Het verhaal van een lichtgewicht 911-killer

Auteur: , 17 Reacties

Gelukkig hebben we de foto's nog.

Voor de betere autoverhalen moet je eigenlijk bij autobedrijven zijn waarbij de financiële huishouding niet altijd 100% is. Soms strookt de ambitie totaal niet met het budget en gaat men toch door met het ontwikkelen en bouwen van auto’s. Denk aan merken als Gillet, Marcos, TVR, DeTomaso, Spyker en Josse. De achtergrondverhalen van die merken lezen een stuk prettiger weg dan de ontstaansgeschiedenis van bijvoorbeeld Saturn, Kia of Seat.

Een merk dat nooit teleurstelt is Lotus. In tegenstelling tot de meeste Britse merken bestaan ze nog steeds en doen ze het op het moment heel erg aardig. Sterker nog, er komt binnenkort een hypercar onder de naam ‘EVIJA’. Deze elektrische auto moet een nieuw tijdperk geen inluiden voor het sympathieke merk uit Hethel.

Lotus Elise (S1) '95

Als er een auto ooit een nieuw tijdperk inluidde voor Lotus, was het wel de Elise in 1995. Dankzij Romano Artioli kon Lotus een échte sportwagen bouwen volgens het merk-DNA: klein, licht en relatief betaalbaar. Supersportwagen sensaties voor een redelijke prijs. Het bleek een gouden zet, de Lotus Elise S3 staat anno 2019 nog steeds in de prijslijsten.

Lotus Elise Sprint (S3) '19

In 1996 stonden had Lotus nog een model naast de Elise, de Esprit. Deze sportwagen ging al een tijdje mee en werd speciaal voor de jaren ’90 voorzien van nog een facelift en zelfs een heuse achtcilinder motor. Tussen de Elise en Esprit zat nogal een prijsverschil, iets wat Lotus ook opmerkte en ook daadwerkelijk aan wilde doen.

Lotus Esprit V8-SE '99

Het was de bedoeling om dat gat op te vullen met de Lotus ‘M250’. De auto was gebouwd volgens het principe van de Elise, maar dan net even wat groter en luxer. Zo was de auto voorzien van airconditioning, elektrisch bedienbare ramen en centrale deurvergrendeling. In een Lotus! Ondanks dat de auto voor Lotus-begrippen gigantisch groot was, viel dat in werkelijkheid wel mee. De lengte was 4,13 meter, de breedte 1,81 meter en de hoogte 1,12. Eerlijk is eerlijk, ten opzichte van de Elise was de M250 absoluut wat groter.

Lotus M250 Concept '99

Dat gold ook voor de motor. Lotus werkte in de jaren ’90 nog niet samen met Toyota, maar betrok zijn motoren van Rover. Het is nooit bevestigd, maar de kans is aannemelijk dat de Lotus M250 voorzien was van een ‘Rover KV6’-aggregaat. Wat wel werd bevestigd, was de cilinder inhoud (3.000 cc) en het vermogen: 250 pk. Het maximum draaimoment werd niet vermeld. Ondanks dat de ‘afmetingen’ was de Lotus M250 relatief licht: 1.000 kilogram.

Lotus M250 '99

Met de prestaties was dan ook niets mis. De standaardsprint van 0-100 km/u duurde precies 5 seconden. Van stilstand naar 160 km/u nam 11 seconden in beslag. De topsnelheid bedroeg een begrensde 250 km/u. Theoretisch kon de auto wel harder, maar dan moesten de verhoudingen van de versnellingsbak teveel worden aangepast, iets dat Lotus niet wenste. Hetzelfde gold voor het chassis, Lotus wilde een auto die op B-wegen schitterde, niet op snelwegen.

Lotus M250 '99

Zoals je kunt zien was de Lotus M250 niet zomaar een concept. De auto zag er zeer productierijp uit. Dat was ook het geval. Sterker nog, het moest de tweetrapsraket na de Lotus Elise worden. Helaas kwam het er niet van. Het zou te duur worden om de auto aan te passen voor alle markten waar men de auto wilde verkopen, inclusief de Amerikaanse.

Lotus M250

Een luxere Lotus zou er zeker komen. In 2006 kwam de Lotus Europa op de markt, wat eigenlijk gewoon een Lotus Elise met vast dak en lederen bekleding is. Met de Lotus Evora had Lotus dan eindelijk zijn luxere sportwagen voor dagelijks gebruik in de showrooms staan. Zeker als je naar de zijkant en achterkant kijkt van de M250, zie je waar ze de inspiratie vandaan hebben gehaald.

Meer lezen? Deze 21 auto’s staan allemaal op hetzelfde platform.



17 reacties

Begin de week met Mercedes-AMG, bekijk het HIER!
Mooi maar in 2006 met 5 sec naar de 100 een 911 killer te noemen zou ik niet zeggen
@elemento: 0-100 is maar een getal. Op een circuit harder door de bocht en later kunnen remmen is veel belangrijker.
@sirprize: ik kan wel later door een bocht en harder remmen (angst) 😉
@elemento: sneller dan een 4s uit 2005 hoor.
@elemento: een 911 Carrera Coupe (996) ‘99 deed 0-100 km/u in 5,2 seconden. Dus de M250 was iets sneller op de sprint, de 911 had een aanzienlijk hogere topsnelheid.
Mijn buurman/vriend heeft een Elise van de eerste generatie. Nog met rover motor met zwakke koppakking. Maar het blijft een genot om in te rijden en nog altijd een leuke verschijning.
@sketcher: iemand bij ons op de buurt heeft er jaren een gehad, helaas voordat ik ermee kon/mocht rijden maar meerijden was echt geweldig destijds. Ook een vroege met rover motor trouwens. Die koppakking hoor je vaker, maar eigenlijk was die motor zo slecht nog niet. Er zijn maar heel weinig motoren die lang heel blijven als ze echt sportief worden gebruikt.
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
Is het met de Evora toch nog goed gekomen.
Ik ben gek op het merk Lotus maar je kunt een hardcore Lotus natuurlijk niet met een allround 911 vergelijken, een 911 kun je voor alles gebruiken en dat doe je met een Lotus niet.
@minicoopers: dat was ook een beetje de bedoeling van de M250 ;)
Ferrari 360 achterlichten?
Tof artikel weer willem. 👍
Jezus, kan dat merk niet dood?
@amersfoorter: Jezus was anders ook niet dood te krijgen.
@amersfoorter: waarom? En waarom geef je een reactie? Reageer jij op alles wat je niet leuk vind? Daar zul je wel een dagtaak aan hebben of niet?
Alle auto’s na de Elise maken gebruikt van dezelfde aluminium gelijmd ‘kuip’ en zijn volgens dit stuk een ‘Elise’. Nu verschillen de verschillende auto wel in rijgedrag en beleving. Geloof mij niet – geloof jezelf: ga zelf rijden http://www.lotusdrivingacademy.com

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).