• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Het rommelt in de F1, nieuwe teams nu al failliet?

Auteur: robbie, gepost 18 februari 2010 om 21:07 – 23 Reacties

USF1 bye bye

Zoals je wellicht weet (of niet) is het de bedoeling dat op 14 maart tijdens de start van het nieuwe F1 seizoen maar liefst 4 nieuwe teams hun opwachting maken op de grid. Er waren namelijk een paar fabrikanten afgevallen en ome Bernie leek het sowieso wel leuk als er wat extra botsmateriaal auto’s meededen. Uiteindelijk werden Virgin Racing, Lotus F1, Campos Meta 1 en USF1 uitgekozen om mee te doen. Maar het lijkt er niet op dat ze allemaal de start van het seizoen gaan halen.

Lotus en Virgin hebben inmiddels hun auto’s gepresenteerd en rijden ook op Jerez samen met de gevestigde teams hun eerste (langzame) rondjes. Maar uit de hoek van USF1 en Campos blijft het angstvallig stil.

Zo zou de vader van USF1 coureur Jose Maria Lopez te horen hebben gekregen dat het team dit jaar niet aan de start zal verschijnen. Ook geldschieter Chad Hurley (oprichter YouTube) zou zich hebben teruggetrokken als sponsor van het Amerikaanse team. Zowel Jose Maria Lopez als Chad Hurley zouden willen overstappen naar het Spaanse Campos Meta 1 team, maar daar loopt ook niet alles op rolletjes.

Oprichter (en oud coureur) Adrian Campos zou al enige tijd de rekeningen niet kunnen betalen (oa aan chassisleverancier Dallara) en daarom zou investeerder Jose Ramon Carabante de boel wel willen overnemen. Er gaan geruchten dat hij dat zou willen doen samen met steun van Bernie Ecclestone en… Volkswagen! VW zou de boel achter de schermen steunen en in 2011 overnemen. Een heel vaag gerucht, maar ik noem het toch maar even. Als Campos in de problemen blijft is het ook nog maar de vraag of we Bruno Senna dit jaar nog aan de start zien verschijnen.

En dan is er ook nog het verhaal van het ‘oude’ Toyota team. Zoals we weten maakte Toyota in november vorig jaar bekend dat ze uit de sport zouden stappen. Inmiddels zijn de restanten van het team verkocht aan het Servische Stefan GP van Zoran Stefanovich. Dit team zegt dat ze een auto ontwikkeld hebben voor 2010 (of eigenlijk had Toyota dat al gedaan) en dat ze klaar zijn om in 2010 van start te gaan. Probleem is echter wel dat ze nog geen startbewijs van de FIA hebben gekregen. De FIA wil namelijk niet dat er meer dan 13 teams meedoen. Stefan GP moet dus hopen dat een van de bestaande teams (waarschijnlijk Campos of USF1) afhaakt en ze die plaats kunnen innemen.

Stefan GP heeft wel aangegeven dat ze hoe dan ook, startbewijs of geen startbewijs, de containers met spullen zullen verschepen naar Bahrein voor de eerste race van het seizoen. Voor het team zouden (naar verluid) bekende namen gaan rijden als Kazuki Nakajima en Jacques Villeneuve. Ook de naam van oud-Toyota coureur (en broer van) Ralf Schumacher dook nog even op.

Hoe het allemaal uit gaat pakken? Ik durf er geen wedje op te leggen, maar het beloofd in elk geval een zeer interessant seizoen te worden. Zowel op de baan, als naast de baan.

Ook interessant!

  • f1 rechten ziggo
    'Ziggo verliest F1 rechten'
  • F1-teams gaan akkoord met engine freeze en sprintraces
  • Nyck de Vries niet in F1, wat gaat hij nu doen?
    Nyck de Vries niet in F1, wat gaat hij nu doen?
  • Kvyat F1 zitje
    Daniel Kvyat heeft weer een zitje in de F1

Nieuwste artikelen

  • Scoor deze ‘vergeten’ Saab op Marktplaats
  • Peugeot komt met meer GTI’s én goed nieuws
  • Audi’s grote verwarring staat binnenkort bij jou voor de deur?
  • James Bond-klassieker wordt van A tot Z opgefrist
FacebookTweetPinLinkedIn

Formule 1, Toyota

Vorig bericht: « Laat me niet lachen: Honda CR-Z Type R
Volgend bericht: Video: GT-R vs Continental GT SuperSports »

Lees Interacties

Reacties

  1. reaguurder zegt

    18 februari 2010 om 21:09

    Toyato formule 1 bakken hebben geen hangend gaspedaal?

    Login om te reageren
  2. Dennis zegt

    18 februari 2010 om 21:11

    Hopen dat het weer ouderwets spannend wordt.

    Login om te reageren
  3. LH zegt

    18 februari 2010 om 21:11

    wie vind de auto van de f1 mooi??
    ik niet echt…

    Login om te reageren
    • Kevski-Style zegt

      19 februari 2010 om 02:43

      @LH:

      Beetje kansloze opmerking eigenlijk :S Who cares hoe die dingen eruit zien, Gaat erom dat ze doen waar ze voor bedoeld zijn….

      Login om te reageren
  4. Dimglor zegt

    18 februari 2010 om 21:16

    Mja de F1 is natuurlijk een dure sport…
    Moet je niet aan meedoen als je geen centjes hebt ;)

    Login om te reageren
  5. xilver zegt

    18 februari 2010 om 21:18

    Was zo te verwachten… Die kleine teams maken geen schijn van kans tegen de wagens van de veteranen en hun budget. Dit wordt een titanenstrijd tussen Mercedes GP, Mclaren, Ferrari en Redbull (Renault eventueel?). De overige teams doen maar gwn mee om kleur te geven op de baan en zoals Robbie het al zei, te fungeren als botsmateriaal. Ben wel benieuwd naar het nieuwe seizoen^^

    Login om te reageren
  6. Henk zegt

    18 februari 2010 om 21:23

    stop er maar gewoon mee

    Login om te reageren
  7. Stefan-Venema zegt

    18 februari 2010 om 21:36

    Lol, laat Stefan GP maar aan de start staan, dan kan ik eindelijk mij eigen team toejuichen :lol:

    Login om te reageren
  8. SSSander zegt

    18 februari 2010 om 22:23

    @ Dimglor
    Wat is dit voor een domme opmerking. Formule 1 auto’s zijn nu eenmaal zo ontwikkeld om effectief, airodynamische, snel, wendbaar enz. te zijn. Naar het uiterlijk wordt pas in laatste instantie gekeken door de jongens die de kleursteling doen en de sponsors erop plakken.
    En ja, ik weet dat ze vroeger mooier waren en dat bernie met zijn regeltjes de auto’s verkloot maar daar kan je nu eenmaal niks aan doen als je geen miljarden op je bankrekening hebt staan, dus daar moet je ook niet over zeuren.

    Login om te reageren
  9. fubar zegt

    18 februari 2010 om 22:48

    het is dan toch belachelijk dat ze prodrive,toch een bekende naam.geen toestemming kreeg om mee te doen.bernie zit overal in,cosworth heeft ie ook al aandelen in,renault f1,en dan strax ook nog campos?hoe kan je dan nog dat hele circus runnen

    Login om te reageren
  10. RazorHead zegt

    18 februari 2010 om 22:49

    @xilver

    ja inderdaad! alleen denk ik niet dat renault iets zal betekenen.. ze blazen altijd hoog van de toren maar als het er op aan komt zijn ze met moeite in de top 10 te zien. en als ze daar stonden was dat door de meesterlijke alonso, niet door de deftige wagen

    hoe dan ook, zeer spannend 2010!!

    Login om te reageren
  11. Mr. V8 zegt

    19 februari 2010 om 00:08

    Het enige waar ik op zit te wachten is als Schumi weer achter het stuur kruipt en weer races gaat winnen! En dat gaat gebeuren! Mark my words!

    GO SCHUMI!

    OT: Snap uberhaupt niet dat al die teams erbij komen. Het is gewoon veldvulling want ze kunnen toch niet mee doen om de prijzen. Zoals hierboven ook al gezegd werd, het word een titanenstrijd en daar hebben deze hobbyclubjes niets bij te zoeken. Lotus, Campos, USF1, Stefan… Pff, laat me niet lachen!!!

    Login om te reageren
  12. Geert Schoots zegt

    19 februari 2010 om 08:28

    Ik hoop alleen dat ze voor die nieuwe teams geen blauw vlaggen gaan zwaaien als ze op een of meer rondes worden gezet. Laat iedereen er maar omheen slalommen dan kan het nog wel eens een interessant seizoen worden.

    Login om te reageren
  13. Megakix zegt

    19 februari 2010 om 09:34

    F1 = Fail ! Misschien dat Schumi iets kan betekenen om de sport weer op de kaart te zetten, maar zoals het nu is / gaat is er gewoon geen donder aan….geen inhaalacties, geen prestaties, geen spanning, geen coureurs…

    Login om te reageren
  14. Humanspectrum zegt

    19 februari 2010 om 11:04

    Robbie, heb je dit bericht geschreven (en met jou ook andere journalisten, columnisten, fans), omdat Campos en USF1 mediastilte hebben ingelast, of zijn er feiten die wijzen op een niet-deelname van deze teams? M.a.w. is dit speculatie of een op feiten gebaseerd stuk?
    Ik vraag dit, omdat die teams, als ze bezig zijn met voorbereidingen van dit jaar, liever hun energie in de auto en het vormen van een team willen steken, dan in het te woord staan van de media. Gevolg is mediastilte, zodat ze in alle rust aan hun auto kunnen werken en andere belangrijke dingen kunnen doen.

    Login om te reageren
    • robbie zegt

      19 februari 2010 om 12:06

      @Humanspectrum: soms is ‘mediastilte’ zo oorverdovend stil dat er wel iets aan de hand moet zijn. Daarnaast kan je via de linkjes in mijn artikel precies vinden waarop ik mij gebaseerd heb. Er zijn genoeg bronnen rondom beide teams die aangeven dat er iets aan de hand is.

      Bernie Ecclestone heeft niet voor niks al meerdere malen aangegeven dat twee nieuwe teams zwaar in de problemen zouden zitten. En als iemand van de hoed en rand weet dan is hij het wel.

      Verder zou USF1 deze maand de eerste meters gaan rijden met de nieuwe auto. Heb jij ze al gezien? Zelfs de website van USF1 is offline, zogenaamd wegens ’technische redenen’. Sure…

      Login om te reageren
  15. Jozo zegt

    19 februari 2010 om 11:42

    @Humanspectrum
    Lees de titel van het bericht nog eens.

    De feiten zijn dat ze minder dan 3 weken hebben om op de grid te staan. Beide teams nog geen volledige driver line up bekend hebben gemaakt, nog geen km op asfalt hebben gereden en er geen enkel nieuws is rond die teams. Dan is het niet gek dat dit soort berichten verschijnen.

    Login om te reageren
  16. NovaStar zegt

    19 februari 2010 om 12:52

    Ik wens ze veel plezier. Saaie kutsport waarin alles geregeld is. Gaat alleen nog maar om de naam en dat wordt de laatste tijd ook minder.

    Trouwens, waar zijn de Tree-huggers nu? ^^ grootste nutteloze co2 uitstoot komt van de auto, boot en motorsport!

    Login om te reageren
  17. Esprit_de_Flandre zegt

    19 februari 2010 om 18:48

    @LH: ze zijn wondermooi vanuit een engineering perspectief.

    @Humanspectrum: Een splinternieuw F1-team dat een mediastilte inlast? Ofwel iets ernstig mis en ze durven het slechte nieuws niet melden, ofwel een achterlijke PR-afdeling. Ofwel een gewaagde underdogmarketingstrategie.

    Twee teams echter die zwijgen? Zeker iets mis.

    Login om te reageren
  18. Jozo zegt

    19 februari 2010 om 19:12

    Dat is 1….
    http://f1.gpupdate.net/nl/formule-1-nieuws/228559/campos-verkoopt-formule-1-team-aan-carabante/

    Login om te reageren
  19. Humanspectrum zegt

    19 februari 2010 om 20:22

    @Robbie & Jozo: OK, jullie hebben me meer dan overtuigd. Goed werk!

    Dat is wel wat, zeg! Laat je als Formule 1 drie nieuwe teams toe, valt er een om (Campos) en dreigt de tweede te volgen… (USF1). Ik wil nu niet ineens de wijsneus uithangen, maar ik vond het al vreemd toen Bruno Senna in Abu Dhabi bekend maakte dat hij helemaal geen salaris zou krijgen bij Campos, maar dat hij via z’n sponsors 1,1 miljoen kon verdienen. Op zulke wankele voorwaarden zou ik persoonlijk nooit gaan rijden.

    Login om te reageren
  20. der otto zegt

    19 februari 2010 om 22:17

    Mooi toch?
    Het lijkt wel een Michel Vailant verhaal!

    Login om te reageren
  21. Jokke zegt

    22 februari 2010 om 14:22

    Zolang er maar gereden wordt! Veel interessanter dan die rondjes rijders in Amerika!
    (@Robbie: Laatste zin ” …het beloofd in elk geval…” belooft is met een t)

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North