
BMW heeft een geluid verzonnen voor de elektrische BMW. Dat klinkt zo.
Geen uitlaat, geen brullende motor. Bij een BMW M GmbH-product is stilte ook zo wat. Er moet toch wel iets te verzinnen zijn? Bij gebrek aan een plofmotor heeft BMW een synthetisch geluid bedacht voor de nieuwe elektrische M3.
Elektrische BMW M3 geluid
Nu is de S58 niet de meest symfonische motor ooit en in het interieur is voor geluid dat door de speakers wordt gepompt. Maar het is nog altijd lekkerder dan het geluid van een elektromotor, wat in principe gewoon stilte is. Bovendien kun je bij een verbrandingsmotor nog zelf knutselen door de uitlaat aan te passen. Bij een elektrische auto ben je overgeleverd aan wat de autofabrikant heeft bedacht.
Dit heeft BMW bedacht voor het geluid van de elektrische M3. In een video bespreken engineers het hete model en we krijgen een glimp te horen van de synthetische soundtrack.
Het geluid is te horen aan het einde van de video in het interieur. Eerlijk is eerlijk, zo slecht is het niet. Natuurlijk is het nep. Maar het is niet zo ufo-achtig als de Hans Zimmer geluiden in bijvoorbeeld een BMW i4 M50. BMW heeft zijn best gedaan om het geluid van een zes-in-lijn met turbo’s te simuleren. Toch is het even schrikken, al dat neppe gedoe.
Het is nog onduidelijk welke vorm het merk geeft aan het geluid. Bij de IONIQ 5 N heeft Hyundai er bijvoorbeeld voor gekozen om nep versnellingen te simuleren. Of BMW dat ook gaat doen is niet bekend. Het is ook mogelijk dat er één versnelling klinkt, waarbij het geluid oploopt in de toeren.
Het is wat het is. De elektrische BMW M3 is straks een feit en de engineers moeten ook maar wat verzinnen om het een beetje leuk te maken. Want zonder geluid is het wel heel erg saai. Beter iets dan niets?
Pff… Als je alleen wil weten hoe de auto klinkt zijn de laatste 10 seconden van de video genoeg.
Wel een grappig geluid, klinkt wat zoals een opgevoerde Skyline/Supra uit de jaren negentig, enkel de wastegate bij het lossen van het gas ontbreekt nog.
Het is geen V8 geluid, maar het had veel slechter gekund.
wauw, exact 2 seconden aan FAKE interior sounds…
Ik heb er echt helemaal niets mee. Het moet allemaal zo stil mogelijk (ik heb nu winterbanden met schuim erin bijvoorbeeld) en met een EV ben je al heel stil. En dan ga je iets componeren want het moet geluid maken.
Ooit klonk het zo : https://youtu.be/81HOFhh1Mm8?t=1390
Ik kan hier niet warm van worden. Een test tussen deze M3 en de snelste Tesla 3 lijkt mij even boeiend als een test tussen een Miele en Siemens wasmachine.
Die M schreeuwt gewoon om versnellingen. Best vet geluid op het einde van de video.
Als eigenaar van een 5 N. Zonder versnellingen is het valse geluid afschuwelijk. Met de versnellingen vind ik het heerlijk! Toch op een leuke rit. Is het een saaie rit, dan beter alles af en leuk muziekje op en dan is ie lekker stil.
En dan heb ik toch meer dan tien configuraties van aftermarket uitlaten gehad op mijn vorige benzineauto’s en ook altijd het valse motorgeluid afgezet indien aanwezig, vond ik altijd hatelijk.
Geluid is belangrijk, goed geconcentreerd rijden is genieten. Zonder geluid is ongeveer zoals dansen zonder muziek. Geluid is entertainment, belangrijkste is dat het goed uitgevoerd is. Of de ‘muziek’ echt is, is eigenlijk niet zo belangrijk, want op het einde van de dag zijn alle autogeluiden ‘ge-engineered’…
Hopelijk doet BMW dit goed, maken ze een goede elektrische M dan kan die in de toekomst zeker op de oprit komen. Klonk alvast goed.
Eens, al moet ik zeggen dat ik onze 5N voor 99% van de tijd prima rijdt zonder geluid. Als je in N mode rijdt met N-shift en je drukt op de NGB knop dan schakelt het geluid ook over op 1 versnelling en valt de versnellingssimulatie weg.
Als de weg zich ervoor leent, N-modus aan :-)
BMW heeft in zijn motorengamma best motorgeluiden die zich prima zouden lenen voor een simulatie.
Wat een treurnis, kom dan met wat nieuws qua sound. Een soort boormachine gejank in het kwadraat ofzo, maar naar ICE geluiden luisteren in een EV is gewoon kansloos.
Naar mijn mening is dit nog steeds een product van wat later
‘de EV-golf rond de start van het tweede decennium van de 21e eeuw’
zal gaan heten. In normaal woon-werkverkeer (waar iedereen zich elke dag in begeeft) zal dit M3-product in de normale modus een identieke rijervaring bieden als het topmodel van elke andere EV-concurrent. Want in normaal verkeer -met de gedachten vaak ergens anders bij- overlappen die performance windows compleet.
Wat de M3 klant wil – en waar hij zijn twee ton voor neertelt- is een ándere rijervaring, in normaal woon-werkverkeer, -met-de-gedachten-ergens-anders-bij, hij wil zich speciaal voelen, hij wil merken waar die 200 ruggen voor nodig waren. Als hij voor 150 ruggen minder hetzelfde elders kan halen, veel succes BMW met het vinden van de juiste klant en de juiste markt voor het nieuwe product.
@dare2think sorry maar in normaal woon-werk verkeer is er toch ook geen verschil tussen een benzine M3 of een dik aangklede 318i? Of verschil tussen een M3 of RS4? Sta je ook gewoon met benzine walmen in de file te tuffen.
Lijkt mij grappig als jij over 25 jaar nog eens deze comment terug leest en denkt “tja, ik was een beetje naïef”.
Ik denk wel te begrijpen wat @daret2thinkbedoelt: een dikke dure snelle auto moet ook bijzonder voelen als je 80 op een N weg sukkelt of, idd als je 4 stromen dik op de A2 tussen de trajectcontroles kruipt met 100 p/u. Als je dat gevoel niet krijgt, dan heeft het totaal geen zin om 2 ton neer te tikken voor zo’n dikke kar.
Ik zou gewoon het geluid van een RC auto willen, dat neppe ICE geluid hoeft van mij niet, omarm gewoon de elektrificatie.
Pfff, wat suf.
Ik vind dat het geluid moet hinniken.
https://hagerty-media-prod.imgix.net/2020/05/Horsey-Horseless-1899-image.jpg?auto=format%2Ccompress&fit=crop&h=588&ixlib=php-3.3.0&w=640