Het Wiebes effect

Auteur: , 64 Reacties

(het; o; meervoud: Wiebes effecten) De belasting sterk verhogen om meer geld te innen, halsstarrig blijven verdedigen dat dit werkt, terwijl een kind kan verzinnen dat belastingplichtigen dit gaan ontwijken.

Opvang voor dakloze autoverkopers

Het is de hoogste tijd om staatssecretaris Wiebes zijn eervolle vermelding in de Van Dale van 2015 (of 2016) te bezorgen. Gedeeltelijk heeft hij deze vermelding te danken aan de rest van de regering, zijn voorganger en zijn ministerie, maar dat mag de pret niet drukken.

Over de verhoging van de accijnzen is inmiddels genoeg geschreven, keer op keer blijkt weer dat het helemaal niet zo lekker gaat met de brandstofverkopen. Een Haagse struisvogel hoeft niet eens de Scheveningse duinen in, want zelfs vanuit de hoogste Haagse ivoren toren is het grensgebied met België en Duitsland niet te zien. Dankzij de overheersende westenwind zijn de schreeuwen van de failliet gaande ondernemers en werkeloos geworden pompbediendes niet te horen, wel zo rustig.

De leaserijder is de volgende zak die leeg geschud kan worden. Nadat we in 2013 met 0% bijtelling, MIA, VAMIL een kleine groep mensen ongekende voordelen hadden gegeven, is het nu tijd om de rekening te vereffenen. Want per 1-1-2016 is het dan eindelijk zo ver: de grenzen voor CO2-uitstoot veranderen fundamenteel, zodat voor veel auto’s de bijtellingspercentages verdubbelen. Plugin hybrides die nu 7% bijtelling hebben (en vorig jaar 0%) krijgen in 2016 14% om de oren. Alles wat nu 14% bijtelling heeft, is straks een 25% bijteller. Zelfs diegenen die volledig elektrisch rijden, krijgen een verhoging van 4 naar 7 procent om de oren.

Dus wat gaat er gebeuren:

– Er komt volgend jaar een run op plugin hybrides, die worden immers in één klap twee keer zo duur.
– Er komt een run op 14% bijtellers, want die worden bijna 80% duurder.
– Er komt een run op 20% bijtellers, want die worden een kwart duurder.
– Een run op volledig elektrische auto’s zie ik niet zo helder voor me, maar degenen die er ééntje willen zullen die voor 1-1-2016 op kenteken zetten. Ze worden immers 75% duurder qua bijtelling.
– Huidige berijders van lage bijtellers rijden zo lang mogelijk door. Want waarom je Golf BlueMotion inleveren voor iets anders, als je daarmee 80% duurder gaat rijden. Een jaartje langer doorrijden was nog nooit zo lucratief.
– Er gaan meer mensen helemaal niet bijtellen, door minder dan 500 km privé te rijden.

In 2015 gaan de autoverkopen dus door het dak en 2016 wordt een dramatisch jaar. Niet alleen voor importeurs en dealers, maar ook voor het ministerie van financiën. Minder BPM inkomsten, minder BTW, minder inkomsten uit bijtelling. Minder, minder, minder zou ik bijna schrijven, maar die term schijnt tegenwoordig beladen te zijn.

Kortom: het Wiebes effect. Vanaf uiterlijk 2016 terug te lezen in ieder woordenboek.



64 reacties

De spijker op zijn kop!
Wat een ongelofelijke klojo’s daar in Den Haag..
Amen
De overheid weet het altijd weer mooi te verkloten door dat kortzichtige gedrag van ze…..
@gearhead: Tja… en iedereen is toch steeds weer zo dom en naïef om er vol vertrouwen en met goede hoop op ‘hun partij’ te gaan stemmen!
Dus wie zijn nou de kippen zonder kop??
Sorry hoor, iedereen zat af te geven op de lage bijtellingstarieven: leaserijders die er niet van profiteerden, niet-leasers, de BOVAG die “alleen nog maar 14% gebakjes verkocht” waar ze minder op verdienen.

Nu wordt dat grotendeels afgeschaft en is het weer niet goed.

Wat wil je dan? Bijtelling nul ook voor een Q7 4.0 TDI?
@glashelder: Ja dat wil je eigenlijk. Dat is natuurlijk helemaal de basis van het probleem; dat we überhaupt zoiets als bijtelling hebben komt grotendeels doordat privébezit/gebruik van een auto door de roverheid in Nederland ontiegelijk hoog belast wordt. Het verschil wat daardoor ontstaat met iemand die een auto van de zaak kan rijden en daar ook privé voordeel van heeft wordt ‘rechtgetrokken’ met de bijtellingsregels. De echte oplossing zou natuurlijk zijn die belachelijke belastingen op auto’s voor de privégebruiker eraf, waardoor de ‘noodzaak’ tot bijtelling ook verdwijnt. Dan heb je een clean simpel systeem dat voor iedereen gelijk is en de belastingen kan je regelen via inkomstenbelasting.

Maar ja het is de Nederlandse roverheid ten voeten uit om dus eerst een extra belasting te heffen (in dit geval eerst BPM, nu CO2 tax) die de markt verstoort en dan vervolgens dat op te willen lossen niet door die belasting op te heffen maar door weer allemaal nieuwe regeltjes en belastingen te verzinnen die natuurlijk verzonnen en gecontroleerd moeten worden door een batterij ambtenaren.
@jaapiyo: goed punt. Door de vele uitzonderingen is het een puinhoop geworden.
Eerst eens kijken of de soep zo heet gegeten wordt als hij wordt opgediend.
Vervolgens kun je je natuurlijk afvragen of de bijtellers blijven bijtellen, m.a.w. loont het überhaupt nog om een leasebak privé te rijden of wordt een kleine eigen (2e hands) auto een betaalbaar alternatief?

Vooralsnog staat het allemaal in de sterren…..
Tja, lekker de kostprijs verhogen voor de werkgevers en tegelijk de lasten verzwaren voor de werknemers… Lullig voor de mensen die daadwerkelijk een auto van de zaak vooral zakelijk gebruiken. Je zou verwachten dat met name de VVD zou snappen dat dit nooit goed voor de economie kan zijn.
@w0o0dy: waar ze in België vanaf aant stappen zijn, dat hebben jullie dus ik het vooruitzicht? Succes dan :-/
“Er gaan meer mensen helemaal niet bijtellen, door minder dan 500 km privé te rijden.”

Deze regeling moeten ze helemaal afschaffen. Iedereen met een leasert moeten ze gewoon laten bijtellen, dan overigens wel tegen een gereduceerd tarief dat mogelijk gemaakt wordt door de extra inkomsten die het afschaffen van deze regel mogelijk maken.

De reden is dat dit bij uitstek weer zo’n loophole is in het systeem die een prachtige mogelijkheid tot fraude creëert wat de belastingbetaler geld kost en dat vervolgens de roverheid dat weer moet/mag counteren met een batterij ambtenaren en cameraatjes boven de weg die de kentekens van onschuldige burgers zitten te checken, wat de belastingbetaler ook geld kost. Dit alles voegt helemaal niets toe aan de samenleving.

Het is even jammer voor de mensen die thuis een wagentje voor de deur hebben staan waar vriendin/vrouw in rijdt of de liefhebber die door de week in een slowmotion rijdt zonder bijtelling en in het weekend iets leukers uit de schuur haalt maar dit zijn het soort geld vernietigende regeltjes in Nederland die gisteren nog afgeschaft moeten worden.
@jaapiyo: maar wat nou bij de volgende situatie ,manlief rijdt in een Mercedes Vito ( bijtellingswaarde €50000 incl btw en bpm) en moeder de vrouw betaald bijtelling voor een golf station (€250,00 per maand) in het weekend en vakantie’s alles met de Golf. Moeten je dan die man ook nog leegtrekken? Heel veel gezinnen hebben twee lease auto’s, die kunnen nooit twee keer die bijtelling betalen.
@rovadepo: In principe wel, die extra lange Vito 119 BlueTec met RWD en automaat kan namelijk voor 50K ook een (crisis) E zijn en als je die privé niet kan/wil betalen is het logisch dat dat via het bedrijf ook niet kan. Maar ik snap wel dat het geval van een bestelbusje natuurlijk een tikje zuur is omdat dat niet de eerste keus is om privé mee te gaan rondrijden.

De uitzondering -oh gruwel- voor bestelbusjes zoals die er nu ook is waar u zo ik uit dit voorbeeld opmaak wellicht bekend mee bent zou dus kunnen blijven bestaan (http://www.adp.nl/kenniscentrum/vakwijzer/dossiers/auto-van-de-zaak/bestelauto.aspx).

Maar ja dan heb je dus wel weer een inefficiënte regel gecreëerd als overheid die je weer moet handhaven en die niks positiefs brengt voor de samenleving. En dan krijg je net als bij de MRB vrijstelling voor campers dat mensen een paar gordijntjes in een Transporter hangen er daar elke dag mee naar hun werk rijden. Dat is een beetje het punt, haal die gekke belastingen en daarop geldende vrijstellingen eraf dan hoef je ook niet te controleren of mensen fraude proberen te plegen.
@jaapiyo: ja dat zou t beste zijn. Een ander nadeel van een bestelbus is, stel je werkt en je bent jong en krijgt een caddy van de zaak twv 18000€ dan betaal je bijtelling voor €26000. Dat klopt mi ook niet. Jouw baas geeft je auto van bedrag X en je betaald voor Y. Dat vb met die Vito is wellicht niet het goede. Stel : man en vrouw hebben een vergelijkbare baan , allebei een lease golf , dan ga je toch nooit beide bijtelling betalen? Je kan tenslotte maar in 1 auto tegelijk rijden. Ik zou zeggen iedereen laten betalen maar veeel minder. €100 pm ofzo. Ik las elders over Zwitserland, die betalen blijkbaar meer. Maar die betalen verder bijna geen belasting terwijl het hier echt extreem is op alle vlakken.
Ik vind dit stuk nou echt onzin. We kwamen uit een situatie waar we 22% hadden en we gaan weer terug naar een situatie waar we ongeveer ’t zelfde hebben. Het wordt ook nog eens op tijd aangekondigd.
Dus als je voor de bijtellingsvoordelen kon overleven als autoverkoper, kan je dat nu nadat het wordt teruggedraaid ook.
En het wordt op tijd aangekondigd: dus als je een merk vertegenwoordigd die bijtellingssnoepjes heeft, moet je maar zorgen dat je in 2015 genoeg verkoopt om 2016 op te kunnen vangen (daarnaast begrijp ik dat heel NL toch al op 0 uren contracten werkt, dus dat moet ook al lukken).
Heb je al geen bijtellingsnoepjes, dan zal de verandering ook wel meevallen.
En als ik het goed begreep, zat er al helemaal niet zoveel marge voor de verkoper op de bijtellingsnoepjes via Leasplan etc.
En dat men nu in een oudere auto gaan rondrijden? Oudere auto’s hebben meer onderhoud nodig, dus kan je daar weer iets meer op verdienen.
@gregorius: Nee we gaan helemaal niet terug we houden (in het voorstel van Wiebes) auto’s die (praktisch) vrijgetsteld zijn van bijtelling en dus in grote getalen geleased zullen worden, alleen de CO2 tresholds verschuiven.

Maar zat jij niet in VVD-heilstaat Zwitserland (sprak ik enigszins zsjaloers)…?

Hoeveel bijtelling heb je daar ;)
@jaapiyo: Dat is maar de vraag, die 14% categorie wordt nu zo klein qua uitstoot dat daar voor de meeste lease rijders geen auto’s meer in zitten die interessant zijn. Ik zou toch niet graag 35.000km per jaar in een i10 of een Picanto willen rijden.

Daarnaast was het ooit door Zalm heel simpel gemaakt, met 0% of 22%. Dat is vervolgens door Bos van de PVDA snel naar 25% gebracht. Want de arbeider mag wel betalen. En begon de echte ellende met de introductie van al die percentages.

Nogmaals privé gebruik mag best belast worden, voor dat geld wat je extra betaald rij je privé toch geen auto. En de leaserijder heeft hier eigenlijk oneerlijk veel voordeel van gehad, ook al heeft dit tot gevolg tot een vergroeiing van het wagenpark. Maar dat wordt teniet gedaan als ik elke ochtend de Priussen, CT-200’s en Apera’s met 140 voorbij zie knallen op de A12.
@eelco74: tzt komt er wel weer een Polo met een stekker o.i.d. die in die categorie valt. 0 of 22% was inderdaad best mooi, maar ik zou nog simpeler gewoon iedereen circa 20% laten betalen. Hoeven ze ook niet meer te controleren of je wel echt minder dan 500KM privé rijdt per jaar en is daar geen fraude meer mee mogelijk.

Plus hoeveel mensen zijn er nu echt die niet bijtellen en niet er een autootje bijhebben voor privé? De mensen die ik ken met een leasert tellen of allemaal bij en rijden dus ook privé met de leasebak of tellen niet bij maar hebben er dan een auto naast. Je moet toch naar die verjaardagen/feestjes/sportvereniging/parenclub/whateverfloarsyourboat in het weekend. De laatste situatie daar is de regeling ook niet voor bedoelt eigenlijk, omdat op het moment dat jij met je auto naar je werk gaat en je vriendin naar de albert heijn (of andersom voor de politiek correcten onder ons) hij/zij deels privé voordeel heeft van de privé onbelaste leasert.
@jaapiyo: Alleen door iedereen 20% te laten betalen, benadeel je de leaserijders die de auto alleen zakelijk gebruiken. Je laat ze met jouw maatregel hun met hun eigen geld betalen om te kunnen werken, dat vind ik nogal zwaar gezien het feit dat ze ook al netjes inkomstenbelasting afdragen.
@Edge: Mwah…klein beetje een omdraaitruc dit. Als je privé een auto rijdt moet je ook werken om dat (en de belastingen erop) te kunnen betalen. Tegelijkertijd zijn er ook voldoende banen waarvoor door de werkgever wel geëist wordt dat je een auto hebt maar waarbij je geen auto van de zaak krijgt dus dan zal je ook zelf moeten betalen en/of is er gewoon de ouderwetse woon/werk verkeer vergoeding. En tenslotte zijn er ook voldoende werknemers die een lease auto ‘krijgen’ maar die niet per sé nodig hebben voor hun werkzaamheden en gewoon 8 uur op kantoor zitten.

Het blijft dus IMO raar om een kleine groep qua belasting te bevoordelen (juistere benaming is eigenlijk vrij te stellen van de benadeling die ieder ander voor zijn kiezen krijgt) ook gezien de nadelen en kosten om dat te handhaven ook nog eens met zich meebrengen (de fraude en de kosten om die fraude dan weer te bestrijden).
@jaapiyo: Dat zijn er een heleboel, dat zal je nog verbazen. In mijn directe omgeving ken ik er zo genoeg. Bijvoorbeeld iemand met 4 kinderen, die geen 7 zitter mag leasen. En er een grote auto naast hebben. Let wel dat veel lease regelingen niet meer zo royaal zijn met vrije keuze.
@eelco74: Mjah ik bedoel ook juist hoeveel mensen zijn er nu die wel leasen, niet bijtellen en er géén privé auto(ootje) bijhebben. Vandaar de dubbele ontkenning in bovenstaande post, had ik inderdaad wat minder stroperig kunnen opschrijven.
@jaapiyo: zie comment in het andere lease-topic van vandaag of gister: Leasekosten worden gezien als inkomen (ipv een berekening op de waarde).
Maar in Zwi is het een stuk minder gebruikelijk om een reisvergoeding te krijgen; je hebt zelfs minder kans om dezelfde baan te krijgen als je verder dan 1 uur reizen van je werk afwoont (onofficieel natuurlijk). Je mag wel een heeeeel klein stukje aan reiskosten van je belastingaangifte aftrekken; maar dat zit in de tienden-% aan inkomstenbelasting.
Ik dok mijn 25-30k km per jaar dus zelf in mn 9 jaar oude Audi A6 4.2. Wil best iets zuinigers, maar de aanschaf van een nieuwer model kost ook weer een hoop afschrijving.
@gregorius: Ah duidelijk. Lijkt me een zeer verstandig systeem zoals wel te verwachten viel in Zwitserland, gewoon belasting betalen over het de daadwerkelijke, door de aanbieder bepaalde, waarde die je geniet en geen gedoe met arbitraire regeltjes die bepaald worden door ambtenaren…

En dan rijden de treinen daar nog op tijd ook nog ondanks sneeuw en bergen…Wonderlijk.
@gregorius: Met dien verstande dat toen we van 22% naar 25% bijtelling gingen dat voor iedereen gold en niet alleen voor registraties van een leaseauto na datum X. Makkelijker en minder marktverstorend maar de pleuris zou uitbreken als men dat trucje nogmaals zou herhalen denk ik. Vooral omdat de verschillen nu aanzienlijk groter zijn.

Maar ik zou pleiten voor een systeem waar de overheid niet met subsidies tekortkomingen in het door haar zelf opgestelde beleid probeert recht te trekken.

Als men een goede duidelijke lange termijn visie kan bedenken dient men alle toekomstige regelingen hier op te toetsen. Maar ja, als de lange termijn meer dan een kabinetsperiode is wordt dat natuurlijk al weer lastig….

Wellicht een idee om niet alleen een zuinigheidslabel te gebruiken voor belasten voertuigen maar ook voor de diverse ministeries. Dan noemen we het een efficiency label en als een ministerie dan categorie “G” is dan moet je maar eerst eens met je huidige bezetting proberen meer werk gedaan te krijgen voordat je budget verhoogd wordt door middel van lasten verzwaring autobezitters.
@ Foto: Gezien het logo staat de Chrysler dealer op de foto al een tijdje leeg.
Jep, en dan ook nog de zelf veroorzaakte chaos qua misgelopen belastinginkomsten rechttrekken met de motorrijtuigenbelasting, zodat arme sloebers als ik met een oude 2e hands auto nog harder genaaid worden dan de leaserijders.
@trustmeiamanengineer: Ja dat vind ik ook niet zo’n tof aspect van de nieuwe regels, het gewenste effect dat de roverheid hiermee beoogd lijkt namelijk te zijn dat mensen met een kleinere beurs die een betaalbare auto willen rijden uit die auto getrokken worden doordat het bezit ervan veel zwaarder wordt belast.

De linkse grachtengordel zit waarschijnlijk al handenvrijvend beelden voor de geest te halen van blue collar workers die in drommen overvolle bussen, trams en treinen in worden geloodst en hebben niet door dat in de provincie een auto essentieel is om werk te hebben en weer ergens anders te vinden als je ontslagen wordt en het OV nooit een alternatief is noch qua reistijden nog qua betrouwbaarheid.
Amen
nou en ..
NLertjes accepteren toch alles ..
@lincoln: juist. En dat is misschien wel het grootste probleem. Mensen klagen over de overheid, maar actie ondernemen doen ze ook niet. Tijd dat dat eens gaat veranderen
@lincoln: Richtig. Frankrijk bv. zou branden na zo’n verhaal. Maar het Nederlands makke schaap zegt alleen meehhh en doet verder niet.

Een oud gezegde zegt “elk volk krijgt de regering die het verdient”. Nu is dit geen universele waarheid maar voor de Nederlanders vind ik het erg toetreffend.

Nederland, trek je bek maar eens een keer open !!!
(of ophouden met zeiken en “take it up the ass” like the pussies that you are)
@fijnkonijn: Ben nu toch wel benieuwd zeg! Welke acties heb je al ondernomen of ben je van plan te ondernemen?
@2wheeler: Ik onderneem niets want Nederland kan me aan m’n reet roesten. Ik woon er al lang niet meer (raad waar ik woon aan de hand van m’n avatar…)

Ik heb wel altijd mijn mening uitgedragen als iets me niet beviel. De manier waarop hangt van de situatie af. Ik maak van m’n hart geen moordkuil en ik laat de kaas niet van m’n brood eten. Nooit gedaan en never will.

Nederland is naar de klote geregeerd. Na den Uyl is het bergafwaarts gegaan. Maar dat is mijn persoonlijke mening.
Het zijn een stelletje incompetente eikels daar in Den Haag en je mag elke vier jaar kiezen uit de poel van het zelfde soort.
In Nederland heerst een schijndemocratie. Het is een lachertje. Het volk heeft helemaal niets te zeggen. Dat is hier compleet anders. Zoekterm: “directe democratie”. Ook niet de oplossing voor alles hoor, maar wel stukken beter. als denken dat je wat te zeggen hebt door te stemmen om vervolgens giga genaaid te worden.

Ik had er vele jaren geleden al de buik vol van dat gesodemieter en ben em lekker gepeerd naar het buitenland. Wat in Nederland gebeurd is ver van m’n bed. Can’t be bothered. Ze zoeken het maar uit daar.

Voorbeeld: Het feit dat mensen als een Melanie Schultz überhaupt kunnen bestaan, is een teken aan de wand. Die doos gaat zich druk maken om 130km/u en geeft miljoenen uit aan die onzin **terwijl het land geen geld heeft, het staat dik rood, geen cent te maken**. Ze had al tien keer teruggefloten moeten worden maar de kliek er om heen is net zo stupid en/of verrot als zij. Dat geld had beter in onderwijs en zorg gestoken kunnen worden, om maar een schrijnend voorbeeld te noemen.

Geld uitgeven wat je niet hebt is een volks-ziekte in Nederland. Als je dik in de shit zit financieel, ga je vooral lekker grof geld uitgeven aan dingen die geen prioriteit hebben en geld afpakken van weerloze mensen. DAT is Nederland mensen. Ze leren het nooit daar en daarom ben ik vertrokken. Kapot geregeerd, geen ballen en geen visie. Welcome to Holland…

Dus als je zegt, nou als NL je niet bevalt dan rot je toch lekker op. Juist, dat is precies wat ik gedaan heb :-)
@fijnkonijn: Moet zijn “geen cent te makken”.
Wat een zuur stuk… die bijtelling is gewoon belasting op loon in natura. Die geldt voor iedereen, dus ook voor een leaserijder. Natuurlijk is het leuk dat je een auto van een ton gratis kan en mag rijden, maar iedereen kon natuurlijk van mijlenver aan zien komen dat dat feestje een keer zou ophouden.
Wiebes mag dan wel de kop van jut zijn omdat hij als een soort Al-Sahaf ontkent dat de belastingverhoging per saldo een daling in de belastinginkomsten oplevert, maar dat is niet specifiek voor hem en zelfs symptomatisch voor de manier waarop onze overheid werkt.

Niet het daadwerkelijke overzicht van baten en lasten, maar de begroting is de basis voor ons financiële beleid. Wiebes of iedere andere bewindsman/-vrouw kan dus vrolijk claimen dat een bepaalde maatregel 300 miljoen euro extra in het laatje brengt. Dat wordt dan in de begroting opgenomen en dat geld wordt vrolijk uitgegeven. Dat het geld er helemaal niet komt is pas volgend jaar weer een probleem. Een ander voordeel aan dat systeem is dat je op basis van allerlei fictieve gegevens kan claimen dat je begrotingstekort keurig binnen de Europese normen is gebleven. Wie dan leeft, wie dan zorgt. Dat begrotingstekort wordt trouwens berekend op basis van het Bruto Binnenlands Product, ook zo’n gedrocht dat je naar je hand kunt zetten. Als je het te laag vindt reken je gewoon de zwarte economie mee, zoals de wietteelt of de mensenhandel.
@nielsvanderweiden: goed punt.
Man wat een knoeiboel in Nederland. Oplossing van een Belg. Privé een oud wrak erbij nemen voor weinig geld. Laat de overheid dan maar de nieuwe problemen oplossen. Sterk vervuilend wagenpark en tekort aan parkeerruimte in de stad.

Als een overheid met een dergelijke maatregel komt kan je beter gelijk cynisch reageren.
Wel spoken sir!
@damrakker: Well spoken natuurlijk.
Een paar artikeltjes hiervoor stond nog dat de prognoses voor 2015 ook niet best zijn…
@PunicaOase: Precies. Iedereen roept maar wat. Even aan een paar knoppen draaien en er komt ineens een heel ander getal uit. Ondertussen vergeten we met z’n allen dat verreweg de meeste autos nog gewoon gekocht worden (dus niet geleased), en bovendien dat leasecontracten een bepaalde einddatum hebben – zolang de werkgevers niet sleutelen aan de leaseregelingen voor hun werknemers zal het aantal nieuwe leasewagens niet drastisch wijzigen.

Daarnaast was het nog niet zo lang geleden kommer en kwel omdat, mede door de lage bijtellingstarieven, er alleen maar kleine auto’s op kenteken gezet werden. Nu wordt dat voor een flink deel weer teniet gedaan zodat het voor werknemers dus een minder grote stap is om een grotere (en duurdere) auto te leasen waar de autobranche dus meer geld aan verdient. Maar dat zal niemand aan de grote klok gaan hangen, want we zijn met z’n allen per definitie tégen.
In 2016 wordt mijn M3 15 jaar! Joepie. 35% bijtelling! Rij nu 19 c/km.
Bijtelling an sich is niet verkeerd. Maar de overheid lult maar een eind weg. We krijgen korting op “zuinige” auto’s zodat het wagenpark schoner wordt. Dit gebeurt massaal (kennen we de sloopregeling nog?) en dan ineens krijgen ze te weinig belasting binnen (dat hadden ze toch kunnen voorzien??) en verandert het weer. Leuk voor berijders, leuk voor de autoverkopers….. En dat zwalkende beleid is funest voor het herstel van een groot deel de economie. Die willekeur boezemt iedereen angst in en dat staat groei in de weg.
Hoe kunnen leaserijders deze belasting gaan ontwijken dan? Het is natuurlijk ook van de gekke dat half Nederland nu gratis in een Mitsubishi Outlander rijdt, de accu’s als dood gewicht meezeulend.
@riddertevoet: Ja, precies. Ik heb dan ook altijd al geroepen dat je bijtelling niets met zuinigheid van de auto te maken moet hebben. Zuinigheid moet je maar op één plek merken: de pomp.

En de overheid riep altijd dat dit systeem er was om het milieu te helpen, maar nu het dus erg succesvol blijkt en men minder geld binnen krijgt blijkt wel weer waar het echt om draait: geld. En als de overheid het heeft over een bezuiniging bedoelt ze natuurlijk: “lastenverzwaring”. Want bezuinigen… pfffff… je snijdt toch niet in eigen (rot) vlees!?
Mede door deze maatregelen, verwacht ik dat private lease een enorme sprong gaat maken. Waarom zou je absurde bedragen gaan betalen voor je zakelijke auto terwijl je voor wellicht minder centjes een tweede auto onder dezelfde voorwaarden (één bedrag, alleen nog benzine betalen) op de stoep hebt staan?
Wiebes moet verder kijken dan zijn neus lang is…
Het grote probleem hier dat de (r)overheid iedere keer in de zelfde kramp schiet als de belastinginkomsten door wat voor reden niet de gewenste opbrengsten genereren. Dan is verhogen de eerste reflex. BV Nederland zou eens wat kritischer naar de uitgavenkant moeten kijken om te zien wat daar door efficiency en logisch nadenken te behalen is. Ik noem maar even de vele miljarden die jaarlijks in ICT faalprojecten verloren gaan, de exorbitante beloningen in de top van de overheids en semi overheids salarisgebouwen.. Subsidies, aan binnen en buitenlandse subsidiesponzen en zo kunnen we nog wel even doorgaan.

Begin dus eens met een centraal bureau voor ICT overheidsprojecten en maximaliseer de salarissen voor alle overheids en semi overheids instellingen op max 130k. (je hebt immers baanzekerheid, geen risico op ontslag, en dat gezeur over “marktconform” is ook onzin) en je pakt zo 10 miljard per jaar zonder dat je burgertje en met name automobilistje moet pesten met accijns, bpm, btw, co2tax en andere reflexen om de schatkist te vullen.
@disco3hse: Eensch!!
Het land slopen ten gunste van ‘een eerlijk verhaal’ voor werkschuw volk en zinloze milieumaatregelen. Dit is de meest destructieve regering sinds Den Uyl in de jaren 70.
Dat kWiebes het schaap gewoon eens ff lekker opdonderd. Alleen al die kop van die vent straalt geen vertrouwen uit!!
Die man is goed bezig, dokken met die hap voor je ‘zuinige’ Outlander of 190 pk C30. Ik wil daar pas aan meebetalen als er ook begrenzers ingebouwd worden op die karren.
Ik vind dat je dan ook de privé kilometers moet verhogen naar 5000 kilometer want een ritje van huis naar de zaak of terug kun je niet als zakelijk rijden dus eigenlijk is het systeem auto van de zaak portemonnee op de kop
@dirkiii: woon werkverkeer telt niet mee slimmerd
Ach ja, ik maak dagelijks gebruik van mijn luxe Volkswagen Transporter 180 pk dubbel cabine.(zakelijk)
Door de belachelijke bijtelling 25% over 70.000 euro. Hebben wij sinds vorige maand 2 nieuwe audi’s aangeschaft en wordt de bus niet meer bijgeteld. Is dit wat onze regering bedoeld met milieu vriendelijk? De derde auto betaal ik van het geld dat ik bespaar op de bijtelling
van de Transporter. Belachelijk! Snap niet dat bijtelling bus Zpp er, niet beter geregeld is… Is veel te duur.
Bijtelling over ex bpm btw had ik nog kunnen begrijpen…schandalig. Dus nu 3 auto’s in totaal voor de deur.
Ik zal wel veel commentaar krijgen. Maar ik leef te kort om niet te genieten. Helemaal als in de rest van de wereld iedereen vervuild . Zonder al deze belachelijke belastingen had ik alleen mijn bus en een klein autootje gehad.
@denniz: volgens mij is de bijtelling van de ZZP busjes prima geregeld alleen snappen de meeste ZZPers het niet. Die nemen een dure zwarte dubbelcabine T5 met lichtmetalen velgen en een dikke motor terwijl ze eigenlijk beter af zijn met een witte 2 zits T5 met stalen velgen en de kleinste motor met een gewone gezinsauto ernaast. Doe wat de grotere bedrijven doen!
@mashell: ik rij gewoon met mijn dikke t5 en heb er een dikke Audi naast en een kleintje voor de vrouw. Ga jij maar in een ijscowagentje rijden. Wat grote bedrijven doen moeten ze lekker zelf weten. Ik kan het en doe het ook gewoon. Ons bedrijf groeit zelfs tijdens de crisis. En we doen het al 20 jaar. Verwar mij niet met een stucadoortje. ik verdom het alleen om de staat te sponseren dmv een belachelijke belasting. Ik geniet van autorijden. En van mijn dikke Transporter. Rijdt beter dan de meeste burgervaderbakkies…
@mashell: ik krijg de indruk dat je zelf in dienst bent bij een ” werkgever” gezien je reactie. Nergens in de wereld bestaan deze belastingen. En jij denkt dat het prima geregeld is voor het mkb? Zegt veel over je. In Amerika vinden mensen het cool als je hard werkt en toffe auto’s hebt. In Duitsland bv ook. Waar gaat dit heen met mensen die achter bijtelling staan…. Jammer hoor. Ik betaal me buiten bijtelling al scheel aan belastingen. Autoliefhebber?
1- Auto’s zijn in NL veel duurder dan omliggende landen
2- Bijtelling? Is er nog niet genoeg belasting (en accijns etc) betaald voor de aanschaf, het onderhoud, de brandstof en de MRB?
3- Bijtelling omdat ‘leaserijders’ anders voordeel hebben t.ov. hen die geen ‘auto van de baas’ krijgen? Wat is daar mis mee? Sommigen verdienen meer, anderen minder. Water is nat, de lucht is blauw en iedereen hetzelfde salaris, was dat niet een van die pilaren van het communisme?
Doe mij maar een echte Volvo V60 D5 met geartronic. Lekker 25% maar lekker puur de oude 5 cilinder roffel en pk. Zo weet ik altijd waar ik aan toe ben: 25% wat wiebes de kwiebes ook doet.
Wat een kortzichtige reacties hier, ik vind het tijd dat er wordt gestopt met het pamperen van de leaserijder. En trouwens, net al die phevs die er zijn (en er bij komen) zal er in 2016 genoeg voor 14% bijtelling te krijgen zijn. En 20% is toch ook niks nis mee? Die leaserijders zijn te veel verwend en gaan nu beetje steigeren bij het idee weer mee te gaan betalen.
Als we dit artikel mogen geloven wordt het volgend jaar een heel goed jaar voor de autoverkopers. De Bovag mag Wiebes wel een taart sturen!

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).