Hier, dit is de nieuwe Ford Focus

Auteur: , 39 Reacties

Focus je even op de vormen en niet op de kekke livery.

Focus

Ford heeft de eerste officiële foto vrijgegeven van de nieuwe Ford Focus die volgend jaar op de markt verschijnt. Je zou het niet per se zeggen, maar de huidige generatie is reeds sinds 2011 op de markt en heeft zijn levenscyclus er dus alweer bijna opzitten.

Ford is al een tijdje aan het testen met de nieuwe Focus en vindt het kennelijk ook niet zo erg dat de auto wat aandacht krijgt. Sterker nog, het heeft de testmodellen een kleurrijke livery meegegeven inclusief de hashtag #TimetoFocus. Her en der is de auto dan ook te vinden online, op de gevoelige plaat vastgelegd door het nobele spottersgilde. Bovenstaande plaatje werd de wereld ingeslingerd door Ford UK zelf. Een goede aanleiding om eens te kijken wat we kunnen verwachten van Ford’s nieuwe troef in het C-segment.

Meerdere varianten met de nodige uiterlijke verschillen
Nee, we bedoelen hiermee niet een hatchback en een station. Net als de Fiesta krijgt ook de Focus waarschijnlijk een aantal verschillende uitrustingsniveau’s die zich in hoge mate van elkaar onderscheiden. Bij alle auto’s kan je natuurlijk de nodige opties aanvinken en je auto daarmee ‘eigen’ maken, doch Ford gaat hierin wat verder dan normaal. Voor de Fiesta zijn er namelijk vier versies die allemaal hun eigen look hebben. Het Focus-project wordt geleid door Darren Palmer, dezelfde man die verantwoordelijk is voor de Fiesta (en andere kleine Fords). Vandaar is het logisch dat er de nodige overeenkomsten bestaan tussen de twee modellen.

Mooiere materialen in het interieur

Nu we het toch hebben over die overeenkomsten: net als de Fiesta zal de Focus een update krijgen waar het gaat om de plastics die gebruikt worden in het interieur. Met name bij de vorige Fiesta was het keiharde plastic een puntje van kritiek, maar ook de Focus had niet de meest aaibare plastics. Daar komt dus verandering in.

50 millimeter extra wielbasis, 50 Kg minder gewicht
Ford gaat niet teveel rommelen met de afmetingen van de Focus, maar de auto krijgt wel een net iets langere wielbasis. Dit komt ten goede aan de binnenruimte voor de passagiers. Daarnaast wordt de auto ook lichter, wat ongetwijfeld te maken zal hebben met het streven naar een laag verbruik.

Mogelijk een ‘Active’ Variant met AWD

Hip, stoer, crossoveresque! Om winst te halen moet je tegenwoordig iets hoog op de poten zetten en plastic bumpers meegeven. Ford doet het al met -jawel- de Fiesta Active en ook van de Focus komt er waarschijnlijk zo’n variant.

Qua motoren blijft veel hetzelfde
De 1.0 ecoboost zal met verschillende vermogens een belangrijk deel van de verkopen voor zijn rekening nemen. Daarboven komt de 1.5 liter grote driepitter beschikbaar die we kennen uit de Fiesta. Topper wordt in eerste instantie de ST (rijtest) met een 2.0 liter grote geblazen vierpitter. Er zal hopelijk/vast ook weer een RS komen, maar wat voor motor de heetste Focus krijgt is nog niet bekend.

Dieselaars moeten het doen met een één-punt-vijfje, tenzij er nog een hete ST diesel komt met een 2.0 onder de kap. Maar diesel ligt onder vuur, dus dat valt nog even te bezien.



39 reacties

EcoBoost 1.0 liter 3pitter fox blokkie is al sinds 2012 op de markt ..
En nog steeds geen massaal voorspelde spookverhalen ..

Dat vind ik toch wel het allermooiste van deze auto ..
@lincoln: en de nieuwe 1.5 3-cilinder in de nieuwe Fiesta ST krijgt gewoon 200 pk
@focusrs1:

En nog bizarder .. 290Nm !!

Sta je dan met je Toyota gt86 ..
@lincoln: Want? Nog altijd liever die 2l boxer icm de rwd Toyota.
Bovendien vergelijk je een turbo-blok met een atmosferisch.
Voor de GT86 zijn ook turbo-kits verkrijgbaar die hem over de 300pk tillen.
@alcantara:

Prima .. doen ..
Zijn er zat te koop voor schrikbarend weinig geld en wenkbrouwfronsende km standen ..
@lincoln: Echt hè. Het is echt een heel erg goed blok en nog sterk ook.
@lincoln: volgens mij is je account gehackt
@lincoln: Ik heb al veel blokjes de soep in zien draaien bij 60K groetjes ford wensink
@atrak:

Jij staat dichter bij het vuur ..
Ik ken ze alleen van internetgerucht ..

Wat is het zwakke punt van deze koffiemolens ??
@lincoln: Plastic koelvloeistof leiding die scheurt waardoor je heel snel heel veel koelvloeistof verliest. Je raadt het niet, de motor draait in de soep. Ik heb er vele van langs zien komen.
@atrak: Er zijn ook veel problemen met versnellingsbakken en koppelingen. En turbo’s die vast gaan zitten.
@atrak:

Top .. dank u vriendelijk ..
Flinke kostenpost voor de klanten de dealer de importeur en Ford ..
@lincoln: Veel binnen de garantie al, dus ik zou er nooit eentje pakken als occasie.
@atrak:

Jij zit er met je neus bovenop ..
dus dan is het teringzooi ..

Zelfs de subaru monteur (vriend van me) waarschuwt me voor Subaru,s ..
Wat niet weet minder deert ..
@lincoln: is het dan echt waar? Heb jij vrienden?..
@atrak: en zijn er geen blijvende/preventieve oplossingen voor?
@acizane80: Jawel. Gewoon geen gesprek aan gaan met hem.
o,ja .. en je bent negatief en zuur en je drinkt azijn ..
Want exacte wetenschap is stom ..

(Verplichte kost) ..
@lincoln: gelukkig, toch niet gehackt. Leuk dat je er weer zo intensief bent btw.
@lincoln: Ben jij ook wel eens gelukkig?
@atrak: Weet je zeker dat je geen twinspark bedoelt?
@atrak: Bepaalde vroege bouwjaren of bij alle motoren?

Bij een dealer zie je natuurlijk wel echt alle exemplaren binnen het werkgebied langs komen. Dat er geen spookverhalen op het internet rond gaan betekent wel dat het sowieso minder voorkomt dan bepaalde problemen bij niet nader te noemen merken uit wolfsburg bijvoorbeeld. Maar het is altijd goed om te weten. Opvallende problemen ook trouwens, het heeft helemaal niks te maken met het hoge specifiek vermogen of de kleine cilinderinhoud.
@lekbak: Er is een terugroepactie geweest, maar Je kan altijd Google raadplegen: ecoboost 1.0 failure.
Niets elektrisch? Dat is dan weer jammer voor de dieselrijder die overweegt om elektrisch te gaan.
@bk4life: waarom zou een diesel rijder nu al elektrisch gaan? Juist de diesel rijder geeft om de actieradius. Eerst zullen de benzine rijders (dat zijn niet de veel rijders) de overstap maken naar elektrisch. Als we diesel niet in leven weten te houden gaan de diesel rijders zich eerst nog een tijdje behelpen met benzine of aardgas voordat ook die overstappen.
@mashell: de actieradius is geweldig maar als je de signalen om je heen hoort dan gaat de diesel flink prijziger worden en de elektrische bak zal wel alle support krijgen. Financieel gezien. Daarom denk ik dat.
De techniek is allemaal top, maar dat doorsnee “wereldauto” Aziatisch uiterlijk is toch wel erg zonde… (er even van uitgaand dat ze de huidige strategie volgen).
@trustmeiamanengineer:

Tweede generatie 2004-2010 2deursie was enigszins “mooi” te noemen ..
Mooi zijn is niet het allersterkste punt bij de Focus ..
Het ziet er niet bijzonder mooi uit ofzo, beetje saai zelfs. Maar zolang de stationwagen ruim word en het goed rijdt is het een potentieel tweedehandsje voor mij over tien jaar. Ik hoop dus dat ze weer goed verkocht gaan worden…
Ja want de Nissan Pulsar is zo’n geweldig verkoopsucces…. Dus laten maar gauw iets maken wat er heel veel op lijkt!
De grill vanaf 2015 zag er geweldig stoer uit, maar de achterlichten en eigenlijk de algehele achterkant is altijd zo ongelofelijk standaard gebleven.
Hopelijk duurt het niet weer 6 jaar voordat er een nieuwe RS komt…
Zonde zeg. De huidige vind ik zeer geslaagd, en dan komen ze hier mee?
Beetje een Astra achterzijde zo van voren gezien.
Oogt nagenoeg hetzelfde. Laten we hopen dat de camouflage vertekent en niet ook deze wagen een brede “Golf” C-stijl krijgt, want dan zijn echt alle compacte hatchbacks een Golf kloon geworden. En laten we duimen dat de hoge achterlichten weer terug komen, dat hoort toch op een focus.
@mashell: BMW Einser 👀
Lijkt mij toch verdacht veel op een mazda 3 met een ford badge erop en een geinig wrapje
Lexus CT achterkant?
Vind het er niet verkeerd uitzien. Meen er idd mazda welvingen in te zien.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).