• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Het verhaal van een smetteloze Honda NSX

Auteur: willeme, gepost 20 januari 2020 om 18:00 – 15 Reacties

Kijk, dit zijn de betere Youngtimers om je maandagavond mee te beginnen!

De Honda NSX is onlosmakelijk verbonden met Ayrton Senna, want de beroemde Braziliaanse coureur hielp mee met de ontwikkeling van de auto. Het resultaat is een technisch hoogstandje dat liefhebbers nog altijd zeer hoog waarderen. Met de NSX zetten de Japanners de stap naar het segment van de supersportwagens. Op klassiekerbeurs Interclassics in Maastricht prijkt een smetteloos fraai exemplaar op de beursvloer.

Een smetteloze Honda NSX

De gele Honda NSX die wordt aangeboden door Veni Vidi Vici Classic Cars is hetzelfde exemplaar als dat stond te shinen op de AutoRai van 1993. Daarna is hij uitgeleverd in Nederland en verhuisde later met zijn eigenaar mee naar België. Inmiddels is de auto terug in Nederland en daar kreeg hij weer zijn originele kenteken uit 1994 toen hij voor het eerst is geregistreerd.

De Honda oogt van buiten en onder de kap werkelijk als nieuw. De 50.000 kilometers op de teller zijn hem absoluut niet aan te zien. De handgeschakelde zesbak maakt het tot een echte rijdersauto.

Japans herenakkoord

De 3.0 liter V6 met VTEC van de Honda NSX levert 274 pk en voldoet daarmee aan het herenakkoord dat de Japanse autofabrikanten ooit hebben gesloten om ook sportwagens niet meer dan 280 pk mee te geven. De motor van de NSX kon makkelijk méér aan, en daarom peuterden veel hobbyisten er met allerhande tuningkits extra pk’s uit. Juist omdat er zoveel gemodificeerde en zelfs verprutste exemplaren rondrijden, is deze smetteloze gele, in perfecte staat verkerende NSX een verademing.

Het ontwerp van de NSX is tamelijk uniek, maar ademt tegelijk ook heel erg de jaren negentig. Natuurlijk vallen de klapkoplampen meteen op. De cabine en voorruit zijn ver naar voren geplaatst, zodat de motor zo ver mogelijk vóór de achteras kon komen voor een optimale gewichtsverdeling. De lange achterkant, die een heuse kofferbak heeft, diende als aerodynamische stabilisator. Het motorblok ligt dwarsgeplaatst direct achter de stoelen.

VTEC

Het motorblok van de Japanner is een technisch kunststukje uit de jaren negentig. Honda was destijds bezig met de ontwikkeling van het VTEC-systeem voor de kleinere viercilindermotoren. VTEC staat voor Variable Valve Timing and Lift Electronic Control. Hoe Honda’s eigenzinnige variabele kleptiming precies werkt, is op Autoblog eerder uitgebreid beschreven in dit artikel.

De Honda-directie besloot vrij laat in de ontwikkelingsfase van de NSX dat het topmodel ook de VTEC-nieuwe techniek op zijn V6 moest krijgen. Door de toepassing van VTEC werd de motor iets groter van afmeting en daardoor paste hij net niet in de toch al krap bemeten motorruimte. De oplossing werd gevonden door het blok 5 graden achterover te kantelen. Dankzij VTEC draait het blok zonder morren maar liefst 8.000 toeren.

Onberispelijke bouwkwaliteit

Met de NSX had Honda concurrenten als de Ferrari 348 in het vizier. Waar de Ferrari wat betreft afwerking nogal eens te wensen overliet, is de bouwkwaliteit van de Honda onberispelijk, zoals dat in die jaren bij de Japanse merken gebruikelijk was.

Dat voel je nu nog als je met de auto rijdt, vertelt verkoper Frank Nieboer: ‘Hij past als een jas. Alles is helemaal strak, geen piepjes, rammeltjes of slijtage. Hij rijdt echt als nieuw.’ En de VTEC verrast hem iedere keer weer als die 8.000 toeren erin komen. ‘Wat een belevenis!’

Met veel dank aan Robert van den Oever en Maarten van der Pas.

Ook interessant!

  • Honda NSX
  • Einde Honda NSX aangekondigd met Type S
    Einde Honda NSX aangekondigd met Type S
  • Gespot: eerste nieuwe Honda NSX op Nederlands kenteken
  • Voel je 'gangsta' in deze one-off NSX Cabrio

Nieuwste artikelen

  • Vergeet de MC20, dit is de Maserati MCPura
  • Video: Wat is hier het verhaal achter?
  • Dit is de nieuwe Mazda CX-5, met 2,5 liter instapper
  • Mercedes geeft EV’s mínder range bij terugroepactie, wegens brandgevaar
FacebookTweetPinLinkedIn

Autoshows, Coupe, geel, Honda, NA1, nsx, vtec, youngtimer

Vorig bericht: « Peugeot 508 SW HYbrid – rijtest en video
Volgend bericht: Unieke Britse* sportwagen gaat nú in productie »

Lees Interacties

Reacties

  1. E34M5Touring zegt

    20 januari 2020 om 18:36

    Ik vind het een hele gave bak. Qua looks misschien wel de tofste van ‘de grote 5′. Maar ik zou altijd een Mk4 Supra twin turbo kiezen voor de centen. Dat blijft m’n favoriet uit die tijd.

    Login om te reageren
    • bierbuik zegt

      20 januari 2020 om 19:17

      @E34M5Touring: voor mij zou het een zware twijfel zijn tussen een Supra en een GT-R, zal er net aan liggen welke ik het eerst als perfect exemplaar tegenkom. Eerst maar eens een bank overvallen…

      Login om te reageren
      • racerx zegt

        21 januari 2020 om 21:24

        @bierbuik: Overvallen we samen die bank, koop jij de Supra en ik de R34… Opgelost.

        Login om te reageren
  2. mikje90 zegt

    20 januari 2020 om 18:45

    Ayrton Senna heeft toch meegeholpen met de ontwikkeling van de NSX?.

    Login om te reageren
    • christian85 zegt

      20 januari 2020 om 19:03

      @mikje90: klopt

      Login om te reageren
    • rollingstoned zegt

      20 januari 2020 om 20:29

      @mikje90: ontwikkelen niet, maar hij heeft wel input gegeven.

      https://www.roadandtrack.com/car-culture/a7407/how-ayrton-senna-made-the-acura-nsx-exceptional/

      Login om te reageren
  3. ghost zegt

    20 januari 2020 om 19:30

    Blijft de hamvraag..kost dat nou?

    Login om te reageren
    • sleen zegt

      20 januari 2020 om 20:42

      @ghost: stond voor net geen 80K te koop

      Login om te reageren
  4. tortuga zegt

    20 januari 2020 om 19:33

    Heerlijke bak dit! Zag hem ook passeren op autojunk! Die kleur is nog mooi geel tov de meeste gele wagens uit die periode. Zou deze niet mee naar huis nemen want geef toe dat er snel aftermarket spullen op komen

    Login om te reageren
  5. moveyourmind zegt

    20 januari 2020 om 19:39

    Imagebuilder eerste klas.

    In elk geval voor mijn gevoel. Had toen net mijn eerste auto, een Honda. En modellen als de NSX, maar ook de CRX Vtec en Prelude straalden hun sportiviteit in mijn beleving toch een beetje af op mijn grijzer dan grijze Accord met wieldoppen en niet meegespoten bumpers.

    Wat was het toen een gaaf merk. En wat is het jammer dat het merk zo’n andere weg is ingeslagen.

    Login om te reageren
  6. vetnek zegt

    20 januari 2020 om 19:39

    Zag ‘m rijden op de A9 bij Alkmaar! Echt een topper

    Login om te reageren
  7. suzignis zegt

    20 januari 2020 om 19:47

    Nog steeds jammer dat ik m verkocht heb…

    https://youtu.be/fg-oiuU0Nzc

    Login om te reageren
  8. Dutchdriftking zegt

    21 januari 2020 om 08:33

    Hij is zo fijn! strik er om en meenemen.

    Login om te reageren
  9. chivas zegt

    21 januari 2020 om 16:00

    Zeer knap filmpje @suzignis !

    Login om te reageren
  10. racerx zegt

    21 januari 2020 om 21:23

    Ik vraag me af hoeveel vermogen je eruit kunt peuteren zonder naar turbo’s te hoeven grijpen. Chassis kon veel meer aan dan die 280 stuks natuurlijk.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North