Het is een zooitje op de Nederlandse wegen

Auteur: , 76 Reacties
Het is een zooitje op de Nederlandse wegen

De wegen zijn zo verstopt als een dikke darm na een avondje Mexicaans eten.

Werk aan de winkel voor Minister Cora van Nieuwenhuizen van Infrastructuur en Waterstaat. Het water staat aan de lippen als het gaat om de filezwaarte in ons land. Uit de nieuwste cijfers van de ANWB blijkt dat de wegen wederom in dit derde kwartaal drukker zijn geworden.

De filezwaarte is in het derde kwartaal van dit jaar met 13 procent gestegen in vergelijking met vorig jaar. De warme zomer heeft hier een belangrijke rol in gespeeld. Er is fors meer recreatieverkeer waargenomen, waardoor vooral in de maand juli meer files stonden in vergelijking met dezelfde periode in 2017. De wegen in provincies Zuid-Holland, Zeeland, Noord-Brabant en in Limburg waren drukker dan normaal. De doorstroming was overdag en in het weekend een stuk minder. De vele bermbranden langs de wegen hebben tevens een rol gespeeld in de vertragingen.

De cijfers voor de eerste drie kwartalen van dit jaar zien er niet goed. Er is geconstateerd dat de filezwaarte met 20 procent is toegenomen in vergelijking met de eerste drie kwartalen van vorig jaar. De bekende knelpunten in het Nederlandse wegennet zijn vrijwel ongewijzigd gebleven. De A27 Utrecht-Breda tussen Lexmond-Noordeloos staat nog steeds op één, gevolgd door de A4 Amsterdam-Den Haag tussen Roelofarendsveen-Hoogmade. Nieuw in de top vijf dit jaar zijn de A4 Den Haag-Amsterdam bij Leidschendam-Zoeterwoude en de A15 Rotterdam-Gorinchem tussen Papendrecht-Sliedrecht.

En dan hebben we de ‘goede’ periode achter de rug. Althans, op papier. In de zomers staan er minder files in vergelijking met de herfst en winter. De ANWB verwacht dan ook dat het komende kwartaal het drukste van het jaar gaat worden. De kans is groot dat die filezwaarte nog wel gaat toenemen dit najaar.

Fotocredit: Audi A6 via @hhitalia op Autojunk



76 reacties

Zolang Nederland voller en voller wordt en het bijbouwen van goede infrastructuur altijd achter loopt zal het steeds drukker worden op de wegen. Maar we blijven toch lekker autorijden, comfortabel en veel te leuk.
@evdw: Het bijbouwen van infrastructuur is ook weer een deel van het probleem. Door extra asfalt aan te leggen om de wegen te ontlasten, los je het fileprobleem op, alleen na een paar jaar zie je dat mensen daardoor weer verder van hun werk gaan wonen (‘er is immers toch genoeg asfalt’).
Dat zorgt er weer voor dat de wegen weer meer gaan dichtslibben, inclusief de nieuw aangelegde stroken en wegen.
@granlusso: Ik heb nog nooit iemand horen zeggen dat hij verder van z’n werk gaat wonen omdat er toch genoeg asfast ligt.
@berlinetta: Maar wel omdat het van Almere naar Amsterdam niet meer zover rijden is bijvoorbeeld ;)
@granlusso: het schijnt dat mensen in Nederland geen probleem hebben met een reistijd van zo’n 2 tot 3 uur per dag. Hoe beter de infrastructuur hoe groter de radius wordt voor het zoeken van een woonhuis. Dit gaat onderbewust.
@evdw: en niet te vergeten 1000x beter dan het OV. Ging recent weer eens met de trein. Gingen de spoorbomen niet dicht. Reedt dat ding 10km/u. De trein daarvoor reedt helemaal niet dus ook nog super druk in de coupé. Heb 2 uur gestaan over een reis die met de auto 45 min duurt.
@loserboi932: precies daarom, en omdat ’t ov ook nog eens niet goedkoop is, heb ik als student ook maar een auto aangeschaft. Als het OV beter en goedkoper zou zijn zouden meer mensen er gebruik van maken. Daarnaast denk ik ook dat de bevolkingsgroei door immigratie echt een probleem aan ’t worden is.
@thijsj: Echt? Immigratie heeft het weer gedaan? Want zij rijden zo veel op en neer naar hun werk?
Maar in een andere discussie zijn ze geldtrekkers, omdat ze niet werken zeker? …..
@reactief: Dat beweert hij niet. Overigens is het onomstotelijk juist dat Nederland voller en voller wordt: https://www.trouw.nl/samenleving/-we-denken-in-nederland-over-van-alles-na-maar-niet-over-de-bevolkingsgroei-onbegrijpelijk-~a86b29e0/

Overigens is immigratie één van de oorzaken. Niet dat je dit, zoals jij onmiddelijk doet, dat gelijk moet politiseren.
@usmurf: Ik beweer niet dat het inwonersaantal niet groeit en weet dat immigratie daar verantwoordelijk voor is.

Intressant artikel waar je naar verwijst ook, al is het erg gebaseerd op een ‘stokstaartje’ van één persoon en zou er wat weer weerwoord mogen zijn tegen zijn betoog. Maar goed, hij heeft wel degelijk een punt.

Maar Thijsj suggereert wel dat immigratie op z’n minst medeverantwoordelijk is voor de drukte. Dat komt op mij nogal over alsof ‘zij’ weer de probleem veroorzakers zijn en dat is erg makkelijk wijzen maar een andere ‘groep’ terwijl hijzelf dus als student met OV auto rijdt… En relevant aan je artikel, het ontmixen, het ‘wij’ en ‘zij’ is niet echt bevordelijk voor de samenleving.
@reactief: Excuses, ik dacht dat jij reageerde op het eerste bericht (van evdw) en niet op die van Thijsj. Daarom moet ik me maar niet mengen in discussies :-)
@reactief: Overigens wordt de (grote) bevolkingsgroei van Nederland al jarenlang door het CBS geraamd. Het is nooit een politiek punt van belang geweest of populair om over te spreken (weet u nog, “Dit land is vol”, meer dan tien jaar geleden, werd als fascistisch neergezet). Er zijn ook groeimodellen van de OESO / VN, NGO’s die deze groei (maar dan op wereld-niveau) al jarenlang signaleren. Dat er nu een wetenschapper die tevens bij het CBS heeft gewerkt, hier iets over zegt, maakt dit nog geen stokstaartje.

Sociale cohesie/adhesie is een gevolg van deze groei. Daar kan je wat van vinden. Persoonlijk ben ik het eens met wat deze wetenschapper (voorzichtig) zegt dat een import van flink afwijkende sociale achtergrond culturen, normen en waarden zeker niet noodzakelijkerwijze tot assimilatie leidt maar juist tot vervreemding.
@usmurf: Er worden nogal overdrijvende krachttermen in de eerste alinea’s gebruikt. Dat ligt misschien aan de schrijver, maar inhoudelijk had het sterker geweest zonder de krachttermen en als er inhoudelijk weerwoord op was gegeven. Dat is mijn mening en daarom vind ik het nogal overkomen als een stokstaartje van die beste meneer, wat eindelijk naar buiten gebracht mag worden nu zijn mond niet gesnoerd wordt door het CBS.

Zoals gezegd heeft hij wel degelijk een goed punt en is het verder een interessante kijk op deze ontwikkeling. Volledig genegeerd wordt het onderwerp trouwens niet. In het gemeentelijke ambt worden dit soort prognoses wel degelijk behandeld over bevolkingsgroei en segregatie binnen de stedelijke ontwikkeling.

Het ontgaat mij echter nog wel waarom immigratie zo’n issue is m.b.t. de verkeerdrukte, zoals Thijsj suggereert.
@reactief: dat lijkt me een van de problemen. En Nederland is een aantrekkelijk vestigingsklimaat voor mensen van verschillende afkomsten, ook werkende en hoogopgeleiden. Dus niet direct de discriminatiekaart trekken. Maar Nederland raakt vol en zo’n groot land zijn we niet.
@thijsj: Fair enough. Ik vatte je opmerking anders op dan dat jij het nu uitlegt. Excuses!
@thijsj: Als student is rijden in een auto goedkoper dan met het OV?
@pomoek: Het is een kromme vergelijking, maar als je een uur eerder op je werk kan zijn, en een uur langer kan blijven door verschil in reizen, is dat toch 25 euro per dag extra.
@pomoek: Nee tuurlijk niet. Als student krijg je een ov product voor door de weeks of het weekend en dan kan je gratis reizen. Maar ben je als student aan het kloten geweest en ben je langer dan 5/6 jaar bezig met je studie dan mag je gaan betalen. En dan kan het nog wel is interessanter zijn om een auto aan te schaffen. Met oldtimer regeling weliswaar.
@redbee5: je bent niet perse aan het kloten als je langer als vier jaar met een opleiding bezig bent volgens mij. Er zijn genoeg studenten die na een 4 jarige MBO-4 opleiding doorstromen naar het HBO en daardoor langer als 4 jaar aan het studeren zijn.
@sr20det: Als je van mbo naar hbo gaat krijg je opnieuw 4 jaar een ov -product.
@sr20det: Bij mij bleef m’n OV geldig op het HBO, ook al had ik al twee jaar OV gehad op de MBO (1e twee zelf moeten betalen, want onder 18jr.) HBO vervolgens 5 jaar over gedaan en de gehele 5 jaar OV gehad, dus totaal 7 jaar gebruik van kunnen maken.
@pomoek @redbee5: ik ben nu in mijn 6e (en hopelijk laatste) studiejaar aanbeland en heb geen recht meer op studentenOV. Een dalurenabonnement kan inderdaad goedkoper zijn, maar ik heb wat overwegingen gemaakt. Ik heb nu voor 300eu (verzekering, mrb, parkeervergunning) een heel jaar een oldtimer voor de deur staan. Qua vaste lasten valt dat dus heel erg mee. In de winter niet rijden idd, maar dat is voor mij een periode waarin ik dat sowieso minder doe. En ik kan reizen wanneer mij dat uitkomt, vanaf een plek waar ik ben, naar de plek waar ik moet zijn. Met ’t OV ben ik, zonder vertragingen, ruim 2 uur onderweg van deur tot deur naar m’n ouders, waar ’t met de auto 1 uur en 15min is. En een klein beetje risico in ’t leven hoort erbij toch? (Qua onderhoud ed).
@thijsj: Mijn autohart zegt dat het een goede beslissing is, maar uiteindelijk ben je dus nog steeds een halfjaar afhankelijk van het OV. En voor dat laatste halfjaar betaal je 300 euro, waar je ook nog benzine in moet gooien. Een reisproduct voor vrij reizen kost je 334 per jaar euro en je hebt een auto moeten kopen. Met het ov ben je alleen wel langer onderweg. Ik wil niet te negatief doen maar een ov-abonnement blijft goedkoper.
@redbee5: nouja 2 maanden is geen half jaar ;). Verder is het wel iets goedkoper, maar mijn autohart gooit elke rationele gedachte over het OV overboord. Daarnaast heb ik de afgelopen 5 jaar denk ik in 25% van de gevallen dat ik met ’t OV reisde vertraging gehad en elke keer vertraging is gewoon €100 ergernis. Dat is me ook wat waard, de auto maakt me een stuk rustiger. Tot nu toe ben ik er superblij mee👍👍. En uiteindelijk kosten hobby’s geld, en het OV is duidelijk niet mijn hobby, dus ’t liefst steek ik daar geen geld in. Auto’s wel, dus dan spendeer ik daar graag een eurootje extra aan😀. Dan maar geen nieuwe kleding dit jaar.
@loserboi932: Dan heb je ook wel pech gehad. Ik reed laatst juist weer eens naar een stad op 35min rijden tijdens de spits… pfff… wat een armoede om slaafs in het rijtje file aan te sluiten. Had spijt dat ik niet met de trein was gegaan.

Tuurlijk, de auto is comfortabel, gelukkig rij ik nauwelijks file, maar mocht dat ooit veranderen zit/sta ik toch liever in de trein dan in de file.
@reactief: mijn punt: beide vervoersmiddelen hebben voor- en nadelen.

Plek van wonen en werken is daarbij zeer bepalend of het OV een alternatief is, want een beetje buitenaf wonen/werken en OV duurt vele malen langer.
@reactief: ik moest vorig jaar iedere maandagmorgen naar Schiphol om te vliegen. Intercity Direct vanaf Rotterdam CS, op loopafstand, is sneller dan met de auto. Goedkoper ook als ik mijn auto de hele week op Schiphol moest laten staan. Anecdotisch bewijs maar was in die situatie ideaal.
@reactief: tja, hier in de stad (München) pak ik de fiets of de auto. Reistijd is gemiddeld gezien om het even, temeer omdat het OV ook overbelast is.

Het grote verschil is, met het OV sta je in de file. Met de auto zit je in de file. De keuze is dus snel gemaakt. Beter en betrouwbaar OV lost een hoop op.
@karhengst: München zou toch het beste OV hebben. Ik dacht dat is ergens gelezen te hebben.
@reactief: dat is waar wat je zegt. Maar ik vind de onzekerheid zo vervelend. In de auto kan ik nog de eerstvolgende afslag pakken en dan zie ik met de navi wel wat ik nog kan doen.
Als de trein stil staat moet je wachten in onzekerheid en dat vind ik zeer frustrerend.
@loserboi932: Het schijnt dat we als land een van de betere spoornetwerken hebben met een hoge frequentie van treinen en voldoende dichtheid. Helaas vallen die mooie systemen vaak uit door storingen of een aangereden persoon. En als je 10 kilometer buiten een stad woont, dan hoef je al helemaal niet meer te rekenen op een station in de buurt. Prorail moet zijn mouwen eens gaan opstropen, maar gezien het een staatsbedrijf is, heb ik er niet veel vertrouwen in.
@loserboi932: ‘Ging laatst met de auto van Nijmegen naar Amsterdam. Was er file. 3 uur over gedaan’

Wat wil je nu zeggen eigenlijk?
@granlusso: laat maar.
@loserboi932: Beetje flauw van me, maar bedoel meer dat de problemen die mensen in de trein ervaren niet echt verschillen met de problemen die mensen ervaren die in de file staan.
@granlusso: @loserboi932:
Wat betreft de onzekerheid sluit ik me bij je aan overigens, dat is belangrijk om te noemen.
@loserboi932: Het OV is gewoon geen alternatief voor een auto imo. Als ik op zaterdag vanaf het oosten van het land een dagje amsterdam wil doen met 2 personen ben ik gewoon 60 euro kwijt.

Ga ik met de auto ben ik inclusief parkeergeld 30 euro kwijt.

Volgens mij is gemiddeld gezien het OV gewoon 2x zo duur ten opzichte van een auto met spaardiesel.
@87sandyd: van/naar/in de randstad helemaal met je eens! Maar in de randstad is ’t met ’t ov vaak goed geregeld. Ik kom vooral in ’t oosten/noorden en daar is ’t ov een drama. Slechte bereikbaarheid, veel vertragingen en lange reistijden. De auto is vaak bijna 2x zo snel en op de trajecten die ik afleg is er bijna nooit file of langzaam rijdend.
@87sandyd: en daar komt bij dat je de kans hebt dat je als een haring in een ton in de trein moet staan.
Met het te dure kaartje heb je geen recht op een zitplaats!
@evdw: Autorijden is “leuk” in Nederland, op de snelweg tijdens de spits?

Ik vind het buiten de spits om nog een terging. Autorijden in NL is een noodzakelijk kwaad wanneer het te ver is om te fietsen en er geen goede OV verbinding voorhanden is.
@karhengst: Ieder zijn ding maar ik vind autorijden leuk en het OV vind ik helemaal niks. Het is niet voor niets dat de auto ook wel de heilige koe van de mens wordt genoemd.
Makkelijke oplossing. Geef bedrijven een subsidie als ze zich buiten de randstad vestigen. Is in het verleden ook gedaan met overheidsinstanties. Minder files en meer werkgelegenheid in de buitengebieden.
@baklava: Niet ieder probleem wordt opgelost met subsidies…
@usmurf: een boete voor een groot bedrijf die zich in de randstad vestigt mag ook.
@baklava:

If it moves, tax it. If it keeps moving, regulate it. And if it stops moving, subsidize it. Lol.
@baklava: Dit is juist 1 van de redenen waarom er zoveel files zijn tegenwoordig. Lekker zinloos om 2 uur vanuit Amsterdam naar Groningen te moeten karren omdat je een afspraak hebt met een ambtenaar van Duo.

Het OV is alleen prima als je in een grote stad in de randstad woont, redelijk in de buurt van het station, en je in een grote stad in de randstad werkt, redelijk in de buurt van het station. Anders is de auto altijd de betere oplossing.

Maar wat de echte oplossing voor het fileprobleem zou zijn is niet meer asfalt, maar meer rijlessen voor alle middenbaanklevers, paniekvoegers (je hebt een kilometer, ga dan niet bij het eerste blokje stil staan wachten tot je er tussen komt, dit zie ik elke dag zo bizar veel files opleveren) en langzaamrijders. Als er 3 banen zijn, dan heb je geen enkele reden om op de meeste linkerbaan 110 te gaan rijden als je 130 mag. Hiermee rem je veel mensen achter je af, krijg je het accordeon-effect en vervolgens sta je weer zinloos in de file. Als je niet de vmax wilt rijden, dan zijn de andere banen daar top geschikt voor.
@baklava: en/of stoppen met reisvergoeding.
WAAROM zou een werknemer, die verder van werk woont, MEER moeten kosten? Terwijl de werknemer langer van huis is (per dag) en per saldo dus vermoeider is.

In dat geval krijg je minder aanbod van werknemers in de randstad en meer werknemers die liever buiten de randstad willen werken (waar real estate nog goedkoper is ook).

Neem een voorbeeld aan Zwitserland: OOK hier zijn problemen met files; das waar, maar het is volkomen normaal dat er ook zat bedrijven zijn met een wereldnaam en uitstraling. En geen reiskosten vergoeding.
Ook is het volkomen normaal om sollicitanten: die nemen we niet omdat hij te ver weg woont.
@gregorius: Dat gebeurt in NL ook wel hoor. Bedrijven kijken heus wel naar waar mensen wonen.
Bij mij is het niet verstopt Mexicaans voer. It just burns burns burns, the ring of fire, the ring of fire.
Gewoon verbreden, alleen bij de A15 word het lastig omdat je daar moeilijk kan verbreden.
@smoked: Maar dat is exact wat ze dus wel gaan doen. De A15 wordt eindelijk drie banen tot Gorinchem. Iets dat overigens bij de vorige werkzaamheden, een jaar of vijftien geleden, al de bedoeling was, maar op het laatste moment werd het geld weggetrokken voor een ander knelpunt waar de nood blijkbaar hoger was.
@erce: het geld werd niet weggetrokken; het was onderdeel van een afspraak tussen het Rijk, de provincies en de gemeenten dat de A15 niet verbreed zou worden.
@smoked: Verbreding zorgt er dus alleen maar voor dat de file breder wordt. De afgelopen 10-15 jaar zijn er heel wat wegen verbreed, je ziet nu wat het resultaat is…
@smoked: gewoon verbreden zit er in NL niet in. De aanvraag voor dit soort trajecten duurt in de order van grote van jaren. Een nieuwe snelweg of rijksweg kan makkelijk 30 jaar duren. Iedereen wil wel meer asfalt maar niet langs zijn eigen tuin/dorp/wandelroute o.i.d.
De wegen naar de hel zijn geplaveid met mooie beloftes
“De wegen in provincies Zuid-Holland, Zeeland, Noord-Brabant en in Limburg waren drukker dan normaal”. In juli? Zouden deze zuidelijke provincies heel misschien wat vakantie verkeer hebben moeten verwerken?
@mashell: volgens mij staat dat ook in het artikel.
Ik merk er anders weinig van. Ik denk dat ik dit jaar tot nu toe gemiddeld één keer per week in de file heb gestaan met een maximale vertraging van 10 tot 15 minuten op 75km.
@robert110: inderdaad, ik rijd ongeveer 70.000 km p.jr en sta hoogstens 1x per kwartaal 10 min in de file. Woon in de regio Zwolle dus ook niet helemáál in de Middle of nowhere.
@phevtreb: Blijkbaar wel. Ik sta gemiddeld drie keer per dag in de file, maar rijd dan ook op de A15 tussen Rotterdam en Gorinchem.
@robert110: ik nodig je uit om een weekje van Brabant naar de randstad te forenzen. Dan ben je er zo klaar mee.
@henk_he: Je moet ook wel knetter gek zijn om dat te willen.
Daar ik wat langere werkdagen heb, en daarom veelal buiten de spits rij valt het voor mij persoonlijk gelukkig nog mee. Feit is wel dat door de huidige woningmarkt men sneller gedwongen is verder bij het werk vandaan te wonen (het is simpelweg te duur in de randstad) en dat dit voor veel extra verkeer zorgt. Maar dat probleem is nu eenmaal lastig aan te pakken.
Ik rij elke dag van Den Haag naar Hoofddorp en weer terug.4 jaar terug begon de file rond 6.45. Nu begint de file al op 06.00 uur. Ik hoop dat de wegverbreding iets gaat doen.
Na mexicaans eten zijn je darmen juist niet verstopt.
Gewoon heel Nederland asfalteren en dan hier en daar een groenstrook er in leggen.
Tja. Nederlanders. Zeuren over de te hoge belastingen en te grote overheid. Maar zodra er files zijn meteen naar de overheid kijken voor oplossingen. Zoals hier wel vaker gezegd: Als filerijder ben je onderdeel van het probleem. De oplossing ligt voor de hand.
@pomoek: Tja, het zou pas raar worden als je iets terugverwacht voor die hoge collectieve lasten…
@usmurf: natuurlijk. Maar het is wat anders als je zegt: Ik betaal graag voor goede collectieve voorzieningen dan Ik wil minder betalen voor collectieve voorzieningen en dat er meer snelwegen worden aangelegd. Daarnaast is het probleem niet dat de voorzieningen als zodanig niet deugen. Nederland heeft een dicht wegennetwerk en, relatief gezien, is het wegennet in goede staat. Het probleem is dat wij met z’n allen op hetzelfde moment op dezelfde plek met onze auto’s gaan rijden. Tja, dan krijg je files hoe goed de weg ook is.
Het verbreden van snelwegen is één der oplossingen. De andere kant is dat er geïnvesteerd moet worden in sneller en voordeliger openbaar vervoer.
En dat openbaar vervoer kan pas goedkoper en sneller als we afstappen van de prioriteit van de stedelijke gebieden maar Nederland als één groot stedelijk conglomeraat gaan bekijken. Het OV moet een comfortabele en voordelige concurrent voor de auto zijn, zeker om de korte afstand.
Ondertussen moet er vooral gekeken gaan worden naar het versimpelen van verkeerspleinen. Zo heb je op de aansluiting A50 -> A12 dat deze per rijrichting drie stroken heeft, doch de middelste strook moet invoegen en de rechter strook door kan rijden, het lijkt mij dat zulke ontwerpen voor een verzwaarde druk zorgen.

Kortom: de oplossing is niet louter asfalteren maar herstructureren en investeren in alternatieven.
Helemaal mee eens. Ik rij 2:15 over een stukje van 108 km. Allemaal file op de A2. Ben er wel klaar mee. En 1 dag thuiswerken wil men niet aan beginnen😂😂😂
@drommedaris: En eerder/later beginnen? Ik rij ook dagelijks over de A2 (70km) maar vanwege mijn vroege/late werktijden nooit in de file :)
Gister 1 uur en 40 minuten gedaan over een stuk van 35km! Lang leve de spits rond Arnhem.
@breinstein: Vanaf welke kant dan? Ik kwam tijdens spits vanuit Veenendaal naar Arnhem (ook 35 km zoiets). Was binnen drie kwartier thuis.
Verstopping na een avondje Mexicaans eten??? Vliegende bagger ja!💩💩💩

Als het zo vlot zou gaan, zou ik terug meer autorijden…
Minder afleiding tijdens het rijden = minder ongelukken = minder files. Bovendien veel meer handhaving op de snelwegen voor de verkeershufters en totaal losgeslagen idioten, rijbewijsje veel sneller invorderen met hogere boetes, moet je eens kijken hoe snel het oplost.
In godsnaam…waarom altijd Audi plaatjes laten zien. Ik word er strontziek van. Arrogante zooi

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).