Het mysterie van de Ferrari 599 GTB en 612 Scaglietti

Auteur: , 63 Reacties

Waren deze auto's één grote teleurstelling voor Ferrari?

Ferrari 599 GTB

Iets wat ik me al langere tijd afvraag is waarom Ferrari de 599 GTB Fiorano heeft vervangen met een compleet nieuwe F12 en de 612 Scaglietti met de FF. Da’s namelijk volledig tegen de gewoonte in en ik zal je uitleggen waarom. Met uitzondering van de supercars hanteert Ferrari al sinds de vroege jaren ’70 een strategie waarin een volledig nieuw model wordt opgevolgd door een doorontwikkeling. Soms heel grondig, zoals van 360 Modena naar F430 of 348tb naar F355, soms subtieler, zoals van 456GT naar 456M en van 550 Maranello naar 575M Maranello. Een tweetal auto’s ging zelfs meerdere keren onder het mes, de Testarossa werd eerst de 512TR en vervolgens de 512M, de 365 GT4 2+2 werd de 400 en later de 412.

Sinds 1972 zijn er, los van de supercars, drie uitzonderingen geweest: de Dino/Ferrari 308 GT4 en dus de 599 GTB en de 612 Scaglietti. Voor die eerste heb ik een zwak, maar werd en wordt doorgaans niet gezien als volwaardige Ferrari. Die twee nieuwere modellen heb ik minder hoog zitten. Vooral de 612 Scaglietti was lang niet zo’n schoonheid als diens oogverblindende voorganger en ook de 599 GTB is nu niet bepaald een auto die door iedereen mooi gevonden wordt.

Grote vraag is natuurlijk of Ferrari al bij voorbaat badacht heeft om de basis van beide auto’s, die overigens onderling wel de nodige techniek delen, niet door te ontwikkelen. Of zouden ze in een later stadium hebben besloten dat de basis niet goed/modern/fraai genoeg was om een opvolger op te baseren en zijn ze daarom maar met een leeg canvas begonnen? Helaas blijft het bij vragen en kan ik jullie en mezelf niet blij maken met antwoorden. Suggesties voor het hoe en waarom mogen hieronder!



63 reacties

Begin de week met Mercedes-AMG, bekijk het HIER!
599 GTB is geen mislukking als je het mij vraagt, de enige mooie Ferrari
@niekie1999: vind het ook zeker geen mislukking.. hij is wel mooier dan de 612. Maar beiden hebben iets ingetogen chique’s. Kan je van de latere modellen (458, 488, Laffe rari) niet meer zeggen!
@audir8v10: 458, 488 en LaFerrari zijn ook compleet andere auto’s voor een compleet andere doelgroep. Is een beetje appels met peren vergelijken als je het mij vraagt.
@jaspervdwinden: klopt maar ik vind de 599 veel chiquer dan een F12. De 612 en FF ontlopen elkaar niet veel op dat gebied terwijl ik de GTC4 Lusso juist minder stijlvol vind
Enige mooie Ferrari…. Right. Wist je overigens dat ze voor 1999 ook auto’s maakten?@niekie1999:
@86ts: waarbij de 456, de 365 GTB/4 en de 250 GTO bij de top 10 mooiste auto’s allertijden van alle soortten en alle planeten behoren.
@mashell: Vergeet de F40 niet! Heerlijke wagen.
@86ts: grappig man
@niekie1999: echt onbegrijpelijk dat je maar 1 Ferrari mooi vindt… Alleen al de Daytona of 1 uit de 250 GT reeks en je hebt er al meer dan 1. Nooit dat je die niet mooi vindt
@appelvis: ik vind de 250 Gto niet lelijk maar ook niet mooi, de daytona vind ik persoonlijk gewoon lelijk
Ik vind de 612 en de 599 juist behoren tot één van de mooiere Ferrari’s allertijden. Lange motorkap, en dan een netjes aflopende kont, in mijn ogen altijd een succes. Ook wanneer de auto kleiner is, maar dezelfde verhoudingen heeft. (BMW Z4, Datsun 240Z, E-type)
@jack_abarth: Ze ‘kijken’ allebei zo blij. Bijna net zo vriendelijk als de Mazda 121 :) Ze mochten wat mij betreft flink wat tikkeltjes agressiever. Ik heb inderdaad niks met de 2 modellen uit het artikel, de opvolgers (F12 en FF) vind ik daarentegen wel prachtig.
De 612 Scaglietti heeft eigenlijk maar 1 groot probleem en dat is dat hij nu pas met de dag mooier wordt. Hij werd voorheen nooit zo gewaardeerd terwijl dat nu langzamerhand steeds meer de goede kant op gaat. Dat merk je ook in de prijzen. De 612 heb ik eigenlijk altijd wel mooi gevonden maar nooit zo mooi zoals ik hem nu vind. Man, wat is dat ding onwijs elegant. Het had zomaar een mooie Britse GT kunnen zijn. Ik bedoel, kijk dan;
https://i.ytimg.com/vi/q7ddDzaV9BQ/maxresdefault.jpg

Hetzelfde heb ik eigenlijk met de 599 GTB maar dan in mindere mate. Ook altijd een schitterende auto gevonden met een machtige V12. Het ding is ook nog eens enigszins comfortabel te rijden maar kan als de beste hoeken en is, ondanks dat het geen middenmotor heeft, erg sterk in de bochten. In de juiste spec met de juiste kleuren vind ik hem misschien nog wel fraaier ogen dan een F12. Wat cleaner. Vooral een HGTE vind ik prachtig!
https://www.carsbase.com/photo/Ferrari-599_GTB_Fiorano_HGTE_mp20_pic_65251.jpg
@viezefreddyw: Nou vieze vriend deze heeft echt wel een middenmotor alleen zit deze voor de driver ipv achter maar hij hangt dus wel tussen de 4 wielen. Het is geen Audi met mega giga front overhang! Gewoon FMR layout (front mid engine rear wheel drive)
@e36thuglife: Je hebt ook wel gelijk, zeker. Maar een middenmotor zoals bij een 458/488/F430 heeft toch een ander effect dan bij een F12/599/612.

Box
@e36thuglife: Hey, je kan dus wel fatsoenlijk nederlands!
@viezefreddyw: Klopt van de 612! Vond het op foto’s altijd een lelijke wat loensende auto. Tot ik er 1,5 jaar geleden eentje in mijn woonplaats (Zutphen) zag staan. In een donkergrijze tint. Wat een prachtige wagen. Qua proporties perfect. Mooi uitgebalanceerd, veel minder overhang dan ik basis van foto’s vermoedde. Ook de 599 vind ik prachtig.
Sowieso is Ferrari de laatste jaren erg goed bezig. De 348 vond ik tegen vallen, vanaf de F355 zit het merk in de lift. De FF, F12, 458 (+Italia), 488: allemaal klasbakken!
@jeroenwz: Ben het bijna 100% met je eens, behalve over de 348. Zeker niet de mooiste auto ooit geproduceerd, maar wat ik zo aan hem kan waarderen is dat hij een beetje een mix heeft qua design met de jaren ’80 en ’90. En omdat hij gewoon een ongelooflijk lekkere kont heeft:
https://i.ytimg.com/vi/sYyjzvoxvs4/maxresdefault.jpg
@viezefreddyw: Joehoe! Ben ik weer om het weer eens met je eens te zijn. Kan ook niet anders met dit artikel. Ik vind beide auto’s ook werkelijk schitterend. Wat ik vooral fraai vind, is dat ze nog net uit een tijdperk zijn waar clean design erg in was en nog niet het drukke design dat mede werd gevormd door de wetten van de aerodynamica. Ik bedoel, deze auto’s zijn tijdloos vormgegeven. Kan ik van een F12 niet zeggen.
@berlinetta: Hahaaaa ouwe reus, was ‘ie weer! Mooi man en ik had ook niet anders gedacht.

Ik hou van het cleane design van de 612 en de 599 en dan met name van de 612. Ik vind de naam ook gewoon elegant. 612 Scaglietti. Klinkt gewoon super en spreekt lekker uit. En ik heb nu minstens 12 keer op de link van de 612 geklikt uit mijn eigen reactie om hem te bekijken. Hoe meer ik kijk, hoe meer ik er eentje wilt hebben.
@viezefreddyw: Inderdaad, de namen alleen al. Die zijn ook nog uit het tijdperk dat Ferrari een normale schrijfwijze aan hield.
@berlinetta: Hebben ze opzich nu nog wel, alleen nu vinden ze het nodig om de woorden aan elkaar te schrijven. F12Berlinetta… Staat ook voor geen meter, maar goed. Het is wel een wereldauto en dat is ook belangrijk..
@viezefreddyw: Ja het ontbreken van die spatie is nergens voor nodig. Of F12tdf. Ook zoiets. Het zijn prachtige namen, ga ze dan niet verpesten door zoiets onzinnigs.
@viezefreddyw: wat te denken van de 612 sessanta’s buitengewoon prachtig. Ik vind de 612 alleen niet mooi in de klassieke Ferrari kleuren (rosso corsa / giallo Modena enzo)
@papa: Nee dat vind ik ook niet. Een 612 is niet mooi in Rosso Corsa. Maar Rosso Monza is echt een prachtige kleur voor de 612. Zeer elegant.
@viezefreddyw: meestal ben ik het met je eens, wat betreft Ferrari’s. Nu ook over de 612. Maar de 599.. Nooit mooi gevonden. En vind de tijd het model ook niet goed doen. 612 vind ik mooier dan een FF. Maar de GTC4Lusso vind ik daarentegen weer de mooiste. F12… Porno… Mooier dan de 599, mooier dan de Maranello. Agressiever. Dikker. Mocht ook wel. Vind ik ;-)
Dat vraag ik me dus ook af mbt de remmen van de 599 GTO (Wheel Doughnuts). Deze waren zo goed en revolutionair, maar als ze zo goed zijn waarom zitten ze dan niet op de nieuwere Ferrari’s.
Nou ja aan de andere kant…er zijn belangrijkere dingen in de wereld…
Tsjah.. het zijn inderdaad zeker niet de mooiste pareltjes die ze daar getekend hebben…
Voor mij graag een 458 Speciale of 360 CS :)
599 gto?
@pluiske666: Dat is een speciale uitvoering die naast de gewone 599 leverbaar was en geen opvolger.
@dizono: Misschien een gekke gedachte, maar hebben ze het niet gedaan om de 599 een grotere klassiekerstatus te geven? Het was immers de laatste Ferrari met V12 die je ook met een handbak kon krijgen. Ook is het GTO-label van grotere historische waarde. Door dan het model af te sluiten en met een schone lei verder te gaan, hebben ze er misschien voor gezorgd dat het model in de verre toekomst erg gewild wordt.
@Dizono: daar heb je natuurlijk gelijk in. Omdat Ferrari de gto badging zelden (3x?) gebruikt is vind ik het noemenswaardig. Ook al is deze 599 gto -op dit moment- wat minder episch dan de 288 en 250 gto.
Imho: de 599 en de 612 zijn de laatste écht mooie Ferraris.
De 599 is een bijzonder mooie verschijning! Een van de meest smaakvolle Ferrari’s in de 00’s.
Maar de opmerking “geen doorontwikkeld model” snap ik niet… 599 GTO anyone?
@str8six: Maar dat is geen doorontwikkeld model. Net als dat de 458 Speciale geen doorontwikkeld model is van de 458. Dat zijn gewoon de nog gepeperde modellen. Een 488 is wel een doorontwikkeld model van de 458. De F430 van de 360 ook.
@viezefreddyw: ik zie de nuance. TDF wel doorontwikkeld model dan?
@str8six: Nee, dat is gewoon een gepeperde versie van de F12Berlinetta.
Vond de 612 bij introductie ook een zeer lelijk schepsel. Maar nu een aantal jaar verstreken is begint die wel steeds meer aan me te groeien.
Als je de F12 ziet snap je meteen dat ze voor een nieuwe basis hebben gekozen. Wat een beauty is dat toch!
@dutchdriftking: Helemaal mee eens. F12 is voor mij toch een van de allermooiste Ferrari’s ooit.
599 is een prachtige auto. Weet niet wat dat is met Ferrari. (zoals meerdere het hier al boven gezegd hebben)
Een nieuw model valt bij mij altijd wat minder in de smaak maar na een tijd ga je hem toch mooier vinden als het oudere model
@dakloos1981: Dat is nou juist hetgeen wat mij zo boeit aan Ferrari. Ik ben niet altijd enthousiast over hun nieuwe ontwerpen, maar het blijft me wel heel erg interesseren. En na loop van tijd kom ik erachter dat het toch wel echt hele fraaie auto’s zijn. Niet perfect qua design, maar juist daardoor zo interessant.
De Scaglietti heb ik nooit erg mooi gevonden, het was wmb van alles net niets (op de motor na natuurlijk). De 599 en zeker de GTO heb ik altijd wel kunnen waarderen hoor. In Parijs heb ik eens een close encounter met de GTO meegemaakt en dat geluid dat door de Champs ‘d Elysées schalde zal ik nooit vergeten.
Laten we even terug in de tijd gaan, naar 2004.
Je hebt veel geld over en je wil een nieuwe cruiser met een behoorlijk aantal cilinders, welke keuzes waren er ook alweer:

-Aston Martin DB9
-Aston Martin V12 Vanquish
-Bentley Continental GT
-Ferrari 575M
-Lamborghini Murcielago
-McLaren Mercedes SLR

Terugkijkend was alleen de DB9 ook een nette chique cruiser. De rest zijn voornamelijk te hardcore of veel te lomp in het geval van de Bentley.
Nee, 612 Scaglietti altijd al een mooie wagen gevonden. In de straat had iemand Scaglietti en heeft die daarna weggedaan voor een zwarte Murcielago, man wat was dat jammer.
@jack_abarth: leuke straat woon je…. ik kom hier niet verder dan een fordfocus station, opel omega, toyota carina, fiat tipo, volvo 740, peugeot 307 en mijn 17 jaar oude toyo corolla.
De 599GTB & 612 rijden gewoon ruk.
@boomhauwer: Jij hebt ze zeker allebei ooit aangeschaft en vervolgens met ergernis weer verkocht omdat ze zo ruk reden?
@berlinetta: mening gebaseerd op digitale proefritten misschien? Zou blij met elke Ferrari zijn, ook die zonder ’t paardje
@berlinetta: jammer genoeg voor jou heb ik met beide gereden. De kont zoekt constant de baan. Zoals ik zei. Ze rijden ruk.
Ik vond de 612 altijd waanzinnig mooi, een grote GT in de geest van de Superfast uit de jaren ’60.

Aristocratisch, geen slaapkamer poster materiaal.
Ik heb er wel een verklaring voor hor. Geen enkele basis konden ze gebruiken voor de FF. De 599 basis voor de F12 zou niet de gewenste vooruitgang met zich brengen? Overigens vind ik de 612 een geweldig klassieke schoonheid die z’n weerga niet kent. Ik zou hem boven publieks lieveling AM DB9 verkiezen.
@jorden: Ook nog een optie idd. De FF heeft Ferrari gebouwd op wens van de klant en daarvoor moesten ze wel een compleet nieuw model ontwikkelen (want 4×4).
De 612 heb ik altijd een bijzondere wagen gevonden. Vooral de 612 Sessanta en de Kappa (jammer dat er maar 1 van is gebouwd) zijn voor mij nog steeds de allermooiste!
De ferraris van nu vind ik eigenlijk wat te schreeuwerig, dit ziet eruit alsof het meer klasse en elegantie heeft.
De 599 GTB is idd een van de mooiste Ferraris dat vond Ferrari zelf ook neem ik aan anders geen GTO uitvoering en Aperta
My three cents:

Cent 1: Ferrari zat op zijn einde qua F1 transmissie. Die waren niet ‘comfortabeler’ te krijgen, dit terwijl het vermogen toenam. Er meost een DCT bak komen, daarvoor moet je de hele auto opnieuw ontwerpen door het hogere gewicht en andere dimensies.

Cent 2: De 612 ging er uit om dat eigenlijk sinds de 412 de 2+2 V12 Ferrari slecht verkoopt en vooral enorm afschrijft. Interesse nam alleen maar af, daarom een andere benadering gekozen als uber GT boven de Bentley Conti GT.

Centje 3: Daarbij was de basis van de 599 berekend op 600 pk, maar was dat al eigenlijk de limiet. De motor was al te veel voor het chassis. Met de F12 is dat rechtgezet.

Leuke gedachtegang en leuk artikel!
@willeme: of een combinatie van alledrie natuurlijk ;-)
Ik ben het wel eens, 599 en 612 vind ik beide geen knapperts. Die generatie (430, 599, 612) vind ik sowieso niet Ferrari’s beste design periode. Ben toch meer van de oude modellen. En de FF en F12 vind ik erg fraai, net als de 458. Dat vind ik qua moderne Ferrari’s toch echt de mooiste. Stond een prachtige 458 Speciale bij Prins toen ik m’n Alfa ging kopen. Echt een knappe bak dan. Goeie kleurstelling, die streep etc. Erg mooi.
Volgens mij komt het door de concurrentie en de markt.
De markt van het nieuwe geld met jonge miljonairs(kinderen) die graag opvallen. Zo’n clienteel verkiezen dan liever iets met de styling van de f12 (ruig) dan de 599 (eerder klassiek).
De concurrentie zoals Lambo weten dat ook en staan natuurlijk ook niet stil qua innovatie.

Het is nu juist het klassiekere design van de 599 dat ik verkies. Graag eentje in rosso fuoco met een duotone interieur van zwart en beige.
599GTB destijds, rond 2005, de heftigste sportauto in zijn segment volgens meerdere recensies… heftige 12-cilinder en echte stuurdersauto waarin je scherp werd gehouden bocht na bocht!!! Ook het immense vermogen van laag tot hoog toerental met die 620pk!
De 612 was puur comfort met alsnog veel power en brleving. De One2One vanaf 2009 zorgde voor een onderhuids verfijnde auto…
Liefhebbers weten wat voor auto’s het zijn…
Smaken verschillen gelukkig.
De 612 en 599 zijn in mijn ogen allebei prachtig! Wel eens dat ze pas in de loop der jaren hun klassieke schoonheid hebben gekregen. Ik heb ze beide gehad 612 (2006) en nu 599 (2008). Rijden totaal verschillend: 612 een zeer snelle 4 persoons gt, 599 super sportwagen. Lichter, meer pk en snellere F1 bak. Nu (nog) relatief betaalbaar …(nou ja) en veel positieve reacties op deze klassiekers

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).