Hier, de nieuwe Audi A6 van de Nederlandse politie

Auteur: , 80 Reacties

Staat 'm goed.

Hier, de nieuwe Audi A6 van de Nederlandse politie

De Nederlandse politie goes premium. Naast die dikke Mercedessen, was de politie ook toe aan nieuwe interventievoertuigen. Deze aanbesteding wordt verzocht door Audi. Het Duitse automerk levert 90 exemplaren van de A6 Avant met 3.0 TDI-motor.

De politie rijopleiding in Rotterdam heeft in elk geval al een exemplaar startklaar staan. Deze foto werd via sociale media gedeeld. Je gaat ze straks tegenkomen op de snelwegen. Tot nu toe maakte de politie gebruik van Volvo V70’s, straks zijn dat dus Audi A6’en.

Agenten krijgen een speciale rijopleiding om zich op verantwoorde wijze door het verkeer te manoeuvreren. De Audi’s zullen bijvoorbeeld worden gebruikt bij verkeersbegeleiding van een ambulance op de snelweg, maar ook in achtervolgingen waarbij de snelheden soms flink op kunnen lopen. Zo’n 3.0 TDI zit in 5,5 tellen op de honderd en heeft een top van 250 km/u.

Met deze foto weet je in elk geval wat je kunt verwachten. De huidige A6 (C7) stamt alweer uit 2011 en later dit jaar komt Audi met een nieuwe generatie A6. Het lijkt er echter op dat de politie zal gaan rijden met de C7, aangezien de auto’s nu geleverd worden.

UPDATE: de A6 is inmiddels ook gespot in het wild!

Met dank aan iedereen voor de tips!



80 reacties

Krijgen ze die ‘speciale rijopleiding’ in Utrecht Kanaleneiland? Daar schijnen de beste Audi rijders te wonen. Veel ervaring met snel rijden…
En ze krijgen natuurlijk géén update voor de sjoemelsoftware. Vermogensverlies, meer verbruik en storingsgevoeligheid kunnen ze natuurlijk niet gebruiken.
@hammerman: Eh, nee. Of wellicht wel de update, voor de vorm, en vervolgens worden de auto’s gekieteld.
Ik had halogene koplampen verwacht, niet slecht dit!
Ondanks al die omkoperij gesjoemel is het PON dus weer gelukt om te leveren ……………. heel bijzonder.
@spideriv: Je zou ook kunnen zeggen: ondanks PON zijn er weer Audi’s in gebruik. Het zou ook kunnen zijn dat PON weer de beste deal kon leveren en dat concurrenten daar niet in meegingen.
@dare2think: ‘weer’ ik bedoel: ‘nu’
@dare2think: Heeft weinig met de beste deal te maken en meer met omkoping. Is al lang en breed bekend dat PON bepaalde mensen gratis vakanties ed aanbood die de uiteindelijke beslissingen moeten nemen.

https://www.nrc.nl/nieuws/2017/12/01/topadviseurs-hielpen-pon-ontsnappen-aan-de-rechter-a1583406
@SpiderIV: hoezo? De vorige aanbesteding hadden ze blijkbaar verloren, anders reden ze nu niet in die V70’s. En als ze de aanbesteding nu volgens de procedure hebben gedaan zie ik geen probleem in deze deal.
@spideriv: waarom zijn die mensen niet gewoon de gevangenis in gegaan? Je zou opsporing verzocht er wekelijks mee kunnen vullen
@SpiderIV: ironisch is het wel ja. Dat de wet-handhaver gaat rijden in auto’s van een fabrikant die betrapt is op het grootschalig overtreden van de wet geleverd door een bedrijf dat betrapt is op omkoping. Lekker voorbeeld geef je dan.
@SpiderIV: ja ongelofelijk dat frauderen beloond wordt in dit land ze hadden pon op een zwarte lijst moeten zetten voor een jaar of 20!!! Maar waarschijnlijk hebben ze weer een paar ambtenaren omgekocht!!!!!
Geen probleem met het feit dat ze in de C7 gaan rijden. De nieuwe zal weinig anders zijn, plus de kosten van een ‘oud’ model die in bulk wordt gekocht zal een stuk prettiger zijn dan wachten op de nieuwe.
@TimoBac: Plus over drie of vier jaar worden er alsnog 90 nieuwe C8’s besteld. Net als dat de V70 facelift ook ruimschoots te vinden is. Ik zie amper meer een pre-facelift V70 rijden.
@timobac: De politie koopt nu niet direct 90 audi’s, ze worden gefaseerd ingevoerd. Wanneer heet nieuwe model uitkomt dan gaat ook de politie daar in rijden. De aanbesteding heeft ook een duur van 4 of 5 jaar als ik het goed heb, als ze nu in bulk kopen zouden ze die dus voor 4 jaar ergens moeten opslaan, dat gaat niet gebeuren. Audi heeft de beste deal gedaan, en dit heeft echt niet alleen te maken met het feit dat het model bijna vervangen word en dus goedkoper is.
Ik vraag mij altijd af waarom de politie in zo’n dure wagen moet rijden… er zijn toch genoeg snelle, ruime alternatieven (golf R variant, snelle Seat, andere hot hatches, etc)? Audi a6 lijkt mij een hoop overbodige luxe met LED koplampen etc. Niet het signaal wat je wil geven wanneer je belastinggeld uitgeeft.
@jaggie: ruime varianten? Dan zit je toch echt tegen 5er e-klasse of a6 te kijken, de rest is gewoon te klein.
@bakbanaan: Helemaal mee eens! Een Golf R variant is gigantisch klein, zelf een 3-serie is niet te doen achterin.
@bakbanaan: waar is die ruimte eigenlijk voor nodig? Is een station echt een must?

Zelfs als dat allemaal waar zou zijn zijn er echt goedkopere alternatieven.

Kon mij herinneren dat er ook een argument was dat de auto 250km/h moest halen, en de Volvo gingen maar tot 230…Oja dus dan nemen we gewoon een a6 van 100k
@jaggie: dit is een specifieke auto voor de politie. Niet alle auto’s zijn Audi’s. Deze auto’s kunnen worden ingezet vanwege de hoge snelheid. Een hoge topsnelheid als eis is dan brij logisch.

Qua ruimte moeten de auto’s ook aan diverse eisen voldoen. Dus een Golf valt dan snel af.

Diesel, hoge snelheid, automaat, station, vierwielaandrijving, veel ruimte. Dan kom je al gauw bij Audi, BMW of Mercedes-Benz uit.

Qua uitrusting: de A6 C7 is aan het einde van zijn carriere. Vaak worden dat soort modellen volgegooid met allerlei pakette en opties voor een aantrekkelijke prijs. Als je meerekent dat ze er ook een groot aantal van bestellen zal de meerprijs redelijk meevallen.

Ik denk niet dat er goedkopere alternatieven zijn, eigenlijk. Omdat de A6 zo oud is kon Pon waarschijnlijk de beste deal voorstellen. Dus dit is de goedkoopste auto voor dit specifieke doel. Dat moet de belastingbetaler deugd doen ;-).
@jaggie: Heb je ook wel eens een KLPD Volvo van binnen gezien? Het is echt niet zo dat ze een station hebben omdat ze dan gezellig met zn vieren naar de snackbar kunnen. Deze voertuigen zijn vaak als eerste ter plaatse bij een ongeval en zijn dus voorzien van medisch apparatuur, spullen om de weg af te kunnen zetten, extra kleding enz. Dat ga je niet eens in een golfje gepropt krijgen. En een R is leuk, maar hoe lang denk je dat dat opgefokte 2 liter blok het vol gaat houden met dagelijks snelweg gebruik en volle bepakking? Ze reden niet voor niets met 2,5 liter vijf cylinders.
@volvod5: golf R station is er ook hè!
@jaggie: die is twee klassen te klein (er moeten vier personen in passen). Plus benodigdheden! Vooral dat laatste is vrij omvangrijk (en belangrijk).

Ook is de Golf R een benzine. Volgens mij had diesel de voorkeur vanwege de veel grotere actieradius.
@jaggie: gaat altijd om de beste aanbieding en Politie rijdt (correct me if I’m wrong) eigenlijk alleen met Diesels.

Zo’n V6 TDI hoeft in verhouding niet hard te werken, heeft reserves, en is dus redelijk hufter proef.

Mercedes heeft ook een aanbieding gedaan, maar iemand bij Mercedes vondt het handig om aan te bieden met een E43 AMG welke in verhouding met de A6 vele malen duurder uit de bus kwam.
@jaggie: Je geeft het antwoord zelf al, aangezien jouw alternatieven te klein zijn en dus niet voldoen aan de gestelde eisen. Daarnaast is in het kader van voortzettingsvermogen gekozen voor een dikke diesel, operationeel gezien best prettig dat je flink wat kilometers kunt maken zonder tanken. Ook iets dat niet lukt in de wagens die je opsomt.

Dat gezeur om belasting geld altijd, onze agenten verdienen gewoon goed spul om mee te werken. Of een A6 goed is laat ik in het midden, maar bezuinigen op veiligheid is echt achterlijk.
@racerx:

Ok, de meesten van jullie lijken te zijn overtuigd. Mild, maar prima. Ik blijf wat sceptischer en kritischer. De politie zal ongetwijfeld allerlei redenen hebben om de keus te verantwoorden. Ik vind het gewoonweg een slecht signaal naar de belastingbetaler zeker gezien de hedendaagse reputatie van de politie (logge organisatie, verspilling, etc).
@jaggie: Sceptisch en kritisch zijn is ook niets mis mee, maar het moet geen doel opzich worden. Je geeft zelf al aan dat de politie een aantal eisen stelt… Als deze auto de beste aanbieding is binnen dat eisenpakket, wat boeit het dan wat de belastingbetaler vindt..? De belastingbetaler heeft op veel vlakken een chronisch gebrek aan kennis van zaken om een gefundeerde mening te vormen, daarnaast zijn er altijd beroepsklagers… Weinig relevant dus.

Persoonlijk zie ik liever dat belasting geld aan goed materiaal voor Politie/Justitie en Defensie uitgegeven wordt, dan dat het in rook opgaat teneinde de zoveelste subsidie of uitkering te verstrekken aan iemand die, even gechargeerd, te beroerd is om door hard werken een boterham te verdienen. Veelal is dat overigens ook de klagende groep, wat grappig is aangezien ze maar weinig belasting geld inbrengen. Dat overigens terzijde…
@racerx: mooi om te lezen hoe begaan je met de zaak bent, niks mis mee. We gaan het verder ook niet eens worden denk. Ik blijf bij mijn punt: een A6 van een ton, riekt naar hobbyisme van een aantal racende ambtenaren. Doen ze niet handig.
@jaggie: we gaan het zeker niet eens worden, ik lees tussen de regels door bij jou een gebrek aan operationele kennis, wellicht dat een goed gesprek met een toekomstige operator van deze wagens je op andere gedachten kan brengen. Geen idee wat deze wagens ex belastingen gaan kosten, gezien het om een uitgaand model gaat denk ik dat het qua kosten allemaal wel meevalt. Het mag immers niet onnodig veel kosten, dat ben ik wel weer met je eens.
@jaggie: Maar wat is dan volgens jou het alternatief? Want persoonlijk denk ik dat ze een redelijk goede deal hebben met de A6 (op zijn einde, dus veel goedkoper). Er zijn niet veel andere alternatieven voor deze specifieke politieauto. Een E350d 4-Matic of 530d xDrive zijn veel duurder.
@willeme: gekietelde Passat/ Skoda/Laguna? Volvo V90/60. A4 2.0 Tfsi quattro, BMW 328 x drive, c klasse 4 matic. Subaru wrx? Mini countryman JCW? Wees creatief! ;)
@jaggie: Allemaal te klein en allemaal een benzinemotor. Dat gaat niet werken.

Van jouw opties zijn de Skoda Superb (ik ga ervan uit dat je die bedoelt) en de V90 uitstekende opties. Nadeel: niet leverbaar met en grote dieselmotor. De V90 viel al af dankzij een te lage topsnelheid.
@jaggie: Een ton?! Netto catalogusprijs van een A6 Avant 3.0 TDI is ongeveer €50k (BPM en BTW heeft de overheid natuurlijk geen boodschap aan. Ik weet niet hoe goed ze bij PON onderhandeld hebben, maar ik weet dat in Duitsland 50% korting voor de overheid niet gek is. Het gaat dus nergens over. Typische Nederlandse kleinzieligheid om te klagen, alleen omdat het voor de leek duur lijkt.
@felixff: ik blijf herhalen, het gaat mij om het signaal. Als de politie van een burgerlijke v70 diesel overstapt op de dikste Audi diesel station, dan kijk ik daar van op en vraag ik mij af: is dat objectief gezien nou allemaal nodig (need to have, niet nice to have) van die zuurverdiende belastingcenten? En dan zal het in de praktijk misschien om maar 10k duurder per auto gaan, het gaat mij om wat het uitstraalt.
@jaggie: je vergeet echt naar teveel dingen te kijken. Het gaat niet alleen om het voertuig waar ze in rijden of wat dat voertuig in aanschaf kost. Verbruik kan op de lange termijn ook in de papieren lopen. Dan liever dat ze 1x een iets duurder voertuig kopen dat minder brandstof verbruikt dan dat oom agent 4x per dag aan de pomp staat om voor €100 aan Euro95 door de tankdop te kieperen.
@jaggie: we weten dus dat het financieel vrijwel niet uitmaakt. Alles wat het uitstraalt zit dus alleen in je hoofd. Ik denk A6: relatief goedkoop uitloopmodel, geen kinderziektes: slimme keus voor een werkpaard.
@jaggie: Belasting betalen we toch wel, laat ze er dan ook iets moois van kopen…
@racerx: Het KLPD heeft ook een aantal V70 T6 uitvoeringen al dan niet van een extra krachtkuurtje voorzien. Daar kun je best lekker mee opschieten als je 340 pk onder je rechtervoet hebt.
@volvod5: Dat gaat inderdaad als de brandweer, maar als zo’n wagen opgeroepen wordt en de tank is halfvol dan valt de inzetbaarheid toch tegen, zeker zo’n T6 trekt de tank snel leeg. Ik denk dat de politie daar zelf ook achtergekomen is, vandaar dat de keuze op een flinke diesel is gevallen.
@racerx: Precies we willen gewoon dat die boevdn gevangen worden. En niet dat de teller stopt bij de 200kmh en de boefjes kunnen vluchten
@shadowbroker: een grotere tank plaatsen doet wonderen. Als dat nou het moeilijkste is.
@jaggie: 200 km/h. Bedoel dat ze gewoon 250 kunnen rijden
@jaggie: Het verschil tussen een Passat en A6 met 250pk is ex-belastingen te verwaarlozen.
@jaggie: De politie ziet LED koplampen kennelijk niet als overbodige luxe. Verplaats je in de gedachten van een agent in achtervolging: het is donker, het regent, je rijdt met 120 waar je 50 mag. Elk beetje licht dat kan bijdragen een overstekende voetganger al gauw te zien, is van levensbelang.
@Jochempie: is goed vent. Een paar dikke Xenon’s volstaan dan ook priiima. Laat je niet zo te grazen nemen door de Audi marketeers.
@jaggie: Je bedoelt de metingen?
@Jochempie: misschien ook night vision erop dan misschien? Laser lampen?
@jaggie: Weet je wel hoe het keuzeproces voor een auto en een configuratie loopt bij de politie? Ieder detail wordt uitgepluisd, iedere optie getest en gemeten. De politie is zelf tot de conclusie gekomen dat deze LED koplampen de besten voor hun toepassing zijn. Ze kopen niet iets op basis van marketing.
@Jochempie: je was zelf onderdeel van dit proces begrijp ik? De politie kan vanalles eisen, de vraag is in hoeverre hier een kritische business case overheen gaat: wat kost het, wat levert het op, is het noodzakelijk?
@jaggie: De politie heeft een manifest opgesteld waar de eisen die men stelt aan de div. auto’s in vermeld staat. Dit is opgesteld met jaren ervaring. Geen hobbyproject van een klussende ambtenaar. Ik heb dat manifest een aantal keer onder ogen gehad en daar staan echt geen rare dingen in hoor. Helaas is het eisenpakket vrij specifiek en is het niet voor elk merk haalbaar. Zodoende vallen er een aantal buiten de boot. De eisen voor KLPD achtervolgingsauto’s (zoals de A6 gaat worden) stellen oa dat er een bepaald prestatieniveau moet worden gehaald. Daarom werden de Volvo T6’en ook allemaal voorzien van een Polestar chip. Niet omdat men dan lekker wat extra belastingcentjes kan verbranden maar om dieven/overvallers/shooters beter bij te kunnen houden. De Volvo’s drinken nogal op snelheid dus is nu besloten een zware diesel te nemen. Als je dan wel vergelijkbare prestaties nodig hebt kom je al gauw op merken uit die dikke 6pitter diesels leveren. En laat de A6 als uitloopmodel nou net het voordeligst zijn. Bovendien koopt KLPD zonder belasting dus die 100k komen ze never nooit aan als basis aanschafprijs. Na ombouw wel uiteraard. Maar dat ligt aan de peperdure apperatuur en uitrusting.
@E34M5Touring: Bi-TDI met een chipje? Erg fijn monster heb je dan.
@jaggie: Toevallig heb ik in een soortgelijk traject voor defensie gezeten, waar uiteindelijk de VW Amarok werd besteld. Daarnaast is het zoals @e34m5touring zegt door de politie gepubliceerd waar ze naar kijken en hoe ze beslissen.
@Jochempie: Hadden jullie niet wat anders kunnen kopen dan de Amarok? ;)
@racerx: ik zat niet aan de kant van defensie, we probeerden ze Hiluxen te verkopen, maar Toyota NL had niet zo’n mooie afdeling, zeg maar.
@jochempie: ah check, balen. Ik vermoed dat de Hi-Lux net even wat beter in het plaatje had gepast, zeker qua offroad eigenschappen. Verschil met de oude MB 290GD is gewoon te groot qua terreinvaardigheid. Die dingen waren onverwoestbaar en alleen een incompetente chauffeur kreeg ze vastgereden.
@jaggie: zo werkt een uitbesteding niet. De instantie stelt functionele eisen op (bijv: vmax, grote actieradius en ruimte voor apparatuur). Vervolgens is het aan de aanbieders om in deze vraag te voorzien. In principe wint de goedkoopste die aan de eisen voldoet.
@jaggie: Als je geen BPM hoeft te betalen (zoals de staat dat niet hoeft) zijn de verschillen in aanschaf bijna ‘verwaarloosbaar’ tussen een Golf R Variant en een A6 3.0TDI Variant.
Dus daarom een ruime station ipv een krappe.
@jaggie: men moet ook.spullen meenemen…. in een golf neem.je niks mee
@jaggie: Moet de politie dan in een dacia gaan rijden waar ze nog geen polo 1.0 mee bij kunnen houden? er zijn eisen gesteld en daar doet deze audi aan. Ze moeten 4wd hebben, minimaal 250 pk, minimaal 250 per uur gaan en diesel zijn. Dan valt zowat alles af behalve een A4/A6, Mercedes E-klasse, BMW 3 en 5 serie etc. Daarnaast moet het diesel zijn, aangezien deze zuiniger zijn en langer mee gaan dan de motor van de Golf r. En waarom zo duur? nou omdat ze hun werk moeten doen, in een Superb met 190pk kunnen ze hun werk niet doen. Waarom geen Volvo? De huidige V70’s waren te langzaam, en volvo bied nu geen snellere v90 aan met een diesel motor. De v90 T6 zou kunnen, al zijn die minder snel dan de a6 3.0 tdi, en minder zuinig.

De belgen hebben we gekozen voor de V90 T6, alleen zijn die een stuk trager naar de 100 en ook de tussensprintjes zijn minder snel.

Had de politie een goedkopere keuze? eigenlijk niet, dus je kan wel zeuren dat het duur is, maar besef wel dat het nodig is wil de politie zijn werk kunnen doen.
Ook in politietrim een goed uitziende auto. Ben echt benieuwd naar de A6 C8, het wordt een uitdaging om deze te verbeteren.
Ziet er best “stoer” uit. Maar zo’n front met die grille en LED koplampen is natuurlijk verre van ideaal… Elke keer als ze iemand klem moeten zetten voor een paar k schade.
Overigens zie ik tegenwoordig echt zeer zelden nog een politie auto op de snelweg rijden… Zeker niet savonds.
Het zou natuurlijk ook kunnen dat deze eerste auto een “dikke” versie is met led koplampen omdat ze die nog hadden staan en snel kunnen inzetten. De rest wordt dan geleverd met xenon of zo. Het gaat nu maar om 1 auto, geen vloot van 10 of 25.
@volvod5: worden allemaal geleverd met LED, is een eis van de politie.
Persoonlijk vind ik de Volvo’s er beter uit zien, zeker met die enkele pit achterop het dak. Maar ja, er goed uitzien is geen taak van de politie, als ze hun werk er beter mee kunnen doen is het wel best.
90(!) stuks en toch al ruim 15 jaar niet meer dan 3 V70’s tegengekomen op de snelweg. Hebben ze veel minder V70’s en komt er nu een hele grote zwik bij, of rijden er te weinig ambulances spoedritten om te begeleiden?

(kern van m’n comment: gaan ze nu eindelijk eens handhaven op de snelweg?)
@technofreak: Meer rijden, zie ze geregeld.
@technofreak: dat je ze niet ziet betekend niet dat ze er niet zijn. Zie ze zelf dagelijks rijden
Hoe was het spreekwoord ook al weer?

“It takes one to catch one”?
toch wel een erg mooie verschijning
Het is net of die leden elke dag tien keer de 250km/u aantikken. Volgens mij is die keren dat dat gebeurt per jaar op 1 hand te tellen…
@monsieurleloure: de snelheden bij sommige achtervolgingen lopen helaas aardig op, pinautomaatkrakers jatten niet voor niets rs’jes inplaats van Dacia dusters. Daarnaast is de snelheid van 250 km per uur slechts een deel van het verhaal. De acceleratie snelheid is ook belangrijk.
Donorambulance rijd ook A6 heb al eens gezocht maar kan niks vinden.
Zo in het wit ziet de wagen er wat goedkoopjes uit.
Waarom led verlichting van 3000 euro xenon in prima voor een politie auto
@mercedesgl500: Blijkbaar heeft de Politie anders bepaald, combinatie van lichtopbrengst en onderhoudsvriendelijkheid gerelateerd aan veel in/uitschakelen van de verlichting zijn ongetwijfeld redenen hiervoor. Denk ook niet dat de Staat €3000 per auto hoeft af te rekenen voor de LED optie…
Waarom al die reacties over dure led koplampen, terwijl het gewoon meegenomen is in het budget, alsmede het af en toe moeten vervangen van de units? Over de prijs hoeven we nu echt niet meer te spreken. De politiechef kreeg van de minfin een potje met geld, heeft besloten hoe het besteed moest worden et voilà. Vind je het maar niks? Ga naar de stembus.
Bag

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).