
Mercedes heeft het spelletje ‘Wie heeft het grootste scherm’ uitgespeeld.
Nog drie nachtjes slapen en dan gaat de IAA van start in München. Het grote nieuws van Mercedes is de gloednieuwe elektrische GLC. Zondag trekt Mercedes het doek van deze auto, maar vandaag onthullen ze alvast het interieur. Meestal is dit niet het meest spannende gedeelte van een auto, maar het interieur van de nieuwe GLC is zeker bijzonder.
In de GLC introduceert Mercedes namelijk hun nieuwe Hyperscreen. En ja, dames en heren, het is zover: we zijn op het punt dat het dashboard letterlijk één groot scherm is. Het scherm in de GLC heeft een diameter van maar liefst 39,1 inch, wat neerkomt op bijna een meter.



Het Hyperscreen kennen we al uit de Mercedes EQS, maar dat waren duidelijk drie losse schermen, die samengebracht waren onder één paneel. Bij de GLC loopt het scherm echt naadloos door over de volledige breedte van het dashboard.
Qua opzet is het dashboard verder gelijk aan dat van de nieuwe CLA. In die auto zagen ook al de kenmerkende ronde ventilatieroosters aan weerszijden van het dashboard. Ook het stuur is vrijwel identiek. Reken er op dat we dit interieur nog in heel veel Mercedes-modellen terug gaan zien.
Voor alle duidelijkheid: het gaat hier om de ‘GLC met EQ Technology’, wat een op zichzelf staand model is. Mercedes heeft straks dus twee verschillende GLC’s in het gamma. Dat is anders dan bij de CLA, waarbij de elektrische variant en de variant met verbrandingsmotor qua uiterlijk identiek zijn.
Aanstaande zondag gaat Mercedes ook de buitenkant en alle technische details onthullen. Uiteraard lees je dat hier, op Autoblog.nl.





Prachtig, maar veel belangrijker is, kunnen ze concurreren met de Chinezen qua prijs en luxe.
Ik denk niet dat er een Mercedes-rijder een Chinees hierboven verkiest.. Is toch echt ander publiek..
“Is toch echt ander publiek..”
Ik hou van deze opmerking, echt geweldig, inhoudsloos, zeer variabel en die iedereen volgens eigen visie te interpreteren.
Naar mijn mening is door de jaren heen de Mercedes rijder werkelijk ander publiek geworden, vooral in negatieve zin. Voor mij is Mercedes tegenwoordig een merk waarmee ik niet meer geassocieerd wil worden.
Mercedes heeft toch ook nooit met de Japanners geconcurreerd, en de Japanse wagens waren minstens even goed/ beter en altijd bijna Full-options. Waarom nu concurreren met China?
Je weet precies iets aan te stippen wat dus totaal niet relevant is. Das ook mooi.
Gewoon klassieke klokken is toch echt mooier en overzichtelijker dan een scherm met alles erin gestopt.
Hopelijk komt dit echt weer terug net als knoppen om functies te bedienen.
Dat komt helaas nooit terug. We gaan ook niet terug naar een Blackberry of Nokia. En diegenen die het mooier vinden vanuit nostalgie zullen steeds minder talrijk worden.
Het is maar hoe je het ziet, bij een gsm was het scherm en de toetsen al extreem klein. Vergelijk je het met een computer, dan gebruiken verkiezen de meesten toch een toetsenbord en muis ipv enkel een touchscreen scherm.
Akkoord, maar het toetsenbord is ook nooit echt weggeweest.
…. Omdat touchscreen toetsenbord toch niet zo perfect is? Touchscreen is werkelijk jaren ’80 techniek die ons modern aanvoelt, maar eigenlijk al verband glorie is. Niemand knoppen in de auto voor commune, verwarming, ruitenwissers of wat dan ook vind ik persoonlijk prettiger, die kan ik vinden zonder te kijken.
Als ik deelnemen aan het verkeer, ben ik bezig met het verkeer en wil ik niet afgeleid worden door onbelangrijke zaken. Maar mijn mening lukte Mercedes hiermee veel op een Aliexpress automobiel in plaats van de luxe uitstraling die het vroeger had.
By the way, een klassieke Nokia (of moderne) bevalt mij prima, zonder veel te veel apps. Het is vooral hilarisch te merken hoe mensen gefrustreerd zijn dat ik heb WhatsApp meer gebruik. Zelfs mijn vest horloge, zo een aan een ketting, krijgt veel meer positieve reacties.
Kortom, techniek heeft ons ingehaald en een steeds grotere groep mensen beseft dit en wil eenvoudig niet meer. Der geheele vooruitgang op dit gebied wordt foutief behandeld en is enkel daarom een stap achteruit…
Ik denk dat je gelijk hebt. Maar de LP’s kwamen ook terug en de mechanische horloges hebben het ook overleefd dus wie weet…
@GJZ: helemaal met je eens!
Ik vind er eerlijk gezegd weinig aan. Zit je de hele dag al naar een scherm te turen, moet je in de auto wéér op zo’n gigantisch scherm staren. Zijn Mercedes-klanten daar echt vragend naar? Telkens als er nog ergens wat fysieke knoppen te vinden zijn, springen reviewers quasi omhoog qua blijdschap. Euro NCAP wordt ook steeds strenger voor merken die alles in schermen proppen. En je ziet dat sommige andere fabrikanten er ondertussen ook alweer van terugkomen.
Zit iemand hier op te wachten? Zelfde met die schermen voor de passagiers. Ik heb er nooit mee gereden, dus wat weet ik, maar waar gebruik je zoiets voor. Het infotainment scherm zit er vlak naast. Je telefoon kan je meer op. Wil je niet gewoon een keer naar buiten kijken of praten ipv weer naar een scherm staren.
Je kan toch ook uit het raam staren of met mensen praten met een scherm voor je neus? Dat lukt me een groot deel van mijn werkdag…
Maar je statement verklaart precies waarom dit scherm, veel (misschien wel de meeste) mensen zijn helemaal schermverslaafd. Zulke mensen verkoop je auto’s met veel scherm.
Bij een aanrijding krijg je animatie van een airbag dan ofzo? Wat een ongelofelijk stompzinnig concept is het toch.
Als ik een bioscoopervaring wil, koop ik popcorn en ga ik zitten. Een auto moet rijden, niet Netflixen. Mercedes, keep the driving fun, not the cinema vibes!
Benieuwd hoe het in het echt oogt/werkt (vette vingers, kinderen, weerspiegelingen, dingen aanklikken terwijl je rijdt, een paar keer parkeren in de brandende zomerzon). Ben een voorstander van iets meer analoog maar ik begrijp wel dat ze hiermee klanten (daarmee wil ik niet zeggen autoliefhebbers) trekken. VW en Cupra verkopen immers ook van die achterlijke kermislichten en verlichte logo’s. Aap en gouden ring blijft immer actueel.
Zit nooit meer op de bank voor de buis. Eet mijn zak paprika-chips lekker leeg op mijn oprit. Maar serieus: waar slaat dit op ?
Probeert Mercedes hier wat aandacht van de BMW X3 weg te snoepen?
Het is in de GLC wel een stuk fraaier dan in de CLA, dat oogt als een VW Beetle.
Volgens mij heeft de Cadillac Escalade een 55 inch scherm uit 1 stuk.
Ben er geen voorstander van, gewoon ouderwetse klokken met hier en daar een schermpje en gewoon fysieke knoppen.