Milieuzone Rotterdam eist eerste slachtoffer

Auteur: , 93 Reacties

Het stadscentrum zal het binnenkort zonder deze youngtimer moeten stellen.

We quoten deze advertentie op Autoscout24:

Beste lezer,

Noodgedwongen moet ik afscheid nemen van mijn e30; vanaf 1-2016 mag ik er niet meer mee in Rotterdam rijden, vanwege de milieuzone. En ik woon precies midden in de milieuzone. Inruil nieuwere e30 BAUR, cabrio of Mazda MX-5 is mogelijk!

Auto is nauwelijks een jaar in mijn bezit en had hem gekocht om helemaal op te knappen. Vorig jaar al begonnen met wat achterstallig onderhoud, dit jaar stond op de planning om hem technisch in topstaat te brengen.

Dat leest u goed. Omdat Rotterdam straks dieselauto’s van voor 2001 en benzine-auto’s van voor juli 1992 de toegang tot het centrum ontzegt, ziet deze petrolhead – one of us – zich genoodzaakt om zijn klassieke Bimmer uit ’84 van de hand te doen. Een azuurblauwe 3 Serie met chique Baur-dakje en stijlvol bruin leer. Liefhebbersspul dat niemand in de weg zit of rijdt, maar door de gemeente Rotterdam straks wordt aangemerkt als een rijdend milieudelict. En we dachten dat Utrecht een autohatende stad was

Er zit nog wel wat werk aan de auto. Een tussenlager is versleten, het dak is niet meer fraai, en de ophanging van het diff is aan vervanging toe (nieuwe krijg je erbij). Geen smetteloze staat dus, maar mocht u ergens wonen waar milieuzonetirannie het autorijden nog niet heeft verpest, dan kunt u dit 320i-project met 230k op de teller voor de onderhandelbare prijs van €3.250 op de kop tikken. Of doe de eigenaar een groot plezier en ruil ‘m in op een cabrio van na 1992.



93 reacties

Zo zonde die regeling de mooiste auto’s uit het centrum
@suprakid: inderdaad!


(Mooie username)
Ik blijf het wel een opmerkelijke beslissing vinden. Auto’s worden steeds zwaarder belast, en dan mag je niet eens in de stad rijden…

Daarnaast vraag ik mij af hoe veel zin en effect het echt heeft. De meeste auto’s op benzine zijn van na ’92 dus het is gerommel in de marge. En het allerergste vind ik dat ze op leeftijd discrimineren, en niet op uitstoot. Een nette 318i stoot veel minder uit dan een X5 4.4i (CO2 uitstoot is direct te relateren aan het verbruik). Dus kunnen ze beter op Euro4/5/6 normen gaan weren dan op leeftijd.

Enfin, erg zuur voor deze trotse bezitter.
@gtwillem: euronormen waren er in die tijd toch ook nog niet? Snap je vergelijking, maar aan de hand van euronormen kom je er ook niet. Mijn voorstel zou zijn een individuele keuring optioneel te maken waarbij de uitstoot bepaalt wordt, evt nog tegen betaling voor mijn part. Optioneel voor auto’s die buiten de normen vallen op basis van leeftijd maar die mogelijk wel OK zijn… Kan de staat nog aan verdienen ook :)
@davelepeef: zoals ik al aangaf is de CO2 uitstoot direct gerelateerd aan het verbruik. Je kan dat niet ‘meten’ bij een garage. Daarbij, hoe wilde je dat uitvoeren? Jouw voorstel is edelmoedig, maar erg fraude gevoelig en omslachtig bovendien. Ik vind het persoonlijk wel erg sterk va n je dat je met een oplossing komt, soms hebben reaguurders hebben wel kritiek, maar weten ze zelf niet iets beter te bedenken (nu.nl, autoweek.nl)

Heb je een auto met een hoog verbruik, heb je een hoge CO2 uitstoot en mag je de stad niet in. Want het doel van deze regeling is de CO2 uitstoot in de binnenstad naar beneden te brengen (wat een prima gedachte is overigens).
@gtwillem: als je de keuring via het rdw laat verlopen zal er veel minder snel fraude voorkomen, lijkt mij een goede oplossing.

Het is natuurlijk absurd dat een lupo 3L uit 2001 niet meer het centrum in mag, maar een nieuwe G65 AMG nog gewoon welkom is.
@gtwillem: de samenstelling van uitlaatgas is toch gewoon te meten? In principe is het inderdaad evenredig met brandstofverbruik, tenzij de motor slecht loopt…
@davelepeef: als de motor slecht loopt is de CO2 hoog, maar dat komt omdat het verbruik dan ook hoger is ;-)
@gtwillem: hoog CO2 duidt ook weer op een goede en volledige verbranding met minder fijnstof. Dat is wenselijk in de stad. Nogmaals, uw CO2 als leidraad-betoog houdt geen stand.


Beter adopteren we dezelfde milieustickersystematiek als in Duitsland.
@willem_kuipers: absoluut waar. Die Duitsers weten tenminste hoe je zo’n probleem moet aanpakken ;-)
@gtwillem: Ja maar als ik een nieuwe M3 koop betaal ik 10duizenden euro’s aan BPM..
@gtwillem:
Een ander zeer belangrijk punt is de fijnstof uitstoot, en laten nu net de nieuwe direct ingespoten benzine auto’s, ja die muesli krengen, daar erg goed in zijn.

Juist dat fijnstof zorgt er voor dat er van Brussel op een hoop plaatsen niet gebouwd mag worden en dat kost ze geld daar op de Coolsingel.
Dat daar, zoals elke gemeente een stelletje afgekeurde gemeenteambtenaren de scepter zwaaien maakt dat je dit soort ronduit belachelijke dingen krijgt.
Co2 zorgt dan wel voor een temperatuur stijging, kanker krijg je nog altijd van fijnstof en niet van Co2, daar worden alleen de grootstedelijke groenstroken erg blij van.
Ergo, dat ze oude diesels aanpakken is zinnig, (roet, fijnstof, NoX) maar die elkele oudere benzinestoker weren is ridicuul en getuigd niet van enige kennis van zaken.
Daar zijn wij het wel over eens….
@jrk68: nou daar ben ik het niet mee eens. Een moderne diesel beschikt over een roeister, die filtert fijn de grote roetdelen eruit. Wat hou je over? Fijnstof, dat dieper in de longen terecht komt en beter opgenomen word Door planten. Nee bedankt, doe mij maar die grote roetdelen, die zie tenminste aankomen
@almera-ga16det:
Ik heb het dan ook nadrukkelijk over moderne direct ingespoten BENZINE motoren, niet over diesels.

-edit: hou eens op met confrontaties zoeken-

Heb trouwens weleens gezien wat een rookwolk eruit komt als de auto besluit dat het roetfilter even schoongeblazen moet worden…?
Een kennis had het laatst, die schrok daar zo van dat hij naar de dichtstbijzijnde garage reed met de vraag of zijn motor aan het overlijden was.
Alle in 100000km verzamelde roetdeeltjes spuugde hij dus in een keer uit. Je zal er achter rijden in de cabrio op een zonnige dag….
@jrk68: wordt je nu al weer gecorrigeerd? Je moet wel een voorbeeld voor ons allen blijven, beste jrk68!
@davelepeef: ook niet verkeerd
@gtwillem: De milieuzone is in het leven geroepen om fijnstof en stikstofoxiden te reduceren. Niet de CO2. Van die andere 2 is geen rechtstreeks verband met verbruik, maar juist met motor-efficiency.

Ik zeg niet dat er geen punt in uw verhaal zit, maar het is hier niet van toepassing en te simplistisch.
@willem_kuipers:
Yep, het doel is om de fijnstof uitstoot met 40% terug te dringen.
Daarnaast komen er allerlei regelingen waar mensen die ernstig in de problemen komen gebruik van kunnen maken.
Zo is er sprake van ontheffingen, een sloopregeling en een regeling boor bedrijven van buiten de stad die er toch veel moeten zijn.
Het is trouwens een misvatting dat het alleen om het centrum zou gaan, het gebied is veel groter. Alles binnen de ring ten noorden van de Maas valt binnen de zone. Dus van Schiedam tot Prins Alexander, wordt een no go earea voor klassiekers.
Iets zegt mij dat er een berg ontheffingsaanvragen uit Kralingen zullen komen.
Laat onverlet dat je de fijnstofuitstoot niet terug dringt door oude benzineauto’s te weren.
@willem_kuipers: beste meneer Kuipers, je hebt natuurlijk helemaal gelijk. Wat ik ermee bedoel is dat het veel duidelijker voor de burger is als je selecteert op iets wat meetbaar is.

Nu weten we dat het voor een deel succesvol is (oude auto’s weren) maar de basis waarop is verkeerd. En CO2 is erg makkelijk te meten en te verkopen aan de burger. Vandaar dat ik daar aan referreerde. Maar als fijnstif net zo makkelijk te meten is, moet elke auto bij de APK gemeten worden en basis van doe uitslag mag een auto wel of niet de stad in. Wellicht een beter idee?

@gtwillem: zeker waar
Erg vervelend voor hem, maar 3250.-? Vind het flink geld voor een 84er met 230k op de klok. Maar goed, buiten dat, gewoon klote natuurlijk. Als ik hem was had ik een 330d gekocht. En alles uit de uitlaat gesloopt. Roll coal!!!
@e34m5touring: idd,
Zou m als boze eigenaar ook principieel vervangen door een andere zwaar vervuilende bak, gewoon omdat t kan!
@ukbob: opzettelijk de lucht in een stad extra bewust vervuilen mag van mij helemaal hard worden gestraft. Hop, op naar een schonere lucht in de steden. En nee, ben het niet eens met deze nare regeling maar zo’n wraakactie vind ik bezwaarlijker.
@stfu: groot gelijk kerel. De uitvoering is minder, maar het streven is zeker nobel.
@ukbob: https://www.youtube.com/watch?v=AETpNL_LaIc

Alleen ff uitzoeken waar het wc raampje zit :)
@e34m5touring: bij die leeftijd vind ik de kilometerstand persoonlijk minder belangrijk. De algehele staat en onderhoudshistorie is belangrijker, in mijn beleving. Maar het lijkt mij ook een vrij hoog bedrag. Het lijkt een vrij nette auto te zijn, maar het is zeker geen concours staat. €2.500 lijkt mij meer marktconform, maar misschien heeft ie net een paar dure reparaties gehad en een grote beurt.

@gtwillem: Jawel, maar zo speciaal mooi is ie niet (no offence). Je koopt voor dat geld ook wel mooiere. Neemt niet weg dat het super zuur natuurlijk.
@E34M5Touring: inderdaad. Het is zeker een nette auto, maar geen parel. En vergeet niet dat het een Baur is. Persoonlijk vind ik dat altijd wel leuk (je hebt soms Baur Cabrios die BMW zelf niet bouwde zoals de 325iX Baur en 318tds Baur), maar een originele E30 Cabrio is meer waard. Alhoewel de prijzen in Nederland wel wat hoger liggen (occasions zijn vaak te duur hier) maar in Duitsland zijn de prijzen een stuk schappelijker.
@gtwillem: Ja ok, maar ook die Bauers staan hier best vaak te koop. T’is gewoon een lastige auto. Een goeie wordt echt zeldzaam, meeste sedans en coupe’s zijn inmiddels wel de grond in gedrift of op circuits beland bij slip/driftscholen. En de cabrio’s hebben vaak ook al wat ‘verkeerde’ eigenaren gehad. Probleem bij de E30/34 is in mijn ogen dat er geen middenmoot is. T’is of een afgejengeld hok of een hele nette voor de hoofdprijs. Dr zit maar weinig tussenin vind ik. E36 gaat ook een beetje die kant op. Een goeie cabrio of Touring zou mijn keuze zijn. Heb een E30 320i Touring gehad, erg fijne auto. En die was nog helemaal origineel (met de BBS’jes) en had maar 160k gelopen (89er). Ding was ook echt fris en liep snoeihard. En die zie je op 2ehands sites nog wel is met nette km’s en nog niet vernaggelt. En je hebt iets meer ruimte.
@E34M5Touring: wij hebben ook een 320i e30. Mijn vader heeft deze overgenomen van de eerste eigenaar die 80+ is. Helaas is die daarom van buiten ook niet meer in topstaat (denk aan krasjes en deukjes), maar technisch is hij helemaal in orde. Hij heeft nu iets meer dan 155.000km gereden en mijn vader is hem ook niet van plan te verkopen. Misschien dat ik m later nog over neem om hem een beetje op te knappen. Geweldige auto is het met een heerlijke 6 cilinder.
@ater: Kijk dat zijn de mooie natuurlijk. En met die km stand kun je er nog jaren mee vooruit. Dan is een paar krasjes en deukjes wegwerken nog een keer de moeite waard!
@gtwillem: Stond een tijdje terug nog een E36 316i Bauer op Marktplaats. Die kende ik niet. Dacht dat er na de E30 geen Bauer versie meer was. Wel een kale basic uitvoering en ik vond het niet super mooi ofzo maar wel heel apart.
@E34M5Touring: van de E36 zijn inderdaad een aantal Baurs geleverd. In plaats van de Coupe als basis te nemen was de sedan als basis genomen. Zo kon je een vierdeurs Cabrio op basis van een 318tds sedan bestellen.

Maar hoe goed die Baurs ook zijn: het zijn geen échte BMW cabrio’s. Dus is het bedrag dat deze meneert vraagt voor zijn 320i Baur iets aan de hoge kant. Waarschijnlijk zit er wat onderhandelingsruimte in.
@gtwillem: een Baur geen echte BMW cabrio? Van begin af aan heeft Baur de speciale carrosserieën voor BMW verzorgd en later de cabrio’s. Denk aan onder andere de 02; zowel de targa als voll cabriolet kwamen van Baur. Deze werden in opdracht van BMW gemaakt. En ook in de eerste cyclus van de E30 was dit het geval. Met de tweede cyclus besloot BMW echter de cabrio’s zelf te bouwen (maar alleen de voll cabriolet en niet de targa). Overigens is het ontstaan van de targa te mede te danken aan US-regelgeving. Daarnaast kwam het de rijeigenschappen van de cabrio’s ten goede (carosseriestevigheid zonder extra verstevigingen die voor extra gewicht zouden zorgen). De 02 voll cabrio was er namelijk eerder dan de targa.
@e1000bmw523i: dat klopt. Ik refereer voornamelijk aan het feit bij de E30 en E36, waar BMW zijn eigen cabrio’s bouwde en Baurnhun eigen producten eenaast leverde. Dat het topkwaliteit is staat boven kijf, en dat het waarschijnlijk beter rijdt eveneens (dankzij een betere carrosserie stijfheid). Maar de vraagprijzen van een goede Baur zijn over het algemeen genomen lager dan een ‘echte’ BMW cabrio.
Stomme regel. Wel een mooitje die BMW, leuke auto om in gezien te worden.
Pffft kansloos allemaal weer hoor. Rare jongens die ministers….
@dutchdriftking: dit is een regeling ingevoerd door de gemeenteraad van Rotterdam. Is een minister bij aannte pas gekomen ;-)
@gtwillem: Ehhh een moet geen zijn… Smartphone en ik ben een beetje afgeleid (Barcelona v Bayern).
@dutchdriftking: wethouders zul je bedoelen. Al ben ik het met je eens dat onze ministers en politici in het algemeen rare jongens en meisjes zijn.
Een echte petrolhead doet eerder af van zijn huis!

Natuurlijk is dit zeer lullig, zomaar een autoliefhebber uit zijn auto zetten. Natuurlijk, nu gaat iedereen zeggen “ja maar auto zus uit 2009 is veel vuiler dan auto zo uit 1989”, maar als nu de vervuiling naar beneden gaat in R’dam is dit het begin van het einde.

Maar ja, ik heb ook veel te makkelijk praten met mijn auto uit ’11. Ik heb nergens last van.
Dus als ik met een Austin Healey 3000mk2 uit 58 (familie bezit) een ritje door het centrum ga maken, dan krijg ik een prent ipv een foto op autogespot.nl/autoblog.nl

Krijg steeds meer een hekel aan die groene/linkse rakkers (groenlinks/d66).
@lau_verbeek: Tenzij je een ontheffing aanvraagt, wat mogelijk is voor oldtimers
En als hij nou een engine swap zou doen, zou hij dan wel rotje knor in mogen?
@henkhupelschoten: Nee want er staat nog steeds de zelfde datum op je kenteken bewijs. Alleen het vermogen/inhoud/cilinders en motorcode worden aangepast.

Je hoeft dan ook alleen aan (uitstoot) wetten te voldoen van het jaar van de auto.
Binnekort in de autoscout occaison tip ;)
@henkhupelschoten: Occaison? Occasion natuurlijk! Sorry!
Wat mij betreft zijn maatregelen als deze ‘onbehoorlijk bestuur’ . Ze zijn heel erg ingrijpend en normaal hoort een overheid ingrijpende maatregelen alleen te doen met een erg goede reden en bij voorkeur terwijl bestaande gevallen ontzien worden.

Dat is ook hoe het in Nederland heel lang goed heeft gefunctioneerd.

Misschien lijkt het alsof Roterdam ( en Utrecht) goede redenen heeft, want uitstoot, fijnstof en dergelijke zijn gevaarlijk. Het probleem hier is alleen dat deze maatregel A- niet veel gaat helpen, B- relatief schone auto’s treft en C- andere, belangrijkere oorzaken ontziet.
Welkom in ons mooie Nederland.
De advertentie van een echte autoliefhebber had er nét even anders uitgezien:

Beste lezer,

Noodgedwongen moet ik afscheid nemen van mijn woning in het centrum van Rotterdam; vanaf 1-2016 kan ik in deze stad niet meer van mijn hobby, mijn geliefde e-30, genieten omdat ik precies in de milieuzone woon. Ruilen met een woning in een land waar nog genoeg frisse lucht is en waar men nog nooit van de EU gehoord heeft behoort tot de mogelijkheden.
Dat ze iets gaan doen aan de luchtkwaliteit in Rotterdam is een goede zaak, of dit de juiste manier is…tja, dat weet ik niet.

Ze mogen van mij als eerste al die 2-takt brommers opruimen, als je achter eentje zit wordt je echt vergast. De oudere diesels een roetfilter laten monteren, anders weren (doen ze in Duitsland ook). En alleen Euro 6 vrachtwagens de stad in

Maar ja, dan nog komt meer dan 90% van de uitstoot van de industrie en scheepvaart…..
@slickrick: Nee nee, dat is de economie en die moet ddraaien, dus wordt ontzien.
Welkom in Nederland.
Dat wordt nooit naar Rotterdam gaan in mijn mx-5, niet dat ik ook van plan was…
geef die kerel een trekker uit 1993. Iets van een case 1455 XL Laat hem daar in rond toeren. paar keer voor het gemeente huis langs. Die ambtenaren hebben hun en hun kinderen ook allemaal nieuwe auto?
Misselijkmakend dit. Geen enkele ondergrond om dit te rechtvaardigen. Het wagenpark verjongt zichzelf en de automotive heeft daarbij een marginaal aandeel. Het staat compleet los van het milieu. Het enige ongezonde klimaat is onze (lokale) overheid. Een kankergezwel met een visie die niet meer verder vooruit denkt dan een dag of drie en langzaam alles steeds verder uitzaaid.

Regels verzonnen door teveel betaalde ambtenaren die geen verbinding hebbem met de realiteit. Vanwege hun te hoge salaris ergens in een villawijk ver van het volk wonen en op high sociaty partys kunnen roepen dat ze aandeel hierin hebben gehad. Publieke terechtstelling voor dit soort muiterij

Als ik niks
@prop: inderdaad, als je niks eerst probeert te begrijpen dan snap je ook niks.. Tipje van de sluier: katalysator (benzine) en roetfilter (diesel)..
@parker:

ik erkende je tip als ik deze kennis niet reeds had meegenomen in mijn gefrustreerde betoog …”marginaal aandeel’ … ‘wagenpark verjongt zichzelf’
Laat ze lekker die stink boten die rotterdam als doorvaart gebruiken weg sturen. Hoe veel van dit soort auto’s zijn er nou nog? Belachelijkerietus
Belachelijk! Zo’n mooie auto met iemand die hem goed verzorgd. Het zou verboden moeten worden!
Op zich een goede zaak, het weren van vervuilende voertuigen uit de stad. Misschien beter met milieustickers, zoals in Duitsland. MAAR: begin met het aanpakken van brommertjes. Zorg daarna dat de stadsbussen van het Rotterdamse OV geen dieselrook meer uitspugen. Doe wat aan de schepen, die soms weken hun motoren laten draaien, omdat walstroom te duur is.
Bovendien: ik heb eens uitgerekend hoeveel CO2 die ene grote schoorsteen van Shell Pernis uitstoot in vergelijking met een auto: indien iedere Nederlandse auto van een V8 zou zijn voorzien, is de jaarlijkse uitstoot van het gehele Nederlandse personenwagenpark gelijk aan de uitstoot van 40 dagen uit deze ene schoorsteen. Maar ja, de economie hè, en de werkgelegenheid, en Shell gaat anders naar het buitenland. Dus pesten we een liefhebber z’n cabrio uit. (Overigens staat er ook nog een Nuon kolencentrale op de Maasvlakte)
@367pk: ik pik ff dat walstroom stukje er uit als je het niet erg vind.

Een binnenvaart schip is een bedrijf. Er verblijven mensen aan boord die tegenwoordig bijna allemaal ook een huis aan de wal hebben en dus daar officieel wonen. Toch wordt er bij het walstroom tarief uitgegaan van een woning en niet van een bedrijf. De rekeningen kunnen zonder moeite oplopen tot €100 per dag, en dan doe je het niet eens gek.

Het probleem is dus niet het schip, maar de aanbieder van de walstroom. Deze moet een tarief voor grootverbruikers hanteren. Die moet je aanpakken.
In Belgie hebben ze hier ook al over gepraat om dit in Gent en Antwerpen toe te passen. Enkel hebben ze daar gezegd als je jouw auto van voor 2002 ingeschreven staat als Oldtimer kan je er gewoon nog altijd de stad mee binnen. De enige beperking die op Oldtimers nog staan in België is dat je ze niet voor werk verkeer mag gebruiken. Dus hier zou je dit probleem kunnen oplossen door je BMW uit 84 als Oldtimer in te schrijven en gewoon een andere in je bezit te hebben. Is dit in Nederland dan niet mogelijk?
Hele goede regeling, weg met al die paupermobielen, autorijden mag best wat exclusiever worden!
Ik heb “geluk” en woon buiten de milieuzone. Als ik er onder zou vallen was ik waarschijnlijk weer thuis gaan wonen. Dan rijd ik wel 500km meer, is goedkoper ook.

Verder vind ik het belachelijk, zeker voor liefhebbers zoals deze die waarschijnlijk niet meer dan een paar duizend kilometer maken.
Off-topic: ik begrijp dat AutoBlog (Hulde!) reclame inkomsten nodig heeft om in de lucht te blijven, je kunt nu eenmaal niet leven van azijnpissende reaguurders maar ik krijg onderhand wel een hekel aan Hankook banden als ik iedere keer dat filmpje moet bekijken om een paar foto’s te zien…
@autokuchi: dat is te voorkomen, hoor!
Zonde van zo’n best leuke wagen…

Typisch Nederland: een an sich goede bedoeling (vervuiling aanpakken) op zo’n shitty manier invulling geven
Dus als ik een bmw 325i als eerste auto wil kan ik niet met me auto naar de stad maar moet ik met zo bus die dan stamp vol zit en de lucht juist vies maakt gaan reizen dacht het ff niet
Ik wist dat de regeling er aan kwam. Laatst eerste ritje van het jaar gedaan met onze cabrio. We reden utrecht in en daar gingen de lampen gelukkig op groen. Later las ik precies hoe en wat, maar toch een raar moment. Zeker als de seinen op rood waren gegaan!
Dus gezellig in een geleende oldtimer naar je trouwen in het stadhuis is er dadelijk niet meer bij.
@hdozguzel:
Trouwen is uit de tijd man, van wat zo’n huwelijk kost koop je een nette klassieker die je ook nog mag houden als Annie de kolder in der kop krijgt.
Elke verstandige petrolhead houdt het bij hokken of latten….
Dan pak ik me boot wel uit het jaar blok. Moet je het centrum ook redelijk mee kunnen halen.
Is de gemeente eigenlijk niet verplicht om je auto te af te kopen. Dat gebeurt met grond en huizen ook. Je bent tenslotte dupe van een regel die een wethouder verzint……
@hondar: die is er ook: de sloopregeling van max. €9000,-
Probleem is echter dat men pas in aanmerking komt voor de sloopregeling als men de auto tenminste 5 jaar in bezit heeft gehad… (Kleine lettertjes)
kijken ze naar kenteken om te bepalen of je auto te oud is? is schorsen en een nieuw kenteken aanvragen dan geen optie?
of krijg je dan weer het zelfde kenteken??
of gewoon een oude auto uit het buitenland importeren, krijg je ook een “nieuw” kenteken
en zal je niet heel snel staande gehouden worden in de stad
@stekel: Helaas zo werkt het niet, bij schorsen houd je gewoon je kenteken en het systeem controleert de eerste toelating ongeacht in welk land dat ook is gebeurd.
@toniominestrone: bedankt, was ook te mooi om waar te zijn
Ik heb diepe bewondering voor deze ‘politici ‘

Het grootste respect hoe ze, niet gehinderd door enige kennis en een echt gedegen onderzoek dit soort maatregelen erdoor weten te drukken en dat wij ons laten piepelen door een stelletje ego-trippende amateurs.

De eerste die mij vertelt dat Noord Korea een dictatuur is zal ik herinneren aan de lokale pluche plakkers in Rotterdam en Utrecht.
Het linkse electoraat, de linkse elite die hun kinderen iedere dag in zo’n levensgevaarlijk in China door kinderarbeid vervaardigde links politiek correcte bakfiets naar school toe brengen.

Het gaat namelijk helemaal niet om het milieu, het gaat erom dat zij een rustige en schone woonomgeving voor zichzelf en hun nazaten kunnen creëren
Want als het om het milieu zou gaan, zouden ze het energieverbruik van huishoudens drastisch moeten aanpakken, want dat is immers nog steeds de grootste vervuiler.
Dit is de auto van mijn ex-buurman, mijn auto stond vlak naast deze BMW in de garage. Er staat wel meer in de garage wat nu het centrum niet meer in mag. Allemaal auto’s die puur voor de hobby gereden worden. En de parkeergarage’s van de gemeente staan ook allemaal vol met oldtimers.

Er staat ook een Lancia Delta HF Integrale in de buurt, met datum eerste toelating 30-06-1992 (net nog gecheckt). Die mag dus op 1 dag na niet meer het centrum in.

Ik ben blij dat ik weg ben uit Rotterdam, de gemeente heeft goed haar best gedaan om mij weg te jagen. Zoals geen parkeervergunning voor je auto op straat omdat je appartement een parkeergarage heeft, terwijl die plekken ook gekocht kunnen worden door niet-bewoners. Met als gevolg dat alle plekken worden opgekocht door bedrijven in de buurt.
@Tenck: niets meer aan toe te voegen, verhuisde buurman. Ironische is dat de eigenaar van de BMW notabene zich bezig houdt met electrisch vervoer. Ik vind dit soort maatregelen het doel volledig voorbij schieten.
Achterlijke idioten. Slaat toch nergens op deze regel. Er zijn moderne auto’s die veel meer uitstoten dan die oldtimer
Uitvoeren en invoeren met nieuw kenteken?
Zo zonden!
Heb net half jaar een mini uit 1991, heb hem ironisch genoeg in Rotterdam gekocht….
De verkoper meldt zich! Erg leuk om te zien, bedankt Autoblog! De ironie; ik hou me al vier jaar bezig met elektrisch vervoer. Al die tijd heb ik gezegd dat mobiliteit en autorijden prima naast elkaar kunnen bestaan, waarbij het laatste vooral hobbymatig is en het eerste zo schoon en efficiënt mogelijk.

De hobby wordt nu voor velen een stuk lastiger. Nog wat interessante feitjes; deze e30 heb ik in december voor het laatst getankt, dus nauwelijks de lucht vervuild. Met mijn Mégane uit 2012 moet ik een stukje door het centrum heen rijden, omdat ik in mijn straat geen parkeervergunning krijg. Ook onnodige uitstoot vanwege extra meters. Iemand in voor een petitie om ontheffing te krijgen voor auto’s in de oldtimerregeling?
Zo’n baur is wel de E30 versie die ik zou kopen. Bijna zo stijf als een coupe en toch dat dak dat open kan.
@Hupke: misschien een hele domme vraag. Maar ik klopt het dat ik op jou ‘avatar’ een Hommel Berlinette R/S zie? Van jou?
@gtwillem:
Dat zie je goed Willem, misschien een leuk onderwerp voor Lars z’n zaterdagavond bijdrage.?

Nog een kijk tip, vanavond is Frits van Amersfoort te gast bij Pauw.
Voor intimi, de man achter de F3 sucessen van Jos en Max evenals de formule Opel Lotus successen van Jos en Tom Coronel. Nu heeft hij in de F4 Mick Schumacher rijden (idd de zoon van).
@gtwillem:

Klopt, heb een zwak voor die dingen.
Ik ga een W123 240 D aangeschaffen van precies 40 jaar en de hele dag laten draaien voor het stadhuis van R’dam.

Dit ken toch gewoon nie.
@niki_sie Ja, ik ben voor een petitie. Ik heb nu 8 jaar een Porsche 928 uit ’79. Die is dus in 2016 wanneer de regeling ingaat 37 jaar oud. Ik woon binnen een het gebied, blijdorp op 300 meter van de camera grens denk ik en heb een eigen garage. Gewoon een hobby, sleutelen is net zo belangrijk als rijden. Als ik ga rijden ga ik echt niet het centrum in, eerder zo snel mogelijk naar een stukje snelweg. Het bizarre is dus nu dat ik straks 75 piek moet betalen wanneer ik een rondje buiten de stad wil gaan rijden, omdat ik hem in mijn eigen garage wil rijden (!)

Voor de duidelijkheid ik rijd maximaal 2000 km per jaar, maar betaal daarvoor 12 maanden wegenbelasting en rij zowiezo niet in dec, jan, feb. Iedere 2 jaar keurig apk en een oldtimer verzekering.

Ik begrijp dat ik gewoon het slachtoffer ben van een regel (je moet ergens een grens trekken natuurlijk), zo werkt dat nu eenmaal, maar ik ga toch proberen of ze de ontheffing niet gewoon naar 30 jaar kunnen plaatsen voor benzine auto’s, Net zoals de wegenbelasting oldtimer regeling die al vervelend genoeg is.

Ik probeer helder te krijgen hoe ze dit verder gaan invoeren en hoe je bezwaar kan maken, ben er nog niet helemaal uit. Als ik wat lees, zie hoor, zal ik het hier even plaatsen! Zowiezo is het een idee om 1 keer per jaar die 75 piek boete te dokken en dan met alle oldtimers uit de buurt van Rotterdam 24 uur lang protest rondjes te gaan rijden over de coolsingel :)

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).