
Volkswagen overweegt serieuze stappen om aan de eisen van Donald Trump te voldoen. Krijgt onze favoriete oranje man toch zijn zin hè.
In een interview met de Frankfurter Allgemeine Zeitung heeft topman Oliver Blume aangegeven dat VW onderzoekt om Audi-modellen in de VS te gaan bouwen. Daarmee zou het concern de dreigende importheffingen van voormalig president Donald Trump kunnen ontwijken.
Trump-tarieven raken ook Audi
Deze geluiden klonken al eerder dit jaar met de aanstelling van Trump als de president van de VS. Met de tarievenoorlog zijn de plannen allemaal wat concreter geworden. Audi, maar eigenlijk de gehele Volkswagen Groep, heeft de verkopen in de States keihard nodig. De Verenigde Staten behoren tot de belangrijkste markten van het Duitse autoconcern.
Volgens Blume past lokale productie van Audi’s in de bredere strategie van de groep. Zo is het voor Audi niet simpelweg een verhuizing van productie, maar is het merk van plan om modellen uit te brengen die op maat zijn gemaakt voor de Amerikaanse markt,
Audi heeft momenteel géén productiefaciliteit in de VS, in tegenstelling tot Volkswagen zelf. Sinds 2011 draait de Volkswagen-fabriek in Chattanooga, Tennessee, op volle toeren en wordt er ook gewerkt aan een nieuwe faciliteit in South Carolina voor de herlancering van het klassieke Scout-merk. Audi moet dus mogelijk gaan aanhaken bij die bestaande infrastructuur.
Voor concurrent BMW zijn de ontwikkelingen minder ingrijpend. BMW bouwt al in Noord-Amerika. Het merk heeft een fabriek in Spartanburg. Daarnaast rolt de 2 Serie coupé en de M2 van de band in Mexico. Dat laatste is overigens niet gunstig voor BMW. Ondanks dat Mexico een buurland is van de Verenigde Staten, krijgt ook dit land te maken met de tarieven.
Blume benadrukt dat de Volkswagen Groep een betrouwbare investeerder en partner in de VS wil zijn. Nou, dat moet als muziek in de oren van ome Trump klinken, denk je niet?
Toch blijven niet alle merken uit de Volkswagen-stal buiten schot. Zo is Porsche niet van plan om een productie op te starten Amerikaanse bodem. Klanten moeten de tariffs maar gewoon slikken. Porsches zijn toch al kneiterduur, dus dit kan er ook wel bij.





Twamp ‘onze favoriete oranje man’ ? Dat zal Koning Willy verdrieten !
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
Zou het niet logischer dat merk Scout helemaal te cancellen en in de fabriek de winstpakkers (Tiguan, Q5 etc) te gaan bouwen?
Productie is 1 maar de onderdelen komen ook uit andere landen. Tegen de tijd dat alles draait is de Amerikaan al gewend aan de tarieven, lees inflatie, en kunnen de fabrikanten wellicht het hogere prijsniveau blijven hanteren. Of krijgen we dan een prijzen oorlog in Noord Amerika omdat er voldoende marge is?
Ja, of dat tegen de tijd dat de productie een beetje begint te lopen verliezen de Republikeinen bij de midterm in 2026 de meerderheid… Maar goed ik ben geen marktstrateeg bij een autofabrikant.
Maar dan zijn de wetten al ingevoerd en gebeurt er niets totdat er een president (m/v/d) gekozen wordt die ze wel op een rijtje heeft.
Inmiddels zijn veel autofabrikanten bereid de productie te verplaatsen naar de Usa….Honda wil de Civic productie verplaatsen, Hyundai extra investeringen, Toyota, Volvo etc etc. Lijkt erop dat Trump’s gedreig met heffingen al tientallen miljarden aan investeringen heeft opgeleverd….. nou ja beter dat de investeringen naar de Usa gaan ipv China.
Er is nu al een tekort aan arbeidskrachten. Trump is hiernaast massaal immigranten aan het aanpakken dus die gaan ook niet in de fabrieken werken. koppel dit aan dat een auto made in the USA gigantisch veel duurder zal zijn, aan het wereldwijde verlies aan vertrouwen in the USA en ik denk dat de balans zeker niet positief zal uitslagen.
Vandaag bv. nog in the wall street journal hoe de dominantie van de dollar sterk tanende is, in de times hoe het verenigd koninkrijk af wil van de afhankelijkheid aan Amerikaanse wapenfabrikanten door zelf hun wapenproductie gigantisch op te schalen en ga zo maar door.
Denk dat reacties erg overdreven zijn, de beurs gaat alle kanten op door angst aangezet door duizenden experts, dis is altijd zo geweest en zal ook zo blijven. Usa kan niet zonder China en ondersom ook niet, beiden kunnen wel zonder Europa, veel zorgelijker…… .
Denk dat reacties erg overdreven zijn, de beurs gaat alle kanten op door angst aangezet door duizenden experts, dat is altijd zo geweest en zal ook zo blijven. Usa kan niet zonder China en ondersom ook niet, beiden kunnen wel zonder Europa, veel zorgelijker…… .
Tariffs, kunde da eten?
Op zich, als je wat simpel kijkt, kunnen dit soort maatregelen gewoon werken. Er zullen echt wel meer dingen, waaronder auto’s in de VS worden gemaakt vanwege Trump.
Alleen is de vraag of dat alle nadelen waard is.. en ik weet zeker dat dit niet het geval is. Er zullen veel meer banen verloren gaan door de importheffingen, de prijzen voor Amerikanen, maar vaak ook voor ons, zullen flink stijgen, meer dan nu al en hele bedrijven gaan omvallen.
Heel veel productie kun je namelijk niet zomaar terug halen, auto’s, soms.. maar alle onderdelen? En hoe zit het met je export als Amerikaanse producent, daar verlies je dus juist concurrentiepositie. In allerlei andere bedrijfstakken is het nog erger. Daar is de productie van de productiemiddelen om dingen te maken al gewoon niet meer in het eigen land te vinden.
In zijn vorige termijn waren er ook al heffingen, o.a. op staal en het legendarisch merk Caterpillar was een van de slachtoffers. Het had speciaal staal nodig, dat niet in de VS werd gemaakt, maar in Europa. Dus had het de keuze.. de heffing slikken, nieuwe onderdelen ontwerpen, of proberen die staalproductie in de VS op te zetten. In alle gevallen wordt je bulldozer dan duurder in de VS, maar ook voor export.
Ondertussen is het ook gewoon efficiënter als Caterpillar bepaald staal uit Europa haalt, terwijl Volvo weer ander staal uit de VS haalt. Alles overal lokaal produceren is helemaal niet zo handig. Alles op de goedkoopste plek overigens absoluut ook niet…