
De strenge importtarieven raken ook Amerikaanse bedrijven, zoals General Motors.
De Amerikaanse industrie moest bloeien als ooit tevoren. En na een rommelige eerste helft van dit jaar staat de S&P 500 op een mooie all time high. Maar goed, dat stond ‘ie ook onder de vorige president. Dus laten we Trump zeker niet te veel credit geven. Sterker nog, zijn importtarieven bijten zelfs Amerikaanse bedrijven in de kont. Wat is dat nou?
Amerika moet weer leunen op de eigen industrie. Dat is het hele idee van Trump. Door andere landen op te zadelen met allerlei importtarieven profiteert de eigen economie daar sterk van, is het idee. Das leuk, maar Amerikaanse bedrijven die veel zaken over de grens doen worden ook geraakt door de maatregelen. Met vandaag General Motors.
importtarieven General Motors: miljard dollar foetsie
De auto-gigant uit Detroit zag de nettowinst met maar liefst 35% kelderen in het tweede kwartaal van 2025 ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. De winst daalde met meer dan een miljard dollar en het bedrijf wijst de tarieven van Trump aan als de grote zondebok. GM rapporteert daarmee een nettowinst van $1,89 miljard. Flink lager dan de $2,93 miljard van een jaar eerder.
Ook zag General Motors de omzet afnemen. Van $47,97 miljard naar $47,1 miljard. Ondanks deze tegenslagen houden ze in Detroit vast aan de eerder gecommuniceerde winstverwachting. Het Amerikaanse autoconcern mikt op een winst van $8,2 miljard tot $10,1 miljard in 2025.
De klappen moeten opgevangen worden met stijgende autoverkopen. De productiekraan kan nog verder open met een investering van $ 4 miljard in productiefaciliteiten op Amerikaanse bodem. Dat zal ome Trump als muziek in de oren klinken. GM hoopt met nieuwe productiefaciliteiten zo’n 300.000 extra auto’s per jaar te kunnen produceren.
Dit is wel een investering waar GM nu nog niks van merkt. De vernieuwde productiecapaciteit is over 18 maanden beschikbaar. Als alles op rolletjes verloopt moeten er straks 2 miljoen auto’s per jaar uit de koker van GM komen.
Ondanks het gezeur met tarieven heeft GM reden om optimistisch te zijn. In eigen land gaan de zaken goed. Chevrolet werd het op één na grootste EV-merk in de VS in het tweede kwartaal van dit jaar. Bovendien is Cadillac het best verkochte elektrische merk binnen het luxe EV-segment in de States. Nu is de elektrische auto echt nog opkomende in de VS, maar het is goed nieuws voor GM dat de merken met hun EV’s in de smaak vallen bij het Amerikaanse volk.





Als Trump niet tussentijds wordt afgezet gaan we een historische achteruitgang van de Amerikaanse economie zien
Ik weet het niet. Ik las ook overal dat GB failliet zou gaan na de brexit. We zijn nu wat, 6 jaar verder ofzo, en ja het gaat niet geweldig met GB, maar zo gruwelijk als ik overal moest lezen is het niet geworden.
Vraag mij af hoe groot het effect van zo iemand op de economie kan zijn. We willen allemaal nog steeds alles van appel, google, nvidia, microsoft, zo maar even de 4 grootste bedrijven ter wereld om en na bij.
Wat lul je? Economisch gezien is het er een ramp. Geen zombie scenarios maar armoede is toegenomen.
Voor zover ik weet heeft niemand geroepen dat het VK failliet zou gaan, maar dat de Brexit een economische ramp zou worden, die voorspelling bleek akelig accuraat te zijn.
Ze worstelen nog meer dan in de EU met vergrijzing en personeelstekorten, omdat veel arbeidsmigranten zijn vertrokken (aldus een familielid van me die er nog wel is blijven wonen) en de Britten niet te porren zijn voor al die vrijgekomen (laagbetaalde) banen. Ze hebben nog steeds de douane faciliteiten niet op orde waardoor import en export zowel een praktische als administratieve chaos is (wij hebben hier op het werk afscheid genomen van twee Britse toeleveranciers). En na de juichstemming over het aantrekken van diverse multinationals (o.a. Shell en Unilever die Nederland verruilden voor het VK) zijn ze al blij dat de economie nier continu meer in een staat van recessie verkeert.
En om weer on topic te komen: het VK is een van de weinige landen die er in zijn geslaagd om een handelsakkoord te kunnen sluiten met de VS van Trump, maar onder de streep is het eerder een wurgcontract. Zo verkoopt bijv. Jaguar Land Rover er amper meer auto’s, omdat daar nu een ‘eerlijk’ (dixit Trump) importtarief op ligt waardoor de Amerikaanse consument sneller dat ooit voor ‘buy American’ kiest.
Doe nou met z’n allemaal niet of dit een verrassing is ! Potus is in een zeer hoog (overigens wel inconsistent) tempo de VS niet zo groot aan het maken ! Hoop dat zijn achterban op tijd begrijpt dat het land (wat er al niet lekker bij stond) op de rand staat “ van volledig naar zijn kl*t*n gaan “ door Orange-Man. Oh ja, ben zelf sinds vertrek van Obama geen democraten-fan (deze toevoeging om eventuele niet “ op topic-reacties “ voor te zijn).
De zin die met “Oh ja” begint fascineert me mateloos. Want je schrijft die om je tegen reacties in te dekken. Slaat natuurlijk nergens op, wij zijn veel creatiever dan dat. Maar het statement is minstens zo off topic als dat waar je bang voor bent. Waar is de logica?
On topic: Een compleet op zichzelf staande automobiel industrie zonder concurrentie van buiten dat is wat de heffingen van Trump als doel hebben. Dan kun je inderdaad niet weg geconconcureerd worden door de Chinezen (dat is waar Trump ontzettend bang voor is) Maar het zorgt ook voor een industrie die niet meer innoveert omdat ze niet concurrerend hoeven te zijn. Als het Trumpiaanse beleid doorgezet wordt vergaat het de Amerikaanse auto industrie net als de Oost Duitse automobiel industrie. De Cadillac van nu is de Trabant van morgen.
Je bedoelt : lokaal in US geproduceerd is van shitty kwaliteit. Jouw reactie had wel in minder woorden gekund.
Dat was wel een beetje te verwachten. De eerste oorzaak is de integratie met de Canadese economie. Een auto bestaat uit onderdelen die van ruwe materialen worden gemaakt. De ellende begint met aluminium, wat uit Canada komt. Dan wordt dat in de USA vermaakt tot zuiger, en in Canada weer geassembleerd tot motor. Die motor gaat weer de grens over om in de USA tot auto te worden. En zo gaat het met tig onderdelen waarbij fabrikanten afhankelijk zijn van buitenlandse fabrikanten/leveranciers en geïmporteerde grondstoffen. Normaal ging het in het geval van Canada met gesloten beurs de grens over.
Nu niet meer dus.