
Tenzij je in een hutje op de Veluwe woont, zie je Toyota’s badge elke dag weleens. Maar heb je er ooit echt goed naar gekeken?
Badges, het blijft een dingetje. Sommigen willen er zoveel mogelijk op hun auto, anderen laten ze juist bewust weg voor de cleane look. Als uithangbord voor je bedrijf is een goed beeldmerk erg belangrijk, zeker als je auto’s verkoopt. Veel fabrikanten doen er alles aan om hun badges wereldwijd bekend te maken. Gek genoeg gaat BMW, dat al 100 jaar min of meer dezelfde badge gebruikt, opeens juist tornen aan de ‘blauw-witte propellor’ die stiekem geen propellor is.
Enfin, terug naar Toyota. Op het eerste gezicht lijkt het logo op een combinatie van drie ovaaltjes. Een grote, en twee kleinere die gevangen worden door de grote. Je hebt er niet veel verbeeldingskracht voor nodig om er een ‘T’ in te zien. Maar, wist je dat alle andere letters in ‘Toyota’ ook in de badge zitten? Nee? Let op:

UPDATE: gezien de consternatie in de comments leek het me goed om de aandacht te verleggen naar deze mysterieuze Bentley’s in de dolomieten. Kuch… Maar goed, onderstaande is wat Toyota er zelf over zegt. Toch blijft het bijzonder dat de letters in het logo zitten.
The overlapping of the two perpendicular ovals inside the outer oval symbolize “T” for Toyota, as well as a steering wheel, representing the vehicle itself. The outer oval symbolizes the world embracing Toyota. Each oval is contoured with different stroke thicknesses, similar to the “brush” art known in Japanese culture.
Kaplow! Mind Blown! Jaja dames en heren, live and learn…





Creatief hoor, ik zal anders naar de badge op mijn auto gaan kijken.
Kom op man, het zijn Japanners; ik het niets minders verwacht :)
Nu moet ik de onzin toch echt even corrigieren. Toyota is ooit begonnen als naaimachinefabrikant. Het logo is dan ook het oog van een naald met een draad er doorheen. Kaplow! Mind Blown!
@MrSkyline: Ja ze steken er de draad mee hoor
@MrSkyline: Haha heerlijk, ik had al zo’n vermoeden dat er een heel ander verhaal achter zat
@mrskyline: En dus klopt het geheel nog steeds, want het geeft alle antwoorden in één symbool. Prachtig.
@Orichy: precies. Het logo is als de opkomende zon die de neerwaartse wind begroet met ogen van vuur en goud? Doet niet onder voor de wartaal die de Westerse bedrijven doorgaans bezigen dus. ;-)
@mrskyline: Waarom vertelt de officiële website van Toyota dan een ander verhaal?
“The current Toyota mark was introduced in October of 1989, to commemorate the 50th year of the company. The development of the current logo took about five years, as it was necessary to develop a suitable logo to integrate with the rising profile of Toyota in foreign countries. There were two motivating factors in designing the logo: recognition from a distance announcing the “arrival of Toyota”, and a logo with a strong visual impact that stands out from other automobiles.
passion
There are three ovals in the new logo that are combined in a horizontally symmetrical configuration. The two perpendicular ovals inside the larger oval represent the heart of the customer and the heart of the company. They are overlapped to represent a mutually beneficial relationship and trust between each other.
The overlapping of the two perpendicular ovals inside the outer oval symbolize “T” for Toyota, as well as a steering wheel, representing the vehicle itself. The outer oval symbolizes the world embracing Toyota. Each oval is contoured with different stroke thicknesses, similar to the “brush” art known in Japanese culture.
The space in the background within the logo exhibits the “infinite values” which Toyota conveys to its customers: superb quality, value beyond expectation, joy of driving, innovation, and integrity in safety, the environment and social responsibility.”
@mrskyline: Eh, ze hadden helemaal geen logo tot 1989. Of althans, het logo was tot dan toe niks meer dan “toyota” in blokletters op de auto plakken.
Dat slaapt toch een stuk lekkerder nu ik dit weet. Dank voor deze verlossing
En nog mooier/grappiger is dat er dus ook Toyoda, de naam van de oprichter van te maken is. Daar zal vast ook rekening mee zijn gehouden, bij dit ontwerp. Echt een Japans dingetje dus, mooi en goed om leren en te weten.
Wat een flutartikel dit, gebaseerd op internet rumors door mensen met teveel tijd. Zullen we toyota zelf maar aan het woord laten hierover:
http://www.toyota-global.com/showroom/emblem/passion/
-edit: nutteloze bijdrage-
@jjcp: Ach, niet zo negatief, het is Autoblog.nl maar, Autonieuws van de straat met een lach.
En als nog is alles wat er overgezegd wordt waar, het is maar net wat je er in wil zien, Toyota geeft er een eigen verhaal aan, over het hart van de klant en het hart van het bedrijf wat elkaar in het midden raakt en daar omheen de gehele Toyota wereld, als ik het goed begrepen hebt.
Maar alle andere verhalen die er de ronde doen, zijn leuke anecdotes om het geheel nog wat extra jus te geven, het maakt toch niets uit of het waar is, of niet.
Je moet niet alles zo serieus nemen in de wereld, of vindt jij dit echt fake-nieuws?
@jjcp: vind ik de internet versie toch beter, wat een gelul zeg.
wacht… jullie wisten dit niet??
@keeper1: precies dit.. deze afbeelding stond in ‘64 al in de betere tijdschriften
@keeper1: inderdaad zeg, dit is echt oud.. :s
Mijn leven is nu helemaal compleet na het lezen van dit artikel…..oh wacht alleen nog een Prius voor de deur en ik heb niks te klagen
Hahahah.. met deze vormen en wat creativeit kun je er ook nog wel BMW of Audi mee schrijven. :-)
Creatief zulke betekenissen in logo’s. Bij Renault kunnen ze er ook wat van: http://i67.tinypic.com/281vmug.jpg .
@engel:
Roest En Narigheid Achtervolgen U Lange Tijd
Daar hebben knappe koppen vast heel lang over nagedacht… Maar niet lang genoeg…
Het was pas echt knap geweest als de naam van de oprichter, dhr. Toyoda, ook in het logo verwerkt zou zijn.
@moveyourmind: och 5 jaar is lang genoeg, als je lang genoeg kijkt, dan zie je in het bovenste gedeelte van het middelste ovaaltje het oog van. Een rijst wijntje vooraf doet wonder.
2004 belde..
@ral9010: Al belde 1964, met een mobiel, het blijft een grappige anecdote, die niet echt waar is, maar wel leuk is.
Mind = blown
Wist je dat je met voldoende lijnen alles kan maken… In de jaren 90 waren ze hier heel goed in op digitale displays…