• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Chinese auto’s zijn heel simpel te jatten

Auteur: nicolasr, gepost 15 september 2025 om 19:01 – 16 Reacties

Heel simpel ja. Hoe? Dat leggen we haarfijn aan je uit in deze tutorial…

Ja kindertjes. Ga er maar eens lekker voor zitten, dan leren wij jou hoe het komt dat Chinese auto’s zo onmeunig vaak gejat worden. Daarvoor nemen we je allereerst mee naar Engeland.

Daar is het namelijk feest voor autodieven. Elke vier minuten rijdt er eentje weg in een auto die niet van hem is en de politie zwaait hem vriendelijk uit. Althans, zo lijkt het. Sinds 2015 zijn de cijfers met 74 procent omhooggeschoten, wat netjes klinkt als je het een beursgrafiek zou noemen, maar minder fijn voelt als je ’s ochtends je oprit leeg aantreft.

De pakkans voor de daders is ongeveer even indrukwekkend als de nationale voetbalploeg van Engeland: vijf procent van de zaken wordt opgelost en slechts twee procent van de daders ziet ooit een rechtbank van binnen. De rest rijdt rustig door, waarschijnlijk in een beter model dan ze eerder hadden.

Chinese auto’s zijn heel simpel te jatten

En dan komt het: Chinese auto’s zijn de nieuwe lievelingen van de dieven. Niet omdat ze zo aantrekkelijk zijn qua design, maar omdat de beveiliging zich laat vergelijken met een huisdeur waar een touwtje uit hangt. Verzekeraars zijn er klaar mee, want claims blijven binnenstromen. Er rijden namelijk nogal wat van die auto’s…

Hun oplossing is geniaal in zijn eenvoud: de fabrikanten moeten maar eens fatsoenlijke sloten en software installeren. Ze zeggen het echt, haha! Wat we al vijftig jaar normaal vinden op een doodgewone hatchback moet in 2025 kennelijk nog uitgelegd worden in Shenzhen.

Daarom hebben de verzekeraars van Chinese auto’s een gerenommeerd Brits onderzoeksinstituut ingeschakeld. Hun methode? Als het langer uurt dan twee minuten om een auto te jatten, is ie goedgekeurd. Dat dit de serieuze maatstaf is, zegt alles.

Nog ironischer is dat de rest van de gevraagde maatregelen ook lachwekkend simpel zijn. Denk aan wielmoeren die je niet met een Aldi-dopsleutel losdraait of software die doorheeft dat een kerel met een laptop midden in de nacht niet gewoon je Spotify wil updaten, maar waarschijnlijk niets goeds in de zin heeft.

Van Londen naar Kinshasa in een wip

Intussen verdwijnen de gestolen bolides in containers richting Congo, Jamaica of de Emiraten. Controle bij de douane is zo grondig dat je er waarschijnlijk een olifant naast kunt zetten zonder dat iemand het merkt.

Het businessmodel is even simpel als briljant: steel in Birmingham, verkoop in Kinshasa, en laat de Britse verzekeraar vrolijk dokken. BYD en consorten doen alsof ze geschrokken zijn en beloven extra investeringen, betere vergrendelingen en veiligere onderdelen. Dat gaan we zien

En nu weet je hoe het kan dat je oprit ’s ochtends leeg is omdat je Chinese auto weg is. Daarom; koop Europees!

Met dank aan Pieter voor de tip!!

Ook interessant!

  • Hoera! Chinese auto's worden weer lekker goedkoop
  • Waarom importeer je niet gewoon zelf je Chinese auto?
  • Volkswagen en Audi willen heel graag samenwerken met China
  • Echt waar: deze 'vliegende auto' uit China is klaar voor productie

Nieuwste artikelen

  • Citroën komt met een eigenwijze, kleine versie van de ID Buzz
  • Kia EV4, GEWAAGD uiterlijk maakt het een gedurfde keuze #test
  • Bugatti krijgt een keiharde primeur van Rimac
  • Volvo XC60 Executive Edition
    Volvo maakt van de XC60 een heerlijke dikzak
FacebookTweetPinLinkedIn

China, diefstal, engeland

Vorig bericht: « Blijf weg uit Ouder-Amstel, als je leven je lief is!
Volgend bericht: Onze groene stroom is eigenlijk hartstikke smerig »

Lees Interacties

Reacties

  1. Johanneke zegt

    15 september 2025 om 19:32

    Misschien als je een St. Georges cross op je auto schildert, dat de politie hem extra goed voor je in de gaten houdt. Wat denken we, zouden William, John en Edward de dieven zijn?

    Login om te reageren
  2. iphonistvongates zegt

    15 september 2025 om 19:41

    Zouden ze ook makkelijk te traceren zijn met de locatieservices actief? Moet de verzekeringmaatschappij een e-mailverzoek sturen naar China of is dit nutteloos voor ingezetenen in Europa?

    Login om te reageren
    • lekkerlinksrijden zegt

      15 september 2025 om 19:59

      Misschien een paar social credits inzetten om je auto te laten traceren door de partij, maar tegen die tijd rijdt er al een Afrikaan in

      Login om te reageren
  3. lekkerlinksrijden zegt

    15 september 2025 om 20:00

    Gaat het om hybride auto’s of vol elektrische? Kon het niet opmaken uit de tekst

    Login om te reageren
    • Hubert zegt

      15 september 2025 om 22:06

      Maakt niet uit.
      Zolang die Chinese troep uit Europa verdwijnt, ben ik tevreden.

      Login om te reageren
  4. pietertje123 zegt

    15 september 2025 om 20:06

    Paar dingen die missen in het artikel: hoezo chinese autos en andere niet, wat is er anders aan?

    hoe dan? anders dan autos van andere oorsprong?

    hoe is dit anders dan vele jaren europese autos die met simpele hardware te openen waren en vaak nog zijn? Nu met een draadloze tool al mee te nemen. Ook VAG, BMW etc

    Dus die auto’s verzamelen alles nog meer over jouw, je auto en je plekkie. En toch zijn ze opeens niet waar jij bent en weet diegene die alles van je weet dat ook niet (te vertellen).

    Tja, waarom zou je ook, de verzekeraars betalen toch wel en als ze dat niet doen koopt de consument er nog wel eentje. Geld zat in de markt en zo raak je je al op kenteken gezette voorraad ook wel mooi weer kwijt.

    kunnen ze die voorraad niet gewoon weer inschepen en meteen naar Kinshasha sturen? Scheelt een boel gehannes. Gaan ze daar EV rijden zonder uitstoot, bespaart de uitstoot van onze ex-diesels daar. Gaan wij weer benzine rijden welke we uit hun land kopen. Iedereen blij toch?

    Login om te reageren
  5. Joris24 zegt

    15 september 2025 om 20:06

    Het viel me in de UK afgelopen weken op hoeveel elektrische MG’s er rijden. Denken britten nou echt dat ze een engels merk kopen? Zal daar dus ook wel veel mee aan de hand zijn.

    Login om te reageren
    • Design_Driven zegt

      16 september 2025 om 07:15

      Nee dat denken ze niet, maar ze zijn goedkoop en hebben anders dan de meeste Chinese auto’s (die we hier sowieso minder hebben dan in de links gestuurde landen) een redelijk dealer netwerk.

      Login om te reageren
      • marcus zegt

        16 september 2025 om 07:31

        Dat dus. Wij hebben er ook eentje op de oprit staan. Mijn vriendin forenst makkelijk de 2 dagen op kantoor met een lading en als ze thuiswerkt druppelt de solar de accu lekker vol. 7 jaar garantie, dus qua kwaliteit vertrouwen ze er zelf wel in, en een beurt is spot goedkoop…

        Toen ze de auto kocht was het de scherpste aanbieding voor een kleine SUV en behalve klima zit alles er op aan. Het rijdt niet echt top (chinese bandjes zullen wel niet meehelpen) in vergelijk met mijn auto, maar dat maakt haar niet zoveel uit. Zij vindt haar panoramo dak wat open kan veel belangrijker dan de wegligging.

        Ik kan best begrijpen waarom mensen de ZS EV hebben gekocht en die 4 is nog weer een forse stap naar voren.

        Login om te reageren
  6. 13BTurbo-RX8 zegt

    15 september 2025 om 21:45

    Auto’s worden ook minder vaak gestolen wanneer je de criminele oppakt. Waarom moet BYD zijn product gaan aanpassen omdat Engeland een probleem heeft met criminaliteit? Als dit in andere landen geen probleem is, dan kun je je afvragen of het echt de schuld van de fabrikant is… En in plaats van “koop Europees”, pak de criminaliteit aan.

    Login om te reageren
  7. Jopie zegt

    15 september 2025 om 22:52

    En ondertussen kunnen de vergelijkingen ala Jeremy Clarkson mij ook gestolen worden.

    Login om te reageren
  8. JelmerS zegt

    15 september 2025 om 23:26

    Chinezen RHD wagens, je zou verwachten dat die na 6 maanden al zo sterk in waarde zijn gedaald dat je de moeite niet neemt om te stelen

    Login om te reageren
  9. Pekkie zegt

    16 september 2025 om 07:20

    Lijkt me een dom artikel. Waarschijnlijk is een Tesla of Bmw even makkelijk te stelen. Maar is er in Afrika even meer vraag naar Chinese ev.

    Login om te reageren
  10. marcus zegt

    16 september 2025 om 07:39

    In het bron artikel staat dat ze makkelijk te stelen zijn en dat Thatcham meehelpt ze beter te beveiligen. Er staat niet in dat ze massaal gestolen worden. Dat gaat ook niet gebeuren, want de markt is er niet voor.

    De auto’s die gelat worden zijn Duits of van JLR. Grote benzine of Diesel SUVs waar genoeg geld aan te verdienen valt als je ze daar weer verkopen wil. Lage marge electrische voertuigen zijn de moeite niet om op de boot te zetten.

    JLR bied hier in de UK inmiddels ook verzekeringen aan omdat de RR produkten heel snel te stelen zijn en de meeste verzekeringsmaatschappijen er niet meer mee te maken willen hebben. Mijn X5 heeft keyless entry en toen ik hem verzekeren moest heb ik 2 maatschappijen gevonden die dit zonder extra ghost immobiliser en tracking wouden doen.

    Auto’s jatten gebeurt veel, maar niet Chinese meuk @nicolasr

    Login om te reageren
  11. DeWitteCondor zegt

    16 september 2025 om 08:11

    Beter toch, zijn we er mooi vanaf. Het straatbeeld knapt er wel van op.

    Login om te reageren
  12. Ronald zegt

    19 september 2025 om 10:12

    De meest gestolen auto’s in Nederland zijn de Toyota RAV4 en de Kia Sportage
    Weinig Chinees aan.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North