Dat werd tijd.
Ergens is het best bijzonder dat we zo het nieuws rondom het Europese Parlement zo weinig volgen. Wist je bijvoorbeeld dat het continentale parlement ging stemmen over een nieuwe Commissie? Wij ook niet. De uitkomst is ook al bekend. Ursula von der Leyen blijft aan als voorzitter en viert dat met een speech. Hierin belooft ze dat de EU een helpende hand zal bieden aan Europese automerken.
EU wil samenwerken
Concreet wil Von der Leyen om de tafel gaan zitten met autofabrikanten en ”een strategische dialoog” organiseren. Ze zegt: ”De dialoog en de follow-up ervan zullen onder mijn leiding staan. We zullen alle belanghebbenden rond de tafel brengen. Om naar elkaar te luisteren. En om samen oplossingen te bedenken terwijl deze industrie een diepe en ontwrichtende transitie doormaakt.”
Von der Leyen benadrukt hoe belangrijk de autobranche voor ons continent is. ”De Europese auto-industrie is een Europese trots. Miljoenen banen zijn ervan afhankelijk. En samen moeten we ervoor zorgen dat de toekomst van auto’s in Europa zal blijven worden gemaakt.”
Fabrieken die dreigen te sluiten, medewerkers die protesteren, kelderen financiële resultaten: het mag duidelijk zijn dat fabrikanten in Europa het erg lastig hebben. Dat lijkt voor een deel te liggen aan de trage EV-transitie. Die transitie werd dan weer deels aangejaagd door EU-doelstellingen voor 2035 en 2050. In 2035 mogen er geen nieuwe benzineauto’s meer verkocht worden. 15 jaar later moet er helemaal geen broeikasgas meer uitgestoten worden. Deze en meer verduurzamingsplannen staan in de zogeheten Green Deal.
De oplossing ligt voor de hand
Doordat de elektrische auto’s nog niet goed genoeg aanslaan, belanden steeds meer EV-plannen van automerken in de ijskast. Als de EU echt wil helpen om Europese automerken overeind te houden, worden de doelen in de Green Deal versoepeld. Misschien is het wat kort door de bocht, maar we kunnen ons voorstellen dat Europese automerken vast wel aandragen bij de EU. Toch is dat niet het doel van de nieuwe commissie.
Von der Leyen zegt hierover in haar speech: ”Ik wil duidelijk zijn: we moeten en zullen de doelen van de Europese Green Deal blijven nastreven.” Dat zou betekenen dat we de 2035-maatregel gewoon houden. Maar gelukkig zet de voorzitter, de deur op een kier: ”Als we succesvol willen zijn in deze transitie, moeten we wendbaarder zijn en mensen en bedrijven beter begeleiden.” Ze lijkt dus wel bereid te zijn om te luisteren naar merken VW, BMW en Porsche.
Aon zegt
Laat de aziaten maar stikken. Hoera!
krisp zegt
Niets deur op een kier, die streefdatum blijft staan. En dat is maar goed ook, want de Chinezen zijn heer en meester als het gaat om BEV’s. Elektrische auto’s gaan niet meer weg en gaan brandstofauto’s echt vervangen, of VW, BMW en Porsche nu willen of niet. Grootschalig investeren in ICE-technologie is dan ook een doodlopende weg.
Dan neemt niet weg dat willen we deze industrie behouden, enige hulp in die transitie wenselijk is. De autoindustrie verloren laten gaan zou zonde zijn.
tortuga zegt
Elecktrisch is NIET DE oplossing!
fanboy zegt
@tortuga: Nou, in China is het blijkbaar WEL de oplossing. En daarom is VW niet langer de grootste autofabrikant, want ze hebben daar pijnlijk veel marktaandeel verloren.
En er worden in Europa ook genoeg EVs verkocht, en steeds goedkoper.
Elektrisch gewoon aan het groeien, soms iets sneller en soms iets langzamer, maar het gaat door.
Duurt het lang voordat echt alles elektrisch is? Ja zeker. Maar dat neemt niet weg dat het in de bedrijfsvoering al pijnlijk te merken is bij de Duitse merken. Behalve BMW, die gaat juist wel lekker op de EVs terwijl brandstofauto’s soms minder gaan.
ericc zegt
Groot zal de verbazing zijn als de CO2 uitstoot blijft stijgen als de verkoop van de EV blijft toenemen. Zolang China, India, Rusland en USA niet meedoen zal er niets veranderen en Europa verarmd. EV buiten en terug ICE bouwen.
audirs3 zegt
@ericc China doet juist full pull mee, zijn volledig op weg naar energie onafhankelijkheid. Meerderheid van de auto verkopen daar zijn al EV’s, meer dan hier.
Richmond zegt
Fijn dat je zegt wat wel de oplossing is
Flutterbear zegt
Elektrische fiets, elektrische trein, elektrische auto, elektrische verwarming. Klinkt als een oplossing. Op verwarmen na zelfs duurzamer als je de stroom niet duurzaam opwekt.
fanboy zegt
@krisp: Maar ook de accu fabrikanten, zoals Northvolt en andere partijen, die in Europa wat op willen zetten. Dat moet je gewoon ondersteunen wil je een vuist tegen de Chinezen kunnen maken.
str8six zegt
Tja, de EU komt nu met het mes op de keel van de automakers om de deugdzame EVs en masse te blijven produceren – zo niet op te schroeven. Natuurlijk met steun betaalt door u en mij.
schuimbekje3 zegt
dus eerst gaan ze de boel om zeep helpen met oneigenlijke eisen en dan redden?
zit er teveel 5g en munchhausen syndroom in het brussels water?
audirs3 zegt
@schuimbekje3 het feit dat je 5G aanhaalt als iets ongezonds (gewoon radio golven, echt…) geeft aan dat terug moet naar de middelbare school. De frequentie van jouw televisie afstandsbediening of zichtbaar licht is vele malen hoger dan 5G.
reactief zegt
Wat een suggestief stuk dat het logisch is dat de Green Deal versoepeld moet worden om de fabrikanten te helpen.
Daarmee zet je de industrie boven milieu en boven gezondheid. Terwijl er zoveel andere opties zijn.
Volgens mij gaat het namelijk helemaal niet zo slecht met de EV. Het probleem is echter dat ze nog in de hogere prijs klasse zitten. Maar in de segmenten waar ze in vallen is het markt aandeel vrij hoog.
Dus juist ondersteunen in verdere ontwikkeling van de EV in de lagere prijs klasse. Daar schiet je iets mee op en creëer je toekomst ipv uitstel van executie !
alpacatje zegt
Als jij denkt dat EV de oplossing zijn voor het klimaat ben je echt wel heel naïef
mashell zegt
Als je twee derde aan energie en daarmee uitstoot kunt besparen op het wegvervoer dan heeft dat een grote impact. En zet je meteen het doel voor de rest van de industrie. Dus ja het is de weg en de wegwijzer naar de oplossing.
reactief zegt
Ten eerst heb ik het over het milieu en de gezondheid en dat is niet per definitie klimaat.
Ten tweede is er werkelijk niets inhoudelijks aan je reactie
Ten derde wil je mij meteen wegzetten als naïef waarmee je jezelf meteen buitenspel zet voor een fatsoenlijk gesprek.
mashell zegt
Wil je niet teleurstellen maar industrie gaat altijd boven milieu en gezondheid. Vraag de mensen in IJmuiden maar.
De Mammon, de god van het geld, is de meest gediende god ter wereld vaak onder namen als economie en werkgelegenheid.
harrie zegt
Eerst creeer je een probleem, en dan dien je jezelf aan als de oplossing.
Hoezee!
audirs3 zegt
@harrie Het probleem is de stagnerende vraag naar onze matige auto’s in China. Check de kwartaalcijfers van bijvoorbeeld VAG, het verre weg grootse verlies wordt in China geleden. Daar willen ze geen inferieure en dure EV’s meer van Europese bodem.
DAT zegt
Zie ook dit artikel van Autoblog uit het FT:
https://www.autoblog.nl/nieuws/eu-wil-nu-ineens-ev-samenwerking-met-china-6980172
debeier100 zegt
Let op 2035 gaat niet door, wel minimaal verplichte plug met 150 km range.
mashell zegt
Als je de industrie wil helpen moet je ze duidelijkheid bieden en niet in twijfel laten over welke richting het opgaat. De industrie is het beste geholpen met strenge regels, en vroege deadlines want dan hoeven ze niet meer in oude techniek te investeren.
bas2014 zegt
@mashell De welkende krantenkoppen mening zie ik vaak voorbij komen bij je. In grote lijnen alles overnemen van de media, zo zie je de kracht van de links georiënteerde media.
mashell zegt
Hahaha. Deze mening zie je juist niet in de media, de media bericht wat de politici zeggen en die zitten juist op het spoor het makkelijker te maken voor fabrikanten/ondernemers om op de huidige voet door te gaan. Maar de gemakkelijkste weg is nooit de juiste weg, doorgaan met verbrandingsmotoren, kerncentrales bouwen, normen versoepelen alles waar rechtste politici mee komen gaat op de lange termijn gewoon niet werken.
En linkse media? Echt? Het programma van Lubach zit links van het midden maar we hebben heel veel meer rechtse media (de Telegraaf is nog steeds de grootste krant) in dit land en denk eens aan de omroepen WNL en ON waar ze (niet toevallig) problemen hebben met autoritaire baasjes.
El_Bastardo zegt
Het enige wat die green deal gaat oplossen is de europese economie. Die gaat smelten als sneeuw voor de zon.
Het enige wat dat kan voorkomen zijn goedkope energieprijzen. Het kan zo simpel zijn, maar daar wil de EU niet aan.
Zolang de energieprijzen hoog blijven gaat steeds meer fabricage naar niet-eu landen verhuizen – het is al aan de gang en het wordt alleen maar erger.
audirs3 zegt
@basleesberg “Als de EU echt wil helpen om Europese automerken overeind te houden, worden de doelen in de Green Deal versoepeld.”
Bijzondere aanname. Als je kijkt naar de meest recente kwartaalcijfers van de grote Duitse merken, dan vallen de grootste klappen vooral in Azië, en met name China. En daar heeft de EU helemaal niks over te zeggen. Sterker nog, de matige EV line-up is daar juist debet aan. Ook hebben de Europese merken nog genoeg verbrandingsmotoren in de aanbieding, maar die worden door de Europese consument ook te weinig gekocht, zijn ook gewoon te duur. De Green Deal versoepelen zal echt totaal geen effect hebben op de verkopen van de Europese merken.
Het enige wat mijns inziens zou helpen zijn subsidies. Bijvoorbeeld sloop subsidie. Of import heffingen. En kijk naar de EV verkopen in Noorwegen, of ‘vroeger’ in Nederland. Die stimuleringen werkten super goed.
Kortom, er zijn genoeg knoppen waar ze aan kunnen draaien. En de prioriteit moet toch ook zijn dat we ons marktaandeel in Azië weer op peil krijgen.
mashell zegt
Heeft het wel zin om te proberen om terug te komen in Azië? Eigenlijk was de Duitse auto industrie alleen in China succesvol maar met het beter worden van Chinese auto’s en strengere bewaking van de Chinese burgers door de Chinese overheid is het logisch dat hoe goed de Duitse auto’s ook zijn de Chinezen gewoon voor Chinese auto’s zullen blijven gaan.
nineelevenheaven zegt
“om samen oplossingen te bedenken terwijl deze industrie een diepe en ontwrichtende transitie doormaakt”
Voor zover ik het begrijp, is het niet de “diepe en ontwrichtende transitie” maar de EU die alles moedwillig kapotmaakt: A en B klasse auto’s zijn onbetaalbaar geworden om te produceren, met alle EU eisen.
€30.000 voor een FIAT 500e.
– Een kale Aygo kocht je in 2009 voor €9.545, in 2022 was dat €17.215. En toen was het uiteraard afgelopen met het kleintje
– Een kale Polo in 2009 €12.490, nu €24.800(!) Een occasion Polo uit 2009 met 100.000km op de klok doet nu nog €7.000. Maar €5.000 afschrijving in 15 jaar (€333 per jaar), zo gewild en schaars is de A en B klasse.
Daar bovenop dan nog de nationale/lokale overheden die het ook als makkelijke inkomstenbron zien:
– wegenbelasting
– parkeerbelasting
– tolwegen
– betaalde milieu sticker per land
De opmerking van Von der Leyen voelt een beetje alsof ze kijkt naar iemand die staat te dweilen met de kraan open en dat ze dan zegt “zal ik de kraan half dicht draaien? Dat scheelt wat water. ”
Wees gewoon een vent, Ursula, en zeg hoe het echt zit: de EU wil van de auto af.