavid: te hoog zwaartepunt, daar hebben ze de rs4 of rs6 voor
Liever een Merc Amg of bmw M. Auwdie is niets anders dan een “wannabe” auto.
Een Duitse prijs van 125.000 Ekkermannen.. In Nederland zal dat dus om en nabij de twee ton komen te liggen. Veel geld voor een snelle Q5.
@viezefreddyw: Dan heb je ook een (snellere) Model X.
Nou vind ik de Model X niet moeders mooiste, maar deze ook niet, en met de Model X krijg je meer waar voor je geld. In Nederland dan he.
@fanboy: Wat boeit mij het dat het snelle auto’s zijn. In een SUV ze me dat vrij weinig interesseren. Een Model X vind ik echt een hork van een auto. Ik vind het eerlijk gezegd een van de lelijkste auto’s die dit jaar op de markt zijn verschenen, zeker voor dat geld.
Voor dit geld zou ik kijken naar een strakke Macan.
@viezefreddyw: Hoe moet ik dat ruiken? Dat het je weinig boeit? Jij had het over een snelle Q5
Hoe dan ook, ik zou het allemaal links laten liggen. De Macan is samen met wat Mazda’s (en een Infiniti) de enigen die me over zouden halen naar dit segment. Maar de prijzen liegen er niet om.
Bovendien zou ik er dan het bos mee in gaan, om vervolgens teleurgesteld en te voet terug te komen.
@fanboy: Sorry, bedoelde het niet zo op de manier zoals het wel over kwam. Maar het kan me dus vrij weinig boeien dat deze ‘SUV’s’ heel erg hard gaan in rechte lijn…
En ik ga volledig met jou mee. Ben het met je eens.
Lompsnel?
Is dat ’t moderne, oerend hard..
De combinatie SUV en ‘RS’ is bezopen.
@hansiehansie: hij schijnt best zuinig te zijn… nou ja, zo lang je maar rechtuit rijdt dan natuurlijk.
Doe mij maar de X5 M of X6 M!
Is dit een nieuwe?
Een Audi met 500 pk? Sorry, ik koop liever iets wat wel klasse en uitstraling heeft.