Herleef turboloze tijden met deze ongebruikte Ferrari-V8

Auteur: , 22 Reacties
Herleef turboloze tijden met deze ongebruikte Ferrari-V8

De 4,5-liter V8 heeft de Ferrari 458 altijd als de pest vermeden.

Ferrari is bijzonder terughoudend, in de zin dat ze het eigenlijk nooit waarderen wanneer mensen aan de haal gaan met hun producten. Vraag maar aan deadmau5. Dit betekent evengoed dat de sportwagenfabrikant met geen mogelijkheid losse motoren vanuit de achterdeur verkoopt om een zakcentje bij te verdienen, en de levens van gekke projectknapen op die manier versimpeld.

De enkele keren dat we zo’n Italiaanse brandstofstoker op het internet zien verschijnen, zijn dan ook tamelijk schaars. Zeker wanneer we spreken over de écht zeldzame motoren, zoals die uit de LaFerrari.

Met dit in het achterhoofd is het bovenal opmerkelijk te noemen dat we op een veiling van nota bene RM Sotheby’s een dergelijke krachtbron tegen het lijf lopen. Echter is het geen hyper-complexe KERS-creatie zoals de LaFerrari geniet, maar een authentieke, natuurlijk ademende 4,5-liter V8 uit de Ferrari 458.

Herleef turboloze tijden met deze ongebruikte Ferrari-V8

De achtcilinder is een van Ferrari’s Laatsten der Mohikanen, daar de Italianen in het vervolg geen turboloze middenmotoren meer in haar auto’s zouden verwerken. De 458 werd opgevolgd door de 488, waarmee de coulissen voor het blok langzaam maar zeker sloten.

De 4,5-liter V8 die we hier voor ons hebben zal voor de koper een nagenoeg unieke vangst zijn. Het blok heeft namelijk nooit eerder onderdeel uitgemaakt van een aandrijflijn, en heeft daarom ook nog nooit in een 458 gelegen. Daarmee wordt het uitbrengen van een bod op de 570 pk sterke V8, die tot 9.000 RPM draait, toch wel héél aantrekkelijk. RM Sotheby’s wilde nog geen schatting uitbrengen van de uiteindelijke prijs.



22 reacties

Mooi voor in de Golf.
@dutchdriftking: Doe je hem dan wel achterin? :P
Tijd om van een Fiat Panda 100HP een 570HP te maken. Toch allemaal Fiat-onderdelen dus dat past zo in elkaar!
Eens wat anders dan een LS in een kratje.
Wel mooier blok dan een ls crate engine…
Ik zou dit blok in de 488 gooien. Ultieme supercar in mijn ogen.
@berlinetta: Dan kun je beter een 458 kopen. Nog mooier ook dan de 488.
@kilum: Nee. Ik vind de 488 toch echt mooier dan de 458. Ziet er wat volwassener uit.
Ziet er uit als een stuk showroom decoratie. Zal leuk staan in menig garage van een verzamelaar.
Ik zou dit blok in een 360 of een 430 hangen. En mocht het passen…. Een Alfa 4C.
Mooi blok voor in een Lancia. Jammer dat de Thema nu een 300C met Lancia badge is anders was het wel passend geweest. In een Flavia dan maar?
@kilum: in een Fiat 124 zou ook enigzins historisch correct zijn, in navolging van de Fiat Dino spider. Al is dat natuurlijk ook een halve Mazda, maar goed.
Ik zou dit blok in zo’n smalle Suzuki Carry leggen. Gewoon omdat het kan!
@kennone: En opeens is me helemaal duidelijk waarom Ferrari geen losse blokken via de achterdeur verkoopt…
Zit alleen geen versnellingsbak aan zo te zien, kunnen de échte puristen er een T56 aan hangen voor het betere handwerk
In een mooie Alfa 75 hangen, 570 pk’s op de achterwieltjes. Nice! 155 is ook een leuke optie, wel even ombouwen naar RWD en er dan een soort DTM replica van bouwen (ja ik weet dat die dingen AWD hadden maar daar houd ik niet van).
Voor elk project hierboven is een leuke motor te vinden op: https://www.eurospares.co.uk/browse/engines
Van F40 tot Murcielago blokken alleen wel n paar centen meenemen :)
Niet in een 458 gelegen dus is deze dan wel stiekem via het achterdeurtje weggeglipt?
Leuke salon tafel
Ik zou hem op een mooie plek in huis zetten. Zo fabriceren (uitlaat ed) dat ik hem veilig in huis kon laten draaien en, puur en alleen als ontspanning, elke dag een kwartiertje laten draaien, prachtig om te zien en te horen.
@phevtreb: en daar ga je de mist in, want dat gaat flink in onderhoud kosten. Ga maar ervan uit dat je elke keer op jaarbasis zo vijf duizend euro kwijt bent. Spreken doe ij uit eigen ervaring trouwens.
@barry355gtb: dat zou ik er voor over hebben..

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).