Het stuur wordt nog een beste uitdaging voor onze Max

Auteur: , 69 Reacties

Hij kan natuurlijk een aardig potje sturen, maar hoe is hij met knopjes?

Andere auto dan die vorige

Tegenwoordig moet je niet alleen meer aan een stuur kunnen draaien om een F1-auto een beetje rap over de baan te jagen, je moet ook blind alle knoppen op het stuur kunnen verstellen. En dat zijn er nogal wat. Maar dat je het op de tast kunt doen is vrij belangrijk, want met 300+ je ogen van de weg halen om te kijken waar het knopje voor de rembalans zit, is geen goed plan. En daar zit hem een beetje het probleem. Het stuur van de Toro Rosso waarin Max al zijn GP’s heeft gereden, is significant anders dan het stuur van de RBR12 waar hij vanaf vrijdag in gaat sturen. En ook al delen de beide wagens dezelfde eigenaar, het stuurtje kan niet 123 worden overgezet. En dat ze verschillend zijn, kun je hieronder zien. (via motorsport.com)

Als eerste het nieuwe stuur:

Stuur RBR12

En dit is zijn vertrouwde wieltje:

Oude stuur

Kort gezegd, de knopjes doen in principe allemaal hetzelfde, maar ze zitten op andere plekken. Dan kun je Max the Machine zijn, maar je zal er tóch aan moeten wennen.

Afgezien van de knopjes, is het sowieso een compleet andere auto. Op tv bij Ziggo’s Peptalk zei Max er het volgende over:

“De Red Bull is is meer aërodynamisch, een beetje smaller, de positie van het zitje is anders. Je moet er aan wennen, maar op dit moment voelt het goed, al heb ik de auto nog niet gereden. Dus misschien na de eerste training kan ik nog een paar dingen aanpassen.”

En dat de wagens verschillend zijn, dat klopt. Als eerste is er natuurlijk de motor. Toro Rosso heeft er eentje van Ferrari achterin liggen, Red Bull wordt aangedreven door Renault. En de RBR12 heeft ook een stuk meer downforce dan zijn kleine broertje, wat weer effect heeft op de bandenslijtage.

Gelukkig heeft Max de laatste dagen de nodige uurtjes in de simulator doorgebracht, om in elk geval een beetje te wennen. Voor de rest gaan we vrijdag zien hoe goed hij is. Weet je, ik denk gewoon dat hij het gaat flikken en aan het eind van het weekend de tweede Verstappen is die op het podium komt te staan. Ander stuur of niet! #GOMAX!



69 reacties

Kwestie van wennen denk ik. De CLK en de E Coupe hebben ook andere knopjes op het stuur en in het infotainmentsysteem. Heeft 10 minuten gekost om te weten wat elk knopje doet in de E. Bovendien bedien ik alles naast het stuur ook met de tast.
@mercedesclk350: azijnpissers incoming…..
@mercedesclk350: even de radio harder zetten bij 80km/h in je comfortabele auto of je rembalans en tractiecontrole nauwkeurig instellen bij 300km/h is natuurlijk quasi hetzelfde inderdaad
@phevtreb: Snelwegrijden zonder cruise control en ik zet zonder te kijken de klok op zomertijd. Wel vergelijkbaar imo.
@mercedesclk350: zoals ik al zei, quasi hetzelfde inderdaad…
@mercedesclk350: dat hoef je maar 1x per jaar te doen.. waarom zou je dat in godsnaam tijdens het rijden doen?
@mercedesclk350: huh zomertijd instellen?? in een mercedes? zels in mn 13 jaar oude range rover hoeft dat niet meer :D
@dutchneon: @gieltj bij wijze van spreken.
@mercedesclk350: als je zo goes bent waarvoor zit jij dan niet in de formule 1
@raym: Luister ff, ik zeg niet dat het precies makkelijk zal zijn, maar dit artikel is geschreven alsof twee extra knoppen op het stuur meteen ervoor zorgen dat Max een vet lange tijd nodig heeft om daar aan te wennen. Ik stapte met precies diezelfde insteek in mijn nieuwe E voor de eerste keer, dat je meteen denkt dat die vergrote knoppenzee erg lastig gaat worden. Ik kan nu in mijn hoofd dat hele dashboard bij langs gaan en van elk knopje aanwijzen wat het doet. Dan kan Max, met zijn jongere hersenen, dat sowieso ook wel.
@phevtreb: wat @bmw507coupe net zei ….
@phevtreb: tractiecontrole? Niet op hopen
@phevtreb: Sure, want dat is echt vergelijkbaar… not. Je kan dit denk ik beter vergelijken met in een go kart met 80km/h op een hobbelige baan met handschoenen aan een boodschappen lijstje maken op je telefoon terwijl je voor, achter, links en rechts andere karts hebt rijden op niet meer dan 50cm afstand.
@MrSkyline: deze opmerking is voor @mercedesclk350 neem ik aan? Of begrijpen wij elkaar niet?
@phevtreb: idd, op de verkeerde gereageerd.
@MrSkyline: Als je je volledig gaat focusen op je infotainmentsysteem dan krijg je een ongeluk of in ieder geval een “close call”. En als je kijkt hoe mensen uit F1-wrakken stappen tegenwoordig kun je dat best met elkaar vergelijken.
Maar goed, azijnpissers gonna azijnpis.
@mercedesclk350: haha dus nu denk je dat een f1 auto comfortabel is en vergelijkbaar met een rijdende huiskamer omdat hij stevig is? Ik geloof niet dat je snapt waar je over praat.
@MrSkyline: Ja sorry jongen. het spijt me. ik ben goed in kutopmerkingen maken. geen idee waar ik het over heb.
Maar goed, azijnpissers gonna azijnpis
@mercedesclk350: nou, petje af!
@suheyl: of petje op?!……
@suheyl: Als ik een petje op had zou ik wel een VW Golf gereden hebben.
Is het al vrijdag?
@erik2907:

Ik kan niet wachten man ! Geweldig hoe max het doet, geen klinische, perfecte rijder, maar lef en passie. Ik moet bekennen dat ik na de dood van Senna aanzienlijk minder geïnteresseerd werd in F1, maar dat het gevoel weer helemaal terug is.
Vind een cruisecontrol al een hele opgave zonder spieken ..
@lincoln: Rechterduim. ;) Aan/uit is de wat holle, min en plus erboven, gevolgd door het “herstel-knopje” (versnelt naar de laatst ingestelde snelheid). ;)
@e1000bmw523i: daar ga je al. Dat is bij andere auto’s dus aan de andere kant
@e1000bmw523i: mooi zon e39 stuur! ( of ben ik mis) en daaronder zit bij ons het heerlijke stuurverwarming knopje
@undifined1: inderdaad, e39. Mits @lincoln niet het M-sportstuur heeft, heeft hij hetzelfde stuurwiel.

Bij mij zit er de luchtrecirculatie. Ik heb namelijk geen verwarmd stuurwiel. Heb ik ook niet nodig. Krijg snel zweethanden.
@e1000bmw523i: is dat de luchtrecirculatie? Nooit geweten.
Lijkt een beetje op het Fisher Price stuur van mijn zoontje :)
Gelukkig zit de navigatie wel op dezelfde plek
Jezus ik heb al moeite als ik op een x box controler moet spelen in plaats van een playstation controler
Allemaal leuk en aardig hoor, maar elke mogelijke kans om over Max te schrijven wordt ook gebruikt. Een paar nieuwe knoppen op zijn stuur interesseert mij nou niet echt, zou liever een leuk item over the iceman zien
@superfries:

In het echt reed Richard Kuklinski een oldsmobile ..
Maar in de film een Lincoln ..

Meer is er niet over te melden ..
@superfries: Idd, wordt een beetje boel uitgemolken zo.

Waarom geen topic over deze veiling:

https://www.motorsportauctions.com/category/383/Historic-Road-Cars/listings/36088/Ford-Sierra-RS-Cosworth-6,000-miles.html

Een sierra rs cosworth met 6000 mijl op de teller.

Sowieso valt er over Cosworth wel wat te schrijven, kan je zelfs nog linken aan F1 en indirect Max ook 😉
@escort77: Klopt om maar iets te noemen

Maar ook over de nieuwkomer Haas f1 heb ik bijvoorbeeld geen item gezien terwijl het wel een erg interessant team is dat bijzonder goed presteert
@escort77: kijk even op carcave.be vind je een zelfde exemplaar en nog veel meer moois
@superfries: zegt de nuchtere fries :) ik zeg altijd: zelf doen als je het beter kunt
@superfries: het is net een soort Giulia:)
@autoblogger: Ik kan je ook niet anders dan gelijk geven
Ik denk dat het wel meevalt, na een paar dagen heb je het wel onder de knie.
Tja, komt hij wel uit.
Zijn oude stuur ziet er eerlijk gezegd een stuk ingewikkelder uit als zijn nieuwe!
Dat gaat weer spannend worden dit seizoen :DDD
Zal die zijn stuurtje snappen je weet het niet.
Krijgen we hopelijk die schietstoel eens in actie te zien.
We gaan het zien zondag.
Hij zal ook wel flink oefenen in de simulator
Gas zit nog steeds rechts. En die gebruikt Max nogal vaak. Ik maak me geen zorgen. Make us proud Max, we kunnen na Bobbi Eden wel weer een Hollands succesje gebruiken.
Maar nu weet ik nog steeds niet waarom ze op een nieuw type stuur overstappen…
@moveyourmind: Ik zal je helpen. “Het stuur van de Toro Rosso waarin Max al zijn GP’s heeft gereden, is significant anders dan het stuur van de RBR12 waar hij vanaf vrijdag in gaat sturen. En ook al delen de beide wagens dezelfde eigenaar, het stuurtje kan niet 123 worden overgezet”.

Weet je het nu wel?
@nicolasr: Thanks, dus daarom gaat Max van stuur o-verstappen…
@moveyourmind: ja alleen het stuur.. niet de auto.
@moveyourmind: hij was de eerste keer al niet grappig
@moveyourmind: omdat ie graag iets nieuws heeft. Iets met uitdaging ofzo….
Ik maak mijn geen zorgen, Max is van de Playstation generatie, die zijn gek op knopjes.
Zit je niet meer op school moet je nog rijtjes stampen. Haha. Nee ik denk dat max dit gewoon kan. Zal wel heel veel in de simulator zitten tot vrijdag
Ik vind de layout van het RBR stuur er wel een stuk overzichtelijker uitzien.
Of het daarmee ook makkelijker is? We zullen het misschien ooit van Max zelf horen.
Valt wellicht mee, zijn stuur van vorig jaar zal denk ik meer lijken op die van RBR nu omdat hij toen ook Renault reed (bediening van engine mapping etc)
Wennen aan de tyre-deg lijkt me ’t lastigst…
zal ie nu ook meer verdienen nu hij Hoger gaat racen??
@miuralover: nieuw contract he. Dus waarschijnlijk wel.
Ik mis de cruisecontrole en de stuurverwarming..
Zondag wel even opletten anders kijken we naar de verkeerde auto,haha.
Dat podium dit weekend al zou mooi zijn, maar dit jaar zit er sowieso wel in. En als Red Bull het huiswerk goed doet kunnen ze volgend jaar strijden om de titel: http://www.duimspijker.com/opinie/max-verstappen-wereldkampioen-2017/
Nieuwe stuur heeft minder knopjes, dus wordt alleen maar makkelijker ;-)
Het oude stuur vind ik mooier
Stoffel had een volledige auto leren kennen tijdens een nachtvlucht, waarom zou Max het dan niet kunnen met meer tijd.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).