Audi geeft A4 en S4 nu écht een facelift

Auteur: , 67 Reacties

Of je er ook tevreden mee bent...

Na de modeljaarupdate van afgelopen zomer hadden we even nog geen ingrijpende aanpassingen verwacht, maar Audi dacht daar anders over. Ergens wel logisch, want de A4 gaat in zijn huidige vorm alweer mee sinds 2015. Zodoende is het wel tijd voor iets nieuws. Of klanten ook zitten te wachten op het polariserende nieuwe front, dat is nog maar de vraag.

Hoe dan ook is het bij deze een feit dat de gehele 4-lijn van Audi aan de nieuwe designtaal van het merk moet geloven. Dit betekent vooral dat het ontwerp van de auto voortaan voorzien is van strakker en meer uitgesproken lijnwerk
, evenals standaard LED-koplampen. Zelfs als je niets van die nieuwe singleframe grille moet hebben, het is fijn om te zien dat het merk de ballen toont en zijn ‘kernmodel’ een ietwat controversieel exterieur durft te geven.

Binnenin valt er daarentegen weinig te klagen. Audi krijgt het altijd wel voor elkaar een goed interieur in elkaar te knutselen, het nieuwe MMI-systeem met een 10,1″-infotainmentscherm vergroot het gemak verder. Daarnaast is er een 12,3″-scherm achter het stuur, in de vorm van de nieuwe cockpitunit. Het merk blijft overigens door ontwikkelen om zijn auto’s meer ‘connected’ te maken. De A4 en Audi S4 hebben bijvoorbeeld een systeem dat je helpt stoplichten te verslaan.

Kijken we naar het motorengamma, dan zien we een behoorlijk aantal opties. Men krijgt de keuze uit een zestal turbomotoren, waarvan de helft voorzien zal worden van mild hybride techniek. Het vermogen van de motoren loopt van 150 pk tot 347 pk, de fijne details wil het merk nog niet delen. Wel is duidelijk dat de krachtigste motor, een zescilinder TDI, 347 pk en 700 Nm heeft en terecht zal komen in de nieuwe S4. Er is voldoende keuze voor de koper: er komen handbakken, zeven- en achttrapsautomaten, evenals voor- en vierwielaandrijving.



67 reacties

Wie wordt er Vakantieauto van het jaar in de FUN categorie, bekijk het HIER!
Van een V8 op benzine naar een V6 diesel… Hij zal ongetwijfeld sneller zijn maar… Daar draait niet alles om in het leven.
@Jochempie: liever dat dan dat het ineens een EV was…nu hoor je ten minste nog wat brommen en heb je emotie!
@ghost: veel emotie uit de uitlaat speaker
@ghost: wat is dat nou weer voor een redenering. Hoezo zou de logische volgende stap ev zijn. Een benzine is juist ecologisch verantwoorder dan een Diesel dus het had juist benzine moeten zijn…
@goodolddays: wat boeit mij het milieu nou? Dat ga je echt niet meer redden hoor, de aarde warmt gewoon op, punt.
@goodolddays:
Neu, benzine stoot meer CO2 uit en qua fijnstof maakt het niet meer uit.
@jochempie: Gaat het echt om snelheid? Ik lees links en rechts ook dat Audi die V8-blokken niet of niet met het gewenste resultaat door de WLTP krijgt, en daarom diesel aanbiedt.
@Edge: eh, die v8 zat al lang niet meer in de 4 hoor.
@kareljansen: Scherp! Dat moest natuurlijk de V6 zijn!
@Jochempie: tijd voor een RS toch? Get over it 😉
@bitd: Tijd voor een mooie handgeschakelde youngtimer B6 S4 :)
@jochempie: Helemaal waar. Als iemand denkt dat snelheid het belangrijkste is moet ie maar eens in de spits van Amsterdam naar Maastricht rijden. Dan merk je dat je aan al je vermogen en snelheid eigenlijk heel weinig hebt.
@Jochempie: waar is de tijd dat benzine stout was en was weggelegd voor snelle motoren, nu gebruiken ze tdi hahahaha
@Jochempie: gehoor wilt ook iets duidelijk horen
Heeft de nieuwe A4 geen achterkant? Of ziet het er gewoon niet uit? Voorkant vind ik wel een verbetering, vooral de koplampen.
@leaper035t: achterkant is wel te vinden op het internet, is een soort a6 achterkant
@sanderp: Net op audi.de gekeken. Idd een kleine A6, zowel voor- als achterkant zijn er op verbeterd vind ik.
@sanderp: Fake news, hij heeft geen achterkant.
@leaper035t: mooie foto’s van het interieur ook..
@leaper035t: enigste wat anders aan de achterkant is de oichtunitz die van die bars hebben
Nee, na de A4 B8 is het niet veel beter geworden. Nieuwe design taal kan me echt niet bekoren bij Audi. Voorheen trokken de strakke ingetogen lijnen me nog, nu het het veel te druk voor mij. Dan vind ik in die klasse een Guilia toch veel mooier ontworpen (al blijft het asymetrische door de nummerplaat altijd zo zonde).
Meh! Kan het echt niet mooi vinden.
Mooi die mascara-dagrijverlichting…
@p1m: leuk voor in de kerstboom wel.
Is de grille kleiner geworden? In dat geval een hele bijzonder Audi.
Kijk, dit is de facelift die ik verwachtte
@autodidact: … eindelijk die doorlopende vouw over de hele lengte van de auto weg. Dat ziet er meteen moderner uit.
@autodidact: bewijs dat maar eens als je zoiets beweert.
@dreetje: Haha lees mijn comments bij het topic over de nieuwe diesel S4 er maar eens op na!
Verschrikkelijk die kerstboom verlichting.
Waarom geen afbeeldingen van het interieur & de achterkant? Op andere sites staan die foto’s wel
Ik hoop vooral dat ze de aandrijflijn wat beter voor elkaar hebben, de automaat was erg op het laag houden van de toeren. En daarbij met inhalen niet erg alert. En het resulteerde ook niet in een opvallend laag verbruik.

Ik vond het uiteindelijk een beetje vis noch vlees auto, niet sportief of comfortabel. Zeker met het sport onderstel, dat maakte m eigenlijk niet meer sportief, maar wel heel veel stugger.
@eelco74: Ik vind de A4 ook wel een raar compromis. Totaal niet sportief en ook niet de meest comfortabele. Dan bieden BMW en Mercedes een betere auto vind ik. Sportief én comfortabel. En mocht je echt comfortabel willen, dan kun je nog altijd kiezen voor een Volvo of iets Frans. Wil je echt sportief, kies dan een Jag of een Giulia.
@berlinetta: Heb jij met al die verschillende merken gereden? Ik wel ,en toch gekozen voor een nieuwe A5 sportback quattro. Ik ben niet afhankelijk van een baas of leasebedrijf en eigen keuze was de A5 . Daarbij komt ook nog dat wij (kwestie van smaak) de Audi het mooiste vonden.
@dijan: in de diverse tests oa van autoweek (tegen de c klasse )komt dit euvel ook naar voren. Ik heb geen Quattro versie gereden maar een normale versie met iets van 190 pk. Ik vond de bak erg lui en de auto erg stug. Maar goed dat roepen de diverse testen ook.
@eelco74: Niet met je eens . Ik heb sinds 3 maanden een nieuwe A5 met de 245 pk quattro enmet s line onderstel met instelmogelijkheden van sportief tot confort. Met verschillende andere merken uitgebreid proefgereden en voor de A5 gekozen. Ook het verbruik is best zuinig te noemen; gemiddeld 1op 12,5.Denk ook niet dat je met de uitvoering van 2019 hebt gereden .
@dijan: de versie met adaptieve demping is inderdaad de beste keuze, beter dan alleen het sport onderstel. Die is wel erg stug, jammer want icm de sline qua looks wel het fraaiste. Ik heb twee keer gereden met de 190pk benzine, een met en een zonder sport onderstel beiden model 2016.

Naast de A4 ook de giulia (heb 22 jaar alf gereden), de C klasse, 3 serie en Jaguar xe uitgebreid geprobeerd.
Achterkant?
Waarom die boksbeugel op de zijkant? Is hij anders zo anoniem dat niemand ziet dat je priemiejum rijdt?
Dat is best snel
Als ik het zo zie hadden ze het beter bij de modeljaarupdate kunnen houden.
Maar wellicht veranderd die mening wel als ik hem in het echt zie. Heb aan de B9 sowieso wel even moeten wennen, maar vind de auto nu toch wel echt een knappe verschijning.
Die koplampen met ledjes als ‘wimpers’ vind ik dan wel weer heel erg slecht. Maar goed, geen mens koopt tegenwoordig nog een A4 dus ik hoef het niet al teveel te zien dat scheelt.
@stationcar: Helemaal mee eens. Op foto 3 lijkt het net een a3/s3. Wat zijn de ontwerpers bij auto inspiratieloos…
Saai, zoals gewoonlijk bij Audi
Ik heb het idee dat deze generatie A4 niet heel lekker loopt. Ik zie ze best weinig rijden. Ik vraag me ook nog steeds af wat de meerwaarde is t.o.v. een Passat of nog beter, een Superb. Die laatste biedt ook alles wat de A4 biedt, maar dan een stuk voordeliger en is ook nog eens een stuk ruimer.
@berlinetta: Een Arteon is ook een mooi alternatief, minder saai, zeker niet minder fraai en verder dezelfde techniek.

In de lease is de A4 bij mij (Duitse markt) lange tijd flink duurder geweest dan de tegenhangers van BMW en Mercedes. Zoiets hakt er vaak ook op in.
@karhengst: De Arteon vind ik ook zeker een goede optie, maar die is wel vrij prijzig.
@berlinetta: Dat ben ik niet helemaal met je eens. Er zit qua kwaliteitsbeleving in het interieur echt nog wel een behoorlijk veschil. Ook is het qua geluidsniveau aangenamer vertoeven. Tijdens mijn proefritten vond ik het weggedrag van een A4 persoonlijk ook een stuk strakker en comfortabeler. Gezien ik de ruimte niet nodig heb, heb ik voor een A4 gekozen.
Of dat het prijsverschil recht trekt is een andere discussie. Maar verschillen zijn er absoluut.
@r525: Die verschillen zijn er ook wel, maar ik word niet echt warm van een extra lapje leer of een kleiner naadje tussen de panelen. Het interieur van een Superb vind ik meer dan voldoende. Is voor ieder persoonlijk natuurlijk.
Beetje hyundai van de voorkant
@phitalia: Met een ander logo zeker weten. Qua vorm zijn de grills van beide merken enorm naar elkaar toegegroeid. Nu Audi minder strak is met z’n tierelantijntjes wordt de gelijkenis alleen maar groter.
Als ik het persbericht lees komt hij alleen maar met automaten beschikbaar. Niet dat dat erg is, maar wel opvallend!
Met name de sedan van deze vind ik een extreem gedateerd ogend hok. Kan een A1 bumper ook weinig aan veranderen. Wordt langzaam toch echt tijd dat ze stoppen met het ontwerp van de Audi 80 te recyclen…
Treurnis op vier wielen. Dat is het. Saaier dan saai.
Mooi geworden zo! Een goed opgefriste A4.
“systeem dat je helpt stoplichten te verslaan.” Sinds wanneer is een verkeerslicht een stoplicht?
@st220: Verkeerslichten verslaan lukt beter met een vrachtauto.
Hij wordt er flink knapper op. De huidige zie ik overigens bijna niet rijden. De A5 en Q5 ook niet. De Q7 daar struikel je echter over.
Het ziet er uit alsof de designers het ook allemaal niet meer weten.
Het enige design doel lijkt dat de vormgeving weer wat aggresiever tov zijn voorganger moet, waardoor we nu op het punt zijn beland dat het allemaal een karikatuur van zichzelf aan het worden is.
Gevolg is dat iedereen met een beetje stijl in zijn donder dit hele merk tegenwoordig links laat liggen.
@harrie: Een Audi koop je niet voor de stijl, maar voor de #me too. De concurrenten verkopen mooiere auto’s dan Audi. Het interieur is imho afschuwelijk. Veel te druk en volledig stijlloos.
@dreetje: En zulk commentaar is wel stijl? Wat een ongefundeerd gebash! En wat heb je zelf? Ferrari of zo ,zal wel met zulke wensen .
@dijan: Smaken verschillen, laten we het daar maar op houden. Ik word niet goed om bij elke review te lezen hoe geweldig mooi de Audi’s zijn. Ik vind ze lelijk. Auto is emotie, toch?
@dreetje: En ik word er niet goed van om iedere keer dezelfde vervelende dingen te lezen om alles van Vag te bashen . Meestal door dezelfde treurige personen.,meestal zonder ervaring met het merk,maar van horen zeggen. En ,ja Audi s zijn mooi ,want Auto en Audi is emotie . Dus smaken verschillen echt.
@dijan: Dan zou VAG eens betere auto’s moeten maken. En ja, ik heb helaas ervaring met het merk. Maar het gaat niet om mijn ervaring. Kijk zelf maar eens in de betrouwbaarheidsstatistieken. Of in de statistieken van reparatiekosten. Het is zoals het is. Dat jij daar niet goed van wordt, daar kan ik niets aan doen. Het is een zwaar overgewaardeerd en te duur merk.
Meaui heur.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).