
Er zitten 5 GP’s op de schopstoel. Welke gaat en wie blijft?
De Formule 1 is niet alleen leuk vanwege de weekenden dat er daadwerkelijk geracet wordt, maar ook door alle heisa eromheen. Wat te denken van het Silly Season? Het is nu nog redelijk rustig wat dat betreft, maar als er straks de eerste overstap gemaakt wordt door een coureur, dan gaat de stoelendans van start.
Daarop moeten we nog even wachten, maar er is wel een andere strijd gaande. Het gaat in dit geval om de circuits waar de races plaatsvinden. Voor dit seizoen telt de kalender 21 races en dat zullen er, naar alle waarschijnlijkheid, niet meer worden. Zowel de teams als de coureurs vinden 21 eigenlijk al te veel.
Voor 2021 zijn er twee nieuwe GP’s bevestigd: die van Vietnam en Nederland. Dit jaar zijn er maar liefst 5 circuits waarvan het contract verlengd moeten gaan worden. We nemen de circuits even kort met je door:
GP Groot Brittanië
Kans om gecanceld te worden: nihil
Silverstone is een van de oudste circuits en geldt zo ongeveer als de bakermat van het autoracen. Silverstone kan dus buigen op een enorme historie. In de loop der jaren is de baan aangepast aan de snellere auto’s, maar veel bochten en natuurlijk de locatie zijn gelijk gebleven. De kans dat de GP van Groot-Briannië verdwijnt lijkt zeer onwaarschijnlijk. Britten zijn grote autosportfans en op dit moment zijn ze apostelen van de in bloedvorm verkerende Lewis Hamilton. Nog een belangrijk aspect is dat de GP van Groot-Britannië een thuisrace is voor veel teams. Alleen Ferrari (Italië) en Alfa-Romeo (Zwitserland) hebben hun basis niet in Engeland liggen. Nadelen aan de GP zijn er ook. Organisatorisch is het namelijk vaak een drama.
GP Italië
Kans om gecanceld te worden: nihil
Eigenlijk geldt voor de GP van Italië hetzelfde als die van Groot-Brittanië. Monza is doordruipt van historie en dient alleen op basis daarvan op de kalender te blijven. Er zijn immers al voldoende races op de kalender in landen die niets met de autosport te maken hebben. Nog een reden is uiteraard de layout van de baan. Het is de snelste Grand Prix van het hele seizoen. Hier gaat het bijna altijd om puur motorvermogen. Tevens is het natuurlijk de belangrijkste race voor de tifosi, alhoewel de Verstappen-fans deze race goed weten te vinden. Leuk weetje: sinds 1949 wordt de Italiaanse GP op Monza gehouden, met een uitzondering van het seizoen in 1980, toen werd er een uitstapje gemaakt naar Imola.
GP Mexico
Kans om gecanceld te worden: 50/50
De Grand Prix van Mexico is een van de races die pas later (in 2015) weer aan de kalender werd toegevoegd. Het is een uniek baan, niet in de laatste plaats vanwege de grote hoogte. Mede daardoor zijn de races net even wat anders dan normaal, het motorvermogen is minder doorslaggevend. Voor Verstappen betekende dat hij twee van zijn zes races in Mexico heeft gewonnen. Ook zit je qua spektakel bij het Autódromo Hermanos Rodríguez wel goed. De kans is aanwezig dat de race doorgang vindt, ligt voornamelijk aan de Mexicaanse overheid. Tegenwoordig is er een andere samenstelling van de regering en niet iedereen is fan van de geldverslindende Grand Prix.
GP Spanje
Kans om gecanceld te worden: groot
Tijdens de GP van Spanje dit seizoen kwamen de geruchten naar boven. Dit zou weleens de laatste race kunnen zijn geweest op de Circuit de Barcelona-Catalunya. Al sinds 1991 wordt de GP van Spanje hier gehouden. Ondanks dat er een zeer veelbelovende Spanjaard in de vorm van Carlos Sainz meedoet, zijn de fans verwend geweest met de twee wereldtitels van Fernando Alonso. Sinds hun volksheld niet meer meedoet, is er minder animo. Omdat het het zo lastig inhalen is op Barcelona, zijn de races niet altijd even leuk om te bekijken.
GP Duitsland
Kans om gecanceld te worden: zeer groot
Er is een periode geweest dat er niet één, maar twee Grand Prix’ in Duitsland werden verreden. Op de Nürburgring werd de GP van Europa verreden, terwijl op Hockenheim de Grand Prix van Duitsland gehouden werd. Dankzij de inspanningen van ene M. Schumacher werden de races zeer goed bezocht. Ondanks de aanwezigheid van Nico Hulkenberg, Sebastian Vettel en het team van Mercedes, krijgt de organisatie het maar niet voor elkaar om het stadion te vullen. In 2015 en 2017 werd de GP al overgeslagen.
Dan is het woord nu aan u, waarde lezer. Welk van deze Grand Prix’ mag van jou van de kalender verdwijnen? En welke moet juist blijven? En misschien nog wel belangrijker: waarom? We zien het antwoord graag tegemoet, in de comments.
Ik heb nog een suggestie die niet op de lijst staat: Frankrijk…
@svdv: was het maar zo’n feest. Die hebben nog een contract lopen. Zoals in de tekst staan: van deze vijf zullen er waarschijnlijk twee weggaan. Tenzij de organisatie GP van Nederland een faal wordt en het een jaartje wordt opgeschoven.
@willeme: met dat stikstof geneuzel zou het zomaar kunnen, vrees ik.
De GP van Zandvoort!
@bierbuik: Eens! En een goed inhaalcircuit ervoor terug.
@bierbuik: En Assen ervoor terug?
Frankrijk??
Ik was na de laatste keer “om”. Monaco. Dit keer Hamilton die de boel ophoudt, inhalen “pas possible”…
De GP’s in de zandbak.
@iannuzi: Inderdaad, al die zandbak-parades weg a.u.b.; saai en al dat geslijm & kontenlikken met die mensenrechten-schenders is niet meer van deze tijd; walgelijke vertoningen de afgelopen paar jaar.
@dawwg: Alleen Bahrein is t soms wel waard om te zien.
Voor mij Australië, Spanje en Rusland
En oh ja, graag weer 26 coureurs aan de start. Ik kan me de tijden nog herinneren dat een achterblijver zoals Takagi – wie kent hem nog – door Olav Mol de “rijdende chicane” werd genoemd. Het was voor de koplopers levensgevaarlijk om die op een ronde te zetten. Voor ze het wisten was er een “incident” wat ze de winst van de wedstrijd kon kosten. Mooie tijden, das war einmal…
@stupendo: precies, gewoon net zoals in de DTM ‘Jahreswagens’ toelaten en met een stuk of dertig auto’s en coureurs een prékwalificatie invoeren voor de plekken 21 t/m 24.
@RRRobert: Arme Kubica, nu laatste, dan niet eens kwalificeren
Zandvoort! Haaa doei
Hungaroring, Paul-Ricard en Barça…de minst interessante races vaak (er zijn uitzonderingen natuurlijk).
Duitsland dan maar. Opzich prima aan te reizen vanuit NL, maar eerder al 2x niet in de kalender opgenomen in de recente geschiedenis van de F1.
Trouwens, als Catalunya geschrapt wordt van de kalender, blijft dit dan wel de go-to baan voor alle testen van de teams? Of wordt dit dan bijv. Paul Ricard in Frankrijk. Of is het gewoon zo dat het één niets met het ander te maken heeft, als in, een circuit waarop getest wordt dient ook opgenomen te zijn in de kalender.
Monaco: ondanks de historie altijd saai….
Monaco zal nooit van de kalender verdwijnen,daar gaat zo gigantisch veel geld in om
@taka: Monaco op een onboard camera is nog steeds verreweg het coolste om te zien…
@taka: die hebben geen aflopend contract … ;-)
Spanje en Duitsland mogen van mij wel weg. Catalunya is HET testcircuit pre season, dat is prima en lekker zo laten. Nurburgring is een keer per 5 jaar ook wel voldoende. Monaco en Frankrijk mogen wat mij betreft ook opzouten..
@e90320d208pk: Maar ze kunnen Catalunya gewoon als pre season houden toch, als ze er dan geen race oprijden is er niks aan de hand. Misschien is dat ook wel de reden dat Catalunya zo saai is.
Melbourne is geen fluit aan.
@bernoulli: maar die hebben nog wel gewoon een contract ;-).
Haal zandvoort en vietnam eraf. En frankrijk. En nog een paar saaie banen of banen zonder heritage.
Silverstone. Saai circuit. Mexico moet blijven, altijd spektakel
Duitsland. Sinds ze dat circuit gecastreerd hebben door het drastisch in te korten is het niks meer naar mijn mening.
Sowieso Spanje en Duitsland eruit. Zijn geen toegevoegde waarde. Verder mogen ze wat mij betreft Frankrijk, Azerbaijan, Bahrein, Rusland en Abu Dhabi skippen. Graag Maleisië en Zuid-Afrika terughalen. Indianapolis was ook altijd wel goed, mag er best gekeken worden naar een race op Le Mans en moet Imola absoluut terugkomen. Echter is de kwaliteit van racen met name afhankelijk van de auto’s. Mijn wensenlijstje:
1. Kleinere auto’s
2. Minder ingewikkelde motoren
3. Veel minder aerodynamische grip
4. Banden waarop lang gepusht kan worden
Monaco en Frankrijk.
Laat Istanbul Park maar terugkomen.
Baku eraf.
Die zandbakbanen zijn enorm belangrijk voor de autosport. De komende jaren leveren ze nog de peut die ervoor verstookt moet worden
Its just a matter who is willing to pay the most for a long time commitment. Bernie Ecclestone heeft zichzelf en z’n familie een zeer lucratief afscheidscadeau gegeven door het familiecircuit Paul Ricard voor lange tijd te laten vastleggen bij Liberty Global.
Frankrijk
Monica
Abu Dahbi
Bahrein
Azerbadjan
Mogen allemaal weg!
@kadett83: wat die heeft die lieve Monica jou aangedaan?
@mashell: Haha, typefout :)
Zandvoort
Mexico moet blijven.
Frankrijk OUT > GP Istanbul Turkije IN
Frankrijk graag
Ik zou een roulatiesysteem voorstellen met bijvoorbeeld een aantal circuits om het jaar, krijg je het makkelijker vol en je kan meer verschillende circuits toevoegen over een tijdsbestek van 2 jaar
Vloeken in de kerk wellicht maar Monza is vaak ook geen reet aan. Enorme bult historie natuurlijk maar van mij geen favoriet.
Monaco aub weg en de GP van Maleisië ervoor terug please!
Frankrijk het liefst weg maar Spanje ook zo lang Maleisië maar terug komt.
@azuli: Maar Monaco is de formule 1! Een formule 1 seizoen zonder Monaco berooft de F1 van haar glamour en daarmee status als koningsklasse. En waarom zou Monaco weg willen doen? Omdat het traag is, lang duurt of niet spannend is? Omdat het voor Max het moeilijkste circuit is? Spannende races is niet het doel van de F1 (daarvoor heb je de cup klasses) en juist de afwisseling in de circuits maakt de F1 leuk.
GB en IT mogen blijven want de circuits brengen iets bij. Silverstone is daadwerkelijk racen en met de kans op regen in GB altijd interessant. Monza heeft ook vttt aardige GPs en het straalt iig snelheid uit.
Mexico moet ook gewoon blijven: het is een GP nieuwe stijl. Het baantje is waarschijnlijk de makkelijkste van het jaar (samen met Monza); maar het biedt wel iets extra: je kan er inhalen & slipstreamen. Je kan tijd pakken in de snelle bochten achterop of een paar tiende in het stadion. Daarnaast zijn de plaatjes leuk en door die hoogte is de uitslag vaak iets anders tov andere GPs.
Duitsland – Hockenheim & Nurburgring. Cancellen die hap. Beide GP-versies van de circuits voegen niks toe. In de tijd van moeilijk te besturen & smalle F1 auto’s was het lachen op de Nurburgring: gras aan de zijkant en krappe bochtjes zorgden voor wat verschillen: maar tegenwoordig is het een optocht daar. Hockenheim was leuk met de rechte stukken; want je zag wat anders dan normaal: low downforce en gaan maar. Maar dat circuit is niet meer van deze tijd. Het nieuwe circuit is een test-circuit: het heeft alles om een goed testcircuit te zijn; maar het is zo bedroevend saai. In het stadion is het ook een optocht; dan het rechte stuk met de hairpin en dan een verplicht deel tot in het stadion. 60x anderhalve minuut wachten tot een DRS moment: het is eigenlijk net de Hungaroring. Ook is Hockenheim best ver voor de Duitsers. Het is te doen vanaf Stuttgart en Frankfurt; maar daarbuiten ben je een dagdeel en meer bezig om daar te komen. In dat geval is de ring beter gelegen: uurtje van het Ruhrgebied (waar een hoop Duitse gekken wonen; beetje Duitse versie van Max fans).
Spanje: Barcelona is een leuk circuit; maar voor auto’s die 1 klasse minder snel rijden. Voor de brede superhigh-downforce F1 auto’s is het gewoon weer een optocht. Daarnaast is het een terugkerend event zonder al te veel nostalgie; dus mensen zijn er nu wel weer klaar mee. Verder zijn de meeste racetracks in Spanje meer op motoren gebouwd. Als ze in bijv Madrid een circuit neer kunnen legen a la Baku; zal het jaren lang vol zitten: ze hebben zat brede straten daar; dus t moet kunnen.