Het moment waarvan je niet wist dat komen ging is daar #5007hp.
Enige tijd geleden schreven we nog maar eens over de Devel Sixteen. Deze hypercar uit de zandbak werd al gepresenteerd in 2013. De specs spraken direct enorm tot de verbeelding: 16 cilinders zouden voor een vermogen zorgen van ruim 5.000 pk.
Bij dit soort projecten hebben we echter altijd een gezonde dosis scepsis. Menig mooie supercar-droom is uiteindelijk al verworden in een nachtmerrie. Meestal komt het überhaupt niet tot een tastbaar product. Maar naarmate de tijd zich vorderde, kwam Devel toch op de proppen met wat spul dat hun boude claims soort van geloofwaardigheid gaven. Zo kwamen er beelden van een monsterlijke V16 op een testbank naar buiten. De krachtbron wordt ontwikkeld door Steve Morris Engines. Het bouwen van de carrosserie wordt toevertrouwd aan Manifattura Automobili Torino (MAT), dat eerder Glickenhaus al hielp met de SG003.
Alleen nog even één plus één optellen en je hebt in theorie een rijdend prototype. Precies dat heeft Devel nu gedaan, getuige het filmpje van de accelererende Sixteen die ze op Instagram gepost hebben. Onder de hashtags staan nog altijd #5000hp en #5007hp te lezen. Stel nou dat dit doel écht bereikt wordt, dat zou wel met recht #beyondextreme zijn…
47 reacties
Dus je tussen sprints zullen iig dikke secondes van je woon werk ritje afhalen.
Dat is nogal een breed begrip. Om dergelijke krachten aan te kunnen (aandrijfkracht, centrifugaalkracht, wrijving etc). Zul je met iets aan moeten komen waar zelfs de top banden fabrikanten van zullen staan te kijken. We gaan het zien.
Ik vermoed dat het zon gevalletje wordt zoals met de Chiron nu. Topsnelheid claimen, maar nooit testen…
Niet erg gebruiksvriendelijk zo’n auto 😁
Een 1.000 pk Veyron verbruikte al 78L/100 km op vol vermogen.
Wat voor een verbruik zou dit ding halen met 5.000 pk 😉
Die dingen kun je in nog wel meer ongebruikelijke cilinder-aantallen krijgen.
Maar dan nog: de hoeveelheid af te voeren hitte is enorm. Waar laat-ie dat?