Het grote dilemma van de Audi S4 (en RS4)

Auteur: , 111 Reacties
Audi S4 Avant (B9) '17

Een lekkere motor, quattro, automaatje: dat is toch perfect? Of niet?

Het was al langer aan het borrelen, maar onlangs kookte het even over in de hersenpan van ondergetekende. Mijn zeer gewaardeerde collega @RubenPriest had een artikel geschreven over een Audi met een bruin interieur. Dat zag er bijzonder fraai uit, eerlijk is eerlijk. Wat mij enorm tegenstond: het was een Audi Exclusive optie. Je weet wel, de luxe divisie die zich bezighoudt met bijzondere wensen van wat meer vermogende klanten. Prima dat zo’n instantie er is, het levert immers originele en aparte uitvoeringen op.

Audi S4 interieur

Waar ging het dan fout? Daarvoor gaan we 20 jaar terug in de tijd. Ik kan mij nog goed de oude Audi-folders herinneren (een soort papieren configurator). Man, wat had je een keuze. Groen, blauw of zwart? Jacquard Satin stof? Sportief leder? Zacht, luxe leder? Alles was mogelijk. Ook bij de S4 had je keuze uit allerlei combinaties. Zilvergrijs van binnen, met zwart leer/Nogaroblauw alcantara en aluminium sierlijsten? Kan. Wilde je echter chique Hibiscusrood met Diamantwit leer en houtinleg, dan behoorde dat ook tot de mogelijkheden. En als je lef had ging je voor rood lederen recaro’s met kevlar inleg. Kortom, je kon kiezen uit veel verschillende interieur-combinaties.

Audi S4 (B5)

Dat was dus rond 1998. Even fast-forward naar 2018. Twintig jaar verder. Wat valt op? Er is nauwelijks keuze! Sterker nog, zelfs bij de gewone A4 is er meer te kiezen. Je hebt de keuze uit een zwart of donkergrijs interieur. Serieus! Ja, je kan ook rood bestellen, maar dan moet je automatisch de S-Sportstoelen erbij bestellen… Ho, wacht even. Je koopt een Audi S4 van 84 ruggen en dan vraagt de verkoper: wil je daar S-Sportstoelen in? Dat is dan 1.300 euro extra. Eh, wat? Je zou verwachten dat je in een S4 ook S-Sportstoelen krijgt, maar daar zitten dus gewoon A4 sportstoelen in. Op deze manier is het logisch dat Audi Exclusive zo goed draait. Je krijgt nul keuze uit de folder, dus als je geen zin hebt in zwart of grijs, zul je de portemonnee moeten trekken.

Audi S4 (B9)

Maar dan zijn we er nog niet! Als je die S-Sportstoelen erbij bestelt, dan krijg je er automatisch een lendensteun bij. Prima, maar daar moet Audi nog eens 316 euro voor hebben, anders gaat het hele feest niet door. Dan beginnen we nog niet eens over een groot navigatiesysteem, automatische airco, audioinstallatie, multifunctioneel stuurwiel en een licht/regensensor. Dat laatste item is eigenlijk op ELKE Franse auto van na 2000 te vinden, maar in 2018 is het een extraatje op een topmodel van Audi. Nu zijn bovenstaande opties te verkrijgen in het Pro Line Plus pakket. Dan is nu de vraag aan u, wat denk je dat dat kost? 1.000 euro? 2.000 euro? 3.000 euro? Fout! bijna 4 mille moet je neertikken voor een pakket dat er standaard op hoort te zitten.

Audi opties

We gaan nog even door, want ik ben gefrustreerd. Diefstalbeveiligde wielbouten, ook zoiets wat elke auto met lichtmetalen velgen heeft. Niet bij de Audi S4: 35 eckermen zul je neer moeten tellen. Op een setje 19″-velgen waar je 3.792 euro voor hebt betaald! Die geinige LED-koplampen die je in de folder ziet? Huppa, 995 euro. Maar er zat toch LED verlichting op de Pro Line? Klopt, maar dit zijn de Matrix-LED koplampen. Dat bedrag (een kleine 1.000 euro) ben je ook kwijt voor stoelverwarming voor en achter (het is toch een wintersportauto). Ook als je leder bestelt, zit er standaard geen stoelverwarming op. Dan is het stuurwiel overigens ook nog niet verwarmd. Dat is nog eens 266 euro extra.

Het wordt echter nog erger. Makeup-verlichting. Zo’n schraal lampje dat in elke Alfa Romeo, Hyundai of Citroen zit, kost 99 euro bij Audi. Wil je een beetje een aangename sfeer in deze rijdende apothekers-wachtkamer, moet je het luchtpakket aanvinken (á 351 euro). Of eigenlijk 491 euro, want dan heb je heuse ‘ambiance’-verlichting. Dus je maakt een sober interieur, om vervolgens 500 euro te rekenen om de boel gezellig sfeervol te maken. Ik koop wel slingers, ballonnen en een CD van DJ Wipneus en Pim om sfeer te maken. Dat is veel goedkoper. Zo kan ik nog wel even doorgaan. DAB radio, verbinding met smartphone, elektrisch verwarmde spiegels met dimfunctie, draadloos opladen van je smartphone en dergelijke: allemaal extra’s van zo’n 500 euro. Dat tikt erg aan. En het is gewoon vervelend, omdat het ‘opties’ zijn die er eigenlijk standaard wel op mogen zitten.

Audi S4

Dat is slechts één kant van het verhaal. Bij een Audi S4 gaat het immers niet alleen om (het gebrek aan) luxe. Want volgens de folder en de internetpagina is de Audi S4 voor mensen die van autorijden houden. Dus naast de V6 met turbo verwacht je en hoop mechanische upgrades ten opzichte van een Audi A4. Dat is dus niet het geval bij de huidige S4. Een S-Sportonderstel is 1.372 euro extra! Anders heb je gewoon een A4 sportonderstel. Sperdifferientieel op de achteras: 1.891 euro. Het idee van een (sub-)topmodel is dat je juist extra hardware krijgt. Vink je nul opties aan op een S4, dan heb je dus eigenlijk een A4 met V6. Dus Audi, kappen met die onzin. Het is gewoonweg te verwarrend! Al heb ik wel meteen een oplossing voor jullie. Noem de S4 gewoon de Audi A4 Sport. Dat dekt de lading veel beter. Een A4 met net dat beetje meer. Dan is niemand teleurgesteld. Je kan dan gewoon je A4 aankleden zoals je wilt, maar dan is het in elk geval duidelijk dat je te maken hebt met een iets vlottere A4 en niets meer dan dat.

Over die sportievere variant gesproken, er is natuurlijk ook nog zoiets als de Audi RS4. Een Audi ‘S’-model is net even wat sneller, competenter en luxer (oh, nee, da’s niet waar) dan een gewone A4. Van een RS verwacht je meer scherpte, een alertere motor, met fellere reacties en meer uitdaging. Maar dat is dus ook niet het geval. De RS4 is absoluut geen alternatief voor een M3, C63, Giulia Q of ATS-V qua rijbeleving of prestaties. In vergelijking met de concurrentie is de RS4 het zwaarst en levert ‘ie het minste vermogen en koppel. Grootste probleem is nog de prijs, die is namelijk erg hoog met 118.000 euro. Mercedes-AMG levert voor een paar duizend euro minder een C63 AMG Estate met V8.

Audi RS4

In een rechte lijn komt de RS4 misschien nét mee, in de bochten legt ie het af. Om maar te zwijgen over de beleving. Dat is heel makkelijk op te lossen: noem de RS4 gewoon de S4. Dat is veel duidelijker, overzichtelijker en het dekt de lading ook beter. Mocht Audi dan nog eens stationwagon willen bouwen die sneller is dan hetgeen wat de concurrentie te bieden heeft, dan moeten ze even bij Porsche aankloppen. Die wisten in het verleden ook al een puike stationwagon te maken van een gemiddelde Audi.

Audi RS2

Bovenstaande is een mening van de blogger in kwestie en niet die van Autoblog.nl of zijn partners.



111 reacties

Herkenbaar. Tijdje terug met de configurator aan het stoeien geweest om een RS3 samen te stellen. Ik heb met stomme verbazing zitten staren naar het totale gebrek aan standaarduitrusting.

De meest krankzinnige optie: de begrenzer van 250 naar 280: ruim 1900 euro. Daar krijg je helemaal niks voor! Nog geen sensor extra. 1900 euro! Om een 0 in een 1 te veranderen.
@dondeboer: Ik denk dat het ook voornamelijk te maken heeft met het “Herenakkoord” om alles af te regelen op 250 km/h standaard.
@merc-94: Dat maakt ’t eigenlijk nog vreemder. Als audi dat akkoord serieus zou nemen, dan zou die optie helemaal niet mogen bestaan.
@dondeboer:
https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Herenakkoord_(overeenkomst)
Het is geen prachtige bron, maar het wordt zelfs aangehaald als een bekend voorbeeld. Het is helaas al jaren zo.
@merc-94: Ik ontken ook niet dat het akkoord zou bestaan, ik vind t alleen hypocriet dat Audi vindt dat ze er schijt aan mogen hebben als ze er maar genoeg aan verdienen.

Dit is toch een beetje alsof de barman een jongen van 16 toch een biertje schenkt omdat hij er het dubbele voor wil betalen.
@dondeboer: Niet alleen Audi doet dit. Bij MB en BMW is dit ook zo te bestellen alleen omschrijven ze het anders.
@boxergt: Zou zomaar kunnen, heb de configurators/optielijsten daar verder nooit bekeken (ben niet zo van de dikke Duitsers). Maar dan vind ik t van die merken ook raar.
@merc-94: Wat @dondeboer zegt. Dan had het dus niet mogen bestaan. En aangezien het merendeel van de Autobahn toch al gelimiteerd is, kan het hele herenakkoord beter volledig geschrapt worden.
@dondeboer: Als je een VAG-product wil rijden en je gebruikt je verstand (Hmm, VAG en verstand…) dan koop je een Skoda.
Mooi artikel, zeg maar als ik mee moet, ik heb een extra hooifork en fakkel
Schrikbarend idd. Was laatst voor serieuze interesse een V40 versus A3 vergelijking aan het doen qua configurator, met de prijs waarin die Volvo vrij luxe is uitgerust heeft de A3 nog net genoeg voor LED-koplampen. En dan heb je voor de rest helemaal niks. Geen navigatie, geen climate control, geen elektrische stoelen, niks.

Ik ben fan van Audi maar dat is echt gewoon ernstig.
@720s: jij houdt van fabrikanten die de boel belazeren, duur zijn en daarboven op slechte service bieden op hun slecht geconstrueerde motoren? Goed doordacht 😂
@henkhekje: er zit natuurlijk een verschil tussen fan zijn en eentje willen hebben. Ik ben fan van wagens zoals de RS4 en RS6, betekent niet dat een A3 ook gelijk mijn droomauto is. En stel dat ik nu de loterij zou winnen, dan zou ik alsnog B-Line Straight naar de Audi dealer gaan en een RS6 bemachtigen. Los van of de dealert de boel “belazert” of niet. Ik hoop dat jij autoliefhebber genoeg bent om dat te begrijpen.
@henkhekje:
Belazerd word je door bijna iedere autofabrikant, duur? Dat is maar net hoeveel geld je te besteden hebt.. Service hoef je niet bij de Audi dealer te laten uitvoeren.

En dan nog slechte motoren? Oke ze zuipen wat olie. Maar liever dat dan een Renault motor in je “dure” Mercedes…

Volgens mij vind jij Audi niet zo’n leuk merk. ;-)
@generaalalfa: “Maar liever dat dan een Renault motor in je “dure” Mercedes…”

Oh ik zie het al, de badge is veel belangrijker dan de techniek. Dat het bijzonder goed is, maakt geen flikker uit, als er maar een Premium badge op staat.
@SimonMc:
Nee dat is dus niet wat ik bedoel. Ik geef niet af op de Renault motor. Die zal best goed zijn. Maar wanneer je voor die “premium” auto “premium” centen neer telt. Dan verwacht je ook dat er een “premium” motor in zit.

Dat hele premium boeit mij geen reet. Maar je moet we krijgen waar je voor betaalt.
@generaalalfa: Premium is maar een illusie. Maar ik geloof wel dat ik je begrijp.
@720s: Nou, ik begrijp precies wat je bedoelt!

Ik wilde een dikke Volvo samenstellen zonder navigatie. Dit was niet te doen, ik ben lekker naar Audi gegaan.
Toch lijkt het wel een trend te zijn. Ben zelf op zoek naar een nieuwe auto in de klasse Leon FR/Golf/A3/A-klasse, maar man je zit zo aan de 35k-40k en ondanks dat ik dat mag besteden, gaat dat naar mijn mening te ver
@pindakoning: ouwe ferrari 348 kopen, krijg je geen spijt van :D
@pindakoning: Dan neem je toch lekker een KIA of Hyundai? Dan heb je keuze uit 2 motoren, 3 uitvoeringen en 7 kleuren.

Of is dat niet wat je wil?

@boxergt: dus jij steunt zo’n systeem om je door VAG je financieel uit te laten kleden??
Haha das dus het gênante tegenwoordig.

Ik rijd nu zelf een C segmenter met automatische climate, Stoelverwarming, verkoeling én massage, automatische led verlichting , DAB+, Apple CarPlay, inklapbare spiegels, kortom de hele rambam…

…Voor 35k.

Mijn volgende wordt waarschijnlijk een 3 station of een C estate. Ik huil elke keer weer als ik de configurator aangooi. En twijfel steeds meer om het gewoon niet te doen. Premium is leuk maar het contrast is tegenwoordig best groot tov een Citroen, Opel etc. Geldt overigens ook voor wat je bij VW mag bijbetalen aan al die rotzooi.
@olivier420: en Oja, dus geen Audi A4 estate omdat die helemaal doorgesnoven zijn in dit trucje, getuige ook weer dit artikel :-) :-).
@olivier420: tis dus n 3 Touring en n A4 Avant
@ko4n: en n C combi :-)
@jmeverts: de stations van Mercedes heten tegenwoordig Estate.
@ko4n: Ach ja. Ik typte het met een biertje in m’n klauwen boven de bbq. Scherp was ik sowieso niet meer
“Bovenstaande is een mening van de blogger in kwestie en niet die van Autoblog.nl of zijn partners.”
@moveyourmind: per ongeluk al op plaats reactie gedrukt.

Eigenlijk is het wel vreemd dat er een dergelijke disclaimer bij een artikel geplaatst moet worden dat enigzins kritisch is. Zouden de tentakels van Pon tot op het hoofdkwartier van Autoblog reiken?
@moveyourmind: je was me net voor.
Ja, zoveel is wel duidelijk. Maar gek is dat ook niet, gegeven de share of business van Pon in het NL wagenpark en het bereik dat AB heeft.
Geeft niet, ik kan er wel om lachen, maar als je het met een naïeve cq onwetende bril leest zou ik me voor kunnen stellen dat je er op het web je er druk over gaat maken. Ik niet.
@moveyourmind: Alle importeurs hebben tentakels bij automotive-blogs/websites etc.
Als je ze te hard afzeikt dan krijg je vanzelf geen uitnodigingen meer voor testritten en onthullingen.

Volgens mij heeft KIA Nederland nog een tijdje bonje gehad met een ander automagazine, die kregen helemaal niks meer mee…
@awesome: ken ene mjnheer Clarkson die nog nooit iets positiefs gezegd heeft over een Porsche en ook andere autos af kan branden als ie het niks vind. Top Gear test toch altijd elke Porsche, zelfs exoten als de 918..en nee dat Hammond een groot fan is compenseerd niks.
Het is (bijna) gratis publiciteit waar een importeur niet omheen kan, ze zouden zichzelf in de vingers snijden. Je moet het wel erg bond maken om de contacten met een importeur te verbreken. Bjvoorbeeld een artikeltje wijden over de samenwerking tussen de gebroeders Pon en het Nazi regime. Dat zullen ze niet leuk vinden.
@sjeemsbond: pro-tip; leer ff het verschil tussen d en t.

Ontopic; Clarkson heeft meer dan genoeg positieve stukken geschreven en gefilmd over Porsche. En Hammond als fanboy compenseert ruimschoots. Overigens hebben zij de vrijheid om auto’s van kopers te kunnen gebruiken. Dan kan je nét wat eerlijker zijn in je mening.
@moveyourmind: ik ben het in ieder geval eens met collega @willeme.
@moveyourmind: Beetje kul, niet? Het wordt ons namelijk wel voorgedragen. Als autoblog er als bedrijf niet achter staat, moeten ze de blogger gewoon geen podium bieden voor zijn mening over Audi haar prijsbeleid.
@phaeton: dus jij denkt dat iedereen bij Autoblog dezelfde smaak heeft?
@phaeton: @autoblogger: ik dacht altijd dat een blog een persoonlijke mening was/is. Dus begrijp überhaupt niet waar het op slaat
@moveyourmind: is dat een serieuze vraag? Is er één type Vag (behalve de allersufste truttenschudders) waarvan Autoblog GEEN video heeft gemaakt? Is er één Audi introductie waarbij er GEEN 5 artikelen vlak achter elkaar langskomen? Need i say more? Autoblog en Pon is twee handen op één buik.
@w0o0dy: Ik lees dit nu pas :-D Hahaha, ik begreep dat je een volwassen persoon was. Dan is het echt supergrappig om dit te lezen. Ik vind het wel schattig en aandoenlijk, eigenlijk. Vrijgezel, zeker?
@willeme: zielig dat je op de man probeert te spelen als je geen argumenten hebt. Zwaktebod.
@w0o0dy: Ik hoopte dat je tussen de regels het woord ‘nee’ kon lezen.

Dieselgate, RS3-remmengate, TSI-gate, DSG-gate etc. Is allemaal over geschreven. Als een merk (of coureur in dat geval ;-)) een wanprestatie wordt dat vermeld. Sterker nog, in sommige gevallen wordt daar heel vaak over geschreven. Dus de bewering dat de importeur en AB twee handen op één buik zijn is gewoon ridicuul. Vandaar mijn ridicule antwoord.

Dat er veel over VAG-producten geschreven wordt is evident: het is in Noord-Europa een gigantisch concern met veel merken en modellen. En dus ook veel autonieuws. AutoBlog doet autonieuws, dus je zal ongetwijfeld iets voorbij kunnen zien komen.

Met zo’n stemmingmakende reactie kun je verwachten dat men er lichtelijk melig van wordt. De laatste vraag was trouwens bloedserieus (en goed gegokt).
@willeme: ik weet uit eerste hand dat er zeer intensieve contacten waren(/zijn waarschijnlijk) met Pon en dat Pon er heel veel aan heeft gedaan om content te helpen creëren voor Autoblog. En dat werkelijk iedere model
van met name Audi uitgebreid aandacht krijgt op Autoblog wordt niet gebaseerd op verkoopaantallen maar vanwege de contacten met Pon.
Maar geloof jij lekker wat je wilt geloven. Ik weet wel beter.

En nee je laatste suggestie was naast onnodig, irrelevant, en nogal zielig ook nog eens fout.
@w0o0dy: Dat heb je fout, terwijl je het poneert als een feit.
@willeme: ik ken Vincent al bijna 12 jaar..en was toen redelijk actief voor Autoblog.
Amen!
Haha, leuke blog. Heel herkenbaar. Je hebt trouwens Avus grau nog niet vermeld. Een grijsachtige kleur met een toefje lavendel, eind jaren ‘90 was ‘t een S-line kleur. Zoals ook Daytona grau vroeger, toen het nog exclusief was. Nu kun je die oude kleuren weer bestellen. Kost bijna niks. Niet dus.
En toch blijven we Audi’s bestellen :-)
Tja en toch zijn er zulke domme mensen die dit bestellen en ermee gaan pronken bij hun vrienden. Ik zou voor een goed aangeklede Italiaan, Fransman of Zweed gaan
@joppe: Ik ook, maar ik ben dan ook geen schaap en eigenlijk interesseert het me niet of mensen mij scheef aankijken of niet.
Hahah die disclaimer .. nuf said 😂😂
Persoonlijk vind ik het geen probleem dat veel er niet standaard op zit. Ik vind het zelfs goed. Zelf heb ik namelijk helemaal geen behoefte aan een multifunctioneel stuur of verwarmde spiegels, zelfs als ik in de markt zou zijn voor een Audi A4 V6 hoef ik die bende er niet bij te hebben.
De prijzen zijn daar in tegen werkelijk belachelijk. Zowel de prijzen van de opties als de basis prijs van de auto zelf.
@robert110: mwah, ik houd wel van zo puur mogelijk autorijden, maar als daily is spiegelverwarming wel een fijne luxe (ik woon niet in de stad en stal hem buiten) en multifunctie stuurwiel met bellen, cc, digi-dash is het voor mij een zeer wenselijke optie. Als weekend kar kan het me gestolen worden. Maar zoveel zullen dit soort vehikels niet als weekend only kopen toch?
@robert110: op zich heb je gelijk, veel van die gadgets gebruik je maar een paar keer, of erger, leiden af van het tijden. Maar de Audi is dermate duur, dat je bepaalde zaken er toch wel op zou verwachten. Een multifunctioneel stuurwiel zit bij de gemiddelde b-segmenter standaard in het pakket, vaak inclusief een stukje leer. Dan is het toch niet te verkopen dat je bij een audi van pak ‘m beet een halve ton nog zo’n enorm bedrag moet aftikken.
Niks nieuws, dit is bij alle Duitsers een probleem maar bij VAG product Audi wel héél extreem. Standaard gewoon een kale auto en met standaard opties van een Franse of Japanse auto vrijwel onbetaalbaar.
PS: Kijk eens naar een Porsche Boxter/Cayman, zelfs een snelheidsregelaar en een automatische airco is optioneel.
@alfapeter: Hoewel ik 100% eens ben met dit artikel kan ik het bij Porsche voor de 718 en 911 modellen nog begrijpen. Zij hebben (een handvol) klanten die echt voor rijbeleving /circuit willen gaan zonder opties die de auto complexer/zwaarder maken.
Er komt een moment dan men gewoon klaar is met deze waanzin en overstapt naar een ander merk…lost het probleem zich vanzelf wel op
Autoweek was wel erg positief over de rs4
Maar de grootste grap is wellicht dat de ‘kale’ S4 voor de instapprijs niet eens bestaat. Ga maar eens proberen eentje te bestellen. Zonder opties. Dus gewoon met stoffen kerkbankjes en zonder LED. Hint: gaat je nooit lukken. Je wordt door de lokale Audi-verkoper gelijk doorverwezen naar de plaatselijke GGZ. De dealer gaat zo’n bestelling namelijk never plaatsen. Zogenaamd niet mogelijk wegens productieslots en levertijden. Tenzij je toch voor de dikke proline overstag gaat… Die kereltjes zijn bijzonder goed getraind om je een loer te draaien.
@goed_koopman: want verkopers van andere merken zijn daar niet in getraind? Als je een nieuwe auto bestld wordt je per defenitie genaait
@ko4n: Bij tig andere merken doet men daar niet zo moeilijk over. Als een verplicht volle S4 te duur blijkt te zijn krijg je het advies mee om dan maar een volle A4 2.0 TFSI à 84k te bestellen. Een ‘stapje terug’. En de meeste halve zolen doet dat dan ook nog.
@goed_koopman: extreme onzin kraam je uit
@goed_koopman: Huh? Van welke dealer heb jij die informatie?
Daarom: Koop Japans, alles is standaard.
@gop1: Dan heb je wel weer een plastic-fantastic interieur. Voor het geld wat een Audi dan meer kost heb ik dan toch liever een kwalitatief en hoogwaardig interieur.
@simonferrari: mwah, aai jij altijd je dashboard? Ga in een nieuwe Mazda zitten, die hebben best mooie interieurs met ook prima kwaliteit materialen.
Buiten bovengenoemd verhaal is de Audi RS4 nog eens ontzettend schreeuwerig.
Het interieur is sowieso al niet om aan te zien vind ik. Afwerking is heus goed maar het is gewoon niet mooi om naar te kijken.

Maar dat probleem heb ik vaker bij een Audi.
Als je het kan en wil betalen moet je toch lekker zelf weten of je al die extra’s wil. Blijkbaar zijn er hele volksstammen die dat willen want het draait top daar. Mijn collega’s zullen juichen zodra ze geen VAG meer hoeven rijden. Nog nooit, maar dan echt nog nooit in de meer dan 60 jarige historie van ons bedrijf, hebben er zo veel wagens voor reparaties bij de garage gestaan. Premium yeah right.
@Willeme: mooi, heeft mijn reactie gisteren op het advies toch nog wat teweeg heeft gebracht ;). Ik vind het van Audi schofterig, en tegelijkertijd superknap… Het superknappe is de marketing achter het merk: veel mensen vinden Audi een geweldig merk. Als ze aan bijvoorbeeld een A4 denken, denken ze ‘Quattro, power, dikke looks, etc.’ en hebben ze in hun hoofd een plaatje van een RS4 ofzo. Dat plaatje hebben ze nog als ze langs de kant van de weg staan met een kapotte DSG van hun sjoemel TDI op wieldoppen… En die Audi marketeers lachen de ballen uit hun broek! Ze komen met zoveel zooi weg, en mensen blijven het maar kopen. Daarom: als autoliefhebber vind ik het schofterig dat Audi zulke slechte producten met zo’n slechte service kan blijven verkopen. Als marketeer vind ik het razend knap dat ze de mensen steeds weer zover krijgen…
@svenska_aeroplan_ab: jij durft! Mag jij dit zomaar hier neerzetten? Je hebt het wel over Audi he, dit is toch het ultieme?
Het is niet alleen een probleem van Audi maar van de hele industrie. Wil je een Mondeo niet met een 120pk benzine maar met een 180pk diesel, dan betaal je ‘effe’ twaalf ruggen extra. Krijg je dan wel allerlei meuk bij, maar wat nou als ik dat niet wil? Of zeg de helft? Kan niet. Je geeft maar gewoon uit wat men wil dat je uit geeft.
@phaeton: Zit daar dan niet een sloot aan BPM bij?
@phaeton: op die manier compenseren ze vaak inderdaad ook de overtollige bijdrage aan BPM inderdaad, dus krijg je meer waar voor je geld. Zonder de opties die je niet wil kost hij gewoon net zoveel geld, maar nu heb je er gewoon meer waar op en is het beter te slikken voor de mensen die voor de dikke diesel gaan.
Goed dat dit eens benoemd wordt. Ben een groot Audi fan maar tegenwoordig zijn er inderdaad verscheidende opties die echt standaard horen te zijn.

Toch is het probleem grotendeels opgelost met de Pro Line, Pro Line Plus pakketten. Maargoed, zelf daarmee kun je volgens mij een standaard A3 ruim over de 60k laten gaan.

Wat betreft de S4 en RS4: volkomen gelijk, geweldige auto’s die geweldig rijden maar standaard redelijk kaal, hellemaal wat betreft opties die het rijgedrag bevorderen. Sowieso heb ik bij deze generatie RS4 meer het gevoel dat het het een S4 in RS jasje is.

Al met al de oplossing: koop een tweedehands ;)
Alle reviews die ik heb gelezen van de nieuwe RS4 zijn erg positief. Het is echt een Audi en daarmee anders dan een AMG M of Alfa. Maar dat maakt niet uit. We moeten verschillende auto’s van verschillende fabrikanten willen. Ja hij is zwaarder en heeft minder power, maar is het daarom een slechte auto? Heeft de blogger in kwestie de nieuwe RS4 al gereden, ik ben bang van niet.
@ko4n: het probleem wat in het artikel wordt aangehaald heeft met iets andere zaken te maken ;)
@720s: dat klopt. Het is niet de essentie van t artikel waar ik op in ga. En qua prijzen van die opties heeft meneer zeker een punt. Ik vind alleen de kritiek op de RS4 onterecht. Een RS4 is nooit zo dynamisch als een M3 geweest. Maar dat hoeft ook niet want een Audi is geem BMW en een BMW is geen Audi.
@ko4n: Ben ik wel met je eens, de nieuwe RS4 is een gave wagen, het is geen M4 of C63 maar ergens ben ik blij dat Audi nog onderscheidend blijft.

Las ooit op facebook een Mercedesfanboy die zich uitte over het geluid van een RS4 “alsof die een scheet laat”. Ik vind dat Audi juist het meest neutraal klinkt. Niet beter of slechter dan de vorige RS4 met V8. Gewoon een lekker geluid.

Audi is momenteel lekker bezig door gewoon gewoon te zijn. Mercedes met hun radicale veranderingen die alleen onderhuids goed uitpakken en BMW die juist té conservatief is. Je kan zeggen van Audi of VAG wat je wilt, want dat doen mensen, maar ik vind dat zelfs vanuit een niet-fanboy perspectief gesproken, Audi momenteel de beste koop zijn.

Mits je, zoals in dit artikel beschreven, een jong gebruikte kan vinden. Want mijn God, die optielijst.
@ko4n: Niet om de schrijver ik kwestie te verdedigen maar er zal hiermee niet bedoeld worden dat het een slechte auto betreft. Waar het meer om gaat is dat er in de configurator verscheidende opties zijn aan te vinken die de rijbeleving te goede komt. Achteras besturing, dynamische besturing etc. Het punt is dat er wordt bedoeld dat deze, ontzettend prijzige, opties eigenlijk standaard horen te zijn op een RS4, daar Audi een auto voor de echte liefhebbers van goed sturen beloofd.

Met de huidige heb ik geen ervaring, met de vorige wel en ik kan verzekeren dat het een fantastische auto is om mee te rijden. Echt een Audi zoals een Audi hoort te zijn. Én (en dat is gelijk mijn grootste bezwaar bij de huidige RS4) echt onderscheidend t.o.v de S4. Voor mijn gevoel is, op een bodykit en wat meer vermogen na de nieuwe generatie RS4 identiek aan de S4.

En toch mogen ze de nieuwe met alle plezier voor de deur zetten ;)
Daarom kopen wij altijd dagelijkse auto’s van in elk geval 2 jaar oud. Dan is die optie ellende wel afgevlakt in de occasionprijs.
Leuk artikel maar dit is bij elk Duits merk gaande
Individualisme kost geld .. bij elk merk .. onzinnig duur .. en soms verbazingwekkend en lachwekkend
@dolledries: een goed zitten sportstoel op je auto van pak ‘m beet 100K heeft niets met individualisme te maken. Moet er toch gewoon standaard op zitten!
Een collega had een golf besteld, begon het te regenen en ging de ruitenwisser niet aan. Heeft ie de dealer gebeld en gezegd dat de regensensor niet werkt, waarop de dealer zegt dat die er helemaal niet opzit. Een optie van 35 euro, op een auto van 36 mille. Buiten dat de dealer dit natuurlijk aan had moeten geven, compleet bezopen.. die sensor hoort er tegenwoordig natuurlijk gewoon op bij zulke prijzen.
@weekert: hij had beter die hendel rechts aan het stuur een tikkie omhoog kunnen doen ipv de dealer te bellen. Had ie weer zicht en kon hij zijn weg vervolgen…
@weekert: moet je het comfortpakket aantikken inderdaad, maar het scheelt een euro, kost maar €34!
Behoorlijk idioot dit! Als je dus ooit een 2e hands S4 koopt is de kans dus groot dat er keukenstoelen en een bagger onderstel onder zitten…
@dutchdriftking: koop je hem toch niet
Alle merken gaan tegenwoordig elke auto ram vol afleveren en dan is er alleen nog keuze in kleur! Perfect!

Jammer alleen dat 85% van de geïnteresseerden voor een bepaald model weg komt te vallen en ze geen wiel meer zullen verkopen.

Goed bezig boys!
Goh. Een Duitse auto die kaal is en duur. Dat was vroeger toch echt anders. Toen zaten alle toeters en bellen die je kon wensen standaard op je Benz, BMW of Audi. Of toch niet?
Tja jongens en meisjes. Welkom in De Wondere Wereld van Marketing. Creëer een illusie van kwaliteit (dat noemt men tegenwoordig premium (spreek uit priemiejum) jongens en meisjes) door strakke sluitnaden, zachte kunststoffen en veel pianolak. Daar geilen mensen op en vooral autotesters. Die verzuchten bij elke test over hoe strak Audi, BMW en Mercedes in elkaar zitten en dat ze hun voorsprong op de rest behouden.
Och, bij een Alfa ben je juist blij dat al die electronische gadgets er niet standaard opzitten. ;-)
Dat gezeur altijd over opties. Al die opties maken het echt wel een andere auto. Een collega heeft een standaard Golf highline. Ik heb de mijne weten aan te kleden met vrijwel alle opties en het rijd anders, het voelt anders en het ziet er al helemaal anders uit.

Nee liever een tjokvolle golf dan een kale Passat.
Ook precies de rede waarom de A4 totaal niet verkoopt in de EU. De Q5 ( afzichtelijk hok ) heeft in 2017 40% minder verkocht dan de Mercedes-Benz GLC. Ik ben nog meer benieuwd naar het verschil tussen de Q5 en de XC60…
De S4 is bizar duur als je hem een beetje aankleed, een leuke 340i (sedan/station…) met M pakket, automaat en de opties die je wilt heb je voor zo’n 80-90k all in. Daarmee bespaar je volgens mij minstens een €30.000 voor een auto die qua prestaties niet onderdoet. Enige optie die een 340i mist is een mechanisch sper differentieel…..
Ook daarom rij ik Tesla. Standaard uitrusting is bizar lang.
@stfu: Amerikaanse merken rusten hun auto’s inderdaad stukken beter uit dan hier in Europa…

On topic: kijk, optielijsten zijn in principe goed. Het voorkomt dat je betaalt voor rotzooi die je niet nodig hebt. Waar het misgaat is bij de Duitse drie, die je voor elke onzinnigheid die standaard zou moeten zijn al betaalt… Anno 2018 hoort bijvoorbeeld climate control op je S4 gewoon standaard te zijn.
@racerx: Dat is het ook. Maar dan heb je maar 2 zones ipv 3.
Ik vind het echt bizar! Ik heb respect voor de marketingmachine van Audi.
Een middelmatig product als priemiejum aanmerken en dat mensen ook laten geloven.
En vervolgens de mensen voor alles laten betalen wat gewoon standaard op zo’n auto moet zitten.
@rufctr01: Jij slaat de spijker op de kop. Het enige premium aan Audi is de marketing.
Volkswagen doet het tegenwoordig best aardig vind ik. Het was of een kale A3 of een aangeklede Golf. Het verschil in standaarduitrusting van bijvoorbeeld de Golf comfortline business met een A3 is enorm. Buiten het feit dat ik het interieur van de Golf gemoedelijker vind, slaat het helemaal nergens op wat ze er bij Audi voor durven te vragen. Sprak een tijdje terug (toen het nog koud was) iemand die een A3 had met 18inch, maar zonder stoelverwarming of wat dan ook. Toen heb ik toch wel even gelachen en zei tegen hem: ik zet zo lekker de stoelverwarming aan. Terwijl hij wegliep zei hij: ja daar wouden ze weer bijna 400 euro voor hebben!
Mooi artikel. Echter is er maar een dilemma, dat is de meest valide “Zou mijn auto er morgenochtend nog staan?”.
@willeme, spijker en kop. Ik denk dat het ook te maken met strengere milieueisen. Je ziet het bij alle fabrikanten, maar vooral erg duidelijk bij de Duitse Drie: waar ze vroeger sportmodellen boven de topper van de “reguliere” reeks plaatsten, wordt die topper van de “reguliere” reeks nu ineens het “sportmodel”. En dat doen ze door de S-lijn, de M-performance lijn en de AMG Sport lijn (43/45/53). Vroeger hadden de supermodellen tussen de absolute top en de reguliere modellen dezelfde, gedowntunede motor van de topper. Nu hebben alle subtoppers het blok van de voorheen topper van de reguliere reeks. Audi’s S-lijn, Mercedes’ AMG Sport lijn en BMW’s M Sport lijn hebben allemaal V6’en in plaats van de voorheen V8’en. En geen aanvullende opties. Oftewel, in jouw voorbeeld, de voorheen dikste A4 met V6 is gerebadged tot S4. En zo gaat dat bij de Duitse Drie allemaal. Dan loop je inderdaad tegen jouw omschreven issue aan. Daarom zie ik een S4, M340i of C43 AMG ook als veel te dure, gerebadge reguliere modellen in plaats van echte sportderivaten.
Wat een lelijk gedrocht is die nieuwe A(S)(RS)4 toch.
Waar is @dijan? 🧐
Een Dacia is veel goedkoper!!!! Die moet je nemen!!!
@willeme: Één puntje klopt niet helemaal Willem. Direct uit de configurator als ik de S-line stoelen aanvink:
“Toevoegen Lendensteun, pneumatisch instelbaar, met massagefunctie
€ 0,00″

Snap eerlijk gezegd ook niet helemaal waarom ze het sportstoelen noemen met allemaal pneumatische instelbare steunen en massagefuncties erop. Voegt alleen maar gewicht toe.
Het grappige is dat bij het marketingverhaaltje bij de stoelen het volgende te lezen valt:”Zoals gebruikelijk in een S-model domineert de tint zwart het interieur.”
Maar dat zetten ze dan bij de stoelen die wel een kleurtje bieden.

Pak je de Audi USA configurator erbij zijn de S-line stoelen standaarduitrusting en de bij ons standaard stoelen als optie van $950 inclusief het ‘Warm weather’ pakket waarbij de voorstoelen geventileerd zijn.
Audi’s zijn over het paard getilde Volkswagens. Niets meer en niets minder. Ja ze zijn mooi afgewerkt maar je hebt weinig aan je Carbonfiber interieurtje wanneer je met een kapotte DSG langs de A2 staat midden in de nacht. Laat ze eerst maar eens hun betrouwbaarheid verbeteren. Buiten dat zijn gigantische optielijsten niets nieuws bij Duitse merken. Zeker in Duitsland zelf waar ze niet aan optiepakketten doen zoals in NL. Daar bestel je zowat elke optie apart op je auto.
Wat een populistisch onzin artikel. Bij Duitse merken ben je aan de beurt. Zo werkt het. Dat is altijd al zo geweest. Niet alleen bij Audi.
Als het je niet aanstaat koop je het toch niet. Mensen die het kunnen betalen zetten die vinkjes maar al te graag en gaan vervolgens verder met hun leven en gaan er niet over lopen zeuren. Dus bestel lekker een Koreaan heb je er ook geen last van.
@robgooi: “Mensen die het kunnen betalen”. Je bedoelt “mensen die het willen betalen”, en dat zijn niet de échte rijke mensen. De rijke “self-made” rijke mensen, weten goed genoeg wat alles waard is, en wat de juiste prijs is. Die zijn niet rijk geworden door geld door ramen en deuren te gooien, maar door elke euro te wikken en wegen, eer het te spenderen.

Dus als jij zegt ” mensen die het kunnen betalen”, lees ik eigenlijk ” mensen die aan een ander willen laten zien dat ze het hebben willen betalen”.
Iets met een rechter buitenspiegel op een 200D

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).