• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

‘Het nieuwe rekeningrijden moet gecompenseerd worden’

Auteur: willeme, gepost 26 mei 2023 om 10:59 – 55 Reacties

Dat nieuwe rekeningrijden (dat we betalen naar gebruik noemen) gaat serieus duur worden. Dat moet gecompenseerd worden, stelt het CNV.

Boeren aanpakken is lastig. Een relatief kleine bevolkingsgroep stoot exceptioneel veel uit, maar vanwege het zachtaardige imago van deze bevolkingsgroep, durft de overheid zijn handen daar niet echt aan te branden. Maar de automobilist aanpakken, dat is geen enkel probleem. Elke auto is toch een beetje het symbool van milieuvervuiling.

Ondanks dat we werken met BPM, hoge accijnzen (over een paar dagen weer terug naar het oude niveau!) en hoge motorrijtuigenbelasting, is dat niet voldoende. De automobilist moet meer gaan betalen.

Het nieuwe Rekeningrijden

Ja, natuurlijk, er is gezegd ‘betalen naar gebruik’, maar dat betekent simpelweg dat als je niet rijdt, even duur uit bent en als je wel rijdt, dat je dat duur komt te staan. Letterlijk. Hardwerkende burgers moeten dan ook gecompenseerd worden, aldus de CNV. Minister Harbers (VVD) en staatsecretaris Van Rij (CDA) presenteren binnenkort hun eerste opzet voor betalen naar gebruik (zoals rekeningrijden nu genoemd wordt) en bij de CNV zijn ze het er nu al niet mee eens.

Het is de bedoeling dat rekeningrijden vanaf 2030 wordt ingevoerd. Heel even leek het 2028 te gaan worden, naar een oproep van klimaat-Minister Rob Jetten (D66), maar dit plan leek niet realistisch (of de anderen waren niet ambitieus genoeg).

Geen onderscheid

Het rekeningrijden wordt ‘simpel’ ingevoerd. Dat betekent dat er geen onderscheid gemaakt wordt tussen de omstandigheden. Vroeg of laat, binnen de spits of buiten de spits, binnenland of buitenland: betalen zul je. Het enige dat telt, zijn de kilometers die je maakt. Hoe meer kilometers je rijdt, hoe duurder het wordt.

Volgens het CNV houdt het kabinet geen rekening met beroepsgroepen die simpelweg wel moeten rijden. Verpleegkundigen, schoonmakers en beveiligers kunnen niet simpelweg thuis gaan werken of met een elektrische fiets op pad gaan.

Noordelijke provincies het bokje

Nog een probleem is dat de provincie extra hard geraakt wordt. De afstanden in de randstad zijn vaak korter en er is een dichte OV-infrastructuur. In de noordelijke provincies zijn de afstanden vele malen groter én rijden er veel minder bussen en treinen. De enige optie die die mensen hebben is simpelweg meer gaan betalen.

Het CNV heeft uiteraard er een paar berekeningen op losgelaten. Er zijn diverse scenario’s bekeken, alle vier van een beveiliger die woont in Harderwijk en werkt in Schiphol of Stolwijk. Zeker als je meer moet rijden (Schiphol in dit geval), ben je de sjaak. Met een eenvoudige Seat Ibiza 1.2 diesel ga je van 102 euro naar 228 euro. Rijd je een Ford Focus Wagon 1.0 op benzine? Dan ga je ook naar 228 euro, in plaats van 52,67 euro.

Nieuwe rekeningrijden kan nóg duurder worden

Bij het CNV houden ze rekening met de grillen van de overheid. Die gaan er min of meer een beetje vanuit dat de boete per kilometer nog hoger zal worden. Dus geen 7, maar 9 of zelfs 12. Dan ga je dus echt naar serieuze maandbedragen die je moet overmaken aan de overheid.

Daarom pleit het CNV ook voor extra kilometervergoeding. Die is nu nog bijzonder laag, maar moet eigenlijk omhoog als het nog moet lonen voor werknemers om naar hun werk te rijden. Straks moet je nog ontslag nemen omdat je het niet kan veroorloven naar je werk te gaan. Werkloosheid is immers wel goed voor het milieu.

Via: De Telegraaf

Meer lezen? Zo gaat Big Brother meekijken bij het rekeningrijden!

Ook interessant!

  • Rekeningrijden wordt deze zomer concreet
  • rekeningrijden
    Rekeningrijden gaat er dan toch echt van komen
  • Direct leverbaar: de nieuwe Ford Focus Style
  • Nieuwe Ford Transit Courier extra geschikt voor de stad

Nieuwste artikelen

  • Is deze peperdure Tesla-SW mooier dan ‘de Nederlandse’?
  • Keileuke Kever-buggy is tof, maar maakt veel voorkomende fout
  • Gespot – De gloednieuwe Vantage Roadster in het wild
  • Ineos-CEO: “EV’s door de strot duwen van mensen werkt niet”
FacebookTweetPinLinkedIn

belasting, rekeningrijden

Vorig bericht: « Zo presteert de Porsche 718 4.0 in de elandtest
Volgend bericht: Hahaha: mafkezen maken Pacifica MPV met 1.533 pk »

Lees Interacties

Reacties

  1. pomoek zegt

    26 mei 2023 om 11:18

    Simpel essentiële beroepers moeten gewoon hogere inkomens krijgen. Door vrijstellingen en hoger belastingvrij deel van het inkomen. Werkgevers van bijvoorbeeld verpleegkundigen zouden ook hun best mogen doen met huisvesting . Gedeeltelijk garant staan voor hypotheken bijvoorbeeld of zorgen dat ze kunnen lenen tegen een lage rente Zo kunnen ze dichter bij het werk wonen. En niet in Harderwijk.

    Login om te reageren
    • por100 zegt

      26 mei 2023 om 11:44

      Ik snap je gedachte, maar ik denk dat de overheid dan teveel moet gaan regeluren. Wat misschien kan is alle sociale beroepen een korting te geven op de inkomstenbelasting (aangezien ze ook een dienst aan de gemeenschap leveren met hun beroepskeuze). Ik denk dan aan beroepen als leraar, politieagent, zorgverlener etc. Voor de rest houdt je dan marktwerking over.
      * ik lees nu dat je hetzelfde propageert, maar dat de aanvullende inspanning van werkgevers moet komen.

      Zelf denk ik overigens dat meer rijden duurder maken een hele verkeerde stap is . Als je rekeningrijden van de grond wilt krijgen moet je het in eerste instantie aan het volk zien te verkopen. Het kabinet doet nu het tegenovergestelde, met daarbij ook nog eens een groot vraagteken of mensen straks uberhaupt nog wel auto kan rijden. Dan gaat men toch niet meer op jouw partij stemmen … Dit heilspelende vooruitzicht gaat zich nu in het geheugen van stemmers graven en daarvan zullen veel overstappen naar een andere politieke partij in 2025. Vrijheid kan je niet zomaar inperken …

      Login om te reageren
      • Robert zegt

        26 mei 2023 om 13:31

        @por100: sorry hoor, maar het is diezelfde overheid die het OV in de afgelopen 20 jaar d.m.v. aanbesteding tegen de laagste aanbieder zó gigantisch heeft uitgekleed, dat voor zo’n beetje iedereen die niet in de Randstad of in een woonplaats van > 50.000 inwoners woont, géén alternatief meer is voor het woon-werkverkeer. Dus de opmerking dat je de overheid niet verantwoordelijk kan houden, raakt feitelijk kant noch wal.

        Nog niet zo heel lang geleden kwam er uit onderzoek naar voren dat veel mensen buiten de Randstad zich door de (landelijke) overheid achtergesteld voelen – en dat uit een nader onderzoek bleek, dat dit ook met feiten kon worden onderbouwd. Acties als het invoeren van het rekeningrijden zullen dit eerder versterken dan ombuigen.

        Login om te reageren
        • por100 zegt

          26 mei 2023 om 13:54

          Ik ben niet vóór rekeningrijden als dat nog niet duidelijk was. Ik stel dat op deze manier iets aan de man proberen te brengen (door het duurder te maken) het rekeningrijden als geheel op losse schroeven komt te staan. Dat zou zelfs de grootste voorstander van rekeningrijden moeten inzien … Het punt aangaande de provincie is mij geheel duidelijk

          Login om te reageren
        • cloverleaf zegt

          26 mei 2023 om 17:07

          Wat een onzin! Ik woon ook buitenaf en daarmee accepteer ik dat er geen bus elk half uur op loopafstand stopt. Je kunt niet verwachten dat het OV in elke uithoek stopt. Nederland heeft veel te veel woonkernen. We hadden 100 jaar geleden veel meer op verstedelijking moeten inzetten ipv om de 3 km één of ander kansloos durp. Dan was het OV veel efficiënter geweest. Maar alle dorpen met regionale functies zijn prima te bereiken. Woon je elders in een gat dan ga je maar fietsen. Lullig voor die bejaarde of die gehandicapte, maar dan moet de familie maar rijden en anders een taxi.

          Login om te reageren
  2. Hubert zegt

    26 mei 2023 om 11:20

    Met alle horrorverhalen die onlangs overal opduiken, vind ik een verhoging van 102 naar 228 euro per maand nog te overzien.
    Ik weet dat het een verdubbeling is, maar afgaande op alle geruchten verwachtte ik minstens om meerdere honderden euro’s per maand extra kwijt te zijn.

    Benieuwd hoe dat gaat lopen als je meerdere auto’s hebt. Kun je laag tarief km-prijs laten gelden voor iedere auto die je hebt? Of is het lage tarief geldend per persoon, ongeacht of je één of meerdere auto’s hebt?

    Login om te reageren
    • por100 zegt

      26 mei 2023 om 12:00

      Vergeet niet dat er gerekend wordt met goedkope lichtgewicht auto’s!

      Login om te reageren
      • Hubert zegt

        26 mei 2023 om 12:14

        Dus heb je het zelf ook nog een beetje in de hand.
        Ik heb bewust voor mijn woon-werkverkeer een klein autootje aangeschaft van 785kg. Zit er tenslotte altijd alleen in en hoef maar 40km per dag op en neer naar mijn werk mee te rijden

        Login om te reageren
        • Robert zegt

          26 mei 2023 om 12:52

          Als je één keer een kop-staartbotsing heb meegemaakt, stap jij nooit meer in een autootje van minder dan 800 kg, zeker als je er dagelijks 2x 40 km woon-werkverkeer mee gaat rijden.

          Login om te reageren
          • Hubert zegt

            26 mei 2023 om 13:00

            Ik heb afgehaakt met die wapenwedloop om wie de grootste, sterkste en zwaarste auto heeft.

            Login om te reageren
            • por100 zegt

              26 mei 2023 om 13:36

              een moderne lichtgewicht auto is al een stuk beter, maar ik wil juist om deze reden een iets grotere auto voor de veiligheid van onze kinderen. Dus ik doe juist wel mee met wedloop, maar ik waardeer jouw opoffering.
              Opnieuw is dat voor de noodzakelijk kleine auto rijder wel weer oneerlijk.

              Login om te reageren
            • dutchneon zegt

              27 mei 2023 om 12:41

              Afgehaakt wegens je portomonnee…. omdat je door de overheid gedwongen word.
              Ja de langste bevolking ter wereld word de kleinste auto’s opgedrongen.

              En toch, je kunt nog zo defensief rijden, je gaat een keer voor de bijl door een of andere idioot!
              En dan wil je inderdaad niet in zon klein truttenschuddertje zitten.

              Het verkeer is doodsoorzaak nr1

              Login om te reageren
      • qubus zegt

        26 mei 2023 om 12:18

        En dat die 102 euro auto een Diesel is.
        In de berekening wordt het voor de benzine auto meer dan 4x zo duur.

        Login om te reageren
      • dalmore zegt

        26 mei 2023 om 12:32

        Zoals ik nu lees lijkt het erop dat er geen onderscheid wordt gemaakt in gewicht van auto. Dus een smart wordt in de MRB net zo duur als een Range Rover?

        Login om te reageren
        • por100 zegt

          26 mei 2023 om 13:37

          ja klopt, de laatste berekening is idd niet gewichtsafhankelijk. Ik was dus te snel daarmee, thx

          Login om te reageren
        • screamer zegt

          26 mei 2023 om 14:01

          Idd, dat vind ik dus ook serieus teleurstellend, kom ik aan met mijn 2 auto’s van samen 2000kg, waarbij de meeste elektro SUV’s dus al makkelijk zwaarder zijn.

          Zwaardere voortuigen belasten het wegdek meer, is meer slijtage, is meer kosten, dus moeten ook meer betalen. Maarja, als ik een rijke VVD’er met een grote sloep voor de deur zou zijn, snap ik de keuze wel.

          Login om te reageren
          • mashell zegt

            26 mei 2023 om 16:06

            Zwaardere voertuigen belasten het wegdek inderdaad meer, maar dat geldt vooral voor 40 tons vrachtwagens die dankzij een sterke lobby en een bedrijfslevenovergevoelige VVD geen drol aan wegenbelasting betalen. Een EV SUV van 2,5 ton veroorzaakt gewoon geen slijtage. De wegenbelasting is er dan ook niet vanwege de fysieke belasting van de wegen maar vanwege het gebruik van de wegen.

            Login om te reageren
            • dutchneon zegt

              27 mei 2023 om 12:44

              Precies, die zwaardere autos hebben navenant breder rubber. Laat je niks wijs maken, het is alleen maar goedpraterij voor het overmatig dure MRB systeem

              Login om te reageren
  3. quincy zegt

    26 mei 2023 om 11:21

    Ik blijf betalen naar gebruik bij dit soort dingen belachelijk vinden. En het raakt inderdaad vooral weer beroepsgroepen die al telkens geraakt worden.
    Betalen naar gebruik klinkt leuk, maar is voor zulke maatschappelijke onderwerpen niet (altijd) de oplossing. Stel we zouden dit in de zorg gaan doen, dat zou ook niet houdbaar zijn.
    Maar we zullen we weer zien waar het schip strand.

    Login om te reageren
    • Hubert zegt

      26 mei 2023 om 12:15

      Hopelijk dat ik bij betalen naar gebruik eindelijk af ben van die 3x wegenbelasting voor mijn auto’s.

      Login om te reageren
  4. e36thuglife zegt

    26 mei 2023 om 12:06

    Luister ik betaal nix nades nakkoe en al helemaal niet voor rijden in de buiten land. Ik denk dat iedereen strax een kilometer filter in ze waggi zet en dan klopt niemand ze tellerstand meer. Overhijd mag me bil kussen.

    Login om te reageren
  5. jerudo zegt

    26 mei 2023 om 12:24

    Rekeningrijden bestaat toch al. De brandstof die je in de auto gooit is een en al accijns. Dus nu hebben ze rekeningrijden bovenop het rekeningrijden uitgevonden.

    Login om te reageren
    • karhengst zegt

      26 mei 2023 om 12:34

      Ja maar we hebben nu eenmaal flink veel pensionado’s die met lede ogen aan moeten zien dat ze MRB betalen voor een auto die ze inmiddels niet meer zoveel nodig hebben.

      Zonde van al het oude geld wanneer men deze kosten niet kan doorberekenen aan dat deel van de bevolking wat iedere ochtend in de auto stapt om hun AOW te verdienen.

      Dat men nu eerst maar gewoon met de botte bijl het systeem in wil voeren en het waarmogelijk nog oneerlijker maakt dan dat het reeds is, is natuurlijk je reinste schoffering van de werkende klasse. Ik verwacht nul protest.

      Login om te reageren
      • por100 zegt

        26 mei 2023 om 13:39

        Iedereen een eigen BV oprichten en er kan geen AOW meer worden opgebracht …

        Login om te reageren
        • mashell zegt

          26 mei 2023 om 16:10

          Dat hebben we geprobeerd. We hebben honderden duizenden ZZPers die vinden dat ze lekker verdienen maar tegelijkertijd ook niet genoeg om een fatsoenlijke arbeidsongeschiktheidsverzekering of pensioenvoorziening te regelen. De maatschappij is dus opgescheept met ondernemers die ongeschikt zijn voor het ondernemen.

          Login om te reageren
    • maotje zegt

      26 mei 2023 om 17:02

      Zoals je zelf al zegt is dat gewoon belastingheffen en dus geen rekeningrijden.

      Login om te reageren
  6. tortuga zegt

    26 mei 2023 om 12:27

    Stel je voor dat je meer kwijt bent aan maandelijkse transport naar je werk dan huur aan je huis of dergelijke. Zodat als je thuis zit op werkloosheids uitkering goedkoper en meer verdiend aan het eind van de maand.

    Login om te reageren
    • dalmore zegt

      26 mei 2023 om 12:31

      Dat is al een bestaand onderwerp in de kamer. Hoe minder je gaat werken hoe meer je onderaan de streep overhoudt, met hulp van alle subsidies etc.
      (Heel generiek gesproken, het blijven natuurlijk altijd individuele gevallen)

      Login om te reageren
      • por100 zegt

        26 mei 2023 om 13:41

        De wal keert het schip een keer. Kijken wat ze tot dan, onder het mom van klimaat, hebben kapotgemaakt.

        Login om te reageren
  7. dalmore zegt

    26 mei 2023 om 12:29

    Welkom in NL.
    Waar we heel goed zijn in hoge belastingen te vragen om vervolgens net zo veel subsidies/compensaties uit te delen.
    Ik zeg: schrap de compensaties, dat is een teken dat het te duur is. Een eerlijk bedrag voor iedereen, eventueel afgestemd per provincie zoals dat nu ook is.

    Login om te reageren
  8. towi1989 zegt

    26 mei 2023 om 12:29

    Hoera, dieselrijden wordt (relatief) goedkoper

    Login om te reageren
    • Joris24 zegt

      26 mei 2023 om 12:42

      Nee, op de website van RTL lees ik “Bezitters van auto’s die op lpg of diesel rijden zijn in het nieuwe systeem duurder uit dan andere automobilisten. Zij blijven naast een bedrag per gereden kilometer ook wegenbelasting betalen.”. Dus je betaalt eerst BPM / BTW, dan accijns op brandstof, dan MRB en dan nog eens kilometerheffing.

      Login om te reageren
  9. V8Vantage zegt

    26 mei 2023 om 12:31

    Ik emigreer naar 10km verderop. Moet ik dan als ‘buitenlander’ ook de kosten voor rekeningrijden betalen?

    Dit toont wel aan dat Nederland een beetje (erg) aan het doorslaan is….

    Login om te reageren
    • karhengst zegt

      26 mei 2023 om 12:39

      Dat hangt natuurlijk van de implementatie af. Aangezien er vrij verkeer van personen en goederen bestaat, kan men moeilijk de grenzen sluiten voor buitenlands verkeer wat in een door de EU goedgekeurde auto aan komt gereden, of eisen dat er eerst technische aanpassingen worden gedaan.

      Men zou er een vignettesysteem voor in kunnen voeren, maar dan loopt de staat waarschijnlijk tegen hetzelfde probleem aan als Duitsland (mede omdat Nederland zelf zo hard heeft geklaagd): Je mag geen andere regeling invoeren voor buitenlanders dan voor Nederlanders. Dus dan rijst de vraag: Waarom zou iemand uit het buitenland met een flat fee door Nederland mogen reizen en een Nederlander niet?

      Lastige kwestie.

      Login om te reageren
      • por100 zegt

        26 mei 2023 om 15:06

        Een toerist is straks vrijer in Nederland dan een Nederlander …

        Login om te reageren
  10. Dutchdriftking zegt

    26 mei 2023 om 12:35

    Ik heb nog een extra kilometerteller liggen. Zal ik die maar bewaren voor de APK?

    Login om te reageren
  11. zippy1964 zegt

    26 mei 2023 om 12:56

    Afgezien van alle beroepsgroepen die veel meer moeten gaan betalen mogen ze mij ook wel eens uitleggen waarom ik ook moet betalen als ik in het buitenland rij. Worden de Nederlandse wegen daar slechter van? Of hoeven we dan geen tol meer te betalen als we in het buitenland rijden? Ook weer zo’n vreemde regel. Ik word langzamerhand ziek van Rutteketut en z’n handlang(st)ers.

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      26 mei 2023 om 16:13

      Het is denkbaar dat in Nederland betalen voor in het buitenland gereden kilometers helemaal niet legaal is volgens Europees recht.

      Login om te reageren
  12. 1000bochten zegt

    26 mei 2023 om 13:04

    Waarom moeten ze het zo duur en ingewikkeld maken? De gemiddelde Nederlander rijdt 10.000 km per jaar in een Volkswagen Golf. Die betaalt nu dus 50 euro per maand MRB voor omgerekend 833 km per maand, ofwel 6 cent per km. Als je dat als basis neemt, dan betaalt iemand die maar 5.000 km per jaar rijdt in de toekomst 25 euro per maand en iemand die 40.000 km per jaar rijdt 200 euro per maand. Dat lijkt mij een heel eerlijk systeem dat aansluit bij het gedachtengoed betalen naar gebruik. Daar bovenop krijgt de schatkist al heel veel geld via BTW en accijns op brandstof en elektriciteit. De BPM moeten we gewoon vanaf zoals alle andere landen en er zit nog steeds voldoende BTW op nieuwe auto’s.

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      26 mei 2023 om 16:18

      De vraag is natuurlijk of voor die zes cent per kilometer er wel een heel circus voor rekeningrijden kan worden opgetuigd.
      Overigens vind ik vanwege de parkeerdruk die vele wijken kennen het bezit meer belast moet worden dan het gebruik. Gebruik (boodschappen, woon-werkverkeer resulteert vaak in een economische bijdrage) dat moet aantrekkelijk blijven.

      Login om te reageren
  13. Andreivierfunf zegt

    26 mei 2023 om 13:04

    Betalen in het buitenland? Dus ik moet mijn kilometers in Nederland aftikken terwijl ik in het buitenland ook al heffingen in de vorm van tol of vignet betaal.
    Leuk grapje van de overheid dit, maar iets zegt mij dat rekeningrijden niet stand zal houden bij het Europees Hof…

    Login om te reageren
  14. petroldrinker zegt

    26 mei 2023 om 13:18

    Tja, dit zag iedereen al aankomen, ik snapte ook oprecht niet dat mensen hier blij om konden zijn, het meest belachelijke is dat we moeten betalen voor km in buitenland, nl wegen hebben onder die km niks te lijden, voer gewoon tol in zoals andere landen, pak je ook.direct al die kut toeristen mee

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      26 mei 2023 om 16:20

      Tol invoeren op wegen die met belastinggeld zijn aangelegd mag niet (heeft Duitsland geprobeerd).

      Login om te reageren
  15. drdre1 zegt

    26 mei 2023 om 14:09

    Werkloosheid zorgt voor meer baby’s en is dus niet goed voor het milieu. 😝

    Login om te reageren
  16. dawwg zegt

    26 mei 2023 om 14:19

    Ach, ik heb de overheid als klant; mijn tarief gaat gewoon minstens 10% omhoog ter compensatie van mijn prive-kms; ze krijgen een koekje van eigen deeg. En een goed argument om nooit zakelijk ergens heen te gaan zonder extra compensatie; zelfde met de auto-haat en parkeertarieven in grote steden; daar dupeer je uiteindelijk alleen maar bedrijven mee.

    En ik had ook niet anders verwacht met die huidige incompetente randdebielen met waanideeen – die nog nooit een echte baan hebben gehad – zoals Jesse & Jette. Wat ben ik blij dat ik niet meer in de randstad woon !

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      26 mei 2023 om 16:22

      Is het land besturen en het volk vertegenwoordigen niet veel meer een echte baan dan buizen buigen in een fabriek of informatie van A naar B schuiven op een kantoor?

      Login om te reageren
  17. maotje zegt

    26 mei 2023 om 14:33

    Had graag de berekingen dr bij gezien. Die bedragen die nu genoemd zijn zijn nietszeggende. Er us nog niets officieels naar buiten gebracht dus waar is dan mee gerekend?

    Login om te reageren
  18. Shaw zegt

    26 mei 2023 om 14:36

    Bovendien wat echt iedereen en z’n moeder over het hoofd ziet: dit betekent — instant trajectcontrole…

    Als je voorstander bent van ‘anders betalen voor mobiliteit’, km-heffing of rekeningrijden, of hoe ze het ook vermarketen, ben je A oliedom of B vrijheidshater.

    Login om te reageren
    • maotje zegt

      26 mei 2023 om 15:43

      Daar heb je geen systeem ala rekeningrijden voor nodig. Dat kunnen ze aan de hand van je mobiel ook. Plaatsbepaling van je mobiel gaat ook dmv dezelfde satelieten.
      Icm camera’s is dat voldoende.

      Login om te reageren
      • potjak zegt

        26 mei 2023 om 18:25

        Sterker nog daar is niet eens een mobiel voor nodig, via ANPR kan men je auto tracken en als het een moderne auto is heeft deze GPS en kan men deze uitpeilen.

        Login om te reageren
  19. jensoffbutton zegt

    26 mei 2023 om 15:46

    Heeft allemaal geen nut als het “simpel” wordt ingevoerd. Zo ga je het verkeer niet spreiden. of duurder/goedkoper maken afhankelijk van waar je rijdt, wanneer en voor welke gelegenheid. Niks sturend. Gewoon een platte belasting op de kap van de werkende mens.

    Enigste manier dat zulke maatregelen werken is:
    – Laat ze gedeeltelijk betalen door de werkgever waardoor thuiswerken gemotiveerd wordt.
    – vrijstellingen toelaten voor oa medische beroepen.
    – het geld nuttig gebruiken door openbaar vervoer en fietspaden te verbeteren.

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      26 mei 2023 om 16:27

      Thuis is om te wonen niet om te werken.
      Eigenlijk zou een thuiswerkers zijn woning als kantoor ruimte tegen een marktconforme huurprijs moeten kunnen declareren bij zijn werkgever. Ik ben netto een kamer in mijn woning kwijt en inmiddels is mijn werkgever naar een kleiner goedkoper kantoor verhuisd en heeft die minder kilometerkosten aan mijn leaseauto. En van de thuiswerkpromoters moeten we dat maar normaal vinden, maar dat is het niet. De pandemie is voorbij, thuiswerk moet correct betaald worden of gewoon stoppen.

      Login om te reageren
  20. cloverleaf zegt

    26 mei 2023 om 17:02

    Kan iemand mij uitleggen hoe het kan dat je ook de km’s in het buitenland verreden dient te betalen? Is dit überhaupt wel legaal?

    Login om te reageren
    • por100 zegt

      30 mei 2023 om 15:08

      Beetje mosterd na de discussie, maar een legitimiteitsvraag is hier inderdaad wel op zijn plaats.

      Login om te reageren
  21. MarcoM zegt

    27 mei 2023 om 09:36

    Het nieuwe rekeningrijden, weer zo een verzinsel van dit kabinet. Laten ze eerst de tijd gebruiken om de lopende problemen op te lossen en niet meer problemen erbij maken.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North