Opvullen die handel!
Meestal is het zo dat bij een nieuw model stapsgewijs het gamma wordt uitgebreid met alsmaar krachtiger wordende motoren. Bij de Cayenne S Coupé is dit niet zozeer het geval, de Turbo is er immers al. Wie de 550 pk sterke V8 liever vermijdt en geen zin heeft voor de instapper te kiezen, kan nu voor deze prima middenweg opteren.
Het is ook daadwerkelijk de middenweg als we kijken naar de prestaties. Waar de instapper het moet redden met 340 pk en de Turbo zoals gezegd goed is voor 550 pk, vinden we ongeveer daartussen de 440 pk sterke bi-turbo V6 van de Cayenne S Coupé. Het koppel bedraagt 550 Nm. Mede hierdoor trekt hij in precies 5 seconden naar de 100 km/u. Wie drie (!) optionele lichtgewicht-sportpakketten aanvinkt op de optielijst, vermindert de sprinttijd met nog eens een tiende van een seconde. Worth it. De topsnelheid ligt op 263 km/u.
In tegenstelling tot de normale Cayenne is de Cayenne Coupé (dus ook de S) standaard voorzien van het Sport Chrono Pakket. Daarbij behoren ook snelheidsafhankelijke stuurbekrachtiging, 20″ lichtmetalen velgen en het Porsche Active Suspension Management tot de standaarduitrusting.
Wie interesse heeft in de Cayenne S Coupé kan het model vanaf vandaag bestellen. Reken wel op een fikse prijs. In Nederland kost de auto namelijk 140.700 euro. Aan het einde van juni moeten de eerste exemplaren deze kant op komen. De instapversie en de Turbo verschijnen aan het eind van deze maand in ons land.
Buiten het feit om dat ik het geen mooie auto vind zit ik mezelf echt af te vragen wat nou te toegevoegde waarde is van deze auto in je line-up als Porsche zijnde…
@viezefreddyw: Mijn eerste indruk was ook jakkes en waarom? Er zal wel ergens een Product Manager zijn die zijn business case goed heeft gemaakt en veel profijt heeft voorspelt… want iets anders zie ik echt niet…
Ik vind hier echt niks aan…maar ja, net als de X6-kopers, zullen hier ook kopers voor zijn. Ik vermoed golddiggertjes uit Amsterdam Zuid..
@ghost: Welke golddigger kan zichzelf een Cayenne veroorloven. Turn me into one, ik wil het ook wel!
@momo:
Yolanthe?
Soto klopt gewoon niet. Voorzijde lomp achterkant op zich ok.
Ziet er net als de GLC, X6 en CLS63 AMG Coupé geval uit als een kakkende hond
Wel een verbetering tov de gewone Cayenne, maar was ook niet moeilijk.
Mehhh…
Waarom zou iemand deze auto in godsnaam kopen?
Ssangyong vibes.
Driekwart van achter, met samengeknepen ogen, zie ik in de bovenste helft wel iets van de 5-deurs 911 die de Panamera had moeten zijn…
In het echt een hele fraaie wagen!
Tja, het zal vast verkopen, maar mocht ik voor de keuze staan dan zou het toch een gewone Cayenne of nog liever een Panamera worden.
Die daklijn ziet er echt schizofreen uit, aan de zijkanten een lage ‘ ‘coupe’ ‘ lijn en dan naar het midden toe hoog en bol om toch maar wat van hoofdruimte te creeren.
En vervolgens maar een spoilertje erop gekwakt om het slecht te camoufleren.
Ik vind m wel mooi, alleen ernstig beperkt doordat je er geen open dak voor kunt bestellen, alleen een transparant panoramadak.
Waarom die achterbank als deze toch volkomen nutteloos is …. Oohww ja, het is een Porsche, sorry, vergeef me. Het is een lifestyle product, volkomen irrelevant, maar mooi voor de mens die wat ‘anders’ wil en het vooral wil laten zien … Yukkkkkkk ….
Wat heb je eraan ?