• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Het verhaal van een coupé met zes kabouters

Auteur: willeme, gepost 25 maart 2018 om 22:55 – 43 Reacties

Mazda MX-3 V6


De iets oudere Autoblog-lezer zal de bekende reclame nog wel kennen.

Vraagje: welk merk had in de vroege jaren ’90 de meest originele modellijn? Volkswagen? Nee, die waren alleen bezig met Golfjes, grote Golfjes (Passat) en kleine Golfjes (Polo). Citroen? Altijd een goede contenter geweest, maar juist begin jaren ’90 viel het een beetje tegen. De AX, ZX en XM waren absoluut goede auto’s, maar niet zo bijzonder als 10 jaar eerder. Alfa Romeo? Zou kunnen. De 164 was een van de mooiste sedans in zijn klasse, de 33 was een fijne C-segmenter en de 75 was een raszuivere Italiaanse BMW. Maar de Spider was inmiddels stokoud.

Dat bleek wel uit de grootste nieuwe concurrent voor die klassieke Alfa, namelijk de Mazda MX-5. Want laten we eerlijk zijn: in die tijd waren ze bij Mazda bijzonder ambitieus. Werkelijk elke niche werd gevuld en alles ging net even anders. Wie dacht dat Japanners saai waren? De MX-5 bleek een waanzinnig succes. Dusdanig groot dat andere merken ook snel met een betaalbare sportwagen op de markt kwamen. De 323F was een van de eerste vierdeurs coupé’s, de 121 bolhoed met berenvelgen was voor eindbazen en de Autozam AZ-1 was een miniatuur supercar met middenmotor, vleugeldeuren en achterwielaandrijving. Al een beste opsomming, zeker als je er rekening mee houdt dat de RX-7 en Cosmo nog niet eens benoemd zijn.

Mazda 323F - RX-7 - Cosmo - 121

We vergeten er nog wel meer. De meeste van de leuke Mazda’s waren bedoeld voor de Japanse markt, maar naast de 323F én de MX-5 kregen de Europese Mazda-dealers nog een leuke, compacte, sportieve Mazda: de MX-3. Zoals de naam aangeeft werd deze auto ónder de MX-5 gepositioneerd. In technisch opzicht is de auto verwant aan de 323, maar dan een ingekorte versie daarvan. De concept-versie werd gepresenteerd in 1990 en werd nagenoeg ongewijzigd in productie genomen.

Mazda MX-3

In Japan was de MX-3 verkrijgbaar onder twee namen en beide zijn gek genoeg niet eens MX-3! De instapper met 1.5 motor kon besteld worden als Mazda Autozam AZ-3. Autozam was een soort submerk van Mazda dat speciaal gericht was op de jongere Japanner. De auto paste dus mooi in lijn met de Autozam AZ-1. Andere Autozams waren veelal Suzuki’s met een andere badge. De Autozam AZ-3 was in dit geval een auto die het gamma naar boven afrondde.

Mazda Autozam AZ-3

De MX-3 met 1.6 en 1.8 motor was leverbaar via de Eunos dealers. In Japan kon heette de MX-3 de Eunos Presso, in Nieuw-Zeeland de Eunos 30X. Het merk Eunos was gericht op prestige en sportiviteit. Auto’s als de Eunos 500 (Xedos 6), Eunos 800 (Xedos 9) en natuurlijk de Eunos Cosmo zijn daar goede voorbeelden van. De meest bekende is de Eunos Roadster, die wij allemaal kennen als MX-5. De Eunos Presso was nu juist de afronding naar onderen.

Mazda Eunos Presso

Terug naar Europa, of beter nog: Nederland. Want ook in ons koude kikkerlandje werden wij verblijd met dit kekke coupeetje. Zo van een afstandje zou je de auto kunnen zien als een concurrent voor de Ford Puma of Opel Tigra. Alleen was de Mazda MX-3 er al in 1991! De styling was enorm geslaagd te noemen. Natuurlijk, de ronde lijnen geven aan dat het een jaren ’90-auto is, maar het is design-technisch niet een hopeloos verouderde auto. Met name de achterkant mag er zijn.

Mazda MX-3 V6

In Nederland kon je kiezen uit twee motoren. De eerste was een vrij eenvoudige 1.6 viercilinder, de B6-2E. Deze zestienklepper met een enkele nokkenas leverde een vermogen van 90 pk en 135 Nm. Niet echt spannende waarden, maar door het lage wagengewicht (iets meer dan 1.000 kg) waren de prestaties prima: 0-100 km/u in 10,5 seconden en een topsnelheid van 179 km/u. Een instapversie van de Opel Tigra of Toyota Paseo kon je dus wel hebben.

Mazda MX-3

Maar je wilde niet de instapper, je wilde de topmotor: de 1.8. Dat is in principe niet bijzonder. Dat zijn de specificaties ook niet, eigenlijk. Ook in 1991 was 136 pk en 160 Nm niet bijster overdadig. Het karakter van de auto was dat echter wél. De cilinderinhoud werd namelijk verdeeld over zes cilinders. Mazda had deze keuze gemaakt vanwege de thuismarkt. Daar worden grotere motoren zwaarder balast. Om zo toch een unieke, soepele motor aan te kunnen bieden werd het slagvolume beperkt tot 1845 cc. Elke cilinder was dus iets groter dan 300 cc, vrij klein dus. Mazda Nederland speelde daar geinig op in met deze reclame, waarbij de zes kabouters als cilinders fungeerden.

Mazda MX-3

Ondanks dat de K8-DE niet een enorme krachtpatser was, was het blok een juweeltje. Een aluminium V6 met dubbele bovenliggende nokkenassen en 24 kleppen in totaal. Ook was dit naamachientje uitgerust met een variabel inlaatspruitstuk. De Japanse variant kreeg een andere specificatie van dit blok mee (K8-ZE). Vanwege andere emissie-eisen was dat blok ietsje sterker: 144 pk. Alle MX-3’s hadden in Nederland een handgeschakelde vijfbak, in sommige markten was een viertraps automaat leverbaar.

Mazda MX-3

In 1994 worden de MX-3 licht herzien. Aan het uiterlijk is eigenlijk niets te zien. Groot gelijk, want dat was juist een USP van de auto. Een verschil is dat de 1.6 nu ook standaard een bestuurdersairbag heeft. De grootste wijziging is echter die 1.6 zelf. Dat is nog steeds een 1.6 zestienklepper, maar dan met een extra nokkenas. Het mist zijn uitwerking niet op het vermogen, dat steeg naar 110 pk. Volgens Mazda waren de prestaties krek eender (0-100 in 8,5 sec. en 202 km/u).

Mazda MX-3

Waarschijnlijk om de prestige van de V6 hoog te houden. De V6 was dik 7.000 gulden duurder. Na een paar kleine wijzigingen aan het blok leverde deze zelfs iets minder vermogen dan voorheen: 132 pk. Ook hier had het geen invloed op de prestaties, volgens Mazda. Aan het uiterlijk is overigens nauwelijks te zien of het een 1.6 of een V6 is. De 1.6 had standaard 14” wielen, de V6 kreeg 15” wielen. Achter de wielen had de V6 schijven rondom, de 1.6 had achter trommels. Oh, de V6 had een dubbele eindpijp, de 1.6 een enkele.

Mazda MX-3 V6

De Mazda MX-3 bleef tot 1998 in productie. Echt een directe opvolger heeft de auto niet gekregen. In deze periode was de markt verzadigd met kleine coupé’s. Werkelijk elk merk had er eentje in de showroom staan. Het was toen echt de ideale auto voor erbij. Stoer, geinig en sportief. Eigenlijk is er niets veranderd, alleen aan de perceptie van die drie woorden. Wat vroeger MX-3 is, is nu CX-3. Ook de ideale auto voor erbij: stoer, geinig en sportief (volgens hun eigenaren). Maar een ding kan je niet krijgen in de CX-3: een heuse V6.

Ook interessant!

  • Mazda MX-5 met treinhoorn voorkomt ongelukken!
  • opgefriste Mazda MX-5
    Opgefriste Mazda MX-5 stuurt nu eindelijk beter
  • Mazda MX-5 990S
    Mazda MX-5 990S is lichtere en sportievere MX-5
  • Het geheime recept van de nieuwe Mazda MX-5 NE
    Het geheime recept van de nieuwe Mazda MX-5 NE

Nieuwste artikelen

  • Nieuw automerk uit controversieel land, maar het is geen Chinees!
  • Is de dieselauto dood en begraven?
  • Doemscenario: komende jaren meer verkeersdoden
  • Video: Dit ongeluk zie je van een kilometer ver aankomen
FacebookTweetPinLinkedIn

Mazda, mx-3, Specials, v6

Vorig bericht: « Deze 7 BMW’s hebben straks voorwielaandrijving
Volgend bericht: Welke supercar werd hier gesloopt door een huurder? »

Lees Interacties

Reacties

  1. alfablog zegt

    25 maart 2018 om 23:23

    Mooi verhaal weer!

    Login om te reageren
  2. transaxleman zegt

    25 maart 2018 om 23:24

    Die Mazda V6en klinken met een sportuitlaat en filter echt geniaal. Vergelijkbaar met de Busso Alfas.
    Hier wat bewijs
    https://www.youtube.com/watch?v=KVtxQmHE030

    Login om te reageren
    • bmwfreak038 zegt

      25 maart 2018 om 23:34

      @transaxleman: eens!

      Login om te reageren
  3. MaartenD zegt

    25 maart 2018 om 23:25

    Mazda was toen inderdaad goed bezig. Vond de MX6 ook altijd een mooi gelijnde coupe en tegenhanger van de calibra

    Login om te reageren
    • kilum zegt

      26 maart 2018 om 11:34

      @maarten020: Ik miste inderdaad ook de MX6 in dit artikel.

      Login om te reageren
  4. moveyourmind zegt

    25 maart 2018 om 23:38

    Wat een lef hadden ze om het roer ineens zo om te gooien en met het ene na andere bijzondere model te komen…

    Ik liep net in de tijd dat de MX-3, MX-6 en Xedos 6 uitkwamen stage bij een Mazda dealer. De gemiddelde leeftijd van het klantenbestand was nog net geen 100 jaar, maar ze liepen ermee weg met die frisse nieuwe sportieve modellen. En kochten ze ook. De oudjes van toen waren tenminste nog vitaal en hoefden helemaal geen hoge instap.

    Login om te reageren
    • Tonnie zegt

      26 maart 2018 om 00:02

      @moveyourmind: toen… Maarja, toen was je met 50 jaar al een oude knar.

      Login om te reageren
    • stfu zegt

      26 maart 2018 om 00:25

      @moveyourmind: je had ook weinig met hoge instap…

      Login om te reageren
      • karhengst zegt

        26 maart 2018 om 08:16

        @stfu: Het enige met hoge instap destijds was de bus.

        Login om te reageren
        • frank2b zegt

          27 maart 2018 om 21:35

          @karhengst: …. en die kwam zo!

          Login om te reageren
  5. stfu zegt

    26 maart 2018 om 00:24

    “Aan het uiterlijk is overigens niet te zien of het een 1.6 of een V6 is. De 1.6 had standaard 14” wielen, de V6 kreeg 15” wielen. Achter de wielen had de V6 schijven rondom, de 1.6 had achter trommels. Oh, de V6 had een dubbele eindpijp, de 1.6 een enkele” Je spreekt jezelf direct tegen. Afijn, altijd een leuk autootje gevonden.

    Login om te reageren
  6. thomasthomas zegt

    26 maart 2018 om 00:39

    Die
    Kabouter reclame was wel goud zeg! Herinner me heel goed. Tegenwoordig zou je gelijk de anti kabouter, dwergen en lilliputter brigades achter je aan krijgen. Pffff…

    Login om te reageren
    • desjonnies zegt

      26 maart 2018 om 06:59

      @thomasthomas:
      En Sylvana, met Jesse!

      Login om te reageren
      • henkp1 zegt

        26 maart 2018 om 09:26

        @desjonnies: je moet er toch niet aan denken dat die twee samen kinderen krijgen….. ;-)

        Login om te reageren
    • Ram-G-maN zegt

      26 maart 2018 om 11:50

      @thomasthomas: https://youtu.be/YtYpImVEr6E Kun je het weer herbeleven.

      Login om te reageren
  7. Davidov zegt

    26 maart 2018 om 05:09

    Geweldig die kleine V6, ik moet daar altijd aan denken als ik eens een MX-3 zie staan :)

    Login om te reageren
  8. rob5nismo zegt

    26 maart 2018 om 06:43

    Dat was idd een leuke reclame.

    Login om te reageren
  9. Arnoud zegt

    26 maart 2018 om 06:59

    Nu ik weer eens lees over het variabele inlaattraject, kan er eens een techniek artikel opgesteld worden over de verschillende vormen van cilinderkoppen? Crossflow, reverseflow, uniflow en lange of korte aanzuigbuizen? Alles mét hun voor- en nadelen natuurlijk. Zo weet ik wel dat lange aanzuigbuizen beter koppel geven bij lagere toeren. Maar waarom, dat weet ik niet.

    Login om te reageren
  10. desjonnies zegt

    26 maart 2018 om 07:04

    Die Xedos reclame was destijds briljant, net als die kabouters.
    https://youtu.be/6qvvVC9Pm_g

    Login om te reageren
  11. tttijn zegt

    26 maart 2018 om 07:09

    1 vd auto’s waarvan ik het jammer vind dat ik m nooit heb gehad.

    Login om te reageren
  12. tjorque zegt

    26 maart 2018 om 07:09

    Een 1.8 V6, geweldig! Toen werden er nog speciale motoren voor Jan modaal gemaakt ?

    Login om te reageren
  13. mynameisjeroen zegt

    26 maart 2018 om 07:28

    Ik heb hem lang geleden gehad, een antraciet V6 uit 1992. Echt een mooie auto met hele fijne stoelen, laag boven het asfalt. Zeer betrouwbare techniek ook, bleek.

    Login om te reageren
  14. rnej zegt

    26 maart 2018 om 07:44

    leuk verhaal. “instapversie” van de toyota paseo was er btw niet, je kon ‘m in 1 smaak krijgen: 75 pk. De celica was een ander verhaal. Ik heb de traagste variant (118pk) en die gaat op papier in 10 tellen naar de 100, maar in de praktijk nog net iets sneller. MX-3 altijd een leuk autootje gevonden!

    Login om te reageren
  15. gloudertje zegt

    26 maart 2018 om 08:06

    V6 incl japstyle uitlaat. Vreselijk fout maar wat klonk die lekker!

    Login om te reageren
  16. tuuff zegt

    26 maart 2018 om 08:08

    Volgens mij fungeerden de kabouters als zuigers… Bij mij staan de cilinders gewoon stil namelijk.

    Login om te reageren
    • baardmijt zegt

      26 maart 2018 om 08:24

      @tuuff: Inderdaad, het zijn zuigers. Alle kabouters trouwens, naar volk is het. Zijn ook geen MX-3 zuigers overigens, deze komen uit een zes in lijn en het liefst zou ik ze er snel in terug stoppen.

      Login om te reageren
  17. henkp1 zegt

    26 maart 2018 om 09:29

    Erg leuke auto met die V6, is toch wel een stuk leuker dan die truttige driepitters van tegenwoordig!

    Meesterlijke reclame met die zuigende kabouters!

    Login om te reageren
  18. jack_abarth zegt

    26 maart 2018 om 09:30

    De 323F, exact zoals op de afbeelding heb ik er ook een gehad als eerste auto. Heerlijk ding, de Mazdarati. Man, wat heb ik lol gehad met die wagen!

    Login om te reageren
  19. henkp1 zegt

    26 maart 2018 om 09:34

    -edit: dank u, is inmiddels gefixt-

    Login om te reageren
  20. toeter11 zegt

    26 maart 2018 om 10:04

    Die reclame, die stuiter kabouters?

    Login om te reageren
  21. volvod5 zegt

    26 maart 2018 om 10:52

    En de reclame in oldskool 240p: https://www.youtube.com/watch?v=YtYpImVEr6E

    Login om te reageren
    • ikleesookoverautos zegt

      27 maart 2018 om 17:16

      @volvod5: thanks!

      Login om te reageren
  22. amersfoorter zegt

    26 maart 2018 om 11:23

    Vw had in die dagen de VR6. 10x origineler dan een V6. Dus leuk hoor, stoerpraterij in de inleiding….

    Login om te reageren
  23. poursuivant zegt

    26 maart 2018 om 12:24

    IK BEN HELEMAAL NIET OUD

    Login om te reageren
  24. Dutchdriftking zegt

    26 maart 2018 om 13:47

    @Willeme , mooi verhaal, wat betreft meest originele lijn, je bent de Corrado dan toch vergeten, wat een bloedmooie auto is en blijft dat toch nog.

    Login om te reageren
    • willeme zegt

      26 maart 2018 om 14:11

      @dutchdriftking: De Corrado is echt een klasse hoger. Sneller, groter en duurder.

      Login om te reageren
      • Dutchdriftking zegt

        26 maart 2018 om 14:15

        @willeme: klopt, maar wel een mooie lijn :p. Wel jammer van het lelijke passat dasboard.

        Login om te reageren
  25. jeroenwz zegt

    26 maart 2018 om 17:52

    Leuk stuk over een leuke auto.
    En de duurste op Gaspedaal (een V6) is minder dan € 4.000!

    Login om te reageren
  26. cloverleaf zegt

    26 maart 2018 om 18:00

    Haha! De 121 bolhoed! Zo lelijk dat hij gewoon gaaf is. En heb daar hele spannende avontuurtjes in beleefd ;). Topwagen!!!

    Login om te reageren
  27. rd1991 zegt

    26 maart 2018 om 21:02

    Heb zelf een MX-3 1.6 16v gehad uit 1992 welke een fijne wagen was. Mijn eerste Japanner, kon er zelfs dubbelgevouwen een compleet matras in kwijt! Ook nog over nagedacht de V6 te halen, maar dat is er niet meer van gekomen. Net als dat ik vorig jaar een Bolhoedje heb moeten laten schieten… wel mijn maat aan een 323F 4drs coupe geholpen. Zo een met de 2.0 V6 had ik ook graag gewild. Tja, Mazda is zo verkeerd nog niet…

    Login om te reageren
  28. ikleesookoverautos zegt

    27 maart 2018 om 17:10

    Die reclame is me altijd bij gebleven.

    Login om te reageren
  29. ikleesookoverautos zegt

    27 maart 2018 om 17:11

    Die reclame is me altijd bij gebleven. Wist alleen niet meer dat ie bij deze Mazda hoorde.

    Login om te reageren
  30. wernerv8 zegt

    28 maart 2018 om 00:06

    Heb zn grotere broer gehad de mx6. Ding reed briljant helaas waren de vorige eigenaren niet zo van het onderhoud dus moest weg vanwege serieuze kosten.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North