Het verhaal van een coupé met zes kabouters

Auteur: , 43 Reacties
Mazda MX-3 V6

De iets oudere Autoblog-lezer zal de bekende reclame nog wel kennen.

Vraagje: welk merk had in de vroege jaren ’90 de meest originele modellijn? Volkswagen? Nee, die waren alleen bezig met Golfjes, grote Golfjes (Passat) en kleine Golfjes (Polo). Citroen? Altijd een goede contenter geweest, maar juist begin jaren ’90 viel het een beetje tegen. De AX, ZX en XM waren absoluut goede auto’s, maar niet zo bijzonder als 10 jaar eerder. Alfa Romeo? Zou kunnen. De 164 was een van de mooiste sedans in zijn klasse, de 33 was een fijne C-segmenter en de 75 was een raszuivere Italiaanse BMW. Maar de Spider was inmiddels stokoud.

Dat bleek wel uit de grootste nieuwe concurrent voor die klassieke Alfa, namelijk de Mazda MX-5. Want laten we eerlijk zijn: in die tijd waren ze bij Mazda bijzonder ambitieus. Werkelijk elke niche werd gevuld en alles ging net even anders. Wie dacht dat Japanners saai waren? De MX-5 bleek een waanzinnig succes. Dusdanig groot dat andere merken ook snel met een betaalbare sportwagen op de markt kwamen. De 323F was een van de eerste vierdeurs coupé’s, de 121 bolhoed met berenvelgen was voor eindbazen en de Autozam AZ-1 was een miniatuur supercar met middenmotor, vleugeldeuren en achterwielaandrijving. Al een beste opsomming, zeker als je er rekening mee houdt dat de RX-7 en Cosmo nog niet eens benoemd zijn.

Mazda 323F - RX-7 - Cosmo - 121

We vergeten er nog wel meer. De meeste van de leuke Mazda’s waren bedoeld voor de Japanse markt, maar naast de 323F én de MX-5 kregen de Europese Mazda-dealers nog een leuke, compacte, sportieve Mazda: de MX-3. Zoals de naam aangeeft werd deze auto ónder de MX-5 gepositioneerd. In technisch opzicht is de auto verwant aan de 323, maar dan een ingekorte versie daarvan. De concept-versie werd gepresenteerd in 1990 en werd nagenoeg ongewijzigd in productie genomen.

Mazda MX-3

In Japan was de MX-3 verkrijgbaar onder twee namen en beide zijn gek genoeg niet eens MX-3! De instapper met 1.5 motor kon besteld worden als Mazda Autozam AZ-3. Autozam was een soort submerk van Mazda dat speciaal gericht was op de jongere Japanner. De auto paste dus mooi in lijn met de Autozam AZ-1. Andere Autozams waren veelal Suzuki’s met een andere badge. De Autozam AZ-3 was in dit geval een auto die het gamma naar boven afrondde.

Mazda Autozam AZ-3

De MX-3 met 1.6 en 1.8 motor was leverbaar via de Eunos dealers. In Japan kon heette de MX-3 de Eunos Presso, in Nieuw-Zeeland de Eunos 30X. Het merk Eunos was gericht op prestige en sportiviteit. Auto’s als de Eunos 500 (Xedos 6), Eunos 800 (Xedos 9) en natuurlijk de Eunos Cosmo zijn daar goede voorbeelden van. De meest bekende is de Eunos Roadster, die wij allemaal kennen als MX-5. De Eunos Presso was nu juist de afronding naar onderen.

Mazda Eunos Presso

Terug naar Europa, of beter nog: Nederland. Want ook in ons koude kikkerlandje werden wij verblijd met dit kekke coupeetje. Zo van een afstandje zou je de auto kunnen zien als een concurrent voor de Ford Puma of Opel Tigra. Alleen was de Mazda MX-3 er al in 1991! De styling was enorm geslaagd te noemen. Natuurlijk, de ronde lijnen geven aan dat het een jaren ’90-auto is, maar het is design-technisch niet een hopeloos verouderde auto. Met name de achterkant mag er zijn.

Mazda MX-3 V6

In Nederland kon je kiezen uit twee motoren. De eerste was een vrij eenvoudige 1.6 viercilinder, de B6-2E. Deze zestienklepper met een enkele nokkenas leverde een vermogen van 90 pk en 135 Nm. Niet echt spannende waarden, maar door het lage wagengewicht (iets meer dan 1.000 kg) waren de prestaties prima: 0-100 km/u in 10,5 seconden en een topsnelheid van 179 km/u. Een instapversie van de Opel Tigra of Toyota Paseo kon je dus wel hebben.

Mazda MX-3

Maar je wilde niet de instapper, je wilde de topmotor: de 1.8. Dat is in principe niet bijzonder. Dat zijn de specificaties ook niet, eigenlijk. Ook in 1991 was 136 pk en 160 Nm niet bijster overdadig. Het karakter van de auto was dat echter wél. De cilinderinhoud werd namelijk verdeeld over zes cilinders. Mazda had deze keuze gemaakt vanwege de thuismarkt. Daar worden grotere motoren zwaarder balast. Om zo toch een unieke, soepele motor aan te kunnen bieden werd het slagvolume beperkt tot 1845 cc. Elke cilinder was dus iets groter dan 300 cc, vrij klein dus. Mazda Nederland speelde daar geinig op in met deze reclame, waarbij de zes kabouters als cilinders fungeerden.

Mazda MX-3

Ondanks dat de K8-DE niet een enorme krachtpatser was, was het blok een juweeltje. Een aluminium V6 met dubbele bovenliggende nokkenassen en 24 kleppen in totaal. Ook was dit naamachientje uitgerust met een variabel inlaatspruitstuk. De Japanse variant kreeg een andere specificatie van dit blok mee (K8-ZE). Vanwege andere emissie-eisen was dat blok ietsje sterker: 144 pk. Alle MX-3’s hadden in Nederland een handgeschakelde vijfbak, in sommige markten was een viertraps automaat leverbaar.

Mazda MX-3

In 1994 worden de MX-3 licht herzien. Aan het uiterlijk is eigenlijk niets te zien. Groot gelijk, want dat was juist een USP van de auto. Een verschil is dat de 1.6 nu ook standaard een bestuurdersairbag heeft. De grootste wijziging is echter die 1.6 zelf. Dat is nog steeds een 1.6 zestienklepper, maar dan met een extra nokkenas. Het mist zijn uitwerking niet op het vermogen, dat steeg naar 110 pk. Volgens Mazda waren de prestaties krek eender (0-100 in 8,5 sec. en 202 km/u).

Mazda MX-3

Waarschijnlijk om de prestige van de V6 hoog te houden. De V6 was dik 7.000 gulden duurder. Na een paar kleine wijzigingen aan het blok leverde deze zelfs iets minder vermogen dan voorheen: 132 pk. Ook hier had het geen invloed op de prestaties, volgens Mazda. Aan het uiterlijk is overigens nauwelijks te zien of het een 1.6 of een V6 is. De 1.6 had standaard 14” wielen, de V6 kreeg 15” wielen. Achter de wielen had de V6 schijven rondom, de 1.6 had achter trommels. Oh, de V6 had een dubbele eindpijp, de 1.6 een enkele.

Mazda MX-3 V6

De Mazda MX-3 bleef tot 1998 in productie. Echt een directe opvolger heeft de auto niet gekregen. In deze periode was de markt verzadigd met kleine coupé’s. Werkelijk elk merk had er eentje in de showroom staan. Het was toen echt de ideale auto voor erbij. Stoer, geinig en sportief. Eigenlijk is er niets veranderd, alleen aan de perceptie van die drie woorden. Wat vroeger MX-3 is, is nu CX-3. Ook de ideale auto voor erbij: stoer, geinig en sportief (volgens hun eigenaren). Maar een ding kan je niet krijgen in de CX-3: een heuse V6.



43 reacties

Mooi verhaal weer!
Die Mazda V6en klinken met een sportuitlaat en filter echt geniaal. Vergelijkbaar met de Busso Alfas.
Hier wat bewijs
https://www.youtube.com/watch?v=KVtxQmHE030
Mazda was toen inderdaad goed bezig. Vond de MX6 ook altijd een mooi gelijnde coupe en tegenhanger van de calibra
@maarten020: Ik miste inderdaad ook de MX6 in dit artikel.
Wat een lef hadden ze om het roer ineens zo om te gooien en met het ene na andere bijzondere model te komen…

Ik liep net in de tijd dat de MX-3, MX-6 en Xedos 6 uitkwamen stage bij een Mazda dealer. De gemiddelde leeftijd van het klantenbestand was nog net geen 100 jaar, maar ze liepen ermee weg met die frisse nieuwe sportieve modellen. En kochten ze ook. De oudjes van toen waren tenminste nog vitaal en hoefden helemaal geen hoge instap.
@moveyourmind: toen… Maarja, toen was je met 50 jaar al een oude knar.
@moveyourmind: je had ook weinig met hoge instap…
@stfu: Het enige met hoge instap destijds was de bus.
@karhengst: …. en die kwam zo!
“Aan het uiterlijk is overigens niet te zien of het een 1.6 of een V6 is. De 1.6 had standaard 14” wielen, de V6 kreeg 15” wielen. Achter de wielen had de V6 schijven rondom, de 1.6 had achter trommels. Oh, de V6 had een dubbele eindpijp, de 1.6 een enkele” Je spreekt jezelf direct tegen. Afijn, altijd een leuk autootje gevonden.
Die
Kabouter reclame was wel goud zeg! Herinner me heel goed. Tegenwoordig zou je gelijk de anti kabouter, dwergen en lilliputter brigades achter je aan krijgen. Pffff…
@thomasthomas:
En Sylvana, met Jesse!
@desjonnies: je moet er toch niet aan denken dat die twee samen kinderen krijgen….. ;-)
@thomasthomas: https://youtu.be/YtYpImVEr6E Kun je het weer herbeleven.
Geweldig die kleine V6, ik moet daar altijd aan denken als ik eens een MX-3 zie staan :)
Dat was idd een leuke reclame.
Nu ik weer eens lees over het variabele inlaattraject, kan er eens een techniek artikel opgesteld worden over de verschillende vormen van cilinderkoppen? Crossflow, reverseflow, uniflow en lange of korte aanzuigbuizen? Alles mét hun voor- en nadelen natuurlijk. Zo weet ik wel dat lange aanzuigbuizen beter koppel geven bij lagere toeren. Maar waarom, dat weet ik niet.
Die Xedos reclame was destijds briljant, net als die kabouters.
https://youtu.be/6qvvVC9Pm_g
1 vd auto’s waarvan ik het jammer vind dat ik m nooit heb gehad.
Een 1.8 V6, geweldig! Toen werden er nog speciale motoren voor Jan modaal gemaakt 😋
Ik heb hem lang geleden gehad, een antraciet V6 uit 1992. Echt een mooie auto met hele fijne stoelen, laag boven het asfalt. Zeer betrouwbare techniek ook, bleek.
leuk verhaal. “instapversie” van de toyota paseo was er btw niet, je kon ‘m in 1 smaak krijgen: 75 pk. De celica was een ander verhaal. Ik heb de traagste variant (118pk) en die gaat op papier in 10 tellen naar de 100, maar in de praktijk nog net iets sneller. MX-3 altijd een leuk autootje gevonden!
V6 incl japstyle uitlaat. Vreselijk fout maar wat klonk die lekker!
Volgens mij fungeerden de kabouters als zuigers… Bij mij staan de cilinders gewoon stil namelijk.
@tuuff: Inderdaad, het zijn zuigers. Alle kabouters trouwens, naar volk is het. Zijn ook geen MX-3 zuigers overigens, deze komen uit een zes in lijn en het liefst zou ik ze er snel in terug stoppen.
Erg leuke auto met die V6, is toch wel een stuk leuker dan die truttige driepitters van tegenwoordig!

Meesterlijke reclame met die zuigende kabouters!
De 323F, exact zoals op de afbeelding heb ik er ook een gehad als eerste auto. Heerlijk ding, de Mazdarati. Man, wat heb ik lol gehad met die wagen!
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
Die reclame, die stuiter kabouters😂
Vw had in die dagen de VR6. 10x origineler dan een V6. Dus leuk hoor, stoerpraterij in de inleiding….
IK BEN HELEMAAL NIET OUD
@Willeme , mooi verhaal, wat betreft meest originele lijn, je bent de Corrado dan toch vergeten, wat een bloedmooie auto is en blijft dat toch nog.
@dutchdriftking: De Corrado is echt een klasse hoger. Sneller, groter en duurder.
@willeme: klopt, maar wel een mooie lijn :p. Wel jammer van het lelijke passat dasboard.
Leuk stuk over een leuke auto.
En de duurste op Gaspedaal (een V6) is minder dan € 4.000!
Haha! De 121 bolhoed! Zo lelijk dat hij gewoon gaaf is. En heb daar hele spannende avontuurtjes in beleefd ;). Topwagen!!!
Heb zelf een MX-3 1.6 16v gehad uit 1992 welke een fijne wagen was. Mijn eerste Japanner, kon er zelfs dubbelgevouwen een compleet matras in kwijt! Ook nog over nagedacht de V6 te halen, maar dat is er niet meer van gekomen. Net als dat ik vorig jaar een Bolhoedje heb moeten laten schieten… wel mijn maat aan een 323F 4drs coupe geholpen. Zo een met de 2.0 V6 had ik ook graag gewild. Tja, Mazda is zo verkeerd nog niet…
Die reclame is me altijd bij gebleven.
Die reclame is me altijd bij gebleven. Wist alleen niet meer dat ie bij deze Mazda hoorde.
Heb zn grotere broer gehad de mx6. Ding reed briljant helaas waren de vorige eigenaren niet zo van het onderhoud dus moest weg vanwege serieuze kosten.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).