• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Hier, dit is de nieuwe Ford Focus

Auteur: jaapiyo, gepost 22 december 2017 om 18:01 – 39 Reacties

Focus


Focus je even op de vormen en niet op de kekke livery.

Ford heeft de eerste officiële foto vrijgegeven van de nieuwe Ford Focus die volgend jaar op de markt verschijnt. Je zou het niet per se zeggen, maar de huidige generatie is reeds sinds 2011 op de markt en heeft zijn levenscyclus er dus alweer bijna opzitten.

Ford is al een tijdje aan het testen met de nieuwe Focus en vindt het kennelijk ook niet zo erg dat de auto wat aandacht krijgt. Sterker nog, het heeft de testmodellen een kleurrijke livery meegegeven inclusief de hashtag #TimetoFocus. Her en der is de auto dan ook te vinden online, op de gevoelige plaat vastgelegd door het nobele spottersgilde. Bovenstaande plaatje werd de wereld ingeslingerd door Ford UK zelf. Een goede aanleiding om eens te kijken wat we kunnen verwachten van Ford’s nieuwe troef in het C-segment.

Meerdere varianten met de nodige uiterlijke verschillen
Nee, we bedoelen hiermee niet een hatchback en een station. Net als de Fiesta krijgt ook de Focus waarschijnlijk een aantal verschillende uitrustingsniveau’s die zich in hoge mate van elkaar onderscheiden. Bij alle auto’s kan je natuurlijk de nodige opties aanvinken en je auto daarmee ‘eigen’ maken, doch Ford gaat hierin wat verder dan normaal. Voor de Fiesta zijn er namelijk vier versies die allemaal hun eigen look hebben. Het Focus-project wordt geleid door Darren Palmer, dezelfde man die verantwoordelijk is voor de Fiesta (en andere kleine Fords). Vandaar is het logisch dat er de nodige overeenkomsten bestaan tussen de twee modellen.

Mooiere materialen in het interieur

Nu we het toch hebben over die overeenkomsten: net als de Fiesta zal de Focus een update krijgen waar het gaat om de plastics die gebruikt worden in het interieur. Met name bij de vorige Fiesta was het keiharde plastic een puntje van kritiek, maar ook de Focus had niet de meest aaibare plastics. Daar komt dus verandering in.

50 millimeter extra wielbasis, 50 Kg minder gewicht
Ford gaat niet teveel rommelen met de afmetingen van de Focus, maar de auto krijgt wel een net iets langere wielbasis. Dit komt ten goede aan de binnenruimte voor de passagiers. Daarnaast wordt de auto ook lichter, wat ongetwijfeld te maken zal hebben met het streven naar een laag verbruik.

Mogelijk een ‘Active’ Variant met AWD

Hip, stoer, crossoveresque! Om winst te halen moet je tegenwoordig iets hoog op de poten zetten en plastic bumpers meegeven. Ford doet het al met -jawel- de Fiesta Active en ook van de Focus komt er waarschijnlijk zo’n variant.

Qua motoren blijft veel hetzelfde
De 1.0 ecoboost zal met verschillende vermogens een belangrijk deel van de verkopen voor zijn rekening nemen. Daarboven komt de 1.5 liter grote driepitter beschikbaar die we kennen uit de Fiesta. Topper wordt in eerste instantie de ST (rijtest) met een 2.0 liter grote geblazen vierpitter. Er zal hopelijk/vast ook weer een RS komen, maar wat voor motor de heetste Focus krijgt is nog niet bekend.

Dieselaars moeten het doen met een één-punt-vijfje, tenzij er nog een hete ST diesel komt met een 2.0 onder de kap. Maar diesel ligt onder vuur, dus dat valt nog even te bezien.

Ook interessant!

  • Ford Focus facelift
    Ford Focus facelift, nieuwe neus en 48V
  • Mountune Ford Focus ST is de RS die we nooit kregen
    Mountune Ford Focus ST is de RS die we nooit kregen
  • Gaat de vernieuwde Ford Focus weer een verkooptopper worden?
  • Video: schapen hoeden met Ford Focus RS
    Video: schapen hoeden met Ford Focus RS

Nieuwste artikelen

  • Scoor deze ‘vergeten’ Saab op Marktplaats
  • Peugeot komt met meer GTI’s én goed nieuws
  • Audi’s grote verwarring staat binnenkort bij jou voor de deur?
  • James Bond-klassieker wordt van A tot Z opgefrist
FacebookTweetPinLinkedIn

focus, Ford, hatchback

Vorig bericht: « Waarom deze grijsaard nog gelooft in Robert Kubica
Volgend bericht: Held Elon Musk schiet zijn Tesla Roadster naar de ruimte [updated] »

Lees Interacties

Reacties

  1. lincoln zegt

    22 december 2017 om 18:41

    EcoBoost 1.0 liter 3pitter fox blokkie is al sinds 2012 op de markt ..
    En nog steeds geen massaal voorspelde spookverhalen ..

    Dat vind ik toch wel het allermooiste van deze auto ..

    Login om te reageren
    • focusrs1 zegt

      22 december 2017 om 19:00

      @lincoln: en de nieuwe 1.5 3-cilinder in de nieuwe Fiesta ST krijgt gewoon 200 pk

      Login om te reageren
      • lincoln zegt

        22 december 2017 om 19:10

        @focusrs1:

        En nog bizarder .. 290Nm !!

        Sta je dan met je Toyota gt86 ..

        Login om te reageren
        • alcantara zegt

          22 december 2017 om 19:27

          @lincoln: Want? Nog altijd liever die 2l boxer icm de rwd Toyota.
          Bovendien vergelijk je een turbo-blok met een atmosferisch.
          Voor de GT86 zijn ook turbo-kits verkrijgbaar die hem over de 300pk tillen.

          Login om te reageren
          • lincoln zegt

            22 december 2017 om 19:33

            @alcantara:

            Prima .. doen ..
            Zijn er zat te koop voor schrikbarend weinig geld en wenkbrouwfronsende km standen ..

            Login om te reageren
    • viezefreddyw zegt

      22 december 2017 om 19:09

      @lincoln: Echt hè. Het is echt een heel erg goed blok en nog sterk ook.

      Login om te reageren
    • camber24 zegt

      22 december 2017 om 19:38

      @lincoln: volgens mij is je account gehackt

      Login om te reageren
    • atrak zegt

      22 december 2017 om 20:09

      @lincoln: Ik heb al veel blokjes de soep in zien draaien bij 60K groetjes ford wensink

      Login om te reageren
      • lincoln zegt

        22 december 2017 om 20:13

        @atrak:

        Jij staat dichter bij het vuur ..
        Ik ken ze alleen van internetgerucht ..

        Wat is het zwakke punt van deze koffiemolens ??

        Login om te reageren
        • atrak zegt

          22 december 2017 om 20:39

          @lincoln: Plastic koelvloeistof leiding die scheurt waardoor je heel snel heel veel koelvloeistof verliest. Je raadt het niet, de motor draait in de soep. Ik heb er vele van langs zien komen.

          Login om te reageren
          • atrak zegt

            22 december 2017 om 20:41

            @atrak: Er zijn ook veel problemen met versnellingsbakken en koppelingen. En turbo’s die vast gaan zitten.

            Login om te reageren
            • lincoln zegt

              22 december 2017 om 21:06

              @atrak:

              Top .. dank u vriendelijk ..
              Flinke kostenpost voor de klanten de dealer de importeur en Ford ..

              Login om te reageren
              • atrak zegt

                22 december 2017 om 21:51

                @lincoln: Veel binnen de garantie al, dus ik zou er nooit eentje pakken als occasie.

              • lincoln zegt

                22 december 2017 om 21:57

                @atrak:

                Jij zit er met je neus bovenop ..
                dus dan is het teringzooi ..

                Zelfs de subaru monteur (vriend van me) waarschuwt me voor Subaru,s ..
                Wat niet weet minder deert ..

              • ral9010 zegt

                22 december 2017 om 22:17

                @lincoln: is het dan echt waar? Heb jij vrienden?..

              • acizane80 zegt

                23 december 2017 om 02:09

                @atrak: en zijn er geen blijvende/preventieve oplossingen voor?

              • fietsenmaker zegt

                23 december 2017 om 03:06

                @acizane80: Jawel. Gewoon geen gesprek aan gaan met hem.

      • lincoln zegt

        22 december 2017 om 20:16

        o,ja .. en je bent negatief en zuur en je drinkt azijn ..
        Want exacte wetenschap is stom ..

        (Verplichte kost) ..

        Login om te reageren
        • camber24 zegt

          22 december 2017 om 22:18

          @lincoln: gelukkig, toch niet gehackt. Leuk dat je er weer zo intensief bent btw.

          Login om te reageren
        • chimaera zegt

          25 december 2017 om 16:55

          @lincoln: Ben jij ook wel eens gelukkig?

          Login om te reageren
      • michaelb zegt

        22 december 2017 om 20:28

        @atrak: Weet je zeker dat je geen twinspark bedoelt?

        Login om te reageren
      • lekbak zegt

        22 december 2017 om 21:39

        @atrak: Bepaalde vroege bouwjaren of bij alle motoren?

        Bij een dealer zie je natuurlijk wel echt alle exemplaren binnen het werkgebied langs komen. Dat er geen spookverhalen op het internet rond gaan betekent wel dat het sowieso minder voorkomt dan bepaalde problemen bij niet nader te noemen merken uit wolfsburg bijvoorbeeld. Maar het is altijd goed om te weten. Opvallende problemen ook trouwens, het heeft helemaal niks te maken met het hoge specifiek vermogen of de kleine cilinderinhoud.

        Login om te reageren
        • atrak zegt

          22 december 2017 om 21:54

          @lekbak: Er is een terugroepactie geweest, maar Je kan altijd Google raadplegen: ecoboost 1.0 failure.

          Login om te reageren
  2. bk4life zegt

    22 december 2017 om 19:06

    Niets elektrisch? Dat is dan weer jammer voor de dieselrijder die overweegt om elektrisch te gaan.

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      22 december 2017 om 23:04

      @bk4life: waarom zou een diesel rijder nu al elektrisch gaan? Juist de diesel rijder geeft om de actieradius. Eerst zullen de benzine rijders (dat zijn niet de veel rijders) de overstap maken naar elektrisch. Als we diesel niet in leven weten te houden gaan de diesel rijders zich eerst nog een tijdje behelpen met benzine of aardgas voordat ook die overstappen.

      Login om te reageren
      • bk4life zegt

        23 december 2017 om 02:38

        @mashell: de actieradius is geweldig maar als je de signalen om je heen hoort dan gaat de diesel flink prijziger worden en de elektrische bak zal wel alle support krijgen. Financieel gezien. Daarom denk ik dat.

        Login om te reageren
  3. trustmeiamanengineer zegt

    22 december 2017 om 19:18

    De techniek is allemaal top, maar dat doorsnee “wereldauto” Aziatisch uiterlijk is toch wel erg zonde… (er even van uitgaand dat ze de huidige strategie volgen).

    Login om te reageren
    • lincoln zegt

      22 december 2017 om 19:30

      @trustmeiamanengineer:

      Tweede generatie 2004-2010 2deursie was enigszins “mooi” te noemen ..
      Mooi zijn is niet het allersterkste punt bij de Focus ..

      Login om te reageren
  4. lekbak zegt

    22 december 2017 om 19:27

    Het ziet er niet bijzonder mooi uit ofzo, beetje saai zelfs. Maar zolang de stationwagen ruim word en het goed rijdt is het een potentieel tweedehandsje voor mij over tien jaar. Ik hoop dus dat ze weer goed verkocht gaan worden…

    Login om te reageren
  5. potver7 zegt

    22 december 2017 om 20:00

    Ja want de Nissan Pulsar is zo’n geweldig verkoopsucces…. Dus laten maar gauw iets maken wat er heel veel op lijkt!

    Login om te reageren
  6. bk4life zegt

    22 december 2017 om 20:21

    De grill vanaf 2015 zag er geweldig stoer uit, maar de achterlichten en eigenlijk de algehele achterkant is altijd zo ongelofelijk standaard gebleven.

    Login om te reageren
  7. focusrs1 zegt

    22 december 2017 om 20:55

    Hopelijk duurt het niet weer 6 jaar voordat er een nieuwe RS komt…

    Login om te reageren
  8. piebepost zegt

    22 december 2017 om 21:54

    Zonde zeg. De huidige vind ik zeer geslaagd, en dan komen ze hier mee?

    Login om te reageren
  9. pomoek zegt

    22 december 2017 om 21:55

    Beetje een Astra achterzijde zo van voren gezien.

    Login om te reageren
  10. mashell zegt

    22 december 2017 om 23:08

    Oogt nagenoeg hetzelfde. Laten we hopen dat de camouflage vertekent en niet ook deze wagen een brede “Golf” C-stijl krijgt, want dan zijn echt alle compacte hatchbacks een Golf kloon geworden. En laten we duimen dat de hoge achterlichten weer terug komen, dat hoort toch op een focus.

    Login om te reageren
    • doublechevron65 zegt

      23 december 2017 om 12:33

      @mashell: BMW Einser ?

      Login om te reageren
  11. flashevan zegt

    23 december 2017 om 15:19

    Lijkt mij toch verdacht veel op een mazda 3 met een ford badge erop en een geinig wrapje

    Login om te reageren
  12. mastemaker zegt

    23 december 2017 om 21:38

    Lexus CT achterkant?

    Login om te reageren
  13. wernerv8 zegt

    23 december 2017 om 22:16

    Vind het er niet verkeerd uitzien. Meen er idd mazda welvingen in te zien.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North