• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Het verschil tussen de Ferrari FF en de nieuwe GTC4Lusso

Auteur: rynnus, gepost 15 februari 2016 om 14:50 – 48 Reacties

FF vs GTC4Lusso


Behalve de modelnaam van een koffiezetapparaat, wat is er nog meer veranderd aan de nieuwe FF?

Vorige week was het dan eigenlijk zover. Na al het ge-tease van Ferrari werd dan eindelijk duidelijk hoe ‘ie smoelt. Gelijk werd duidelijk dat de grootste verandering in niet alleen in de naam zat. Of de uiterlijke aanpassingen worden gekwalificeerd als ‘verbetering’ laat ik aan jullie over. Ik ben er nog niet helemaal uit. Die dubbele achterlichten lijken namelijk een beetje ongemakkelijk op hun plek te hangen. Maar dat ben ik.

Als we goed gaan kijken zien we eigenlijk dat het verbazingwekkend is dat de GTC4Lusso op de FF is gebaseerd. Dit is een ‘facelift’ waar onze Duitse premiejum maatjes nog een puntje aan kunnen zuigen. De V12 blijft dezelfde 6.3 liter die het al was, maar dan met 30 paarden méér. Die is gekoppeld aan dezelfde ingewikkelde zeventraps automaat met dubbele koppeling, welke verdeeld is over de voor- en achterkant van de auto en zo naadloos samenwerkt met het 4WD systeem. Niet veel motorische verschillen dus.

Het 4WD systeem
Al is dat laatste wel hevig vernieuwd. Achterwielbesturing is nu aanwezig, samen met een aantal slimme -elektronische- diffs die de koets onder de naam Side Slip Control (dat klinkt goed) beheerster een bocht in laat duiken.

Interieur
Mocht je de Ferrari van binnen bestijgen en jezelf in de zetels settelen, valt op dat men niet heeft stilgezeten. De hopeloze mini navigatie-unit van de FF is vervangen door een 10″ aanraakscherm met tal van connect-mogelijkheden. Mooi nieuw stuurwiel met kleinere airbag, prachtig vormgeven stoelen en nu twee in plaats van drie luchtroosters in het midden. Allemaal zaken die de FF plots zo bejaard laten lijken.

Exterieur
Ten opzichte van de FF heeft de GTC4Lusso een verlaagde daklijn die aan de achterkant een eindje naar beneden kakt. Het persbericht belooft dezelfde interieurruitme te behouden, dus dat is prima. De voorkant heeft méér ledjes, de achterkant méér achterlichten.

Specs
Voor een hogere topsnelheid heb je bij een dergelijke luchtweerstand bij 335km/u meer dan 30pk nodig, zo blijkt uit de cijfers.

Ferrari GTC4LussoFerrari FF
690 pk660 pk
697 Nm683 Nm
335 km/u335 km/u
3.4s 0-1003.7s 0-100

De GTC4Lusso (waarom toch, die naam) is al met al een gedegen opvolger en wordt in maart aan het publiek getoond, tijdens de autoshow van Geneve. Tot die tijd kunnen we het nog even met de FF of andere shooting-brake-achtigen doen.


Wat dacht je bijvoorbeeld van de Volvo 1800SE? Die was zijn tijd toch echt ver voorruit en verdient in dit artikel een ere-benoeming tussen al dit Ferrari gestreel.

1800SE

Ook interessant!

  • Rijden in een nieuwe Ferrari doe je zo
    Rijden in een nieuwe Ferrari doe je zo
  • Ferrari BR20: een GTC4Lusso, maar dan minder praktisch
  • Nieuwe Ferrari kledinglijn
    Nieuwe Ferrari kledinglijn is speciaal voor kinderen
  • ferrari daytona sp3
    Surprise: nieuwe Ferrari Daytona SP3

Nieuwste artikelen

  • Scoor deze ‘vergeten’ Saab op Marktplaats
  • Peugeot komt met meer GTI’s én goed nieuws
  • Audi’s grote verwarring staat binnenkort bij jou voor de deur?
  • James Bond-klassieker wordt van A tot Z opgefrist
FacebookTweetPinLinkedIn

Ferrari, ff, geneve-2016, GTC4Lusso, Vergelijkingen

Vorig bericht: « Hoe gaat het met de Silvermine 11SR?
Volgend bericht: Defensie verklaart de oorlog aan fossiele brandstoffen »

Lees Interacties

Reacties

  1. gecko75 zegt

    15 februari 2016 om 14:54

    Ik vind achterlichten juist geslaagd beter als de FF. En wat hebben ze er weer een heerlijke wagen van gemaakt zeg

    Login om te reageren
    • dutchcorvette zegt

      15 februari 2016 om 15:11

      @gecko75: ik vind hem beter dan de ff

      Login om te reageren
    • roberto zegt

      15 februari 2016 om 15:23

      @gecko75: Beter vind ik het niet, ik vond de kont van de FF juist super dik! maar de nieuwe achterlichten doen mij weer terug denken aan de 456GT wat ik wel gaaf vind!

      Login om te reageren
      • jorden zegt

        15 februari 2016 om 18:46

        @roberto: de 456 heeft geen dubbele achterlichten

        Login om te reageren
        • roberto zegt

          15 februari 2016 om 19:19

          @jorden: oké, twee achterlichten met beide 2 bolletjes, jij je zin. Maar goed, de belijning I.c.m. de achterlichten brengen 456 kont omhoog. Mooiste combinatie lijk me toch wel de neus van de GTC Lusso en de achterkant van de FF!

          Login om te reageren
  2. abcde zegt

    15 februari 2016 om 14:57

    Beide totaal niet mijn ding. Maar het is er wel beter op geworden moet ik zeggen..

    Login om te reageren
  3. sracert zegt

    15 februari 2016 om 14:58

    De prijs?

    Login om te reageren
    • rynnus zegt

      15 februari 2016 om 15:04

      @sracert: Daar moeten we nog even op wachten. ;-)

      Login om te reageren
    • Benny_Weisz zegt

      15 februari 2016 om 17:21

      @sracert:
      Lekker relevant…NOT!

      Login om te reageren
      • thesis zegt

        15 februari 2016 om 22:09

        @bennyweisz: als je die wil weten, kun je hem vaak niet betalen…

        Login om te reageren
        • insomnia zegt

          16 februari 2016 om 23:02

          @thesis: Maakt niks, ik heb geduld tot als het die ene keer dan wel lukt…

          Login om te reageren
  4. kampioentje zegt

    15 februari 2016 om 15:00

    Nee sorry mijn keuze blijft nog steeds de FF, vind de nieuwe echt niet geslaagd!

    Login om te reageren
  5. kilum zegt

    15 februari 2016 om 15:02

    Ok, nu weet ik het zeker. De Lusso is echt een stuk mooier. En dat zit hem vooral in die grill. Niet zo’n mislukte smiley op je voorkant.

    Login om te reageren
  6. guusboum zegt

    15 februari 2016 om 15:02

    Ik vind de eerste FF mooier. Minder lichtinlaat frutsels, het zal helaas wel nodig zijn. een body die meer vloeiend is. Maar die P1800 blijft natuurlijk het meest vloeiend.

    Login om te reageren
  7. baasbas zegt

    15 februari 2016 om 15:02

    absoluut mijn keuze moest iemand mij dwingen een nieuwe Ferrari uit te zoeken

    Login om te reageren
  8. 888natan zegt

    15 februari 2016 om 15:03

    De achterlichten vind ik ook veel geslaagder, beetje het oude naar het nieuwe halen daar ben ik wel van!

    Login om te reageren
  9. kingjoop zegt

    15 februari 2016 om 15:03

    -edit: yes, die bedoel ik. Thanks.-

    Verder vind ik de facelift erg geslaagd. Zet maar voor de deur, hoor!

    Login om te reageren
  10. rolov zegt

    15 februari 2016 om 15:03

    Ja die achterlichten zijn wel een puntje maar de rest vind ik goed geslaagd. Ik zou hem niet laten staan iig mocht ik in de markt zijn ;)

    Login om te reageren
  11. Dutchdriftking zegt

    15 februari 2016 om 15:18

    Oke, het ziet er wel stukken beter uit.

    Login om te reageren
  12. rufctr01 zegt

    15 februari 2016 om 15:22

    De Lusso ziet er echt heel mooie uit, beter dan de FF

    Login om te reageren
  13. jasbelle zegt

    15 februari 2016 om 15:25

    Ik vind hem erg mooi, maar volgens mij hebben ze bij Ferrari de spatiebalk nog steeds niet gevonden.

    Login om te reageren
  14. viezefreddyw zegt

    15 februari 2016 om 15:28

    Is het ook bekend of er verschillen zijn in formaat? Dat zou haast wel moeten als Ferrari beweert dat de GTC4Lusso dezelfde binnenruimte heeft als de FF ondanks zijn daklijn. Buiten dat is het absoluut een verbetering. De FF vond ik al een schitterende auto, maar Ferrari bewijst met zijn opvolger dat hij mooier kon. Wat een plaatje en wat een specs zeg!

    Login om te reageren
    • rynnus zegt

      15 februari 2016 om 15:33

      @viezefreddyw: Is niet bekend. Het kan zijn dat de stoelen zijn aangepast, en je daarmee een lagere zitpositie hebt. Zo heb je nog steeds evenveel ‘hoofdruimte’. Zou kunnen dat de Italianen zo iets hebben bedacht.

      Login om te reageren
      • roppp zegt

        16 februari 2016 om 16:55

        @rynnus: zou je serieus met 4 volwassenen in die auto kunnen zitten en enigszins verantwoord een rit van meer dan 20km kunnen maken?

        Login om te reageren
        • rynnus zegt

          17 februari 2016 om 01:31

          @roppp: Ja.

          Login om te reageren
  15. lekbak zegt

    15 februari 2016 om 15:29

    Ik vind de lusso toch net ff wat mooier. Dat beetje extra agressie staat goed.

    Dit type auto vind ik sowieso helemaal geweldig. Ik mis bij de moderne hatchbacks een platte motorkap. Het is tegenwoordig allemaal een schuin aflopend ding, niet meer een lekker lange platte kap zoals 20 jaar geleden.

    Login om te reageren
  16. madmarky zegt

    15 februari 2016 om 15:32

    Vind dat ie nu nog meer op een verlengde BMW Z3 Coupe is gaan lijken, nu heeft ie zelfs ook de kieuwen aan de zijkant ;-)

    Login om te reageren
    • kle500 zegt

      15 februari 2016 om 20:30

      @madmarky: vind de hele facelift een verbetering, op die kieuwen na inderdaad. Oude inlaat/uitlaat zal wel niet bij die (overigens zeer geslaagde) vouw op de flank gepast hebben. T is allaal wat hoekeriger..

      Login om te reageren
  17. pagani86 zegt

    15 februari 2016 om 15:41

    Er is meer veranderd qua exterieur dan ik in eerste instantie had gedacht. Ik vind het een mooie auto.

    Login om te reageren
  18. allesmetturbo zegt

    15 februari 2016 om 15:41

    Naar mijn mening nóg mooier dan de ff

    Login om te reageren
  19. MaartenD zegt

    15 februari 2016 om 15:42

    Zeer geslaagd en een verbetering ten opzichte van de FF. Wat mij betreft wordt het ook tijd voor een waardige opvolger van de Testarossa…

    Login om te reageren
  20. gregorius zegt

    15 februari 2016 om 15:59

    Oh… Ellende.
    Wat moet mijn CEO nou. Hij had juist deze gekocht (naast de 360, F12, SLS-met-tupperware en 993 turbo) omdat zijn initialen ook FF zijn.
    Arme man.

    Login om te reageren
    • Rob zegt

      15 februari 2016 om 16:02

      @gregorius:
      Zijn naam laten veranderen?
      ;-)

      Login om te reageren
    • Rob zegt

      15 februari 2016 om 16:09

      @gregorius:
      Gerard Trudie Cornelis de 4e van Lusso.
      Probleem opgelost!

      Login om te reageren
  21. cla220 zegt

    15 februari 2016 om 16:00

    Gaaf! Vooral die achterkant vind ik zeer geslaagd.. “GTC4lusso, what else? ;-)”

    Login om te reageren
  22. berlinetta zegt

    15 februari 2016 om 16:37

    Ik vind hem schitterd. Ik was al erg fan van het hele concept achter de FF, maar met de komst van de GTC is het ook nog eens in een mooi jasje gehuld.

    Login om te reageren
  23. lebeaunl zegt

    15 februari 2016 om 17:09

    Mooier geworden en zowaar een mooi en modern interieur!

    Login om te reageren
  24. jeppie zegt

    15 februari 2016 om 17:14

    Het is gewoon een FF. Daarmeee basta

    Login om te reageren
  25. tjorque zegt

    15 februari 2016 om 18:47

    Voor de arme stumperds die nu een verouderde FF hebben, ik ben bereid hem aan te nemen en op mijn oprit te stockeren tot hij gesloopt kan worden… ?

    Login om te reageren
    • roppp zegt

      16 februari 2016 om 16:57

      @tjorque: te stockeren? Komt gij wellicht uit België?

      Login om te reageren
      • tjorque zegt

        16 februari 2016 om 17:04

        @roppp: jazeker… Ten noorden van Antwerpen

        Login om te reageren
  26. mrrallycross zegt

    15 februari 2016 om 18:47

    Wel even wennen maar die nieuwe is toch mooier

    Login om te reageren
  27. sydney zegt

    15 februari 2016 om 19:00

    De Duitse premiumjagers durven helemaal niets; Wees blij dat Ferrari nog wat durft; vaak op hun marketingafdeling,soms op het circuit en nog steeds op de straat.

    Login om te reageren
  28. michaelb zegt

    15 februari 2016 om 19:34

    Leuke hot hatch

    Login om te reageren
  29. clarkson zegt

    15 februari 2016 om 20:25

    Gaaf hoor. Hij is stukken mooier zo.

    Login om te reageren
  30. martijndh zegt

    15 februari 2016 om 22:14

    De FF vond ik geen geslaagde Ferrari. Daarentegen vind ik deze nieuwe een stuk mooier. Hij doet me een beetje denken aan de 456.

    Login om te reageren
  31. robert110 zegt

    15 februari 2016 om 23:09

    Wat lijkt de FF opeens oud zo naast de GTC. Toch vind ik de FF mooier, de GTC is te druk geworden.

    Login om te reageren
  32. niex zegt

    16 februari 2016 om 07:08

    behalve de naam is alles scherper en weer helemaal bij de tijd en ik vind m supergeslaagd. ben heel blij dat ferrari doorgaat met zijn hatchback model want dat is het voor mij. maar ja, de shooting whatever wordt overal bijgehaald, dan was de vroegere honda crx dat ook

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North