• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Het is zover: de Chinezen zijn productie in Europa gestart

Auteur: machielvdd, gepost 3 december 2024 om 16:57 – 16 Reacties

China productie in Europa

Made in China? Vanaf nu kun je ook Chinese auto’s kopen die ‘Made in Europe’ zijn.

Hoe kun je als Chinese fabrikant de importtaks op Chinese auto’s omzeilen? Dat is natuurlijk heel simpel: door auto’s in Europa te bouwen. Dat is misschien makkelijker gezegd dan gedaan, maar de eerste Chinese auto’s rollen nu al van de band op Europese bodem.

De primeur is voor Chery. Dit is een van de grote Chinese concerns, dat uiteraard een heel scala aan merken voert. Tot voor kort waren ze nog niet zo actief in Europa, maar nu gaan ze de Europese markt bestormen met de merken Jaecoo, Omoda en Exlantix. En ja, die komen ook naar Nederland. We kunnen niet wachten.

China productie in Europa

De eerste in Europa geproduceerde auto is echter wéér een ander merk, namelijk Ebro. Dit is eigenlijk een historisch Spaans merk, maar de Ebro die je hier ziet is gewoon een omgekatte Chery. Deze auto wordt nog niet volledig in Europa geproduceerd, het gaat slechts om de assemblage.

Dit gebeurt in de voormalige Nissan-fabriek in Barcelona. Hier rolden sinds de jaren ’80 onder meer de Nissan Patrol, Terrano en Pathfinder van de band. Ook zijn hier honderdduizenden bedrijfswagens geproduceerd. Hier werd namelijk niet alleen de Nissan Primastar gebouwd, maar ook diens Renault- en Opel-broertjes (de Trafic en de Vivaro).

China productie in Europa

Inmiddels is de fabriek dus in Chinese handen. Voor nu worden er alleen Ebro’s in elkaar geschroefd, maar binnenkort zal hier ook de Omoda E5 (zie boven) van de band rollen. Deze auto zal echt volledig ‘Made in Europe’ worden, niet alleen assemblage dus.

De Omoda E5 is een volledig elektrische cross-over (wat anders?), met een WLTP-range van 430 km. Aangezien er geen importheffingen bovenop komen, gaan we er vanuit dat deze auto scherp in de markt wordt gezet. Het Nederlandse prijskaartje is op dit moment nog niet bekend.

Ook interessant!

  • Importheffingen op EV's: de Chinezen slaan terug!
    Importheffingen op EV's: de Chinezen slaan terug!
  • China sloopt de Europese autoindustrie
  • Europese autoverkoop wederom in de min, maar niet EV's
  • Hoera! De EU gaat Europese automerken een handje helpen

Nieuwste artikelen

  • Is dit de lelijkste politieauto ter wereld?
  • Tesla eindigt onderaan in nieuw betrouwbaarheidsonderzoek
  • Nu officieel in beeld: de Koreaanse RS6-killer!
  • Hoonigan gaat ondersteboven in nieuwe Gymkhana
FacebookTweetPinLinkedIn

chery, China, europa-eu

Vorig bericht: « Lambo wilde nieuwe V10, droomt over Temerario met 1.000 pk
Volgend bericht: Rechter zet weer een streep door bonus van 50 miljard voor Musk »

Lees Interacties

Reacties

  1. citroen55 zegt

    3 december 2024 om 17:18

    En dan ben ik benieuwd, welk Chinees bedrijf de eerste zal zijn die een gesloten Volkswagen fabriek gaat overnemen.

    Login om te reageren
    • ruffie zegt

      3 december 2024 om 20:11

      Het meest logische zou dan Xpeng zijn, die het wel goed doet en waar Volkswagen een belang van bijna 700 miljoen in heeft. Ergens las ik ook (weet niet meer waar) dat Volkswagen overweegt zijn MEB platform te vervangen door platform van Xpeng (CEA) in China. Wellicht dat dan ook voor Europa zal komen in de toekomst.

      Login om te reageren
  2. Robert zegt

    3 december 2024 om 17:41

    In Limburg staat ook nog een prima autofabriek (grotendeels) te verstoffen…

    Login om te reageren
  3. utregcity zegt

    3 december 2024 om 20:02

    Was Ebro niet een Spaans merk wat door Nissan is overgenomen en bestelbusjes bouwden? 🤔

    Login om te reageren
    • mjpamsterdam zegt

      3 december 2024 om 20:52

      Ja.

      Login om te reageren
    • machielvdd zegt

      3 december 2024 om 22:07

      Goeie, dat wist ik eerlijk gezegd niet. Maar nu bouwen ze dus omgekatte Chinese auto’s.

      Login om te reageren
    • Tonnie zegt

      3 december 2024 om 22:17

      Ey Bro, wat zeg jij nou?

      Login om te reageren
  4. debeier100 zegt

    3 december 2024 om 20:13

    Een groot gevaar voor de Europese economie, vele bedrijven, maar ook burgers gaan de ellende in.

    Login om te reageren
    • p993 zegt

      4 december 2024 om 03:48

      Die burgers (en hun regering) zijn nu vooral blij dat ze werk hebben!

      Login om te reageren
  5. Fernando zegt

    3 december 2024 om 21:26

    Een uil die in een arendsnest is geboren blijft een uil.

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      4 december 2024 om 11:37

      Klopt maar hij hoeft de uilenbelasting niet te betalen.

      Login om te reageren
  6. JelmerS zegt

    3 december 2024 om 21:55

    In die perszaal zitten meer mensen dan dat zo ooit aan kopers gaan vinden… Leuk dealtje met de auto verhuurders zie ik ook niet gebeuren.

    Login om te reageren
  7. mrbakerfield83 zegt

    3 december 2024 om 23:13

    Gewoon Europese auto’s kopen (voor zover dat nog kan) en geen auto’s uit landen als China.

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      4 december 2024 om 19:37

      Je gaat jezelf te kort doen om nationale motieven? De beste producten verdienen het om het best verkocht te worden. Dat stimuleert de concurrentie betere producten te maken of als losers failliet te gaan.

      Login om te reageren
  8. LaLancia zegt

    4 december 2024 om 07:55

    Amerika heeft dit destijds ook gedaan met de Japanners en Koreanen en dat heeft hen geen windeieren gelegd. Alleen heeft het onheroepelijk hevolgen voor het marktaandeel van de ‘inheemse’ merken.

    Login om te reageren
  9. smoked zegt

    4 december 2024 om 23:39

    De Leapmotor T03 word in Polen gebouwd, die was er al eerder.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North