• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Special: Lotus M250

Auteur: willeme, gepost 7 juli 2019 om 14:00 – 18 Reacties

Afbeelding Special: Lotus M250Afbeelding Special: Lotus M250Afbeelding Special: Lotus M250Afbeelding Special: Lotus M250Afbeelding Special: Lotus M250Afbeelding Special: Lotus M250Afbeelding Special: Lotus M250Afbeelding Special: Lotus M250

Lotus M250 '99
Gelukkig hebben we de foto’s nog.

Voor de betere autoverhalen moet je eigenlijk bij autobedrijven zijn waarbij de financiële huishouding niet altijd 100% is. Soms strookt de ambitie totaal niet met het budget en gaat men toch door met het ontwikkelen en bouwen van auto’s. Denk aan merken als Gillet, Marcos, TVR, DeTomaso, Spyker en Josse. De achtergrondverhalen van die merken lezen een stuk prettiger weg dan de ontstaansgeschiedenis van bijvoorbeeld Saturn, Kia of Seat.

Een merk dat nooit teleurstelt is Lotus. In tegenstelling tot de meeste Britse merken bestaan ze nog steeds en doen ze het op het moment heel erg aardig. Sterker nog, er komt binnenkort een hypercar onder de naam ‘EVIJA’. Deze elektrische auto moet een nieuw tijdperk geen inluiden voor het sympathieke merk uit Hethel.

Lotus Elise (S1) '95

Als er een auto ooit een nieuw tijdperk inluidde voor Lotus, was het wel de Elise in 1995. Dankzij Romano Artioli kon Lotus een échte sportwagen bouwen volgens het merk-DNA: klein, licht en relatief betaalbaar. Supersportwagen sensaties voor een redelijke prijs. Het bleek een gouden zet, de Lotus Elise S3 staat anno 2019 nog steeds in de prijslijsten.

Lotus Elise Sprint (S3) '19

In 1996 stonden had Lotus nog een model naast de Elise, de Esprit. Deze sportwagen ging al een tijdje mee en werd speciaal voor de jaren ’90 voorzien van nog een facelift en zelfs een heuse achtcilinder motor. Tussen de Elise en Esprit zat nogal een prijsverschil, iets wat Lotus ook opmerkte en ook daadwerkelijk aan wilde doen.

Lotus Esprit V8-SE '99

Het was de bedoeling om dat gat op te vullen met de Lotus ‘M250’. De auto was gebouwd volgens het principe van de Elise, maar dan net even wat groter en luxer. Zo was de auto voorzien van airconditioning, elektrisch bedienbare ramen en centrale deurvergrendeling. In een Lotus! Ondanks dat de auto voor Lotus-begrippen gigantisch groot was, viel dat in werkelijkheid wel mee. De lengte was 4,13 meter, de breedte 1,81 meter en de hoogte 1,12. Eerlijk is eerlijk, ten opzichte van de Elise was de M250 absoluut wat groter.

Lotus M250 Concept '99

Dat gold ook voor de motor. Lotus werkte in de jaren ’90 nog niet samen met Toyota, maar betrok zijn motoren van Rover. Het is nooit bevestigd, maar de kans is aannemelijk dat de Lotus M250 voorzien was van een ‘Rover KV6’-aggregaat. Wat wel werd bevestigd, was de cilinder inhoud (3.000 cc) en het vermogen: 250 pk. Het maximum draaimoment werd niet vermeld. Ondanks dat de ‘afmetingen’ was de Lotus M250 relatief licht: 1.000 kilogram.

Lotus M250 '99

Met de prestaties was dan ook niets mis. De standaardsprint van 0-100 km/u duurde precies 5 seconden. Van stilstand naar 160 km/u nam 11 seconden in beslag. De topsnelheid bedroeg een begrensde 250 km/u. Theoretisch kon de auto wel harder, maar dan moesten de verhoudingen van de versnellingsbak teveel worden aangepast, iets dat Lotus niet wenste. Hetzelfde gold voor het chassis, Lotus wilde een auto die op B-wegen schitterde, niet op snelwegen.

Lotus M250 '99

Zoals je kunt zien was de Lotus M250 niet zomaar een concept. De auto zag er zeer productierijp uit. Dat was ook het geval. Sterker nog, het moest de tweetrapsraket na de Lotus Elise worden. Helaas kwam het er niet van. Het zou te duur worden om de auto aan te passen voor alle markten waar men de auto wilde verkopen, inclusief de Amerikaanse.

Lotus M250

Een luxere Lotus zou er zeker komen. In 2006 kwam de Lotus Europa op de markt, wat eigenlijk gewoon een Lotus Elise met vast dak en lederen bekleding is. Met de Lotus Evora had Lotus dan eindelijk zijn luxere sportwagen voor dagelijks gebruik in de showrooms staan. Zeker als je naar de zijkant en achterkant kijkt van de M250, zie je waar ze de inspiratie vandaan hebben gehaald.

Meer lezen? Deze 21 auto’s staan allemaal op hetzelfde platform.

Ook interessant!

  • Lotus Elise, Exige en Evora
    Drie keer afscheid bij Lotus
  • Deze Lotus Elise occasion heeft een doorsnee topmotor
  • Lotus Final Edition
    Briljante Lotussen vieren het einde der tijden
  • Lotus E-9R
    Lotus E9-R is nog níet de nieuwe Elise

Nieuwste artikelen

  • Gespot – Steven Bergwijn in zijn Ferrari Purosangue
  • Video: Toch wel eng, zo’n auto op jouw weghelft
  • Stem op de Autoblog Auto van het Jaar 2025!
  • Goedkoopste 997 van Marktplaats is ook de opvallendste
FacebookTweetPinLinkedIn

elise, Lotus

Vorig bericht: « Deze Huracán Diabolico heeft een treffende naam
Volgend bericht: Welke Grand Prix moet er van de kalender? »

Lees Interacties

Reacties

  1. elemento zegt

    7 juli 2019 om 14:35

    Mooi maar in 2006 met 5 sec naar de 100 een 911 killer te noemen zou ik niet zeggen

    Login om te reageren
    • sirprize zegt

      7 juli 2019 om 14:40

      @elemento: 0-100 is maar een getal. Op een circuit harder door de bocht en later kunnen remmen is veel belangrijker.

      Login om te reageren
      • drdre1 zegt

        7 juli 2019 om 18:10

        @sirprize: ik kan wel later door een bocht en harder remmen (angst) ?

        Login om te reageren
    • aarsgewei zegt

      7 juli 2019 om 14:58

      @elemento: sneller dan een 4s uit 2005 hoor.

      Login om te reageren
    • willeme zegt

      7 juli 2019 om 15:08

      @elemento: een 911 Carrera Coupe (996) ‘99 deed 0-100 km/u in 5,2 seconden. Dus de M250 was iets sneller op de sprint, de 911 had een aanzienlijk hogere topsnelheid.

      Login om te reageren
  2. Design_Driven zegt

    7 juli 2019 om 14:46

    Mijn buurman/vriend heeft een Elise van de eerste generatie. Nog met rover motor met zwakke koppakking. Maar het blijft een genot om in te rijden en nog altijd een leuke verschijning.

    Login om te reageren
    • lekbak zegt

      7 juli 2019 om 16:13

      @sketcher: iemand bij ons op de buurt heeft er jaren een gehad, helaas voordat ik ermee kon/mocht rijden maar meerijden was echt geweldig destijds. Ook een vroege met rover motor trouwens. Die koppakking hoor je vaker, maar eigenlijk was die motor zo slecht nog niet. Er zijn maar heel weinig motoren die lang heel blijven als ze echt sportief worden gebruikt.

      Login om te reageren
  3. Design_Driven zegt

    7 juli 2019 om 14:50

    -edit: dank u, is inmiddels gefixt-

    Login om te reageren
  4. Dutchdriftking zegt

    7 juli 2019 om 15:03

    Is het met de Evora toch nog goed gekomen.

    Login om te reageren
  5. minicoopers zegt

    7 juli 2019 om 16:30

    Ik ben gek op het merk Lotus maar je kunt een hardcore Lotus natuurlijk niet met een allround 911 vergelijken, een 911 kun je voor alles gebruiken en dat doe je met een Lotus niet.

    Login om te reageren
    • willeme zegt

      7 juli 2019 om 16:54

      @minicoopers: dat was ook een beetje de bedoeling van de M250 ;)

      Login om te reageren
  6. MaartenD zegt

    7 juli 2019 om 16:59

    Ferrari 360 achterlichten?

    Login om te reageren
  7. rollingstoned zegt

    7 juli 2019 om 17:32

    Tof artikel weer willem. ?

    Login om te reageren
  8. amersfoorter zegt

    7 juli 2019 om 18:49

    Jezus, kan dat merk niet dood?

    Login om te reageren
    • karhengst zegt

      7 juli 2019 om 20:19

      @amersfoorter: Jezus was anders ook niet dood te krijgen.

      Login om te reageren
    • 205zonderdak zegt

      7 juli 2019 om 21:51

      @amersfoorter: waarom? En waarom geef je een reactie? Reageer jij op alles wat je niet leuk vind? Daar zul je wel een dagtaak aan hebben of niet?

      Login om te reageren
  9. vinz667 zegt

    8 juli 2019 om 20:20

    Alle auto’s na de Elise maken gebruikt van dezelfde aluminium gelijmd ‘kuip’ en zijn volgens dit stuk een ‘Elise’. Nu verschillen de verschillende auto wel in rijgedrag en beleving. Geloof mij niet – geloof jezelf: ga zelf rijden http://www.lotusdrivingacademy.com

    Login om te reageren
  10. CedricH zegt

    29 augustus 2019 om 22:03

    McLaren heeft hier de 12C op geïnspireerd lijkt mij

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North