
De dagelijkse horror op de A15 wordt door de overheid serieus genomen.
Wie elke dag over de A15 tussen Papendrecht en Gorinchem moet rijden kan erover meepraten. Halverwege de middag op een werkdag begint de ellende op het stuk snelweg en pas na zessen is er weer sprake van enige vorm van bewegend verkeer.
Cora van Nieuwenhuizen voelt je pijn, want de minister van Infrastructuur gaat het traject grondig aanpakken. Het kabinet heeft 300 miljoen euro uitgetrokken om files op dit stuk aan te gaan pakken. De eerst komende jaren zullen files nog wel aan de dagelijkse orde zijn. Eerst gaat er een onderzoek komen hoe het beste de files aangepakt kunnen worden. Bijvoorbeeld met de komst van een extra rijstrook in beide richtingen.
In 2020 zal er een keuze worden gemaakt wat de beste oplossing is voor het stuk snelweg. Vijf jaar later, in 2025, gaan er daadwerkelijk werkzaamheden plaatsvinden op het stuk A15. Wie hoopte op spoedige verbeteringen kan beter zelf naar alternatieven zoeken, want de komende zeven jaar zal het er nog wel een puinhoop blijven.
Fotocredit: Google Streetview
2 jaar nodig om te denken over hoe het beter te maken en 5 jaar om het aan te besteden?
M.a.w.: kabinet belooft t nu, hoeft het nog niet te betalen; zadelt 2 kabinetten na die van nu met de kostenpost op.
En het wordt natuurlijk veeeeel meer dan 300 mio.
@gregorius: en je lost de problemen alleen maar beperkt op. Ten oosten van de Gorinchem zijn de problemen nauwelijks minder:
– slechts 2 rijstroken in elke rijrichting
– (nog steeds) geen signalering boven de weg
– …en dus ook géén spitsstroken
– bij alle knooppunten tussen Deil en Valburg is het óók huilen met de pet op
– doortrekken A15 vanaf knooppunt Ressen naar A12 wordt tolweg(!)
@rrrobert: Nou ten oosten van Gorinchem heb ik zelden tot nooit file, tenzij een ongeluk o.i.d. maar niet door verkeersdrukte (tot aan Deil dan). 70% wat vanuit de richting Ridderkerk komt, slaan bij knooppunt Gorinchem de A27 op.
De files tussen Ridderkerk-Gorinchem ontstaan puur omdat het bij Papendrecht van 3 naar 2-baans moet, en er ook nog de N3 bijstroomt op 1 punt tegelijk. Er zit overigens ook een stuk dommigheid van de medemens tussen, die kostte wat het kost als laatst willen ritsen.
Plus in de regio is veel bedrijvigheid, welke op de vaste tijdstippen massaal de weg op willen. En vele kleine gemeente achter Sliedrecht / Hardinxveld-Giessendam komen daar allen de snelweg op..
@roberto: “”Er zit overigens ook een stuk dommigheid van de medemens tussen, die kostte wat het kost als laatst willen ritsen.””
Als we nu allemaal op het laatste moment ritsen (zoals het hoort) en elkaar om en om de ruimte geven wordt het vanzelf vloeiend. Wie is er nu eigenlijk dom?
@erik2907: zoals het hoort? Er staan niet voor niets borden ‘over 300 meter ritsen’, dat wil niet zeggen dat je dan pas moet ritsen. Mocht de mogelijkheid zich voordoen omdat er een gaatje vrij is om daarvoor er al tussen te gaan, doe dat dan, en ga niet volgas doorrijden tot het eind en jezelf er tussen wurmen..
@roberto: OVER 300 meter betekent dat je dan ook pas over 300 meter gaat ritsen en kijken waar dit mogelijk is en de snelheid wordt aangepast aan het verkeer op de andere rijstrook opdat het ritsen soepel verloopt. Dat is zoals het heurt.
Als je ervoor kiest om eerder in te voegen (> 300 meter) prima, maar dan niet klagen dat andere verkeersdeelnemers wel de regels juist toepassen en de volledige rijstrook benutten en ritsen op (nagenoeg) het einde van de rijstrook.
@roberto: Er staat ook vaak: “Geef ritser de ruimte”.
Je kan het asfalt wat er ligt het beste zo lang mogelijk gebruiken en dus richting het einde gaan invoegen. 1 voor 1, dan zijn we allemaal sneller.
@RRRobert: signalering boven de weg is ook gewoon voor hersendode Nederlandse forenzen.
Ik kan mij geen ander land herinneren waar ik geweest ben waar zoveel geld gestopt is in een systeem wat nergens op slaat.
@erwine60: Rijkswaterstaat moet toch ook een speeltje hebben om met de joystick en camera je te volgen? En de politie/douane lift mee op deze apparatuur, gewoon de snelheid omlaag zodat men meer tijd heeft (politie/douane) om mensen er tussenuit te halen die ze zoeken door gerichte verkeerscontroles.
@gregorius: Het klinkt inderdaad als een onnodig lang traject. Echter kan ik je vertellen dat zorgvuldigheid belangrijk is om gelazer in de toekomst te voorkomen.
@gregorius: hoeft geen onderzoek voor gedaan te worden, nu 4 rijstroken er bij en met de ruimte en viaducten rekening houden met uitbreiding voor nog een rijstrook voor als steaks de vrachtwagens een eigen strook nodig hebben als de rest van het verkeer autonoom rijdt!
En ff doorwerken aub die stroken hebben we toch nodig en zijn al betaald. Afgelopen 7 jaar heb alleen ik zelf samen met mijn vrouw al 35000 euro mrb bijgedragen, als we de accijnzen en de bpm gaan meereken gaan we ruim over de 60k word tijd dat dit geld gewoon in de aanleg van rijstroken gaat. Want ik heb mijn spits mijden tijden al een uur moeten vervroegen in vergelijking met 4 jaar geleden!
Hahaha, dus over 10 jaar zou het hypotetisch klaar kunnen zijn. Ben je mooi klaar mee als je daar elke dag staat.
De viaducten zijn er bij de vorige renovatie al op aangepast. Daar is al ruimte voor 2x 3 rijstroken. Waarom dat destijds niet gelijk uitgevoerd is is mij een raadsel. De belangrijkste snelweg van Nederland. Dé levensader voor de haven van Rotterdam.
@original_arnoud: De belangrijkste snelweg van Nederland is de ring A10. Want alles daarbuiten is Buitenland !!!
@cloverleaf: Zodra ik mij in of rondom de ring A10 bevind, heb ik meer het idee dat ik mij in het buitenland ben dan daarbuiten..
@roberto: .. heb ik meer het idee dat ik mij in het buitenland bevind dan daarbuiten..
Ik neem nog een bak koffie.
@roberto: Doe dat! Maar dan toch wel een organic skinny decaf soy latté?
@cloverleaf: daar leven jullie toch op?
@str8six: Ja dat, kikkererwten en artisinaal gebrouwen speciaalbiertjes! Ben ff m’n baard trimmen…
@cloverleaf: vergeet je knotje niet op te steken ;-)
@cloverleaf: yuk. Voor mensen die geen echte koffie lusten.
@cloverleaf: nee, alles daarbinnen is buitenland.
@cloverleaf: ja die ring A10 waar alle stadse linkse koffiemolens steevast elke morgen een serieus ongeluk veroorzaken..
Dit hadden ze 10/15 jaar geleden al moeten doen! Destijds de complete snelweg verbouwd, viaducten vervangen etc. maar het bleef maar twee rijbanen..
Benieuwd hoe ze het nu gaan oplossen, zoveel ruimte is er ook niet..
Hoeveel moeite kost het om een ’tijdelijk’ spitsstrook te gebruiken?
ram er een paar extra rijbanen in, moet toch binnen een jaartje lukken lijkt me, geen 7 wtf
@gove: huidige stroken incl. vluchstrook versmallen. Kan er een extra baan bij. Snelheid eruit halen. 2 weken en klaar… ;-)
Lekker makkelijk weer om dit belachelijk te maken. Ja, dit soort zaken heeft tijd nodig. Dat krijg je ervan als je als overheid met meer zaken rekening te houden hebt dan alleen de bottomline zoals bij een commercieel bedrijf.
@rick-dos:
O zeker! Maar het was bij de vorige renovatie al wel duidelijk dat er op korte termijn meer capaciteit nodig was op het genoemde baanvak. Dus waarom niet toen al door de zure appel heen bijten? Regeren is vooruitzien, toch?
Aan de andere kant: met overcapaciteit op wegen stimuleert de overheid niet het nieuwe mobiele denken. Er kan nog steeds veel meer over waterwegen vervoerd worden. Dan draait er één motor met het verbruik van 10 vrachtwagens maar vervoert vracht voor 100. Maar daar zie ik ook te weinig actieve stimulans in. Er zijn nog te weinig kleine overslagbedrijven langs de rivieren om dit écht van de grond te krijgen. Maak zo’n overslag aan het begin van het Amsterdam-Rijnkanaal. Een bij Nijmegen, een bij Zwolle, bij Hoogeveen, Meppel, Den Bosch, Breda, Roermond en Maastricht. Overal op knooppunten van (water)wegen.
Ik snap de spagaat maar niet het gebrek aan beslissingskracht.
Te weinig rijstroken, teveel asociaal rijgedrag, teveel snelheidsverschil (auto’s 130 en vrachtwagens 80), tegeel knelpunten, en simpelweg teveel voertuigen. Klaar, mag ik even de miljoenen vangen voor het onderzoek? Nu de schep de grond in en snel een beetje. Het liefst op de manier zoals de Chinezen dat doen, direct een heel eskader aan personeel neer zetten en dan is het in een half jaar klaar aan beide kanten.
Pfff wat een nare clickbait titel.