
Tenzij je het leuk lijkt om in de problemen te komen.
Jij dacht dat ze enkel op de Rotterdamse Meent last hadden van knallende uitlaten en dat soort herrie? Fout. Heel ver bij ons vandaan speelt hetzelfde probleem. En gaat de overheid op een vergelijkbare manier proberen het issue aan te pakken, namelijk met akoestische camera’s.
We hebben het over Hawaii en specifiek het eiland Oahu. Niet geheel toevallig het eiland waar de miljoenenstad Honolulu zit en waar de meeste toeristen die de Amerikaanse staat aandoen terechtkomen.
Op vakantie naar Hawaii
Naar aanleiding van klachten van de locals grijpt de Department of Transportation (HDOT) in. Ondergetekende kan zich wel een beeld vormen bij deze gang van zaken. Ik heb afgelopen zomer nog wat Autoblog-artikeltjes geschreven vanaf de Aloha State. Heerlijke plek hoor. Top temperaturen, altijd een briesje van zee, azuurblauw water. En omdat alle Cali technerds er tijd doorbrengen in de zomer is snel internet ook gewoon doodnormaal.
Geluidsoverlast is inderdaad een probleem. Met name in het toeristische Wakiki. Wat dat betreft hebben alle boulevards aan zee op toeristische plekken hetzelfde probleem. En de Meent in Rotterdam. Het trekt publiek aan dat door middel van luide uitlaatgeluiden de aandacht opeist.
Daarom is HDOT gestart met een tweejarig proefproject. De camera’s registreren voertuigen die boven de 90 decibel uitstoten. Ter vergelijking: een normale stadsdrukte zit rond de 85 decibel, en een huis-tuin-en-keukenstofzuiger haalt 75 dB. Pas boven de grens springt de camera aan en maakt deze een foto van het voertuig. Voorlopig worden er geen boetes uitgedeeld, maar de verzamelde data wordt gebruikt om toekomstige wetgeving aan te scherpen.
Locaties en uitbreiding
De eerste systemen zijn al actief langs de H-3 bij Halekou en op Ala Moana Boulevard bij Waikiki. Dit laatste noemde ik al. Waikiki Beach trekt jaarlijks ruim 4 miljoen toeristen. Niemand zit daar te wachten op nachtelijke cruises met dreunende uitlaten. Tegen 2026 moeten er nog acht extra camera’s bijkomen, vooral in de drukke centrale en zuidelijke zones van Oahu.
Niet de eerste keer dat Hawaii streng is
De Aloha State is sowieso niet mild voor hobbyisten die de standaarduitlaat verruilen voor iets luiders. Volgens wet 291-24.5 kan een eerste overtreding je al 100 dollar kosten. Word je binnen drie jaar nog eens betrapt, dan stijgt dat naar 300 dollar. En voor de echte hardleerse types kan een derde keer binnen vijf jaar oplopen tot 900 dollar, aldus Jalopnik. Ach in Nederland lachen we om dit soort boetebedragen, toch?
Dus. Als je als Hollander op vakantie gaat naar Hawaii dan moet je niet te tof doen met je gehuurde motorfiets als je door Waikiki blaft. Met een huurauto is het moeilijk om de dB-norm te overschrijden. Een huurauto met dikke V8 is zeldzaam tegenwoordig en al die Mustang en Camaro cabrio’s krijg je met een karige vierpitter. U bent gewaarschuwd.



![Uitlaatsysteem op je Tesla Model Y? Dat kan gewoon [video]](https://www.autoblog.nl/files/2025/04/model-y-bubbel-432x240.jpg)

Blijf het toch bizar vinden dat mensen daar boetes voor kunnen gaan krijgen, maar mensen met jankende kinderen op straat/boulevard/stad dat kan boeteloos, of blaffende honden, geeft allemaal geluids overlast, als de 1 beboet word, moet de rest dus ook beboet worden wanneer het meer geluid maakt dan normaal, anders is het gewoon een vorm van “racisme” (is het niet, maar iedereen snapt denk ik wat ik bedoel)
Kort lontje, lange tenen, zeg het maar. Een hond die blaft of een kind wat huilt is van een andere orde dan moedwillig de demper uit de uitlaat van je motorfiets verwijderen of een sportuitlaat zonder typegoedkeuring onder je auto monteren.
Moetwillig? Heel die DB grens is echt zo krom als iets. Van uit de fabriek maakt een Panigale V4 op kenteken 110DB dus toegestaan. Terwijl de gemiddelde Honda tot 87DB mag hebben. Dus bij 90DB krijgt die honda een boete terwijl 90DB serieus zacht is. En de Pani mag tot 112DB lekker door karren zonder problemen en niks moetwilligs. Ik heb in iedergeval een lijst met auto’s en motoren die ik ga rijden als ze hier ook gaan liggen miereneuken over het geluid. Dan ga ik dus moetwillig legaal echt heel veel herrie maken😅
Nou nou, verkansie op Hawaii, doe maar duur ! De opbrengst van de Moddel S verjubelt ? 🙂
Ik denk dat je mij verwart met @nicolasr ;)
Sodeju, je hebt gelijk !
• afspraak bij Hans Anders maken gaat •
@kniesoor Helaas, ik ben gewoon een midweekje in Ommen in de stacaravan geweest hoor. Wel inclusief ontbijt in de gemeenschappelijke ruimte naast de wc’s en de douche. Hawaii is meer voor de hoge heren.
Mensen, die de tering naar de nering kunnen zetten, diep repsetc voor 😆
De meeste huurauto’s zoals de Mustang hebben nog steeds de V6 gelukkig. De vierpitter is als premium in de markt gezet.
Hawaï is een beetje vreemd op autogebied. Omdat het een afgelegen eilandengroep is, zijn de auto’s ouder en in slechtere staat. Er rijden dus veel locals rond met van die hobby projecten, ronduit te clownesk voor woorden. Lampjes aan de onderkant, etc.
Dit gaat vaak samen met drugshandel, Vandaar de vermoedelijke belangstelling van de overheid.
Roland Bruno, de prefect van Ramatuelle waar o.a. St. Tropez onder valt heeft ook zeer strenge maatregelen voor volgend jaar aangekondigd als het gaat om vuurspugende en idioot hard knallende uitlaten in zijn gemeente. Zeer hoge boetes en zelfs in beslagname van auto/motor liggen op de loer.
Het is dit jaar ook idioot geweest, enkel in de vroege ochtenduren is het stil maar overdag/’savonds en in de nacht is het 1 groot knal- en vlammenwerpersfeest.
Even een serieuze vraag voor iedereen, incluis mezelf.
Ik heb best een flinke hekel aan dat geknal en heen en weer gescheur van de petjes in AMG’tjes of zelfs Lamborghini’s etc. Die teringherrie kan me echt niet bekoren. Maarrrrrr…. Ik ben zo benieuwd of die afkeer komt omdat ik -en wij- inmiddels ouwe lullen zijn, of dat we dit als jeugdigen ook kudt hadden gevonden. Ik vond het namelijk vroeger ook leuk om te showen met mijn auto. Al maakte die een stuk minder herrie, ik liet hem graag zien. En ik wist het gas ook goed te vinden op plekken waar veel mensen me konden zien.
Komt verstand met de jaren, of maken die moderne auto’s zo’n bak herrie dat het gewoon niet leuk meer is?
Ik had er vroeger ook moeite mee hoor.
Vroeger wist je meteen wat een dikke bak was: dubbele pijpen, liters vermogen en een uitstraling die respect afdwong. Klaar.
Nu? Elk Golfje met een blèr-pakket doet alsof ’ie de straat regeert. Met een S- GT of AMG-line weet je niet meer of er echt spierballen onder de kap zitten, of alleen een sportschool-abonnement voor de buitenkant.
Ik denk veel makkelijker kwa reden; meesten ergeren zich eraan omdat ze jaloers zijn dat diegene wel zo een auto kan rijden en betalen en diegene zelf niet??
Ik snap oprecht niet namelijk waarom iemand zich eraan ergert die paar tellen geluid en tis weer weg, in tegenstelling tot vele andere geluids overlasten
Waarom moet lawaai geassocieerd worden met een dure auto of “iets hebben wat anderen niet kunnen rijden”? Ik heb in Rotterdam gewerkt, daar werd je echt niet blij van het volk dat tijdens de vrijmibo langs kwam knallen met golfjes en AMG’tjes met pops en bangs en geknal steeds. Wat een kinderachtig gedrag, je doet er werkelijk niks anders mee dan andere vervelen. Het hele terras verzucht zich dan “en daar heb je er weer zo een, ga toch dead”.
Mijn brandstofauto met meer dan 400 PK popt en bangt nooit, klappert en bleppert nooit, alleen de turbo hoor je afblazen. Ik heb nooit begrepen wat je wil bewijzen door mensen bewust lastig te vallen met onnodig veel lawaai uit je auto. Ja, een sportieve roffel is prima, maar niet dusdanig dat anderen niet meer kunnen communiceren of dat mensen ervan schrikken. Dat is wat mij betreft basis fatsoen.
Beetje afspiegeling van de huidige maatschappij, denk ik. Grote bek (luide uitlaat), geen respect voor anderen (bewust je met je grote bek tussen mensen bewegen), intelligentie heel ver te zoeken en vooral denken dat jij de allergaafste en allerbelangrijkst bent.
Dit.
Zo’n auto is een uithangbord voor hedendaags egocentrisme. Iets waar (generaliserend, sorry) vooral ‘Gen Z’ rond lijkt te rijden, om daarmee de boomers en generatie X bewust mee te irriteren.
Begrijp me niet verkeerd, ik ben ook jong geweest, wist met een ‘sportieve’ rijstijl de fabrieksopgave te verdubbelen (🫣), en ik hield echt van autorijden, ook al begon ik met een C-Kadett (1.2N, 52 pk) die van de sloop was gered. Als je toentertijd (eind jaren ’80) een auto had met 100+ pk had je al een serieuze wagen onder de kont. Van 0-100 in minder dan 10 seconden werd als bijna buitenaards beschouwd. Oh, en de ‘pops & bangs’ die zich onverhoopt voordeden waren niet geprogrammeerd, maar vooral een teken van een slechte ontsteking.
Over Hawaii kan ik niet oordelen, maar in Rotterdam is het niet een paar tellen. Het gaat de hele avond door met als gevolg, dat je in de zomer met de ramen open geen TV kan kijken. Jaloers kunnen we het over hebben, maar met een Toyota Supra, Daimler Six, BMW R1250 RS, Mini Cooper en Jaguar XJ-S op het pad, heb ik daar niet zo gauw last van 😁.
Heeft niets met kunnen betalen te maken. Een basis golf kan je aanpassen om de uitlaat knallen te laten maken. Een (orginele) M4 maakt die knallen niet. Die knallen zijn trouwens iets uit de tijd van de Delco ontsteking. Geen enkele nieuwe wagen hoort ze te maken.
Jaloers? Degenen die het meeste lawaai maken hebben juist geen geld om een duurdere auto te kopen en proberen dat te compenseren met een “sportieve” uitlaat. Vaak zeer irritant.
Ik denk dat het ook te maken heeft dat het gewone verkeer een stuk stiller is geworden, dus die knallende Golfjes worden dan extra irritant.
Ik begrijp die herrie ook niet zo, kan mooi motor geluid zeer waarderen echter is er een groot verschil tussen mooi geluid en decibels, dat is beslist niet hetzelfde en dat willen velen met zo’n knallende uitlaat niet helemaal begrijpen. Nou ja, jeugdig baldadig gedrag, was vroeger ook zo.
Vanuit de fabriek maken ze niet zoveel herrie, maar dan moet al snel een piemelverlengende uitlaat eronder omdat dat stoer is tot ze een wok-melding krijgen
Ik vind het juist wel leuk dat pops and bangs en iemand die even de motor laat klinken.. Stoor me er nooit aan.. Ben blijkbaar een van de enige.. Als je het 24/7 hoort gaat het waarschijnlijk wel vervelen..
Ik ben op de vier grootste eilanden van Hawaï op vakantie geweest en verreweg de minst leuke plek om te zijn is Honolulu. Pak een huurauto en binnen 10 minuten zit je schitterend achteraf. Rij de road to Hana, ga de vulkaan op op big island, hike langs de kliffen van Kauai maar blijf weg uit Honolulu. 50% aziaten en 50% amerikanen die gucci shops aflopen, de aziaten stuk voor stuk met selfie sticks en de amerikanen obees en obnoxious met lange witte sokken onder hun korte broek. Best apart hoe zo’n dure bestemming dan alsnog voor een significant deel tokkies trekt. Maar ik had het waarschijnlijk vooraf veel teveel geromantiseerd in mijn hoofd.
Een groot deel van wat daar rijdt is toeristen in huurauto’s; je schrijft al dat daar al amper meer iets te huren is waarmee je de normen kunt overschrijden, vraag me af hoeveel overtredingen ze daadwerkelijk gaan constateren of dat het meer symboolpolitiek is.
Wat mij betreft overal invoeren. Ik heb echt nul komma nul boodschap aan het lawaai van andermans auto. Of het nu een dure, goedkope, echte of neppe is…
Dat je op een afgelegen plek (Lees op een plek waar je geen andere mensen in gevaar brengt) eens wil doorrijden, of op een evenement speciaal voor zulke onzin lawaai wil maken allemaal goed.
Maar een ander z’n leefomgeving verpesten om je kleine p…l of overmatige ego tentoon te stellen…
Het gebrek aan respect is wederzijds.