• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Het is toch niet over en uit voor ’s werelds beste stoelenbouwer

Auteur: Loek, gepost 5 december 2024 om 18:47 – 7 Reacties

We mogen toch gewoon weer lekker zitten in onze sportauto’s, want stoelenbouwer Recaro komt er (hopelijk) weer bovenop.

Afgelopen zomer was er een keiharde realiteit voor het stoelenmerk Recaro. Dit welbekende merk dat naast hun race- en aftermarketassortiment ook OEM’s veelal van stoelen voorziet, ging failliet. Tenminste, ze startten de procedure die je in gaat als je geld op is en je schulden te hoog zijn. Daarmee mag je technisch gezien stellen dat je als bedrijf failliet bent, maar het is niet het einde. Sterker nog: het brengt een merk als Recaro in de publiciteit. Misschien wist je wel helemaal niet dat het slecht gaat met het stoelenmerk. Potentiële investeerders zien het ook, en als iemand een goed plan (en geld) heeft, kan je het merk een nieuwe impuls geven.

Recaro komt terug

Je raadt het al door de titel: dat laatste is gebeurd. Volgens PistonHeads heeft een Italiaanse firma genaamd Proma Group een nieuwe sloot geld erin gepompt. Daarmee zou de productie van het stoelenmerk hervat kunnen worden in januari. Bovendien wil Proma ervoor zorgen dat de structuur hetzelfde blijft. Dat is goed nieuws voor de medewerkers in Stuttgart, om hun baan mooi te behouden. Proma is overigens niet ‘bekend van iets’, maar profileren zichzelf wel als leider in de automotive sector voor productie van componenten. Dan is Recaro een prima bedrijf om aan je portfolio toe te voegen.

Aanhangsels

Daarmee is het bedrijf dus in theorie gered, wat eveneens betekent dat OEM’s die Recaro-stoelen gebruikten ook weer verder kunnen. Zo heeft het faillissement van Recaro wel of niet invloed gehad op Ineos die ineens niet meer verder konden. Proma meent dat ze hun sterke krachten met een sterke naam combineren. Overigens gaat dit alleen om Recaro in Duitsland, en niet de ‘aanhangsels’ in Japan, de VS en hun gamestoelenreeks. Alles is dus weer wel in stoelenwereld.

Ook interessant!

  • Faillissement Recaro kost (wellicht) dit merk zijn productie
  • Jetta GLI Blue Lagoon
    Helaas, de beste stoelenfabrikant is failliet
  • Beste remmen en vering komen nu vanuit één bedrijf
  • Het beste voor je verhoogde SUV: verlagen

Nieuwste artikelen

  • Gespot – Heerlijke Lancia Delta restomod in goed gezelschap
  • Waarom Lando Norris geen straf kreeg bij het inhalen van Tsunoda
  • LANDO NORRIS IS DE F1 WERELDKAMPIOEN VAN 2025
  • De enige Bugatti EB110 op Nederlands kenteken is gespot!
FacebookTweetPinLinkedIn

recaro

Vorig bericht: « Al deze toffe auto’s worden youngtimer in 2025
Volgend bericht: Dit viel er op bij de Essen Motorshow 2024 »

Lees Interacties

Reacties

  1. kromatic zegt

    5 december 2024 om 19:18

    Bizar eigenlijk dat je als stoelenbouwer failliet kan gaan, terwijl je praktisch de meest bekende stoelenbouwer bent en dikke contracten hebt als huisleverancier van veel merken.

    Login om te reageren
    • kniesoor zegt

      5 december 2024 om 22:22

      Weet ‘t niet zeker, maar volgens mij hebben m’n oto’s alle Recaro’s. Als die dingen zo algemeen zijn vraag je je inderdaad af hoe het in vredesnaam mogelijk is, dat zo’n fabrikant failliet gaat 🤔

      Login om te reageren
    • mashell zegt

      5 december 2024 om 23:16

      Precies. Als stoelenfabrikanten heb je ook geen last van elektrische aandrijving zoals een versnellingsbakken fabrikant of een kogellager fabrikant dat wel heeft. Zolang de mens een luie reet heeft is er vraag naar je product, zeker als je een goede reputatie hebt.

      Login om te reageren
    • Usdriver zegt

      6 december 2024 om 10:57

      Hoezo bizar? Het is niet moeilijk met een dikke orderportefeuille failliet te gaan. Kwestie van veel verkopen voor te lage prijzen. Of de kosten uit je klauwen laten lopen. Veel stuks met verlies betekent vooral veel verlies.

      Login om te reageren
    • nineelevenheaven zegt

      6 december 2024 om 12:26

      Dat komt doordat het niet gaat om de meest bekende stoelenbouwer die, inderdaad, huisleverancier is van veel merken.

      Het gaat over de subdivisie “RECARO Automotive GmbH”, de producent/leverancier van aftermarket stoelen.
      Een club van 25 man personeel die z’n best deed om occasion-eigenaren en private raceteams te verleiden een RECARO in de auto te schroeven.

      https://nl.recaro-automotive.com/

      Login om te reageren
  2. dracae zegt

    6 december 2024 om 00:20

    Nu kan ik niet met zekerheid zeggen dat Recaro gesloopt is door de gelegaliseerde financiële piraten die ze ‘ private equity’ noemen, maar het lijkt er wel op.
    Het is tijd, het was 10 jaar geleden al tijd, dat dit stevig aan banden wordt gelegd.
    We zien het probleem in de gezondheidszorg, bij dierenartsen, we hebben het gezien bij het misschien wel bekendste voorbeeld, V&D.
    Bedrijven worden opgekocht door’ investeerders’, die vaak in de praktijk er nauwelijks een cent insteken en ook dat geld er in no time weer uittrekken, om het daarna leeg te knijpen en in stukken door te verkopen. Uiteindelijk gaat er van alles failliet.. maar de ‘ eigenaar’ merkt daar niks meer van, die heeft z’n schaapjes op het droge. Niet omdat hij zo’n geweldige ondernemer is, die iets moois heeft opgebouwd, maar omdat hij iets moois heeft gesloopt.

    https://www.theautopian.com/did-private-equity-push-recaro-into-bankruptcy/

    Login om te reageren
  3. O plaat zegt

    6 december 2024 om 16:14

    Als ik even mag vloeken in de kerk: het is zetelbouwer beste Nederlanders, een stoel is gemaakt van hout. In een auto zitten zetels.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North