Het veel te hoge verbruik van PHEV’s in de praktijk gemeten

Auteur: , 48 Reacties

Verbruiks- en uitstootcijfers kloppen over het algemeen van geen kant, omdat de NEDC-testcyclus simpelweg niet meer van deze tijd is. Fijn voor fabrikanten en de leaserijder, maar de particuliere autokoper en niet te vergeten het milieu zijn de sjaak. Hoe zit het nou in de praktijk met die verbuikscijfers?

Zoveel verbruiken PHEV's in de praktijk

Tankpasbedrijf Travelcard heeft over 13 maanden het tankgedrag van verschillende PHEV’s bijgehouden. Daaronder vallen de Opel Ampera, Toyota Prius, Chevy Volt, Mitsubishi Outlander PHEV, Volvo V60 D6 Plug-in, de Audi A3 e-tron en last but not least (ha!) de Volkswagen Golf GTE.

Laten we met het goede nieuws beginnen. De afwijking van het normverbruik voor niet-nieuwe auto’s nam gelukkig met de jaren af. In 2012 bedroeg het percentage 46,9%, in 2013 was dat 42% en in 2014 nog ‘maar’ 35,6%. Wacht nog even met je applausje richting de bestuurders, want de belangrijkste factoren die hierbij een rol spelen zijn de zachtere winters, de lagere filedruk en de lagere gemiddelde snelheid op snelwegen.

De afwijking voor nieuwe auto’s groeit echter nog steeds, al gaat het minder hard dan voorheen. In 2012 was de toename van het meerverbruik 5,7 procentpunten, in 2014 nog maar 2,5 procentpunten. Logische verklaring: fabrikanten zoeken harder naar mazen in de NEDC-regels om de cijfers nog even gauw op te poetsen.

Naast bovenstaande bevindingen is gebleken dat PHEV’s gevoeliger zijn voor schommelingen in temperatuur, de Volvo V60 PHEV doet het wat dat betreft nog het beste. Wellicht logisch, gezien z’n geboortegrond. Verder is opvallend dat de Golf GTE en A3 e-tron dezelfde real world verbruikscijfers noteren als de veel grotere Outlander.

De gemeten cijfers check je in onderstaande grafiek.

Verbruik PHEV's

De vraag hoe relevant deze cijfers voor de toekomst nog zijn lijkt gerechtvaardigd, aangezien de PHEV met de voorgenomen plannen van staatssecretaris Wiebes wel op kan doeken. Check de redenen daarvoor HIER.



48 reacties

Wie wordt er Vakantieauto van het jaar in de FUN categorie, bekijk het HIER!
Ach, 1:14-1:16 is zo goed voor het milieu, dat moeten we belonen met 0% (tegenwoordig 7%) bijtelling en vrijstelling van MRB
@kwatsjkop: vrijstelling mrb is maar tot 31 dec a.s. En dan wordt 7 ook 15%
@kwatsjkop:
Yep, maar mijn sportwagentjes waar volle mep BPM (alleen daarvan koop je al zo’n schraapershok) over betaald is rijden zuiniger en krijgen als een G label.

Maar goed, dat ze aan de Hofvijver niet helemaal sporen is een publiek geheim.
Cijfers laten wel zien dat de Golf met een petje op gereden wordt.
@trustmeiamanengineer: Idd; veel Foutlanders tuffen netjes 120, max 130 op de rechterbaan, liefst lekker vrachtwagen surfen terwijl de GTE en E-tron gewoon als een GTI-clone gereden worden. V60 rijders zijn over het algemeen toch iets ouder / tenminste meer volwassen (gezien enorme stepup in aanschafprijs). De ‘snellere bakken’ zie je dus met name zomers (beter weer) meer verbruiken …

Snappy grafiek, maar echt zuinig/groen (alsof Cobalt, Nikkel, Mangaan en Lithium delven niet enorm milieuvervuilend is !), zijn ze geen van allen … doe eens waterstof-initiatieven doen steunen doen regering !
@dawwg: want de productie en opslag van waterstof zijn zo milieuvriendelijk?
En nipt op een, de Metsubsidie PHEV, hoe verrassend. Wat de Golf betreft, hebben ze ook het olieverbruik in de praktijk gemeten?
Is bij het VAG spul olieverbruik meegerekend?
@thomasbol: gefeliciteerd je bent de 500e dit jaar met een vag-olie grap!
@bmwm4: en dan een liter olie als cadeau winnen?
@bmwm4: made my day ^^
Amai.
Ik zou nu het gemiddelde verbruik van ‘schraapdiesels’ ook wel eens willen zien. Zoals een Volkswagen slowmotion/Seat Ecomotive en soortgelijke auto’s. Ik heb zelf zo’n Seat Ibiza 1.2 TDi en haal er met een dagelijkse rijstijl gemiddeld 4.2l/100km mee.
@Original_Arnoud: in de randstad zijn ze best zuinig maar als je voornamelijk 130 rijdt kan je beter een c200cdi van tien jaar oud rijden.
@Original_Arnoud: de autoweek verbruiksmonitor bevat de informatie die je zoekt. Veel metingen van diverse auto’s door de berijders zelf.
@Original_Arnoud: Heb zelf een Golf 7 1.6 diesel met 14% bijtelling, gemiddeld 1 op 19 a 20.

Voor de oliekenners aanwezig hier: Nog nooit olie bij hoeven vullen, eerste beurt was bij 30K.
@maurits123: vaker peilen ;-)
@maurits123: De oliekenners weten dat het bij de diesels dus om de 2.0tdi gaat ;)
@Original_Arnoud: ik heb een Golf 7 GTD en haal precies dezelfde 4.2 liter op 100 km…
Slaat nergens op, verbruiksgegevens van leaserijders zijn niet representatief. Ik heb diverse auto’s uit dit lijstje voor langere periode getest en dus op normale manier gereden, dwz niet als een idioot op een stoplicht afrijden en in de ankers en dan vervolgens volgas naar de max snelheid die is toegestaan + 30 km/h. Verbruik van de Toyota Prius week het minst af… gem. 4 ltr op de 100 km. V60 reed gewoon 1 op 20 gem en week het meest af…
@hondar: Jij bent dus die ”ik wil zuinig rijden en iedereen moet daarvoor te laat komen” meneer
@vr6audi:
Jij bent dus die ‘ik-vertrek-op-het-laatste-moment-want-met-een-beetje-duwen-en-trekken-red-ik-het-ook-nog-wel-meneer’?
@vr6audi: Als hij gewoon op de rechterbaan blijft en niet linksplakt zie ik geen reden waarom iedereen dan te laat komt?
@vr6audi: Als je je redelijk aan de verkeersregels houdt en dan laat ik de files erbuiten…en je komt te laat…ben je dan niet te laat van huis vertrokken?
Je mag ze dan (misschien wel terecht) niet representatief vinden, maar PHEV’s worden over het algemeen door leaserijders gereden. De cijfers zijn dus wel relevant, want een particulier koopt nu eenmaal geen PHEV.
@mauritsh: het is de auto voor de zzp’er. Je uitspraak = poep.
@hondar: het slaat dus wel ergens op want dit is een gemiddelde! Jouw meting is van jou alleen… Fijne dag
@hondar: per definitie is de uitkomst van een meting genomen uit een grote groep gebruikers een betere weergave van een realistisch gemiddelde dan de ervaring van een enkeling.
@davelepeef: leuke reacties, maar waar het om gaat is het woord leaserijder…. die gaan per definitie minder zuinig om met “hun” voertuig. Toen we een een aantal van deze leaserijders aan een beloningsstructuur hadden gehangen ( waar ik zelf dus ook aan mee gedaan heb) toen kon het ineens wel veel zuiniger. Daarom ben ik van mening dat dit onderzoek slecht beeld geeft. Ik (wij) doen dus niks met data van MTC of TC. Dezelfde auto’s per wagenpark bekijken geeft een beter beeld van het verbruik.
Dat de Volkswagen Jetta Hybrid niet in deze lijst voorkomt wat raar………..Hahahahaha!
@wheelerdealer: Ik snap hem niet. Vertel?
@vr6audi: De jetta hybrid staat niet in dit brandstofverbruik lijstje omdat…doet namelijk mee in het olieverbruik lijstje ;)
Netjes, verder dan 1:11 ben ik nog nooit gekomen.
Nou en .. Dan betalen ze nu toch meer brandstofaccijns om rond te rijden met 400 kilo’s accu in de trunk .. Ja toch Wiebes .. Viezerikkie ..
@lincoln: verdenk jij Wiebes ook wel eens van….eeeeh…?
Het is weer eens een politieke puzzel vooral dat deel navde opsomming 2005? Tis 2015 of nie

Snappen ze het zelf wel???

Moet je links denkend voor zijn. Socialistisch zoals de Duitse partij uit wwII


@VR6Audi:
De Jetta Hybrid een enorme flop was verkooptechnisch gezien, moet ik wel zeggen niet geheel terecht.
Best een fijne combi die 1.4 TSI DSG en elec motor.

Naar mijn mening heeft alles met een stekker geen toekomst.
@HZW:
Dus ik krijg straks een wireless espressomachine in de keuken?
Kan ik dan ook al die lelijke WCD’s het huis uit knikkeren?

Please enlighten me….
@jrk68: Heerlijk als alles op kernerergie zou werken. Nooit meer je telefoon hoeven opladen. Nooit meer die lastige adapter die bij je laptop hoort mee nemen. Zou een prima uitvinding zijn.
@maurits123: Zolang die kernenergie wordt opgewekt in een nabij ster en in de vorm van lichtstralen tot ons komt vind ik kernenergie prima.
Ach, in 2008 werd een Toyota Prius me al afgeraden door de leasemaatschappij, omdat door mijn vele snelwegkilometers het verbruik wel erg zou tegenvallen t.o.v. het opgegeven verbruik.
Dus hoezo nieuw inzicht.
Daarbij is het met pluginhybrides maar net hoe je er zelf mee omgaat. Collega van mij rijdt een Chevrolet Volt. Woon/werkverkeer altijd elektrisch dus ja, dat zorgt voor een mooi verbruik. Maar als de accu leeg is, mag je blij zijn als je 1:10 haalt, dat dan weer wel.
En dan haal ik met stadsritjes in m’n volvo uit 1994 nog 1:10…geen hybride voor nodig… Kan me nog onderzoek herinneren over de productie van de accu’s in die zuinige auto’s vs de milieu belasting van een landrover defender gedurende de gehele levensduur.
Nu nog even cijfers uitsplitsen naar auto-van-de-zaak versus leaseauto. Ben benieuwd naar de verschillen.
‘En niet te vergeten, het milieu’…..echt waar Autoblog ?
-edit: nutteloze bijdrage-
Nou heb ik nog nooit van Travelcard gehoord (er blijkt dus toch nog wat anders te zijn dan de Multitankcard en die MKB tankpas ik, die wel heel duur moet zijn vanwege het exces aan radio 1 reclamespots) maar dat ze het NEDC verbruik het norm verbruik noemen geeft aan dat ze geen idee hebben waarover ze het hebben.
De NEDC cyclus is een gestandaardiseerde rijcyclus om het verbruik van auto’s onderling te kunnen vergelijken. Niets meer of minder dan dat. Een auto die zuiniger is dan een andere auto in de NEDC cyclus is in de praktijk ook zuiniger. Maar over het feitelijke praktijk gebruik zegt het niets.
Het probleem zijn juist de hybriden, omdat die met een volle batterij aan de start van de test mogen komen en er alleen gemeten wordt hoeveel brandstof er uit de tank verdwenen is krijg je daar vertekende cijfers. Dus juist hier is praktijkcijfers afzetten tegen NEDC cijfers complete nonsens.
Feit is dat hybriden flink zwaar zijn en dus veel verbruiken, eigenlijk zijn ze bedoeld als stadsauto’s. Een Volvo XC90 T8 PHEV als mammamobiel om de kinderen naar school en de hockey te brengen is dus helemaal zo gek nog niet.
Ik heb een goed idee! Laten we ze subsidiëren omdat ze zo zuinig zijn!

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).