• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Rekeningrijden gaat er dan toch echt van komen

Auteur: nicolasr, gepost 17 november 2022 om 15:00 – 53 Reacties

rekeningrijden

De Rijksoverheid heeft een eerste onderzoeksrapport daarover namelijk openbaar gemaakt. Al noemen ze het geen rekeningrijden, maar dat geheel terzijde…

Ik weet niet hoe oud jij bent, maar ik ben met mijn 45 jaar niet meer de jongste die hier ter redactie rondstrompelt. Maar zelfs ik, die het tijdperk van de houten gulden en de in het wild rondrennende dinosaurussen nog heeft meegemaakt, kan het woord ‘rekeningrijden’ al herinneren vanuit mijn prilste jeugddagen.

Al jaren wordt erover gesteggeld en al jaren gaan ze het invoeren, maar dan uiteindelijk toch weer niet. Maar nu lijkt er dan toch écht schot in de zaak te zitten. Want, zoals de overheid zelf zegt : Het eerste onderzoeksrapport naar tariefstructuur voor betalen naar gebruik is opgeleverd. En wat dat eerste onderzoeksrapport inhoudt, gaan we eens proberen te vertalen naar gewone mensentaal.

Vanaf 2030 gaan we allemaal rekeningrijden

Het komt er in het kort op neer dat je vanaf 1 januari niet meer betaalt voor het bezit van de auto, maar voor het gebruik. Een plan wat eigenlijk veel eerlijker is, denken wij. Alleen, hoe ha je er dan voor zorgen dat er een beetje een eerlijke verdeling komt. Het zou lullig zijn als een Kia Picanto hetzelfde moet betalen als een Mercedes-Maybach G Landaulet, om maar iets zwaars te noemen.

In het rapport zegt de overheid daar het volgende over:

Er zijn opties onderzocht waarbij elke auto hetzelfde tarief per kilometer betaalt en opties onderzocht waarbij rekening wordt gehouden met het gewicht, de brandstofsoort of de CO2-uitstoot van de auto. Steeds is daarbij gekeken wat de effecten zijn voor onder andere de overheidsinkomsten en de CO2-uitstoot.

Maar is er ook iets nieuws uit dat rapport gekomen?

In principe is alles wel zo’n beetje bekend wat er in dat rapport staat. Zie onderstaande quote maar.

Vanaf 2030 betalen autobezitters niet meer voor autobezit, maar voor autogebruik. Het kabinet wil de huidige motorrijtuigenbelasting hervormen naar een kilometerafhankelijke belasting voor personen- en bestelauto’s. Automobilisten betalen in het nieuwe systeem voor het daadwerkelijk gebruik van de weg en niet langer een vast bedrag voor het bezit van een auto. Waar en wanneer deze kilometers gereden zijn, maakt niet uit. De lasten van automobiliteit worden zo evenwichtiger en rechtvaardiger verdeeld. Dit systeem van betalen naar gebruik levert bovendien een belangrijke bijdrage aan de twee doelstellingen: het op peil houden van de belastingkomsten in het autodomein en CO2-reductie in de mobiliteit.

Maar hoe gaat het in z’n werk?

Tja. Da’s dus nog altijd een lastig verhaal. De overheid wil dus wel dat we vanaf 2030 gaan betalen voor het gebruik van de auto, maar ze weten nog niet hoe ze dat gaan controleren. En bovendien willen ze ook dat je gaat betalen als je met de auto naar het buitenland gaat. Maar ook hier geldt, hoe ze dat willen gaan controleren is nog niet bekend.

Het klinkt een beetje als het oude liedje. De wil is er, de ideeën zijn er, maar de uitvoering laat vooralsnog flink te wensen over. Wantr reken maar dat er genoeg partijen zijn die de privacy hoog in het vaandel hebben staan en er alles aan zullen doen om deze meeglurende overheid een halt toe te roepen…

Dus wat hebben we nu geleerd?

We hebben geleerd dat we vanaf 2030 geen gewone wegenbelasting meer gaan betalen, maar betalen naar gebruik. Rekeningrijden dus. Maar hoe? Dat weet nog helmaal niemand.

En oh ja, over de zo gehate BPM op nieuwe auto’s is nog niks bekend. Maar nadat onze juridische afdeling zich hierover heeft gebogen, horen jullie meer. Wil je er zelf meer over lezen, dan kan dat via deze link.

Tot zover zeggen wij alleen; het lijkt er nu dan toch eindelijk van te gaan komen, van dat rekeningrijden. Maar hoe? Zeg jij het maar!

Ook interessant!

  • VW Amarok R
    VW Amarok R gaat er écht komen
  • Audi gaat nu écht alleen nog maar dure auto's maken
  • sony gaat auto's produceren
    Sony gaat auto's produceren, het is nu echt officieel
  • Aankoopadvies: fun met weinig wegenbelasting
    Aankoopadvies: fun met lage wegenbelasting

Nieuwste artikelen

  • Nieuw automerk uit controversieel land, maar het is geen Chinees!
  • Is de dieselauto dood en begraven?
  • Doemscenario: komende jaren meer verkeersdoden
  • Video: Dit ongeluk zie je van een kilometer ver aankomen
FacebookTweetPinLinkedIn

autoblog, Rijksoverheid, wegenbelasting

Vorig bericht: « Red Bull neemt alle schuld op zich, noemt Max een teamplayer
Volgend bericht: Alfa Romeo Tonale Plug-in Hybrid Q4 – rijtest en video »

Lees Interacties

Reacties

  1. Computer Freak zegt

    17 november 2022 om 15:15

    Ik betaal nu 20 euro per maand voor een auto van 800 kilogram. Rij er wekelijks 50 kilometer mee. Ben benieuwd of het straks duurder of goedkoper gaat worden.

    Login om te reageren
    • seba zegt

      17 november 2022 om 17:38

      Wat denk je zelf?

      Login om te reageren
    • audirs3 zegt

      17 november 2022 om 18:09

      Zal wel stuk goedkoper worden met zo’n laag kilometrage

      Login om te reageren
      • fritsvrolijk zegt

        19 november 2022 om 17:42

        En dan kunnwe eindelijk die zware lucht vervuilende diesel kopen Toppyyy

        Login om te reageren
    • techniekmeneer zegt

      17 november 2022 om 18:23

      Duurder. Met plannen van de overheid word het altijd duurder.

      Login om te reageren
      • audirs3 zegt

        17 november 2022 om 19:49

        Wat een onzin. Bij een jaarlijkse kilometrage van 10km ofzo betaal je je nu relatief blauw aan wegenbelasting. Wordt dus straks haast gratis er een auto naast te houden. Juich ik alleen maar toe.

        Login om te reageren
        • maotje zegt

          17 november 2022 om 22:10

          Exact!

          Login om te reageren
      • awesome zegt

        17 november 2022 om 20:57

        Dat valt wel mee.
        Het bezit van een auto zal weer toenemen bij een (iets) goedkoper tarief. Dat zorgt voor een impuls bij autobedrijven en verzekeraars dus goed voor de economie.
        De huidige generatie vervloekt het bezit van een auto momenteel want vaste lasten.

        Login om te reageren
  2. florisje zegt

    17 november 2022 om 15:27

    Prima, dit staat natuurlijk los van wij autoliefhebbers. Tenzij je het leuk vind om elke dag in de file te staan.

    Login om te reageren
  3. Flutterbear zegt

    17 november 2022 om 15:29

    Spitsheffing en verplichte onbelaste reiskostenvergoeding van 40-50 ct/km graag.

    Login om te reageren
    • potver7 zegt

      17 november 2022 om 17:16

      Welkom in Utopia.

      Login om te reageren
  4. theghost zegt

    17 november 2022 om 15:32

    Zul je zien dat de verzekeraars de premies sky-high maken zodat ’t alsnog niet goedkoper is voor de automobilist…..

    Login om te reageren
    • Homer55 zegt

      17 november 2022 om 18:36

      Zal me niet verbazen dat heel Nederland de auto laat staan vanwege de gereden kosten en massaal de fiets pakken met elektrische “ondersteuning”. Zal me ook totaal niet verbazen als de gereden kosten van de auto weinig oplevert, de fiets belast wordt…..

      Login om te reageren
    • Flutterbear zegt

      17 november 2022 om 19:48

      Completdenker.. natuurlijk is iedereen eropuit om jou te pakken. Die verzekeraars en ambtenaren zijn ook allemaal gewoon normale mensen hoor. De economie draait op vraag en aanbod en niets anders.

      Login om te reageren
      • V8Vantage zegt

        17 november 2022 om 20:07

        Dat zijn zeker normale mensen. Mensen die alleen maar met elkaar praten en niet naar buiten kijken en zich daarmee compleet vervreemden van de maatschappij. Kijk maar naar het NPS. Geen hond die het nog snapt en uit kan leggen. Dit zijn overigens allemaal aardige mensen die het beste voor hebben met mensen maar gewoon menselijk gedrag vertonen. Kijk maar naar jezelf. Jij gaat om met mensen die min of meer hetzelfde denken en doen als jij zelf. Daarmee creëer je een bubble en is het al snel hun en wij.

        Login om te reageren
  5. AudiRS zegt

    17 november 2022 om 15:48

    Ben benieuwd. Ze hadden het een half jaar geleden over 1 tarief voor elke auto.
    Nu krabbelt men al weer voorzichtig terug door naar papieren uitstoot, gewicht e.d. te kijken.
    Daarmee zal een zwaardere auto opnieuw zwaar belast worden. Terwijl je bij die al meer btw, accijns, bpm e.d. betaalt.

    Login om te reageren
    • florisje zegt

      17 november 2022 om 16:03

      Ergens logisch natuurlijk, al moet het wel binnen proporties blijven.

      Login om te reageren
    • karhengst zegt

      17 november 2022 om 17:29

      https://www.rijksoverheid.nl/documenten/rapporten/2022/10/27/varianten-voor-tariefstructuur-betalen-naar-gebruik

      Er worden meerdere opties overwogen. In het rapport worden ook concrete knaken genoemd bij de verschillende varianten.

      Overigens zijn de eerste gaten al gevonden, zo is er geen rekening gehouden met het feit dat er ook diesel PHEVs bestaan. Voer voor fiscalisten en advocaten.

      Welke optie het ook wordt, het gaat geld kosten.

      Login om te reageren
  6. kniesoor zegt

    17 november 2022 om 15:55

    Het Haagse gribus is in ieder geval wel eerlijk : de belastinginkomsten hebben de hoogste prioriteit, die worden als eerste genoemd. ’t Kan maar duidelijk zijn, heh ?

    Login om te reageren
    • sportabgasanlage zegt

      17 november 2022 om 21:42

      Is de overheid een keer eerlijk. Is ’t weer niet goed. Linksom of rechtsom zullen we met z’n allen toch echt moeten betalen voor zorg, onderwijs, infrastructuur, veiligheid en noem maar op. En hoewel niemand het wil horen, hier in NL is de belastingdruk helemaal niet extreem hoog. Belgen en Duitsers betalen alles opgeteld bijvoorbeeld meer belasting dan wij. Het enige wat bij ons relatief duur is, is de aanschaf en ’t bezit van ’n (vervuilende) auto. Helaas…

      Login om te reageren
  7. julez zegt

    17 november 2022 om 15:59

    Top, zo wordt het bezit én gebruik van meerdere auto’s dus goedkoper. Ik heb er 4, dus ik betaal dan niet meer voor de auto’s die stil staan. Best nice.

    Login om te reageren
    • mynameisjeroen zegt

      17 november 2022 om 16:17

      Ja zo denk ik er ook over. Top.

      Login om te reageren
  8. Edge zegt

    17 november 2022 om 16:02

    Ik vind het nogal wat dat de overheid nu al beslist dat alle gereden kilometers gaan tellen, zonder onderscheid te maken tussen kilometers die in Nederland gereden zijn en kilometers die in het buitenland gereden zijn. Kijk, het gaat mij niet om die paar kilometer die ik in Duitsland maak als ik boodschappen ga doen of pre-oorlog maar ik vind het toch wel oneerlijk dat je de Nederlandse staatskas mag spekken als je enkele duizenden kilometers buiten Nederland klokt omdat je bijvoorbeeld op wintersport gaat.

    Aansluitend ben ik ook zéér benieuwd naar de prijsstelling. Enerzijds zal de overheid de kilometerheffing natuurlijk niet te goedkoop willen maken. Daarmee zou autogebruik gestimuleerd worden en zouden ze tevens een aardige som belastinggeld mislopen. Anderzijds moet de overheid met oog op de klimaatmaatregelen ook oppassen dat kilometers niet zo ontzettend duur gemaakt worden dat de mensen die nu met de auto op wintersport gaan dan maar het vliegtuig pakken.

    Waarom kiest men niet voor een veel simpelere oplossing? Schaf de MRB af en vraag in plaats daarvan een extra aantal cent accijns per liter of kWh brandstof. Iemand die meer kilometers maakt of een onzuinige auto heeft staat vaker aan de pomp dan iemand die minder rijdt, dus dan heb je twee vliegen in één klap: Je hebt betaling naar gebruik, maar je moedigt mensen tevens aan om een schonere auto te kopen.

    Login om te reageren
    • r525 zegt

      17 november 2022 om 16:15

      Tja een blackbox is natuurlijk een prima oplossing om de gereden kilometers in het buitendland te verrekenen. Maar ik vermoed dat weinig mensen daar fan van zijn.
      Betreffende de additionele accijns in de brandstof, dat is niet echt wenselijk voor de grensstreken denk ik?

      Login om te reageren
      • rollingstoned zegt

        17 november 2022 om 16:26

        Accijns wordt doorgegaans geheven en niet ergens ingestopt ;-)

        Login om te reageren
    • PunicaOase zegt

      17 november 2022 om 17:18

      Ik denk omdat NL nogal veel grensstreek heeft en mensen dan bij onze buren gaan tanken. Familie in Brabant doet dat al, doen ze gelijk ook boodschappen en eten een schnitzel.. Allemaal goedkoper dan hier..

      Ons wagenpark is al best wel oud. En nieuwe auto’s zijn duur.. Ben benieuwd of er ook iets aan die BPM verandert.. Zal wel niet.. geld verdwijnt dan voor een deel naar het buitenland want hier maken we geen auto’s..

      Login om te reageren
    • Roskampies zegt

      17 november 2022 om 17:29

      Je betaald nu toch gewoon wegenbelasting in de vakantie maanden. Ook al ben je in het buitenland met je auto. Of huur je een week of 2 een auto in het buitenland. Is toch hetzelfde. Straks dus minder betalen als je een auto huurt in het buitenland. Die kms tellen niet mee.

      Accijns duurder maken zorgt voor grens gebieden weer dat men tankt in het buitenland. Als het heeel veel scheelt wordt grensgeboed dat in buitlenland tankt veel groter.

      Login om te reageren
    • sabrerator zegt

      17 november 2022 om 17:40

      Als ik nu in het buitenland ben, loopt mijn MRB ook gewoon door.

      Login om te reageren
      • Computer Freak zegt

        17 november 2022 om 19:32

        Niet als je je auto schorst. En dat is volkomen legaal, zolang je maar niet in Nederland komt.

        Kennis doet dat met zijn motoren. Achterop met trailer naar Italië, daar uitladen en lekker rondrijden. Zolang je maar verzekerd bent volledig legaal.

        Login om te reageren
    • DeGoudenRaket zegt

      17 november 2022 om 17:46

      Exact, vervelend om meer aan de pomp te betalen natuurlijk, maar wel eerlijker. En bovendien ga je dan niet uit van uiterst twijfelachtige officiele verbruikswaarden, maar van daadwerkelijk gebruik. Is er direct een motivatie om wat zuiniger en minder te gaan rijden.
      Daarnaast zou je bijvoorbeeld ook al bestaande camera’s op drukke punten kunnen gebruiken. Verreweg de meeste files staan er elke dag, op dezelfde tijd en op dezelfde plek. Als je daar een kleine prijs tegenover zet (afhankelijk van bijvoorbeeld het tijdstip) gaan mensen vanzelf de spits mijden.

      Login om te reageren
    • maotje zegt

      17 november 2022 om 19:34

      Een aantal extra centen accijns per liter? Aan hoeveel cent per liter benzine denk je dan aan?
      Heb je daar al eens over nagedacht?

      Login om te reageren
    • petroldrinker zegt

      18 november 2022 om 08:11

      De NL overheid en eerlijk handellen, je gelooft zeker ook nog in sinterklaas, de paashaas en de kerstman?

      Login om te reageren
  9. Johanneke zegt

    17 november 2022 om 16:43

    Iedere auto van een kastje voorzien dat de kmstand bijhoudt, vet goed voor het milieu.

    Login om te reageren
    • rollingstoned zegt

      17 november 2022 om 16:47

      Ik vond Big Brother op tv al 3x niks, dus laat staan in de auto…

      Login om te reageren
    • PunicaOase zegt

      17 november 2022 om 17:20

      Denk dat daar veel hacks voor gaan komen.. kmstand terugdraaien trouwens ook.. dat loont dubbel met rekening-rijden :-(

      Login om te reageren
    • e38ossie zegt

      17 november 2022 om 17:38

      Ik wil geen gepruts met “vreemde” elektronica in mijn volledig originele auto’s.

      Login om te reageren
  10. outlook zegt

    17 november 2022 om 17:19

    Hahah het lijkt wel een Alfa Romeo…

    Login om te reageren
  11. audirs3 zegt

    17 november 2022 om 18:10

    Ik hoop hier al jaren op, hoef ik mijn youngtimers niet steeds uit te schrijven! Voor de verzamelaars is dit goed nieuws.

    Login om te reageren
    • Homer55 zegt

      17 november 2022 om 18:47

      Als de brandstofprijs tegen die tijd record op record breekt denk ik dat er maar weinig verzamelaars blijven…
      Ik kan me ook niet voorstellen dat mensen elektrische auto’s gaan verzamelen.

      Login om te reageren
      • audirs3 zegt

        17 november 2022 om 19:47

        Als je er weinig mee rijdt, dan kost het je toch ook nauwelijks brandstof? Ik rij max 500km per jaar met mijn klassieker-in-wording.
        En waarom zouden mensen geen EV’s verzamelen? Daar krijg je straks ook gewoon exclusieve auto’s van, of straks hot hatches zoals een IONIQ 5 N. Toekomstige rally kanonnen zullen ook EV’s zijn, net als RS6en of M4’s.

        Login om te reageren
        • Homer55 zegt

          17 november 2022 om 20:47

          Ik hoop het. De enige die mij enigszins kan verwarmen is de Porsche Taycan. Maar onbetaalbaar en tegen de tijd dat ik er een kan bemachtigen waarschijnlijk afgeschreven. Voor de rest vind ik ze allemaal zaaddodende rijdende gadgets. Wellicht dat ik over 15 jaar er anders over denk. Voorlopig moet ik er niks van hebben.

          Login om te reageren
  12. Flutterbear zegt

    17 november 2022 om 19:22

    Oldtimers elektrificeren wordt steeds populairder..

    Login om te reageren
    • Variomatic zegt

      18 november 2022 om 06:30

      Kappen nou!!!

      Login om te reageren
  13. awesome zegt

    17 november 2022 om 21:00

    Hoe ze dit gaan doen?

    Reken er maar op dat de vrachwagenheffing een blauwdruk gaat zijn voor het rekeningrijden.

    https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/goederenvervoer/vrachtwagenheffing

    Login om te reageren
  14. roadster zegt

    17 november 2022 om 22:57

    De overheidsinkomsten moeten minimaal gelijk blijven. En de kosten van het systeem komen er nog bovenop. Dus wordt het duurder. Maar aangezien dit dan een enorm automatiseringsproject van de overheid wordt, is het nooit op tijd klaar. 2030 wordt dus niet gehaald. Kilometerheffing laten betalen over in het buitenland gereden kilometers, mag niet. De Nederlandse regering is niet bevoegd belasting te heffen in het buitenland, dus dat wordt dan net zo’n debacle als met de spaartaks. Ze kunnen ook geen btw heffen over de boodschappen die je in Duitsland doet. Dat je ook houderschapsbelasting betaalt gedurende je vakantie, is geen argument. De auto is dan immers nog altijd in je bezit.

    Login om te reageren
    • melcon zegt

      18 november 2022 om 09:09

      Dit zal één van de grootste obstakels worden inderdaad, het kan niet zo zijn dat je betaald voor een tolweg waarbij je in Nederland vervolgens ook nog voor deze kilometers mag betalen waar je reeds voor betaald hebt. Dat gaat juridisch nog wel een dingetje worden. Het is extreem onrealistisch dat het voorgestelde scenario in 2030 ingevoerd wordt (of dat ze überhaupt 2030 halen…).

      Login om te reageren
    • cloverleaf zegt

      18 november 2022 om 12:26

      Ik vrees dat je gelijk hebt. Dan ga ik wel bij Nijmegen de grens over ipv Venlo of Maastricht. Kan ik besparen door om te rijden ;)

      Login om te reageren
  15. Robert zegt

    17 november 2022 om 23:33

    Ik rij elke dag twee keer 35 km om op het werk te komen. Als m’n werkgever dan niet met een of andere compensatieregeling gaat komen voor de reiskosten, dan zal het autorijden schier onbetaalbaar gaan worden. En zoek ik t.z.t. wel ander werk, dichter bij huis.

    Oh, en deze werkgever is gevestigd in de Achterhoek, dus het OV is daar géén passend alternatief.

    Login om te reageren
  16. petroldrinker zegt

    18 november 2022 om 08:08

    In de basis voor, zolang elke auto gelijk belast word naar gewicht, wn dus de EV’s het meest betalen voor het gebruik, zij belasten de weg immers het meest.

    Maar nl (onderdeel van dat vreselijke EU) zal wel weer niet dat doen, ev’s zullen vast weer korting krijgen, en de leuke autos gaan ze natuurlijk bizar belasten, zulke tering honden zijn het wel in den haag

    Login om te reageren
    • maotje zegt

      18 november 2022 om 15:17

      Nee, vrachtverkeer belast de weg het meest en daar word de weg ook op ontworpen.En ook vrachtverkeer krijgt van de Nederlandse overheid korting op de wegenbelasting.

      Login om te reageren
  17. dree16v zegt

    18 november 2022 om 10:22

    Als het betekent dat autobezit goedkoper wordt en autorijden duurder dan is het goed nieuws voor liefhebbers om een auto erbij te kopen. Een elektrische auto voor de dagelijkse kilometers (zal neem ik aan gunstig km tarief hebben) en voor de hobby wat leuk benzinegestookt spul. Ik zie het wel zitten. Ben alleen bang dat dit een te rooskleurig beeld is

    Login om te reageren
  18. cloverleaf zegt

    18 november 2022 om 12:24

    Ik rijd ruim de helft van mijn km in het buitenland? Moet ik die ook gaan betalen? An sich ben ik best voor rekeningrijden. Het idee is juist maar met onze overheid heb ik er heel weinig vertrouwen in dat het niet uitdraaid op ordinair melken van de autorijder.

    Login om te reageren
  19. ozzytrk zegt

    19 november 2022 om 01:32

    Ik wordt er alleen maar misselijk van. Succes

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North