Het verhaal van een auto met lelijke achterlichten

Auteur: , 39 Reacties

Gelukkig heeft deze auto zoveel meer te bieden dan de achterlichten.

Maserati GransSport '05

Stel, je hebt net een bloedmooie Gran Turismo ontwikkeld (en op de markt gebracht) om een merk uit het slop te halen. Waanzinnig knap gedaan en iedereen is lovend. Dan is het alleen de vraag: wat doe je daarna? Wat moet je doen als je succesvol hebt gereanimeerd?

Maserati 3200GT '98

In het geval van Maserati was het voornamelijk: niet bij de pakken neer zitten. De Maserati 3200GT (afbeelding boven) was voor Maserati een zeer belangrijke auto. Niet alleen vanwege de verkoopaantallen van die auto, alhoewel het Maserati in commercieel opzicht geen windeieren heeft gelegd. De missie was duidelijk, Maserati moest grotere aantallen auto’s gaan verkopen in de Verenigde Staten. Al drie jaar na de introductie van de 3200GT kwam de nieuwe variant op de markt. Ondanks de ‘320S’ Concept (afbeelding onder) had Maserati geen open variant van de 3200GT in de showrooms staan. Voor succes in Amerika was deze variant zeer belangrijk.

Maserati 320S '01

Uiteraard was het geen volkomen nieuwe auto, maar een doorontwikkeling van de 3200GT. Nog altijd een beeldschone automobiel met eenvoudige en elegante lijnen. Op één monsterlijk detail na zijn de verschillen minimaal. De Spyder is iets strakker en cleaner, met name dankzij het ontbreken van de luchtinlaten in de motorkap die de 3200GT wél heeft en de Spyder níet. Over de naam kunnen we kort zijn: de auto wordt bijna altijd verkeerd benoemd. Het is namelijke ‘Maserati Spyder’, geen ‘Maserati 4200GT’.

Maserati Spyder '01

Op zich was de vergissing vrij logisch, want de nieuwe motor was 4.2 liter groot, een volle liter meer dan de oude motor, maar dan zonder turbo’s. De prestaties hadden daar niet onder te lijden. De nieuwe motor leverde 390 pk bij 7.000 tpm en 451 Nm bij 4.500 toeren. Dat was iets meer vermogen en iets minder koppel dan de vorige. Het karakter van de motor paste wel veel beter dan de hitsige biturbo van voorheen. Alleen al voor het geluid en de gasrespons koos je automatisch voor de nieuwe, door Ferrari ontwikkelde motor.

Maserati F136R '01

Er was ook één reden om juist niet te kiezen het nieuwe model: de achterlichten. Onderzoek wees uit dat de boemerang achterlichten bij het Amerikaanse publiek totaal niet in de smaak vielen. Het deed hen denken aan een oude Lincoln. Omdat Maserati geen connotatie wilde met ordinaire hoerensloepen van weleer mocht de ontwerper Giugiaro aan de slag. Of hij in zijn trots was aangetast is niet bekend, maar het feit dat hij Daewoo-esque achterlichten monteerde spreekt boekdelen. Laten we eerlijk zijn: het is nog altijd een prachtige auto. Zie de 3200GT als een frêle dame met een Valentino badpak dat subtiel de lijnen onderstreept. In het geval van de Spyder is het dezelfde vrouw, maar dan met jouw boxershorts aan. Nog altijd een mooie dame, alleen iets minder ‘verleiding’.

Maserati Spyder '01

Hetzelfde gold voor de Maserati Coupé, die gek genoeg een halfjaar ná de Spyder op de markt kwam. Als je de twee naast elkaar zette zag je dat de Spyder niet zomaar een open variant was. De wielbasis van de Coupé (en de 3200GT) was 22 cm langer. De Coupé moest namelijk een vierzitter blijven, de Spyder was een tweezitter. Omdat de Coupé een stukje groter is valt het gewichtsverschil met de Spyder best mee: de open versie was slechts 50 kg zwaarder in plaats van de gangbare 100-150 kg. Qua prestaties ontliepen de twee elkaar niet veel. De Coupé accelereerde in 4,9 seconden naar de 100 km/u (Spyder: 5) en de topsnelheid bedroeg 285 km/u (Spyder 283 km/u).

Maserati Coupé '02

In beide gevallen gaat het om de varianten met de ‘Cambiocorsa’ transmissie. Tegenwoordig zijn we verwend als het gaat om automaten. De 3200GT had nog een stokoude viertrapsautomaat, dus het leek een hele vooruitgang. De bak was alleen nukkig, af en toe wat traag en niet fijn in de omgang. Vooral als je gewoon wilde cruisen was het voor de bak niet altijd even duidelijk hoe deze zich moest gedragen. Voor zowel de Coupé als de Spyder kwam in 2003 een handbak beschikbaar, deze worden aangeduid als ‘GT’. De prestaties waren krek eender.

Maserati Coupé '02

In 2004 bestond Maserati 90 jaar en dat moest natuurlijk gevierd worden. Hoe je dat moet doen is heel voor de hand liggend: met een speciaaltje. De Maserati Coupé 90th Anniversary werd in 2004 aangekondigd om geleverd te worden in 2005. Ook kwam er uiteraard een Spyder-variant van. Dat ‘ook’ is trouwens misleidend, want uiteindelijk kwam alléén de Spyder 90th Anniversary op de markt. Ondanks de aankondiging vergat Maserati om de Coupé 90th Anniversary in productie te nemen, ofzo. Hoe Italiaans.

Maserati Spyder 90th Anniversary '05

Groter en belangrijker nieuws was de komst van de Maserati GranSport, het nieuwe topmodel uit de range. De GranSport had een strakker onderstel, grotere remmen en een alerter reagerende transmissie. De motor was nog altijd dezelfde 4.244 cc V8, maar nu met 400 pk. Dat was niet een kwestie van 400 pk schrijven in plaats van 390, maar door aanpassingen aan de klepzetels, het inlaatspruitstuk en een uniek uitlaatsysteem. We gaan hier niet te religieus over praten, maar het engelengezang wat uit de vier stortkokers kwam was een hemelse ervaring. De kakofonie, de intensiteit, het volume. Ook al zou de GranSport een slechte auto zijn, je kocht hem alleen al om het geluid. Bella Macchina!

Maserati GranSport '04

Maar de GranSport was helemaal niet slecht. Net als met veel andere Italiaanse auto’s (en wijnen) worden Maserati’s beter naarmate de jaren vorderen. In vergelijking met concurrenten als de Porsche 911 Carrera S, BMW M6 en Jaguar XKR kon de auto zich redelijk goed meten. In vergelijking met de BMW was de Maser overduidelijk old-school, maar nu we jaren verder zijn is dat nog niet eens zo’n heel erg slechte benaming. Old-school wordt vanzelf klassiek. En wat een klassieke schoonheid is de GranSport. De 19” velgen, grotere bumpers en aangezette skirts staan wonderwel goed op de auto.

Maserati GranSport '04

In 2005 krijgt ook de Maserati Spyder de GranSport behandeling. Qua naam is het weer ouderwets onhandig, de auto gaat als ‘GranSport Spyder’ door het leven. Je zou denken: een cabriolet kan nooit zo goed zijn als de gesloten variant waar deze van is afgeleid en dat klopt ook. Het verschil was met de GranSport echter kleiner dan je zou verwachten. Omdat de GranSport Spyder 22 cm korter is, was de auto zelfs iets wendbaarder dan de dichte GranSport. De verstevigingen om de auto stijver te maken maakte de GranSport Spyder ook zwaarder, maar met 1.620 kg was dat slechts 40 kilo meer dan de dichte.

Maserati GranSport Spyder '05

De laatste toevoeging aan de range kwam in 2006 op de markt. Om de racesuccessen van de MC12 race-auto te vieren, kwam er een speciaaltje voor de verzamelaar: de GranSport MC Victory. Deze kon je herkennen aan de blauwe lak, donkergrijze velgen en het blauwe interieur met koolstofvezel schaalstoelen. Er zijn er 180 van gebouwd.

Maserati GranSport MC Victory '06

In 2007 stond de GranTurismo klaar om het stokje over te nemen. Waar het bij de 3200GT, Coupé en GranSport soms onduidelijk was wat de auto precies wilde zijn, was dat bij de opvolger heel duidelijk: een comfortabele Gran Tourer. Maar het ondanks dat die auto duidelijk een ander karakter had, was de motor nog hetzelfde. De Spyder bleef nog even in productie om een jaartje later afgelost te worden. De Maserati Coupé en Spyder gaan niet de geschiedenis als de meest bijzondere auto’s aller tijden. Het design, de motor, de rijeigenschappen, de beleving en coolness van de auto maken veel goed. Eigenlijk had Maserati lak moeten hebben aan de wens van de Amerikanen en gewoon die boemerang-achterlichten moeten behouden. Dan was het een minder groot succes, maar wel een geheide klassieker.

Maserati GransSport Contemporary Classic '06



39 reacties

En toch vind ik de achterlichten van de 4200GT vele malen beter dan de 3200GT.
Die boemerangs zijn mij te overdreven, beetje kitch en goedkoop. Liever gewoon het simpele van de 4200, die tevens ook mooi in de lijnen van de auto passen!
@reactief: toentertijd was ik fan van de boomerangs, maar eigenlijk anno nu vind ik toch de facelift wat beter geslaagd. Meer een geheel.
@reactief: helemaal met je eens. Heb wel eens in de 4200 mogen rijden. 10 hele meters. Moest hem aan de kant zetten zodat er een 8C langs kon die we op gingen halen voor de opening van een nieuw Alfa filiaal in Tilburg.
Was toen de snelste auto waar ik in gereden had, en was niet harder dan 5kmh gegaan hehe
@reactief: ik sluit me aan
“Het deed hen denken aan een oude Lincoln .. Omdat Maserati geen connotatie wilde met ordinaire hoerensloepen van weleer mocht de ontwerper Giugiaro aan de slag”

De befaamde dubble puntjes subtiel geplaatst.
@daihatsucuore: beetje respect voor (een oude) Lincoln!!
@daihatsucuore: Hahaha dat had ik nog niet eens gezien. Heerlijk subtiel inderdaad.
Prachtige wagen(s). De 3200 had inderdaad veel mooiere achterlichten, maar de 4200 ging er qua techniek wel weer wat op vooruit. Ze beginnen trouwens best wel ‘betaalbaar’ te worden, dus wie weet over een paar jaar…. In principe koop je voor een fractie van de prijs Ferrari F430 techniek in een chiquere verpakking .
@trustmeiamanengineer: met daarbij behorende kosten. Je loopt echt leeg op dit soort auto’s.
@poes: Motorisch zijn ze anders behoorlijk betrouwbaar. Maar het onderhoud zal inderdaad niet goedkoop zijn. Maar dat zal voor de genoemde M6 zeker ook niet gelden.
@poes: Yep… ik ben trotse bezitter van een Coupe. Motorisch zeer solide, maar de transmissie.. de Cambiocorsa is (afhankelijk van rijstijl) iedere 40-50k km aan een nieuwe koppeling toe en dat kost je tussen de 5000 en 7000 euro. De koppeling van de handbak is overigens ook niet echt een lang leven beschoren, maar goedkoper te vervangen. Regulier onderhoud valt relatief mee, mits je naar een “onafhankelijke specialist” gaat. Onderdelen zijn over het algemeen idioot duur, maar met een beetje research kom je erachter dat er veel onderdelen uitwisselbaar zijn met Alfa Romeo onderdelen die een fractie kosten, en afgezien van het logo exact hetzelfde zijn. Maar al met al is het onderhoud geen koopje, iets wat opgaat voor vrijwel iedere exoot.
Met standaard kats en uitlaat is het geluid al heerlijk, maar met race kats en Larini uitlaat klinkt mijn Maser waanzinnig en ademt de motor merkbaar beter. Dat maakt heel veel goed!
Ondertussen is de motor voldoende soepel om lekker rustig te toeren, hoewel doortrekken in toeren absoluut verslavend werkt. In tunneltjes steevast een (paar) versnelling(en) terug en raampjes open.
Een redelijk tot goed exemplaar is behoorlijk betaalbaar trouwens, en relatief ruim van binnen. 3 volwassenen en 1 kind passen vrij comfortabel.
En die achterlichten.. zeker met de juiste bodykit (zoals de van mij met GranSport bodykit en 19″ wielen) ziet hij er in mijn ogen van achter lekker “dik” uit. De boomerang lichten vind ik een beetje “iel” ogen. Maar dat is een kwestie van smaak. ;)
@trustmeiamanengineer: Ferrari F360 techniek bedoel je
@trustmeiamanengineer: Dan toch nog net even liever een 360. Nog iets mooier in mijn ogen, en een stukje gunstiger TOV 430. Met Novitec velgen uiteraard, daar knapt hij enorm van op.
Schitterende auto! Maar die eeuwige discussie over de achterlichten vind ik overtrokken. Ik vind de nieuwere zelfs mooier, vooral met het heldere glas erin.
@fromtheg: Ik stoor me eveneens niet aan de achterlichten van de Coupé en de Spyder. Het geheel oogt in balans en hoewel de boemerangachterlichten gaa zijn, misstaan de achterlichten van de opvolger van de 3200GT absoluut niet.
De Godfather van de grande Punto. Prachtige wagen.
Eigenlijk kun je nooit fout gaan met een Maserati.
Zelfs niet met het grootste kreng wat ze ooit hebben voortgebracht de Bi-Turbo.
Want Maserati,
@desjonnies: Alleen die Levante… Ik kan er maar moeilijk aan wennen.
@viezefreddyw: zag hem gistere weer rijden. Wat een bizar lelijk hok is dat idd!
@viezefreddyw: joh die moet je relativeren. Zon SUV zorgt voor aantallen en dus geld in het laatje.

Daarmee dus mogelijkheden om ander lekkers te maken: dan neem ik zo’n Levante in het gamma wel voor lief ;)
@peke: Oh maar het gaat mij er ook niet om dat Maserati een SUV in de markt heeft gebracht. Maar om het feit dat ik de Levante gewoon geen mooie auto vind. Maserati kennende kunnen ze dat veel mooier in mijn optiek.
Zo’n GranSport. Men wat een schoonheid blijft dat. Ik heb met name de velgen altijd schitterend gevonden.

En ja, de boemerang achterlichten. Bijzonder fraai, altijd gevonden. Daarna kwam er geen Maserati op de markt met mooiere achterlichten. Alleen vond ik het wat minder mooi als de auto rood was. De twee verschillende kleuren rood vond ik nooit zo mooi. Maar in het grijs of zwart vind ik het een parel.
Vind alle auto’s hierboven afgebeeld lelijk.
Dus een Lincoln is een ordinaire hoerensloep? Gelukkig is een BMW geen mocro dealerbak.
@johnwaters: nee dat klopt want dat is de golf gtd al.
@bedirhan: Dan zijn er blijkbaar regionale verschillen :-)
Ik heb totaal niks met italiaanse auto’s. Dat gezegd hebbende wordt ik altijd verschrikkelijk blij van deze maserati’s. Heeft jarenlang een grandsport bij mij in de buurt gestaan. Lichtblauw. Mijn hemel wat een schoonheid was dat. Veel mooier dan zn opvolger. Die boomerang achterlichten kan een handige klusser vast wel zelf dr in knutselen trouwens. Dan is ie af. Als cabrio aub.
Zo lelijk vind ik die achterlichten niet, eigenlijk worden ze mooier oud dan die boemerang achterlichten die wat gedateerd ogen…
Ook al zien ze er niet echt hetzelfde uit maar moet altijd denken aan een Honda Accord uit 1994 als ik die lichten zie.

Vind de boomerang lichten dan dus ook veel mooier.
Durftevragen: welke achterlichten van welke Lincoln?
Ik dacht altijd dat de boomerangs niet mochten in de States. Nooit geweten dat het een smaakding was.
Als ik het goed lees bestaat de 4200 dus helemaal niet eens? Ik zpu zweren dat de opvolgenr zo heette..
Vind de boemerangs echt 1000% mooier dan die simpele achterlich blokken. Maar goed ben weer de enigste hier.
@thomasthomas: nee hoor, voor mij ook graag de elegante boemerangs. Kon ik het onderhoud maar betalen…
@thomasthomas: je bent niet de enige maar wel de enigste.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).