• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Hey, misschien is je nieuwe auto op de Fremantle Highway nog heel

Auteur: RubenPriest, gepost 8 augustus 2023 om 09:51 – 30 Reacties

Hey, misschien is je nieuwe auto op de Fremantle Highway nog heel

Niet alle (elektrische) auto’s zijn in vlammen opgegaan aan boord van de Fremantle Highway.

Boven de waddeneilanden ging het twee weken geleden goed mis met de Fremantle Highway. Een vrachtschip met duizenden auto’s aan boord, waarvan ook een deel volledig elektrisch. Het schip vatte vlam, mogelijk doordat een elektrische auto in de hens was gevlogen. Onderzoek moet uitwijzen of dit daadwerkelijk het geval is.

Het grootste gevaar lijkt inmiddels geweken. Het schip kan op veilige wijze mensen aan boord ontvangen om onderzoek te doen. De eerste resultaten zijn interessant te noemen. Zo had je misschien verwacht dat na een fik van meer dan een week alle auto’s wel uitgebrand zouden zijn. Dat is niet het geval. Dat zegt Richard Janssen van van bergingsbedrijf SMIT Salvage in het NOS Radio 1 Journaal.

Op de onderste dekken zijn auto’s aangetroffen die nog intact zijn, of in elk geval in enigszins normale staat zijn. Ondanks de brand en de enorme hitte van het vuur elders op het schip. Ook de machinekamer van de Fremantle Highway is nog heel.

Het is een ander verhaal op de hogere dekken van het vrachtschip. Daar zijn enorme aantallen auto’s verloren gegaan door het vuur. Als het eenmaal veilig is mogen fabrikanten van de auto’s bepalen wat er met de voertuigen moet gebeuren.

Op het schip waren auto’s van allerlei categorieën aanwezig. Van een doorsnee BMW of Mercedes-Benz, tot peperdure Rolls-Royces van meer dan een half miljoen euro. Het schip was onderweg van Duitsland naar Egypte met als eindbestemming Singapore. Onderzoek moet uitwijzen wat er zich precies heeft afgespeeld op de Fremantle Highway, mocht dat nog te achterhalen zijn. De titel slaat vooral op inwoners van Egypte en Singapore: jouw nieuwe auto was hoogstwaarschijnlijk niet aan boord ;).

Foto: Ministerie van Defensie

Ook interessant!

  • Nieuwe biobrandstoffen superslecht voor jouw auto
  • Nieuwe auto voor getroffene van losgeslagen Indycar-wiel
  • Nieuwe V10 hypercar moet sneller zijn dan Formule 1-auto
    Nieuwe V10 hypercar moet sneller zijn dan Formule 1-auto
  • 6 evs vatten vlam
    6 elektrische auto's uitgebrand bij pretpark in Biddinghuizen

Nieuwste artikelen

  • Gespot – Heerlijke Lancia Delta restomod in goed gezelschap
  • Waarom Lando Norris geen straf kreeg bij het inhalen van Tsunoda
  • LANDO NORRIS IS DE F1 WERELDKAMPIOEN VAN 2025
  • De enige Bugatti EB110 op Nederlands kenteken is gespot!
FacebookTweetPinLinkedIn

boot, Elektrisch, vuur

Vorig bericht: « Gespot – Hyundai i30N als lesauto
Volgend bericht: BMW 5 Serie en i5 strekt de benen »

Lees Interacties

Reacties

  1. sanderz28 zegt

    8 augustus 2023 om 10:17

    Volgens mij nemen de fabrikanten nooit risico daarmee en word alles vernietigd.

    Login om te reageren
    • kniesoor zegt

      8 augustus 2023 om 10:25

      Lijkt me ook, dat ze dat niet snel zullen doen, het risico op reputatieschade zal de fabrikanten ervan weerhouden. Tenzij er door de strikte compartimentering van het schip daadwerkelijk geen enkele rook-, water- of reukschade is ontstaan. Geen idee hoe reëel die kans is.

      Login om te reageren
    • mashell zegt

      8 augustus 2023 om 10:43

      Waren die wagens eigenlijk nog in eigendom van de fabrikanten?

      Login om te reageren
      • vetnek zegt

        8 augustus 2023 om 15:20

        Van wie anders?

        Facturatie van voertuigen richting dealers vind op z’n vroegst pas plaats als de auto’s gelost zijn in de haven van bestemming.

        Login om te reageren
        • HelldogBE zegt

          8 augustus 2023 om 17:13

          Bijvoorbeeld van een verzekeringsmaatschappij die de lading dekt tijdens transport?

          Verder benieuwd hoe het zit met scheepsrecht hier? Ik dacht als een cargoship vergaat, dat iedereen die lading aan boord heeft proportioneel moet betalen voor het schip? Maar ik kan er enorm naast zitten… Geen maritiem jurist die autoblog leest toevallig?

          Login om te reageren
        • mashell zegt

          9 augustus 2023 om 07:31

          Van de importeur natuurlijk. De fabrikant is de grootste partij met de meeste macht, die zal zo snel mogelijk zijn verantwoording af willen schuiven.

          Login om te reageren
  2. Batterijlikker zegt

    8 augustus 2023 om 10:37

    Binnenkort als Tweedekansje op Coolblue.

    Login om te reageren
    • rollingstoned zegt

      8 augustus 2023 om 10:55

      Eerder bij Jet Cars in Rotterdam 😁

      Login om te reageren
  3. kniesoor zegt

    8 augustus 2023 om 10:44

    p.s.: Iemand hier in de panelen, die op basis van hands-on kennis kan aangeven waarom het schip nog steeds overhelt ? Moet aannemen, dat eventueel aanwezig bluswater vrij snel uitgepompt zou kunnen worden. Of is bluswater niet de (enige) oorzaak ?

    Login om te reageren
    • harrie zegt

      8 augustus 2023 om 10:46

      Schuivende lading, of aan de ene kant meer lading/massa afgefikt dan aan de ander?

      Login om te reageren
    • Batterijlikker zegt

      8 augustus 2023 om 11:33

      Rob Kemps aan boord die halverwege stopte met zingen,

      Login om te reageren
    • Reimon zegt

      8 augustus 2023 om 14:07

      Wat ik begreep is inderdaad dat de lading is gaan schuiven, naar een kant. Dat helpt niet voor de stabiliteit..

      Login om te reageren
    • Thomas20vt zegt

      8 augustus 2023 om 15:19

      Je hebt verschillende ballast tanks in zo’n schip. Als de lading veranderd door het verbranden van de auto’s, het verschuiven of het bluswater wat er ingepompt werd veranderd de ligging van het schip. Met ballast pompen kan je dit corrigeren door meer of minder water erin te pompen. Aangezien een deel van het schip is afgefikt (bedrading enzo),alles uit staat en geen bemanning aan boord kan je dit niet zomaar corrigeren en blijft hij schuin liggen.

      Login om te reageren
      • kniesoor zegt

        8 augustus 2023 om 15:38

        @Thomas20vt: Dank, nuttige info 👍

        Login om te reageren
    • naturalpower zegt

      8 augustus 2023 om 16:15

      Zou het kunnen dat door hitte het schip getordeerd is? Dat zal dan vast gevolgen hebben voor hoe het ligt. Maar ik heb er ook geen verstand van …

      Login om te reageren
  4. Robert zegt

    8 augustus 2023 om 10:48

    Op de onderste dekken zouden de auto’s (deels) nog intact zijn? Ik begreep uit eerdere berichtgeving dat men zoveel zeewater als bluswater naar binnen hadden gespoten (gepompt), dat men vreesde voor zinken of kapseizen. Dat zou betekenen dat die auto’s toch ook tenminste flink (zee)waterschade en/of rookschade opgelopen moeten hebben.

    Login om te reageren
  5. Willy500E zegt

    8 augustus 2023 om 11:59

    Ik kan me niet voorstellen dat er auto’s opstaan die nog intact zijn. Vanwege de hitte kon men niet in de buurt komen en dan idd ook nog het bluswater 🤷‍♂️

    Login om te reageren
    • Batterijlikker zegt

      8 augustus 2023 om 12:07

      Jij denkt dat die meneer van SMIT Salvage die aan boord is geweest gewoon keihard staat te liegen?

      Login om te reageren
  6. Donstil zegt

    8 augustus 2023 om 12:13

    Auto’s op dit schip waren sowieso niet voor de Nederlandse markt toch?

    Login om te reageren
    • Batterijlikker zegt

      8 augustus 2023 om 12:28

      Lijkt me ook heel omslachtig om in Bremerhaven een boot vol te stampen met VW’s, BMW’s en Mercedessen en die later in Egypte weer te lossen in de haven om ze daarna naar de Nederlandse dealers te sturen. :)

      Login om te reageren
    • rollingstoned zegt

      8 augustus 2023 om 13:29

      Nope.

      Login om te reageren
    • Dickie zegt

      8 augustus 2023 om 14:15

      Eindbestemming was Singapore, het was onderweg naar Egypte om te wachten voor het Suezkanaal, en misschien wel eventuele bijladen dat weet ik niet.

      Login om te reageren
  7. andrebb zegt

    8 augustus 2023 om 13:00

    Laten we voor Rolls Royce hopen dat de ellende niet in het accupakket van de Spectre is begonnen. Maar het is wel een slecht teken voor de transportbranche, want wordt dit een trend of vlogen dit soort schepen 10 jaren geleden ook al wel vaker in brand?

    Login om te reageren
    • Batterijlikker zegt

      8 augustus 2023 om 13:49

      Sterker nog, een paar weken geleden. Een RoRo zonder EV;s. Maar dat is niet leuk om over te berichten natuurlijk.

      https://maritime-executive.com/article/salvage-operation-clears-cargo-from-grande-costa-d-avorio

      Login om te reageren
  8. rollingstoned zegt

    8 augustus 2023 om 13:34

    @andrebb Vorig jaar nog, toen vloog er een vrachtschip met 1.100 Porsches in brand…

    https://www.nt.nl/scheepvaart/2022/02/18/vrachtschip-met-1100-porsches-aan-boord-in-brand-en-stuurloos/?gdpr=accept

    Login om te reageren
  9. Roskampies zegt

    8 augustus 2023 om 15:45

    Als er nig teslas instaan die de shredder ingaan. Het accu pakket wil ik wel overnemen als big intact. ;). Mooi voor de energie opslag savinds.

    Login om te reageren
  10. MarcoM zegt

    8 augustus 2023 om 15:56

    Ben eigenlijk best wel benieuwd hoe het schip er van binnen uit ziet.

    Login om te reageren
  11. Alfarobert zegt

    8 augustus 2023 om 16:25

    Te koop,nu met GRATIS luchtverfrisser,haha.Neem aan dat rookschade wel in elke auto zit.

    Login om te reageren
  12. singapore zegt

    8 augustus 2023 om 16:28

    Het merendeel van deze wagens was bedoeld voor verdere verspreiding over Azie en Australie. Singapore heeft een enorme overslag voor auto’s bij de Marina Bay met meerdere RoRo vessels (roll-on, roll-off) die hier per dag die aanmeren.

    Login om te reageren
  13. ArnoldH zegt

    8 augustus 2023 om 17:01

    Ik ben wel benieuwd in hoeverre elke etage een eigen compartiment is.
    Ik heb elders gelezen dat het vuur ontstaan is op 5 en dat 5 t/m 8 uitgebrand zijn en 8 deels ingestort. En ik las ook ergens dat ze niet zo lang hebben geprobeerd de brand hebben te blussen maar vrij snel de romp zijn gaan koelen.
    Want als dat aparte compartimenten zijn kan het met de hitte en het water daar echt nog weleens meevallen.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North