
Made in China? Vanaf nu kun je ook Chinese auto’s kopen die ‘Made in Europe’ zijn.
Hoe kun je als Chinese fabrikant de importtaks op Chinese auto’s omzeilen? Dat is natuurlijk heel simpel: door auto’s in Europa te bouwen. Dat is misschien makkelijker gezegd dan gedaan, maar de eerste Chinese auto’s rollen nu al van de band op Europese bodem.
De primeur is voor Chery. Dit is een van de grote Chinese concerns, dat uiteraard een heel scala aan merken voert. Tot voor kort waren ze nog niet zo actief in Europa, maar nu gaan ze de Europese markt bestormen met de merken Jaecoo, Omoda en Exlantix. En ja, die komen ook naar Nederland. We kunnen niet wachten.

De eerste in Europa geproduceerde auto is echter wéér een ander merk, namelijk Ebro. Dit is eigenlijk een historisch Spaans merk, maar de Ebro die je hier ziet is gewoon een omgekatte Chery. Deze auto wordt nog niet volledig in Europa geproduceerd, het gaat slechts om de assemblage.
Dit gebeurt in de voormalige Nissan-fabriek in Barcelona. Hier rolden sinds de jaren ’80 onder meer de Nissan Patrol, Terrano en Pathfinder van de band. Ook zijn hier honderdduizenden bedrijfswagens geproduceerd. Hier werd namelijk niet alleen de Nissan Primastar gebouwd, maar ook diens Renault- en Opel-broertjes (de Trafic en de Vivaro).

Inmiddels is de fabriek dus in Chinese handen. Voor nu worden er alleen Ebro’s in elkaar geschroefd, maar binnenkort zal hier ook de Omoda E5 (zie boven) van de band rollen. Deze auto zal echt volledig ‘Made in Europe’ worden, niet alleen assemblage dus.
De Omoda E5 is een volledig elektrische cross-over (wat anders?), met een WLTP-range van 430 km. Aangezien er geen importheffingen bovenop komen, gaan we er vanuit dat deze auto scherp in de markt wordt gezet. Het Nederlandse prijskaartje is op dit moment nog niet bekend.
En dan ben ik benieuwd, welk Chinees bedrijf de eerste zal zijn die een gesloten Volkswagen fabriek gaat overnemen.
Het meest logische zou dan Xpeng zijn, die het wel goed doet en waar Volkswagen een belang van bijna 700 miljoen in heeft. Ergens las ik ook (weet niet meer waar) dat Volkswagen overweegt zijn MEB platform te vervangen door platform van Xpeng (CEA) in China. Wellicht dat dan ook voor Europa zal komen in de toekomst.
In Limburg staat ook nog een prima autofabriek (grotendeels) te verstoffen…
Was Ebro niet een Spaans merk wat door Nissan is overgenomen en bestelbusjes bouwden?
Ja.
Goeie, dat wist ik eerlijk gezegd niet. Maar nu bouwen ze dus omgekatte Chinese auto’s.
Ey Bro, wat zeg jij nou?
Een groot gevaar voor de Europese economie, vele bedrijven, maar ook burgers gaan de ellende in.
Die burgers (en hun regering) zijn nu vooral blij dat ze werk hebben!
Een uil die in een arendsnest is geboren blijft een uil.
Klopt maar hij hoeft de uilenbelasting niet te betalen.
In die perszaal zitten meer mensen dan dat zo ooit aan kopers gaan vinden… Leuk dealtje met de auto verhuurders zie ik ook niet gebeuren.
Gewoon Europese auto’s kopen (voor zover dat nog kan) en geen auto’s uit landen als China.
Je gaat jezelf te kort doen om nationale motieven? De beste producten verdienen het om het best verkocht te worden. Dat stimuleert de concurrentie betere producten te maken of als losers failliet te gaan.
Amerika heeft dit destijds ook gedaan met de Japanners en Koreanen en dat heeft hen geen windeieren gelegd. Alleen heeft het onheroepelijk hevolgen voor het marktaandeel van de ‘inheemse’ merken.
De Leapmotor T03 word in Polen gebouwd, die was er al eerder.