Déjà vu? Nee, de rollen werden ook nog omgedraaid voor de Volkswagen-Tesla CEO-rendezvous. En zo maakte Herbert Diess duidelijk wat hij vond van de producten van Tesla.
Men heeft het altijd over de achterstand van de ‘gevestigde orde’ tegenover Tesla wat betreft elektrische auto’s. Dat Volkswagen nu nog even komt aankakken met een elektrische auto terwijl die van Tesla al jaren op de markt zijn. Volgens die logica mag Elon Musk in de slappe lach komen te liggen als het gaat om de vergelijking met bijvoorbeeld de ID.3.
Vergelijking
Die vergelijking werd gisteren gemaakt toen Elon Musk en Herbert Diess een rondje maakten in de Volkswagen ID.3. Het is een nogal zakelijk gesprek en het enige wat Musk zegt is iets corrects over hoe de ID.3 niet tegenvalt voor een totaal trage auto. Of daar komt het op neer. In ieder geval geen harde claims.
Omgekeerde wereld
Dat is dus wat de grote baas van Tesla denkt over de Volkswagen. Maar hoe zit het andersom? Daar is geen leutig filmpje van. Wel een reactie van Herbert Diess op zijn eigen post op Linkedin met het filmpje van de ID.3 en Musk.
Oftewel: beide heren hebben wel wat te zeggen over elkaars producten, maar houden het zakelijk. Herbert Diess benoemt wel dat de Tesla Model Y een goed referentiekader is voor de experience, updates (het OTA-systeem), rijhulpsystemen, prestaties, het Supercharger-netwerk en rijbereik. Vervolgens eindigt het met een steek onderwater richting elektrische auto’s gebaseerd op niet-elektrische platformen. Dat zijn niet de beste EV’s. Auto’s als de Audi e-tron en zo, toch, Herbert?
Geen samenzwering
Overigens hoef je niet te verwachten dat deze hoogstnoodzakelijke uitspraken en vriendelijkheden betekenen dat de heren iets in hun schild voeren. Er komt geen samenwerking tussen Tesla en VW. Ze blijven dus concurrenten van elkaar, maar dat gaat kennelijk vrij vriendelijk.
Pascal zegt
Mooi hoe ze met elkaar omgaan; liever dit respectvolle gedrag dan moddergooien. Ze kunnen allebei iets van de ander leren en dat beseffen ze blijkbaar. Dat doet me ook denken aan het goede contact wat er tussen Bill Gates en Steve Jobs was. Daarnaast geldt natuurlijk altijd: “keep your friends close but your enemies closer” ;)
mashell zegt
“Er komt geen samenwerking tussen Tesla en VW.”
Over twee maanden: Tesla doet bod op VW. Of andersom. Of toch een samenwerking. Of de superchargers worden overgenomen door ionity.
flutterby zegt
@mashell: dat zie ik niet gebeuren. Wat heeft VW toe te voegen aan Tesla? Als het om afwerking, service en interieur gaat kunnen ze met de recent opgehaalde miljarden Mazda kopen en houden ze er zelfs nog één over.
Tesla skateboard, infotainment, rij-assistentie en Mazda interieur en exterieur lijkt mij een ultieme combinatie voor de traditionele koper, naast het Tesla merk.
Alleen denk ik niet dat Tesla zich zoveel op de auto markt wil richten, maar meer op mobiliteit en energie.
b00st zegt
Huur een kamer, jongens!
frank2b zegt
VW zal denk ik niet per sé kritiek hebben op hun eigen e-tron …..
goodvibrations zegt
Ze komen dichterbij.. Maar ik verwacht wel dat Elon al met zijn volgende strategische zet bezig is… Noodzakelijk om nr. 1 te blijven..
realhustler zegt
Volkswagen is grootaandeelhouder in een bedrijf wat vergevorderd is in Lithium accu’s, dus niet Lithium ion accu’s. Lithium is heel licht, maar explosief als het vochtig wordt, en heeft nog wat vervelende eigenschappen.
Die uitdagingen schijnen beslecht, en de verwachting is dat het Lithium gehalte in accu’s fors zal toenemen, waardoor het gewicht afneemt en de capaciteit toeneemt. Waarschijnlijk ook nog goedkoper.
De verwachting is 3-5 jaar en dan is het productie rijp. Als VW dan diverse modellen op de markt heeft die elektrisch zijn, en de infrastructuur eromheen verbeterd is, dan kunnen ze vrij snel de bestaande model lijn upgraden naar de nieuwe accu’s en drukken ze iedereen uit de markt, of logischer, tegen veel geld leveren ze deze technologie aan de concurrentie.
Edge zegt
@realhustler: Ik kan mij vergissen, maar volgens mij werkt Tesla óók aan lithiumbatterijen. Ik weet niet hoe ver in het ontwikkelproces Tesla zit, maar gezien de relatieve snelheid waarmee zij producten op de markt kunnen/durven brengen zou het mij niks verbazen als ze Volkswagen te snel af zijn.
realhustler zegt
Er zijn vast vele partijen mee bezig, en de toekomst gaat vertellen of het lukt en wanneer.
Feit is, de energie dichtheid van accu’s is nog steeds dramatisch vergeleken bij brandstof, en er moeten echt sprongen gemaakt worden daar, om subsidie vrij iedereen over te laten stappen op elektrisch rijden. Als dat is wat we willen, als dat de oplossing is. Want ook dat is de vraag.
Tesla’s zijn heel efficient, en dat is heel knap. Maar hang er een aanhanger achter en ga bergop met slecht weer, en dan helpt het niet meer dat de auto efficient is, en kom je nergens.
flutterby zegt
@realhustler: voordeel van berg op is dat je ook weer berg af kan en een groot deel van de energie terug kan winnen.
pramm zegt
Volgens mij voldoen de huidige ev’s al voor 99% van de autorijders en voor 99% van de ritten. Die lagere energiedichtheid is bij regulier verkeer geen enkel issue, bij vakanties moet je rekening houden met 10 a 15% extra reistijd. Die verdien je trouwens gedurende het jaar wel terug met tanken.
Omdat een ev dermate efficiënt met energie omspringt is het juist een prima alternatief voor conventioneel aangedreven auto’s.
Eric Reis zegt
Uit eigen ervaring na ruim 3000 kilometer reizen in een Model 3 met aanhanger kan ik zeggen dat het gemiddeld verbruik met aanhanger op de vlakke weg met constante snelheid zo’n 30% hoger lag dan zonder aanhanger en in de bergen tot 100% hoger. Dat is niet niks. Maar je kunt nog steeds overal komen. A Better Route Planner was mijn trouwe hulp bij het plannen van de route en de laadpunten. Tip: als er geen laadstation is op je eindpunt, plan dan je bestemming als een ‘tussenstop’ op weg naar een volgende supercharger. Dan weet je zeker dat je ook weer thuis komt.
lekkerlinksrijden zegt
@Edge: Tesla is er al langer mee bezig, ze zijn bezig/hebben al een nieuwe fabriek in de VS voor accu’s. Paar maanden terug las ik een stukje over een Duitse universiteit die al erg ver was met solidstate accu’s, ze hadden het over 1 á 1,5 jaar om klaar te zijn voor produktie. Er wordt wel vaker wat geroepen maar toch, misschien op korte termijn
clubbtraxx zegt
Tesla was dacht ik bezig aan solid state batterijen. Voordeel daarvan is o.a. dat ze belachelijk snel opgeladen kunnen worden. 1 minuutje aan de supercharger en een volle batterij, dat werk.
ty5500 zegt
Goh van Toyota wordt ook gezegd dat ze binnen een aantal jaar solid state batterijen op de markt kunnen brengen. Tesla zou dan weer door gewijzigde batterijsamenstellingen op het punt staan om de energiedichtheid gevoelig te verhogen en de prijs te verminderen.
Voorlopig lijkt het allemaal nog veel PR en hebben ze allemaal iets op relatief korte termijn. Eerst effectief zien en dan geloven:).
crepito zegt
@realhustler: Dat is wat te positief. Misschien over 5 jaar de eerste solid state batterijen. Dat zeggen ze ook zelf. Zijn overigens een dozijn partijen mee bezig. Nog niets bekend qua prijs. 500Wh/kg moet dan mogelijk zijn, maar lithium-ion heeft nog wel potentie tot 400Wh/kg.
koeberg zegt
> maar dat gaat kennelijk vrij vriendelijk.
Logisch. De koek is groot genoeg en groeiende. De markt voor EVs stijgt harder dan beide momenteel kunnen produceren. Dus de komst van de ID.3 vormt geen gevaar voor Tesla. En andersom hoeft ook Volkswagen niet bang te zijn dat ze hun elektrische auto’s niet kwijt kunnen.
Specht zegt
Mijn volgende auto wordt iniedergeval iets met benzine en minimaal 6 cilinders. Gewoon omdat het kan.
Ja, ik weer! zegt
Precies, mijn idee!
Allemaal prachtig die electrificatie, maar niet voor je portemonnee en al helemaal niet voor het milieu.
Paul58 zegt
@Specht: check. Die keuze voor een 6 cilinder heb ik 2 jaar terug al gemaakt. Daar ga je geen spijt van krijgen. Elke dag een glimlach
donstorm zegt
Alleen de tablet met de software is wellicht interessant voor VW, de rest van Tesla is een bouwpakket van bestaande onderdelen en oninteressant. Tesla koopt motoren van Fukuta (Taiwan), de omvormer komt van STMicroelectronics (Italiaans-Frans bedrijf), celletjes komen van Panasonic, luchtvering van Continental enzovoorts enzovoorts. Wat Tesla zelf maakt is van kwaliteit ruk, bijv. de carrosserie, delen van de stuurinrichting etc. Sla facebook erop na, ook de Model Y is middelmatig in de uitwerking. Als particulier nog niet eens met een stok van 10 meter aanraken.
Richmond zegt
@donstorm: elke auto fabrikant is een samenraapsel van onderdelen die door anderen geproduceerd worden.
ty5500 zegt
Ben is door je lijstje gegaan uit nieuwsgierigheid Jeetje, wat een hoop larie. Als het zo simpel was, kon je je lijstje gewoon doorsturen naar Diess, slaapt hij direct een stuk beter want dan hebben ze niks in te halen. In het ergste geval koopt hij gewoon zelf de motor, batterijen en omvormer daar, krijgt hij nog een mooie korting met zijn productiecijfers. De motor wordt door Tesla zelf gemaakt, waarbij eveneens onderdelen van externe leveranciers worden gebruikt. Ze kunnen niet elk onderdeel zelf maken. De batterijen worden in een partnership met Panasonic gemaakt in een gebouw van Tesla.Iets anders als gewoon wat batterijen aankopen bij een leverancier (wat o.a. mercedes en audi doen en waardoor ze dikwijls met serieuze batterijtekorten zitten). Hiernaast gaan ze volledig zelf batterijen batterijen produceren en kopen ze voor China ook bij in bij CATL. De transistoren voor de omvormer worden geleverd door stmicroelectronics, de omvormer zelf is echter een eigen tesla ontwerp.
Facebook om de kwaliteit van een merk in te schatten is al helemaal lachwekkend. Ze hebben best nog stappen te zetten op vlak van afwerking. Maar dat overkomt zelfs de grootste zoals het duitse autoblad auto motor und sport enorm kritisch aangeeft over de id3.
Samengevat: panel gaps, pover geverfd op sommige plaatsen (o.a. onder motorkap) trage en soms niet functionerende software, zetels van de testauto zien er al afgeleefd uit, harde plastiek, povere range
https://www.auto-motor-und-sport.de/elektroauto/vw-id-3-qualitaetsprobleme-test-verarbeitung-elektronik/