Dit is de Porsche Cayenne Coupé

Auteur: , 90 Reacties

De langverwachte 'sportversie' van de Cayenne is hier.

Het is een veel voorkomende trend in de recente jaren: SUV-coupés. Stiekem is het niet BMW die deze hype heeft bedacht, maar we geven het Beierse merk voor het gemak even de schuld. Zij hebben namelijk met de X6 het autotype een dikke boost gegeven en sindsdien is het een premium-dingetje. Mercedes heeft er twee (GLC en GLE), BMW heeft er drie (X2, X4 en X6). Audi heeft vooralsnog alleen de Q8, maar een kleiner model staat op de planning. De Q8, de X6-concurrent die eigenlijk tien jaar te laat komt, doet het nu al best oké. Zustermerk Porsche is onder de indruk, kennelijk.

Porsche is ook steeds meer aan het kijken naar wat ‘goedkopere’ merken doen, al was de Cayenne (rijtest) hier juist de trendsetter. Sindsdien heeft Porsche ook een sedan, een stationwagon en een baby-SUV in haar gamma. Voor wie nog in 911-tijden denkt: het is zojuist erger geworden. Porsche presenteert de Cayenne Coupé.

Dat is niet raar. Niet alleen verkopen de auto’s als een tierelier, Porsche heeft binnen het VAG-concern twee zusters die een goede basis vormen. De Q8 van Audi en de Urus van Lamborghini zullen onderhuids erg veel overeenkomsten gaan tonen met de Cayenne Coupé.

Cayenne Coupe

Technisch is er qua motoren niks verrassends. De instapper is de (standaard) Cayenne, een drieliter geblazen V6 met 340 pk. Een stapje hoger staat de Cayenne Turbo, die krijgt een vierliter V8 met twee turbo’s, goed voor 550 pk en 770 Nm. Wat betreft acceleratiecijfers: de instapper doet 6,0 seconden over een sprint naar de 100 km/u, met het optionele lichtgewicht pakket 5,9 seconden. Dat is ongeveer evenveel als de normale Cayenne, te danken aan het standaard Sport Chrono-pakket. Bij de normale Cayenne moet je daarvoor bijbetalen en is de sprint zonder het pakket 6,2 seconden. De normale Cayenne Turbo doet sprint in 4,1 seconden naar de 100, de Coupé breekt de 4-secondengrens en komt op 3,9 seconden uit.

Cayenne Coupe

Dit alles is te danken aan het sportieve karakter van de Cayenne Coupé. Het Sport Chrono-pakket (beter onderstel, betere motorprestaties etc) is standaard, optioneel kun je kiezen voor een carbon dak. Dat verlaagt het zwaartepunt. Wil je de auto meer voor comfort, dan is een glazen panoramadak ook beschikbaar. Ook komt Porsche onder het mom ‘PAA’ met Porsche Active Aerodynamica. Het resultaat daarvan is een instelbare achterspoiler die omhoogkomt bij 90 km/u. Of met een druk op de knop, zo je wilt.

Spoilert

Porsche wil ook dat de auto iets meer presence krijgt. De spatborden zijn iets anders ontworpen waardoor de auto iets breder oogt. In realiteit is de toegenomen breedte slechts 18 millimeter, maar in combinatie met de lage daklijn is het nog redelijk gelukt ook. Daarover gesproken: de achterbank is met 30 mm verlaagd, zodat je in theorie geen last hebt van de aflopende daklijn. Wat betreft bagageruimte is de schade iets groter ten opzichte van de normale Cayenne: 625 liter, en slechts 600 liter voor de Turbo. Dat is 145 liter minder dan de niet-Coupéversie. Klap je de banken neer, dan heb je het over 1.540 liter (1.510 voor de Turbo).

Cayenne Coupe

Tenslotte: de prijzen. 124.000 euro voor de Cayenne Coupé en 207.800 euro voor de Cayenne Coupé Turbo. Dat is een hoop geld, maar de Coupé scoort op het gebied van de hoge standaarduitrusting. Naast het SC-pakket is ook Porsche Active Suspension Management (PASM) standaard. Optionele pakketten bestaan uit 20-inch lichtmetalen velgen, carbon onderdelen zoals het dak en meer. Eind mei staat de auto al bij de Nederlandse dealers.



90 reacties

-edit: probeer het eens met meer dan 1 woord-
@autolb: mand!
Benchmark is weer gezet
@huracan: wel een beetje laat dan…
Lekker niches vullen! Anyway, vind de GLC coupe fijner. Niet dat dit lelijk is maar de merry verdient mn voorkeur.
@ghost: Merry? Net uitgevonden?
@sntial: nee, zo noem ik m’n eigen Mercedes en elke Mercedes in de volksmond.
@ghost: Mercedes Christmas and a happy new year!
@sntial: wauw! Creatief hoor!
@ghost: ja, heeft ie net uitgevonden… 🙈
@jaspervdwinden: nee hoor. Zo noem ik mijn eigen kerstmis en alle kerstmissen in het algemeen.
@ghost: Ik ken dat alleen van videoclips :)
@granlusso: daar noemen ze het toch Beemer bij bmw of Benz bij Mercedes?
@ghost: hef
@sntial: het is altijd nog een merc
Wanneer je mannelijkheid in millimeters gemeten wordt
@tvklarenbosch: jij kan het weten golddigger
Gave bak, moet wel zeggen dat de x2 in mijn ogen geen coupe is?
@bakbanaan: Ik twijfelde zelf ook een beetje, maar technisch is het exact een X1. Alleen de daklijn is een stuk lager en loopt ietwat schuin af aan de achterkant. Het is niet de meest overtuigende coupé-SUV/crossover inderdaad, maar vergeleken met de X1 is het duidelijk een ‘sportieve versie/coupé’ van de X1.
@720s: Een Mini Paceman is toch ook geen coupé? Net als de X2 wel sportiever dan de “normale” broertjes idd, maar dan zou ik ze nog eerder als crossover hatchback bestempelen ;-)
@stalensnuitje: Idd, X2 ziet er eigenlijk heel goed uit. Als hatchback…
@bakbanaan: Dat zijn al dit soort hokken niet. Een SUV met aflopende daklijn maakt nog geen coupé.
De neus had spannender gemogen. De reportage telt ook 4645 foto’s van de kont en 3 van de neus.

Verder een enórm mooie machine.
Een SUV met een uitklapbare achterspoiler = episch
@jeffreyb: ja want de neus kennen we nu wel
@jeffreyb: grappig, ik vind het echt helemaal niks
Oef die uitklapbare spoiler… lijkt wel of de achterklep deels openstaat, geen gezicht!
@jaggie: ja verschrikkelijk!! Bij de 911 ook zo lelijk en bij de 911 cabrio lijkt het wel een grap!
@jaggie: tot dat ik die spoiler zag dacht ik in men eigen nice! Maar nu… van een blunder gesproken op heel het gamma, gelukkig nog niet op de panamera
@jaggie: hopelijk kun je die spoilert ook met 1 druk op de knop weer inklappen of default helemaal “uitzetten”. Waarom moet je ook een spoiler oproepen bij 90 km/u? Alsof die dan instabiel weggedrag gaat vertonen.
@hotze: hadden de eerste TT’s ook last van dus waarom zou het bij deze niet kunnen?
@hotze: de 3 gt heeft ook zo’n spoiler die default uitklapt bij 110 (?) kmh. Dat schijnt echt gedaan te zijn voor de aerodynamica, Anders gaat die teveel lift genereren vermoed ik zo.
@srthellcat: misschien dat je het op een circuit merkt bij snel bochtenwerk maar dit zijn niet bepaald circuittijgers. Zou wel eens willen testen wat het verschil is, met en zonder spoiler. Boven bv. 140 km/u kan ik me wat voorstellen, daaronder moeten dergelijke auto’s toch aan de weg kleven.
Waarom heeft de turbo een kleinere koffer ?
@nofxke: Waarschijnlijk een grotere brandstoftank
@nofxke: Vanwege het uitgebreidere audiosysteem…
Waarom plaatsen jullie de achterkantfoto van een tesla? Dronken stagiaire wellicht? /s
@mercedesbenzine: hmmmmm dronken stagiaires…
Vind hem heel mooi, maar laat die spoiler maar lekker naar beneden.
Een gestroomlijnde baksteen, handig, straks krijg je nog auto’s met glazen bodems.
Een Panamera welke te hoog op de poten staat. Nee Porsche maakt schitterende wagens maar deze is niet mooi. Hij zal er niet minder om rijden of verkopen.
Wauw! Nog knapper dan de Q8:D
@unknown32: vind de Q8 fraaier. Pluspunt is natuurlijk dat ’t een Porker is.
Dus eigenlijk niets meer dan een gewone Cayenne, alleen dan minder handig door de sneller dalende daklijn en toevoeging van een uitklapbare Autostyle spoiler
Liever X6!
Dacht dat het de nieuwe Macan was
Gaaf!

Paar Porsche emblemen op mijn Citroën C6 plakken, de luchtvering in de hoogste stand én de spoiler in de middelvinger naar de auto erachter modus en menigeen zal er in trappen en denken dat het een Cayenne Coupé is…
Mooi. Lijkt alsof hij altijd zo had moeten zijn
Het begint een beetje pervers te worden, ieder merk binnen de VAG groep maakt dezelfde auto, alleen krijg je per merk een ‘eigen’ sausje eroverheen. Eigenlijk was dat natuurlijk altijd al zo, maar het wordt steeds nadrukkelijker. De Urus en de Q8 waren er al, het wachten was op de Porsche versie, en hup binnen een jaar is hij daar. Niks origineels aan een een dikke middelvinger naar iedereen die dacht met de Urus iets unieks te kopen. Ik ben zo klaar met deze manier van auto’s op de markt dumpen.
@stationcar: ik sluit me hier volledig
bij aan.
@stationcar: die Urus is wel iets prijziger…
@hotze: Jep, maar of die zoveel beter is? Zal die echt veel sneller zijn? Een mooier interieur? Ik denk dat het elkaar weinig ontloopt.
@rrk147: statussymbool.
@stationcar: Helemaal mee eens. Het meest schaamteloos zijn nog wel de ontelbare Suvs die tussen VW, Skoda, Seat uitgewisseld worden. Ateca, Arona, Tarraco, Kodiaq, Karoq, Kamiq, Tiguan, Tiguan Allspace, T Roc etc etc… allemaal dezelfde auto’s. Echt onderscheidend zijn ze ook niet van elkaar want je kunt bij alle 3 de merken alle mogelijke luxe en opties krijgen…. beetje goedkoop en makkelijk is het.
Trieste aanblik een Porsche met een neergeklapte achterbank, praktisch dat wel voor als je inkopen moet gaan doen voor De Zaak.
Wat een lelijk ding. Die lovende commentaren hierboven zijn funny.
Die spoiler is toch wel het toppunt. Hilarisch lelijk.

Ik krijg plots meer respect voor wijlen Ssangyong Actyon.
Nee, dit is het niet hoor…
Ik moet eerlijk zeggen dat ik hem mooier vind dan de gewone Cayenne! Meer Porsche dit.
Krijgt die afgepeigerde chick nu een lift of niet ?? Soit, snap het allemaal ( al lang) niet meer.…

Kudos voor de velgen design team. Veruit het spannenste aan heel het verhaal. Mooi!
Carbon dak, lager zwaartepunt. Ja, dat is nog eens compromisloos engineeringswerk. Zou er ook echt ergens een lul zijn die dat dak aanvinkt op de optielijst omdat hij vindt dat het zwaartepunt anders te hoog ligt? Mijn hemel, wat een ongelooflijke treurnis.
@vaakbenjetebang: 😆😆 degene die ’t aanvinkt heet Jan. Inderdaad, net zo effectief als die designspoiler.
@hotze: Ik zie Jan al voor me. Zo’n droeftoeter met een pijnlijk leeg bestaan, een baan die voornamelijk bestaat uit gebakken lucht maar die wel bakken met geld binnen doet komen en een naderende midlife crisis, die dan eens flink in de bus blaast met een Cayenne Coupé. Op een verjaardagsfeestje vertelt hij dan trots over zijn carbon dak van X-duizend euro, wat het zwaartepunt verlaagt. Iedereen staart hem wat glazig aan, en dan zegt een oudtante: “mijn Celerio heeft een nog veel lager zwaartepunt en die kostte minder dan jouw dakkie”. [Hoongelach]
@vaakbenjetebang: 😆 ; ik doelde met voornaam Jan trouwens op je opmerking over een “lul” die de dakoptie aanvinkt.
@vaakbenjetebang: In de officiële Porsche text hebben ze het zelfs over een zelfde design van het carbon dak als bij de GT3-RS. En er is een ‘leichtbau paket’ met carbon accenten in het interieur. Een SUV met carbon dak en aktieve aerodynamica, het gaat echt nergens meer over. Alleen een diffuser mist nog.
Is dit nou een soort van X6 maar dan minder lelijk
Wat een trieste vertoning zeg. Gewoon een Q8 met Porsche sticker…. En dan die spoiler…. Eerst een “coupe” maken die blijkbaar aerodynamisch voor geen meter klopt. Moet er een compleet uitklapbed achterop gemonteerd worden.
Is de 911 nu niet gewoon overbodig geworden hiermee… ?
@autoblog wanneer gaan jullie hogere foto’s uploaden. De resolutie is altijd dramatisch op de app.
@p1m: *betere kwaliteit foto’s.
@p1m: hopelijk eerst met een auto die wél het aanglurend waard is
Wauw! Wat ontzettend lelijk is dit zeg.
Stop met die SUV coupés. Je word ook genaaid wasr je bij staat. Het is lelijker en bied minder ruimte wasr je ook nog eens meer voor betaald. De horror
Ik heb liever een volvo xc90, is tenminste geen rebadge van een Q8, urus etc ook al is hij trager
Ik vind hem eigenlijk wel mooi op de foto. Op straat waarschijnlijk dus nog indrukwekkender.
Geen bewondering, geen haat, maar vooral medelijden roept dit ding op.
Mooi ding, alleen zonder diesel beetje lastig verkoopbaar in Europa.
Wat. Een. Gedrocht…
Is het al 1 april?
Zoals Wouter zou zeggen, Pure Porno
Maar.. Dit is toch gewoon geen coupé?
Mercedes?
Ongelooflijk. Zo’n dure über premium auto en dan zo’n knullig panoramadak dat niet open kan.
Dergelijke auto’s zijn eigenlijk niet meer dan belachelijk dure handtasjes voor een bepaalde doelgroep. Die mensen denken dan dat ze een statement maken door met zo’n auto voor de dag te komen.
@hacker: of voor mensen die dit mooier vinden dan zo’n opgehoogde stationcar wat een SUV maar al te vaak is.
Wanneer komt nou de Macan coupe ?
Weet iemand iets meer over de hangar waar ze tegenwoordig de foto’s nemen met hun nieuwe modellen?
Een oude fabricatiehal van Porsche?
Zitruimte achterin precies goed voor vrouwlief (<= 1.68M)
Op zich ziet dit er goed uit maar ik blijf het gevoel hebben dat onze hond een hersenschudding krijgt als je de klep dichtmaakt.
Is geen coupé
Beter dan de gedrochten van BMW en Mercedes. Alleen die achterspoiler kan beter vastgelijmd zitten want als dat ding een erectie krijgt is echt niet om aan te zien.
Ik wil een porsche. Wacht ik wil stoerrr doen ik wil een suf. Lelijk maarja porsche. Wacht ik wil toch een coupe. Nog lelijker maar duurder als die van de buurman. MAKE UP YOUR MIND. Neem of een porsche of een suf als je zonodig stoer wilt lijken of neem een coupe maar niet alle 3 tegelijk. Punt 1 de cayenne is al spuuglelijk. Punt 2 ik vind het echt niet stoer eerder lachwekkend. Punt 3 dat ding is echt hondslelijk.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).