• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Het interieur van de nieuwe Mercedes GLC brengt hoop

Auteur: RubenPriest, gepost 17 september 2025 om 13:04 – 19 Reacties

Hoop in barre tijden. De nieuwe Mercedes GLC komt het brengen.

Als je kijkt naar een nieuwe auto gaat het niet alleen over het uiterlijk en de aandrijflijn, maar ook of er genoeg knopjes in het interieur zitten. Want in dat tijdperk zijn we inmiddels belandt. Waar autofabrikanten keuzes maken tussen scherm of knopjes.

Ook de Duitse autofabrikanten experimenteerden volop met touchscreens. Volkswagen is daar op terug gekomen door weer knopjes aan te bieden in het interiuer. Het gezond verstand heeft ook inmiddels Stuttgart bereikt. Want Mercedes-Benz maakt goede keuzes met de nieuwe GLC en alle modellen die nog gaan komen.

Fysieke knoppen keren terug in de nieuwste generatie Mercedes-modellen, te beginnen met de GLC. Dat heeft het Duitse automerk bevestigd tegenover Autocar. Vooral functies die vaak gebruikt worden, zoals volume, rijmodi of het instellen van de temperatuur zijn gewoon veel prettiger met een knop of roller. Geen vaag gevoel met een touchscreen en maar hopen dat je op het goede ding hebt gedrukt.

Het scherm wordt niet kleiner

Helemaal terug naar het verleden gaat Mercedes niet, getuige de schermenmanie. De nieuwe GLC krijgt het grootste scherm ooit in een Benz met het 39,1 inch brede MBUX Hyperscreen. Er zijn gezinnen in Nederland die een kleinere televisie in de huiskamer hebben staan.

Dat enorme scherm moet je ding zijn, maar het is in elk geval positief dat er knopjes en rollers zitten op het stuur van de Mercedes GLC. Bovendien is het fijn dat dit niet beperkt blijft tot de GLC, maar dat dus alle nieuwe modellen van het merk deze behandeling krijgen.

Naast knoppen en schermen kijkt Mercedes nadrukkelijk naar kunstmatige intelligentie en stemcommando’s. Vooral in China, waar spraakbesturing extreem populair is, moet dat het verschil maken. Hier in Europa vinden we het maar ongemakkelijk om tegen onze auto’s te lullen. Ook al probeerde Michael Knight dit hier in het Westen heel normaal te maken in de jaren 80.

De nieuwe GLC laat zien dat Mercedes eindelijk zoekt naar een balans. Aan de ene kant hightech schermen, maar aan de andere kant fysieke bedieningselementen om het ergonomisch aangenaam te maken.

En eerlijk is eerlijk: als zelfs een merk als Mercedes toegeeft dat knoppen gewoon beter werken, dan is er hoop dat ook andere merken hun touchscreen-fetisj gaan heroverwegen. Tot die tijd kunnen we in ieder geval weer opgelucht ademhalen in de GLC.

Ook interessant!

  • Nieuwe Mercedes GLC is één en al scherm
  • Niet schrikken: eerste beeld Mercedes GLC is hier
  • Mercedes-Benz GLC (X253/C253) 2015 – 2023 occasion aankoopadvies
  • Echt waar: je kijkt hier naar een nieuwe Mercedes

Nieuwste artikelen

  • Gespot – Steven Bergwijn in zijn Ferrari Purosangue
  • Video: Toch wel eng, zo’n auto op jouw weghelft
  • Stem op de Autoblog Auto van het Jaar 2025!
  • Goedkoopste 997 van Marktplaats is ook de opvallendste
FacebookTweetPinLinkedIn

glc, interieur, Mercedes

Vorig bericht: « Van Snelweg naar Spanning: De Opkomst van Virtuele Uitdagingen voor Autofans
Volgend bericht: Wees als Michel Perridon en koop je eigen one-off Bugatti »

Lees Interacties

Reacties

  1. Andreivierfunf zegt

    17 september 2025 om 13:10

    Het blijft alleen zo klinisch. De ziel van een interieur is volledig verdwenen door alle schermen. En vlakke delen.
    Wat mij betreft gaan we terug naar de W222, waarin schermen belangrijk waren maar het echt rijden en bedienen van je auto gebeurde met knoppen. Je krijgt er een rustiger interieur voor terug waar je langer in kunt verblijven zonder vermoeid te raken.

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      17 september 2025 om 15:13

      Wat is ziel van het interieur? Het vlakke maakt het inderdaad minder fraai maar scherm heeft juist meer mogelijkheden om met kleuren een sfeer en karakter weer te geven. Ik denk niet dat schermen met statische beelden voor vermoeidheid zorgen.

      Login om te reageren
  2. rulefollower zegt

    17 september 2025 om 13:57

    Als ik naar een groot scherm wil kijken, ga ik wel naar de bioscoop.

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      17 september 2025 om 14:58

      Ga je liever met de fiets of met een Mercedes GLC naar de bioscoop?

      Login om te reageren
    • rocham zegt

      18 september 2025 om 10:48

      Zielege gedachten.film in de auto

      Login om te reageren
  3. Robert zegt

    17 september 2025 om 14:23

    Dit lijkt me een prima balans tussen schermen en knoppen. En zo’n horizon wallpaper, zoals op de header foto word getoond, ziet er stiekem toch wel vet uit.

    De vraag die enkel nog bij mij leeft: hoe lang zal zo’n scherm mee gaan? De meeste auto’s kennen een binnentemperatuur die tussen de zomer en winter kunnen fluctueren tussen -10 en +60, zeker als ze niet overdekt of binnen worden gestald. Over het algemeen hebben dat soort temperatuurinvloeden een behoorlijk afschalend effect op de levensduur van lcd of led schermen. Vervanging zal niet goedkoop zijn.

    Login om te reageren
    • potver7 zegt

      17 september 2025 om 14:41

      Ik zie vooral scherm, en nauwelijks knoppen. Welke prima balans zie jij?

      Login om te reageren
      • mashell zegt

        17 september 2025 om 15:03

        Knoppen op het stuur, voor de rest alles scherm is blijkbaar de prima balans. En als de airconditioning goed (en je er niet al te veel aan moet verstellen) is dan kan dat ook wel.

        Login om te reageren
    • waterisnat zegt

      17 september 2025 om 15:09

      En, zoals eerder gemeldt, lees ik nergens iets over het effect tijdens een frontale botsing. Spat het glas dan rond? Blijft de airbag (lang genoeg) heel met spattend glas erachter? Is dit alles vergelijkbaar met ouderwets dashboard?
      ps wellicht heb ik gewoon niet goed/lang genoeg gezocht, maar ben benieuwd naar testuitslagen.

      Login om te reageren
      • mashell zegt

        18 september 2025 om 06:20

        Je leest nergens iets over dat effect om het niet bestaat. Zo’n automotive scherm is stukken duurder dan een telefoon schern omdat het een veel grotere temperatuursbereik aan kan en het niet in 1000 stukjes uit elkaar spat bij een crash, zelfs niet als je er met je hoofd tegenaan knalt.

        Login om te reageren
    • mashell zegt

      17 september 2025 om 15:16

      Die schermen gaan wel lang mee, daar worden ze op ontwikkeld. Dat zie je ook aan oudere auto’s, daar werkt het scherm vrijwel altijd nog wel maar aan de FM radio en de ouderwetse navigatie heb je niet meer zoveel.

      Login om te reageren
    • Eric zegt

      18 september 2025 om 05:49

      Ik hoop dat ze die schermen hier in Abu Dhabi hebben getest. Tussen half juni en half september is de maximum temperatuur hier boven de 42 graden (soms 48 of 49 graden).

      Login om te reageren
  4. royaledeluxe zegt

    17 september 2025 om 14:36

    het is maar te hopen dat je dit ook zonder kan bestellen, indien niet dat je het ook kan afzetten, in het donker geven de 10″achtige schermen ook al veel te veel lichtvervuiling af.

    Login om te reageren
    • DennisTK zegt

      17 september 2025 om 14:58

      Helderheid van de schermen kan je nu bij Mercedes ook al instellen. Net zoals de gekleurde LED strips in het interieur. Wil je het niet te fel hebben dan zet je hem wat terug. Ook veranderd het scherm van de navigatie automatisch van dag/nachtstand, wat al behoorlijk veel doet qua lichtvervuiling/afleiding.

      Doe mij die met het bruine leer maar. Je moet er misschien van houden, maar voor mij heeft dit interieur veel meer dan dat van bijvoorbeeld de BMW IX3 en Audi Q6. Op dit moment al erg blij met de EQB, maar als de prijs het toelaat zie ik dit als een mooie stap.

      Login om te reageren
    • mashell zegt

      17 september 2025 om 15:04

      Die schermen worden automatisch gedimd en een heel stuk beter dan je telefoon.

      Login om te reageren
  5. GJZ zegt

    17 september 2025 om 17:46

    Wat is er mis met een dashboard met mooie klokken in een overkapping, een scherm voor Navi en Multimedia en een climacontrole met draaiknoppen????
    Zeg maar zoals 15 jaar terug….. schermen zijn zo cheap

    Login om te reageren
  6. verdebosco zegt

    17 september 2025 om 19:57

    Mooi interieur. Maar ik ben wel een beetje klaar met al die symmetrisch ingedeelde dashboards. Kijk naar een Stelvio of Giulia om de mooist gevormde interieurs te zien. Citroën kon het ook met de SM en CX, tijdje terug. Saab was de meester in logica met mooi.

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      18 september 2025 om 07:16

      Arrrgg. Stelvio. Een rechthoekig scherm in een niet rechthoekig vak, als er iets lelijk ontworpen is dan dat.

      Login om te reageren
  7. O plaat zegt

    18 september 2025 om 07:44

    Laatst bij een 10 jaar oude wagen zo een scherm vervangen, de aankoop prijs was 400 euro voor een scherm van circa 25×30. Hoeveel zou het hier kosten als het binnen 10 jaar niet meer werkt. Ik denk dat de wagen economisch total loss zou zijn. Voor een feature die eigenlijk niet nodig is.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North