
Het schreeuwt ‘nieuw geld’ en het nieuwe logo van Range Rover voelt toch een beetje ongepast.
Nieuws! Range Rover heeft een nieuw logo. Moederbedrijf JLR (Jaguar Land Rover) vond het de hoogste tijd voor een logo, dat naast het iconisch uitgeschreven ‘Range Rover’ op de motorkap van de auto gebruikt gaat worden.
Na de rebranding van Jaguar pakt het Britse autoconcern opnieuw uit met een gedurfde keuze. Ze hebben namelijk voor de Mercedes-Maybach aanpak gekozen. Dat wil zeggen een compact logo dat je overal op kunt plakken. In het geval van Maybach kun je het logo bijvoorbeeld in veelvoud op de motorkap krijgen, als een soort Louis Vuitton tas. Range Rover wacht een vergelijkbare aanpak en gaat hiermee helemaal nouveau riche.
Het traditionele “Range Rover”-woordmerk staat al sinds 1970 prominent op de neus en kont van elk model. Het goede nieuws is dat dit zo blijft. Maar er komt dus ook een los gestileerd dubbel-R-logo. Twee minimalistisch vormgegeven hoofdletters ‘R’, breed uitgezet in de kenmerkende Range Rover-font. Spannend? Toch wel een beetje.
Volgens JLR is de nieuwe “Range Rover Motif” bedoeld voor situaties waar het volledige ‘Range Rover’-schrift niet past. Denk aan labels, kleding, interieurdetails of herhalende patronen op evenementen. Dat zegt het merk tegenover Autocar.
Nieuw Range Rover logo

De introductie van het nieuwe logo komt niet uit de lucht vallen. Range Rover is officieel losgetrokken als een van de vier submerken binnen JLR’s zogeheten House of Brands-strategie. De andere merken die onder dit huis vallen zijn Jaguar, Defender en Discovery. Elk merk krijgt zijn eigen koers, uitstraling en marketingaanpak.
Naar verwachting krijgt de nieuwe ‘R’-badge vooral een ondersteunende rol. De klassieke Range Rover-koper zal gruwelen van de twee RR’s. Maar dat is nu eenmaal de nieuwigheid. Met Jaguar trapte het concern ook al op de teentjes van de conservatieve autoliefhebber. Dat doen ze nu dunnetjes over met dit nieuwe logo van Range Rover. Hetzij in een minder heftige vorm.
Binnenkort op een paraplu/etui/agenda/kinderwagen/pen bij u in de buurt.





Ben ik de enige die het meer op BB vindt lijken?
Dat doet me denken aan die mevrouw die een echtgenoot had die enorm fan was van Brigitte Bardot. Om hem te verrassen voor hun 25-jarig huwelijk besloot ze de letters BB op haar achterste te laten tatoeëren, op elke bil 1 B.
Toen de man ‘s avonds thuiskwam zei de vrouw ‘schat, ik heb een verrassing’. Ze trok haar broek uit, draaide zich om en bukte…
Waarop de man zei “BOB? Wie is BOB?”
Maar dit natuurlijk geheel terzijde.
Joe!
😂😂
Hé, nog een Jiskefet fan!
Zeker weten!! Ghegheghe!
Ik krijg heel sterk het gevoel dat dit logo niet zozeer ontworpen is om Range Rover een eigen identiteit te geven (daarvoor hebben ze het typische ontwerp en de grote letters RANGE ROVER op de neus/kont al) maar dat het vooral ontworpen is om als designelement gebruikt te kunnen worden. Grille-mesh met deze RR erin, stiksels op het dashboard met deze RR erin. De Range Rover variant van dat lelijke Gucci patroon, zeg maar.
@Edge: denk dat je gelijk hebt. Helaas.
Maar ik verwacht dit zeker niet levensgroot in de grille.
De tweede R op de kop? Op de kop in de sloot? Bijgelovige mensen zullen dit zeer waarderen.
Als Kia een KN als logo kan hebben dan kan Range Rover wel een hoofdletter R bovenop een kleine letter d hebben…
@mashell: KИ bedoel je zeker?
Jij bent handig met het toetsenbord zeg, zou wat mee moeten doen 😁
Maar het brein corrigeert zo’n N verkeerd om automatisch en dan staat er KN ipv Kia. En op dezelfde manier wordt de omgekeerde R van Range Rover een d.
Vind het meer een logo voor een Discord gebruiker….
Ik schrik ook van elke nieuwe Range Rover. dus dit is helemaal het goede logo.
Nieuwe verschikking van Tata?
Ze doen bij JLR toch echt wel hun best om ijzersterke Branding om zeep te helpen.
RR = Rolls Royce. Punt uit.
Een logo van een amateurontwerper. Gefreubel en dan nog niet passend bij de uitstraling van het merk. Erg raar, en terecht dat hier de uitspattingen bij Jaguar worden aangehaald. Dit zustermerk (m/v/lhbtqi+ nog wat) was al dolgedraaid in het diversiteitsdenken.
Inspiratieloos lijkt een Gen-Z’er de AI-tool te hebben aangezet, binnen een minuut klaar. Na een week havermelkcappuchino slurpen heeft tie het met veel bombarie gepresenteerd. Als een ware kruistocht uit zijn creatieve brein. En de leiding is erin getrapt.
Deze horrorontwerpers, zie ook het exterieur van de Bentley EXP15, moeten heel snel weg.
Als je dacht dat het niet erger kon bij JLR, dan krijg je dit weer. Een onduidelijk logo plaatsen op hun meest verkochte model die daar heel de toko overeind houd.
Maybach als los merk was een slecht idee, DS als los merk was een slecht idee, Cupra als los merk was een slecht idee, en Range Rover als los merk is ook slecht idee.
Pssst. Cupra als los merk was een briljant idee. Het gaat Seat veel beter met de Cupra merknaam dan met de egen merknaam.
Ik ben wel benieuwd of de Range Rovers dus dan ook geen Land Rover logo meer krijgen en het vervangen wordt door deze RR. Want twee beeld logo’s op een auto ziet er niet uit natuurlijk.
Waarom???? Wie vraagt hierom
Ik mag hopen dat dit door een stagiair gedaan is die 10 min bezig is geweest. want mijn god wat is dit slecht.
Je vraagt je werkelijk af welke Maloot binnen het bedrijf zoiets goedkeurt, en nog erger bedenkt.
Ik vindt dit meer een logo voor p. diddy.
Maar dat zullen ze niet bedoeld hebben denk ik.