• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Helaas: subsidie voor tweedehands EV’s is op

Auteur: machielvdd, gepost 21 november 2023 om 08:03 – 9 Reacties

Helaas: subsidie voor tweedehands EV's is op

Stond je op het punt om een tweedehands EV te kopen? Dan kun je beter nog even anderhalve maand wachten.

Waarom zou je een nieuwe auto kopen als je ook een betere auto tweedehands kunt kopen? Die vraag kun je eigenlijk altijd wel stellen en zeker bij EV’s. Waarom zou je zo’n armzalige Dacia Spring kopen als je voor hetzelfde geld een nette tweedehands BMW i3 of Volkswagen e-Golf kunt kopen?

Nu is het ook niet zo dat het storm loopt voor tweedehands occasions, maar de subsidie is ieder geval wel op. Dat maakt de RVO bekend. Er zat €32,4 miljoen in het potje en dat is nu allemaal vergeven. Op is op.

Het subsidiebedrag was €2.000, dus een snelle rekensom leert dat er dit jaar 16.200 elektrische occasions met subsidie gekocht zijn. Het gaat alleen om auto’s die nieuw maximaal 45 mille gekost hebben. Pieter Omtzigt hoeft zich geen zorgen te maken dat iedereen dikke Model S-en en e-trons heeft gekocht met deze subsidie.

Hiermee is er in ieder geval nog één subsidiepotje leeggeraakt, want dat gaat met het potje voor nieuwe auto’s niet meer gebeuren. Die is op dit moment nog voor 41% vol. Dat betekent dat er nog zo’n €27,4 miljoen over is van de €67 miljoen.

De overheid heeft het animo voor nieuwe elektrische auto’s dus compleet verkeerd ingeschat, maar voor de occasions komt het aardig uit. Als je nu een tweedehands EV wil kopen hoef je maar anderhalve maand te wachten en voila, je kunt weer subsidie krijgen.

Foto: BMW i3-combo, gespot door @edwinpeek

Ook interessant!

  • EV subsidie is gewoon veel te laag!
  • Verkoop tweedehands elektrische auto’s keldert
    Niemand wil een tweedehands elektrische auto
  • Onderzoekresultaat na tegenvallende aanvragen EV subsidie
  • Onderzoek naar subsidie Chinese EV's is tegen China's zere been

Nieuwste artikelen

  • Lexus LFA is terug als gelikte coupé
  • Zo stel je de goedkoopste Tesla Model 3 Standard van je dromen samen
  • Toyota GR GT is hier: V8, 650 pk, 850 Nm en een aluminium frame
  • Wat als je een supercar als schilderij gebruikt?
FacebookTweetPinLinkedIn

Elektrisch, geld, occasion, subsidies

Vorig bericht: « Paarse BMW M3 is de dikste van vandaag
Volgend bericht: Huh, nu al? Facelift voor de Hyundai Tucson »

Lees Interacties

Reacties

  1. Robert zegt

    21 november 2023 om 08:10

    Gezien het gegeven dat er nu eindelijk eens wat minder onbetaalbare EV’s zijn (of zijn aangekondigd voor 2024), verwacht ik dat het subsidiepotje voor nieuwe auto’s in 2024 weer wat vaker zal worden aangesproken.

    Login om te reageren
  2. Johanneke zegt

    21 november 2023 om 08:45

    Zag dat 2018 nissan leafs maar rond de 16k kosten. 14k met subsidie. Vind ik erg meevallen. Als onze 2e auto kapot gaat koop ik er zo1. Range en vooral laadsnelheid is wel net te matig voor mij om als familie auto te gebruiken.

    Login om te reageren
  3. pomoek zegt

    21 november 2023 om 09:11

    Stomme regeling. Die flauwekul met potjes. Compleet onrechtvaardig. Gewoon 2k subsidie als je een 2e hands ev koopt. Niet zo benauwd over doen.

    Login om te reageren
  4. TheMaster zegt

    21 november 2023 om 09:20

    Nou, het zou mij niet verbazen als deze 41% nog op gaat… Refresh Model 3 en vooral de Model Y die nu in aanmerking komt voor subsidie. Dit waren al de best verkochte EV en zal gaat hierdoor in Q4 nog veel sneller. 42k voor een Model Y is gewoon een hele goede deal

    Login om te reageren
  5. DeWitteCondor zegt

    21 november 2023 om 09:51

    Het zou de overheid sieren als ze gewoon 1 subsidiepot maken voor nieuw en gebruikt. Ik begrijp niet waarom er een onderscheid gemaakt moet worden. Sterker nog, subsidie op een gebruikte EV lijkt me meer circulair dan op een nieuwe EV. Ik vind het daarnaast geld over de balk smijten als je eerst moeite hebt gedaan met allerhande subsidies om een EV in Nederland op de weg te krijgen en dat die dan vervolgens geëxporteerd wordt omdat het aantrekkelijk(er) is om een weer een nieuwe (gesubsidieerde) EV te kopen.

    Login om te reageren
  6. MarcoM zegt

    21 november 2023 om 10:06

    EV geef ik nog 2 jaar en dan is het gedaan, tenzij de overheid iets gaat verzinnen op financieel gebied, want zoals het nu gaat is het geen stimulans.

    Login om te reageren
    • Johanneke zegt

      21 november 2023 om 11:48

      Die stimulans is straks niet meer nodig. Je kan straks al een 3008 kopen met 700km rijbereik. Over een jaar of 5 zijn er allemaal van dat soort wagens, die 700km op een accu kunnen en ook nog eens retesnel kunnen laden. Wat voor nadelen heeft het dan nog. De kmprijs zal ook zonder subsidie veel goedkoper zijn dan een ICE.

      Login om te reageren
  7. cloverleaf zegt

    21 november 2023 om 11:05

    Stop nou gewoon met al dit soort onzinnige toeslagen, aftrekposten, subsidies etcetera. Inkomstenbelasting omlaag en laat werken nou eens lonen. Al dat rondgepomp van geld werkt vrijwel nooit. Dit is enkel subsidie voor de wat rijkeren. Als diezelfde rijkeren minder IB betalen dan houden ze vanzelf geld over voor elektrische auto’s, zonnepanelen, warmtepompen. Als land hebben we er veel meer aan als meer mensen meer gaan werken.

    Login om te reageren
    • Johanneke zegt

      21 november 2023 om 11:50

      Waarom zou je meer werken? Voor die 5 tientjes op vrijdag omdat je zoveel belasting betaald op je loon? Ben ik liever vrij.

      Ik werk 4 dagen, mijn vrouw maar 2×9. Stel ze maakt er 3×9 van, hebben we extra dag opvang nodig, minder opvangtoeslag enzo, netto gaat het om meer stress en 200 euro ofzo per maand.

      Zolang meer werken niet beloont wordt gaan wij niet meer werken.

      Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North