Deze auto’s halen met gemak 300.000 kilometer

Auteur: , 105 Reacties
Turbo

Een volstrekt arbitrair lijstje.

Als autoliefhebber zit je vaak gevangen tussen een rots en een harde plaats. Klinkt niet comfortabel, is het eigenlijk ook niet. Je brein wordt dagelijks bestookt met glimmende nieuwe auto’s, of oudjes die je wel kende maar opeens in een nieuw licht bekijkt. Het begint al snel te kriebelen: je wil ze állemaal hebben. Maar, dan moet(en) je vorige liefde(s) meestal de deur uit. En daar heb je inmiddels ook een hechte band mee opgebouwd, zelfs als het een oude Djèk betreft. Traumatic bonding is immers ook bonding

Uiteindelijk zal je ergens een modus moeten vinden die past bij jouw versie van autoliefde. Aan het eind van je leven een stuk of vijftig auto’s gehad hebben heeft wel wat, maar aan de andere kant kan een auto (nieuw) kopen en er tig jaar mee rijden ook heel mooi zijn. Wat te denken van de oude man die miljoenen kilometers op de teller van zijn Volvo P1800 zette. Decisions decisions

Dit lijstje is vooral nuttig voor mensen die de tweede optie wel zien zitten. We hebben een beetje een mix gemaakt tussen auto’s die nooit kapot gaan (of je het nou wil of niet) en auto’s waarvan de basis zo goed is dat ze met een paar cheap fixes meestal weer makkelijk doorkunnen. Zonder verder oponthoud: dit zijn een stel auto’s die nooit sterven.

Alfa Romeo 159
We moesten en zouden per se een Alfa in dit lijstje zetten, want we zijn geen fan van vooroordelen. Toch viel het niet mee om er eentje te verzinnen die echt in aanmerking kwam. De La Matta misschien? Net als in een goede detective op TV, staarde het antwoord ons al die tijd recht in het gezicht: de Alfa 159 natuurlijk! Dankzij zijn vermaledijde Opel-genen is ‘ie wellicht te zwaar en stuurt ‘ie niet heel Alfaësque (gewaagd statement), maar leg er zo’n Ecotecje in en die 300.000 moet je kunnen redden, toch?

159

Chevrolet Corvette
Een carrosserie van kunstof (oneerbiedig: plastic) en een dikke, relatief simpele V8 in het vooronder die zich nooit écht hoeft in te spannen: dit is een recept voor een lang leven. Het enige wat een nog langer leven heeft dan een C4 of C5 Corvette is de imagoschade die je in Europa oploopt als je er een koopt.

C5

Citroën HY
De 2CV onder de busjes. Letterlijk. De Citroën HY bouwde eigenhandig Frankrijk (en deels de buurlanden) weer op na de Tweede Wereldoorlog. De techniek was poepsimpel doch revolutionair: de HY was het eerste busje met een zelfdragende carrosserie. Net als bij de 2CV kan je alles wat stuk gaat zelf maken met niks meer dan een hamer. Hoewel collega @willeme schreef dat de HY niet bedoeld was voor ‘hipsters met manbuns’, maken Food-truck eigenaren vandaag de dag nog veel gebruik van deze tijdloze kwaliteiten van de HY.

HY

Ford Crown Victoria
De kakkerlak onder de politieauto’s. Zo bekend en betrouwbaar dat Ford ze ‘moest’ blijven maken voor overheidsdiensten terwijl de civiele versies van de auto al uit productie waren. Over alle legendarische auto’s op Ford’s Panther-platform schreef collega @willeme een epistel. Waarschuwing: na het lezen wil je er een hebben.

Crown-Vic

Land Rover Defender
Bij het brainstormen over dit lijstje vroegen we ons op de redactie af of er nog een Italiaan of Brit zich voor kwalificeerde. Over de Italiaan heb je inmiddels gelezen, de enige auto waar we op zijn gekomen om de Britse eer te verdedigen is de Land Rover Defender: onverzettelijk, simpel en een productierun van decennia dus reserveonderdelen aplenty voorhanden. Naast deze eigenschappen hoort de Defender, ondanks dat deze sinds kort uit productie is, bij het meubilair van het Britse landschap.

Defender

Mercedes W123
Ooit de definitie van betrouwbaarheid, toen Mercedes nog geen marketing nodig had om het volk te laten weten dat ze bij Das Haus Das Beste oder Nichts bouwden. Klanten kregen van Mercedes een speciaal speldje als ze een bepaald aantal kilometers aflegden in hun eigen Merc. Waarschijnlijk hebben ze er geen enkele meer liggen in Stuttgart, daar deze mijlpalen bereiken kinderlijk eenvoudig bleek. Half Afrika rijdt er nog steeds mee rond.

W123

Peugeot 504
De Franse W123? Je kan de Peug 504 misschien niet direct voor de geest halen, maar ik kan je daarbij helpen. Je kent de bekende achtervolgingscène uit de 007-film For Your Eyes Only? Die met dat gele eendje? De achtervolgers rijden in 504’s. Peugeot bouwde de achterwielaangedreven sedan van 1968 tot en met 1983. Dat wil zeggen, in Frankrijk. In Afrika, waar betrouwbaarheid iets belangrijker is dan de nieuwste snufjes, werd de auto nog gebouwd tot 2004 in Kenia en 2006 in Nigeria. Zegt eigenlijk genoeg.

504

Porsche 911 G-model
Jazeker, een exoot waarmee je kilometers kan vreten. De 911 was altijd al ‘de sportwagen die je elke dag kon gebruiken’. Qua betrouwbaarheid was dat vroeger misschien wel nog meer het geval dan nu. Het was in ieder geval meer het geval dan in de tijden van de 996 en vroege 997. De originele 911, met name de laatste uitontwikkelde versie, stond steevast bovenaan in de betrouwbaarheidslijstjes van de TÜV waar het ging om auto’s van ruim tien jaar oud toen @jaapiyo een jong menneke was. Op het moment dat ik mijn rijbewijs haalde heb ik nog overwogen al mijn centen bij elkaar te rapen en een ‘gaar’ exemplaar te kopen. De beslissing om dat niet te doen mag in mijn leven bijgeschreven worden in de categorie epische faals.

911

Toyota HiLux
Tsja, TopGear #nuffsaid.

Hilux

Volkswagen Kever
De Kever gaat net als de 911, tot grote spijt van @dizono, niet kapot. Of nou ja, het kan wel kapot, maar meestal is het dan ook niet zo spannend om het weer te maken. Zouden de twee modellen dan toch meer gemeen hebben dan 911-liefhebbers willen toegeven?

Kever

Een willekeurige Japanse blender uit de 90s
De Toyota Camry, Honda Accord, Subaru Legacy, Lexus LS400, Nissan 100NX, het maakt eigenlijk niet uit, ze blijven allemaal heel. Het nadeel is alleen: op een gegeven moment wil je dat misschien niet meer. ‘Ga nou een keer stuk zodat ik een excuus heb om je in te ruilen!’. Elk voordeel heb zijn nadeel.

LS400

Een willekeurige grote Volvo
De 200-serie, 700-serie, de 850, de S80, mits je er redelijk mee omgaat kan je er tonnen in afleggen. De stoelen zijn bovendien zo goed dat je rug daar geen enkel bezwaar tegen heeft.

Volvo



105 reacties

MBT de willekeurige japanse blender uit de 90s. dat kan ik bevestigen. Ik heb een celica (Camry in een ander jasje met het dikste corolla blok dat ze hadden) . niet snel, stuurt lekker, zit lekker. onverwoestbaar. 23 jaar oud, rolt zo door de apk. ik had hiervoor een VAG-auto waarvan ik dacht dat ‘ie ijzersterk was. maar dit ding slaat alles. goedkoop rijden? jap kopen uit de mid-90s :)
@rnej: Van het type Celica waar jij het over hebt (6e gen) is het ook nog eens zo dat de snellere 2 liter
(175pk) waarschijnlijk betrouwbaarder is dan de 1.8 waar jij aan refereert. En die was wel lekker vlot.
@fanboy: klopt. de 2.2 had ik ook graag gewild, maar kwam er een tegen die elke winter binnen had gestaan en nog maar 125k had gelopen voor 2k euro.. dus die opgehaald en nooit meer teruggekeken. maar qua sturen en comfort is het een heerlijke auto. en je lacht je dood als je naar de garagerekeningen kijkt… want die bestaan niet :P
@rnej: Ja hoor, garagerekeningen bestaan niet…
Ik kan uit ervaring vertellen dat schokbrekers, remmen, wiellagers etc van een Toyota ook gewoon slijten.
Maar je komt er iig altijd mee thuis, geen narigheid zoals bij Alfa GT oid nee.
@alcantara: Tja, en toch is in mijn ervaring een oude 90s Passat minstens net zo betrouwbaar als een 90s Toyota. En je vergeet elke PD 1.9 TDI die VAG ooit gemaakt heeft; die halen ook makkelijk 300K mits de eigenaar ‘m niet eerst in de vangrail parkeert door het onderstuur …
@dawwg: Daar geloof ik dus ook niet meer in.Onlangs kwam er een golf 5 station binnen…de 1.9tdi was helemaal in de soep gedraaid.
@redbeams: Helemaal in de soep, heb je er een idee van welk onderdeel de oorzaak was?
@wimof: Was bij een maat van me die een eigen garage heeft.Zal eens navragen maar de eigenaar heeft er bij het horen ervan vag afgezworen.Die dacht dus ook dat bij goed onderhoud de 1.9tdi bulletproof was.
@redbeams: Olie kwaliteit (of gebrek eraan) kan de doodsteek zijn van pompinjectormotoren.
Moet vw norm 505.01 (wissel om de 15.000km) of 507.00 (wissel om de dertig)
@alcantara: Alfa GT jtd, 350.000km daarna zin in iets nieuws, nooit onbedoeld mee stilgestaan. Wel veel kapotte kentekenplaat lampjes.
@alcantara: onzin weer van de anti Italiaan hier op AB.
Een GT is echt wel een goede auto waarmee je thuis komt. Bovendien kan je er ook letterlijk mee thuis komen.
Ik geef toe dat ik persoonlijk de JTS minder hoog heb zitten. Maar JTD, V6 en 1.8 zijn gewoon goed. Net als de rest eromheen.
@rnej: ik heb twee Accords versleten, en allebei zijn ze met een km-stand van net onder de drie ton aan een nieuwe carrière in Afrika begonnen. Daar rijden ze waarschijnlijk nu nog rond, als taxi of zo.

Heerlijke auto’s waren het. Enige nadeel vond ik, dat om de drie ton te behalen, je toch wel redelijk diep in de buidel moest tasten voor het reguliere onderhoud.
anno 2018 is 3 ton toch ook gewoon peanuts? Met fatsoenlijk onderhoud en omgang vanaf dag 1 moet iedere auto die op dit moment de fabriek uit rolt minimaal 5 ton kunnen halen naar mijn bescheiden mening.
@dutchdriftking: eens, ik word schijtziek van mensen die een auto met 2 ton op de klok “op” noemen. wat dan? je koppelingsplaten wellicht, misschien je schokbrekers. smijt er 1000 euro tegenaan en je kan weer een ton of wat verder… mijn vorige auto had 300k op de klok en had nog z’n originele remschijven (alleen maar snelwegkm) en de koppelingsplaten en drukgroep waren aan vervanging toe. die was nog steeds niet op, maar zo’n goedkope schijtbak dat voor 2k een ander 2ehandsje kopen een betere investering was… anders had ik er nog steeds in gereden :)
@rnej: net fris 2 massa en koppeling in mn 328 gestopt staar nu op 315dkm al was dat luk setje maar 240 en heb ik het geheel zelf gedaan met wat vrienden. En weer doooor
@sjeppie156: snel even een reactie schrijven zonder interpunctie want nu 2 massa en koppeling in mn 328 stoppen al was dat luk setje maar 240 en heb ik het zelf gedaan met wat vrienden. En weer doooor
@dutchdriftking: De downsize motoren gaan echt de 5 ton niet halen hoor. 1000cc 3 cilinder turbo in auto’s van 1200 kg.. koekoek.
@techniekmeneer: Al die 1.2 en 1.4TSI vreten ook meer Turbo’s dan remschijven per 100K kms. En ik denk dat die kleine Renault TCe’s hetzelfde lot tegemoet gaan; moeten allemaal veel te hard werken om de auto een beetje fatsoenlijk vooruit te duwen / trekken…
Eerste generatie Twingo 1.2 ..
@lincoln: en de roestbeestje dan?
@mastemaker: *edit: roestbeestjes
Nou mijn alfa 159 1.9 jts heeft al zijn tweede blok erin nog voor de 200k. Versleten nokkenassen en een uitgerekte ketting met zwakke draagarmen, waarbij er een nieuwe stuurhuis en een setje nieuwe aandrijfassen erin zijn gegaan. Ongeacht al deze problemen rij ik hem al 4 jaar met heel veel plezier erin en geen moment spijt gehad tot nu toe.
@eirmakk: klinkt als een behoorlijk rotte appel… mischien een van de vroege modellen waar nog wat kinderziektes inzaten? Of er is gewoon geen onderhoud aan gedaan. Nokkenassen slijten niet zomaar zolang ze gewoon olie krijgen.
@eirmakk: je moet bij de 159 ook de diesels hebben natuurlijk… niet de GM blokken…,
mijn 2.4JTD is inmiddels bij 280k en still going strong zonder een druppel olieverbruik
@hans75:
Mijn 1.9 jtdm is 100% in orde met 250000 kilometer ingeruild, dit omdat ik minder rijd en ik de hetze die tegen Diesels aan de gang is voor wilde zijn.
Eerste koppeling, uitlaat, schokdempers startmotor dynamo, eigenlijk is de enige uitschieter een stuurhuis geweest. En daar kwam Alfa met 95000 op de teller nog met coulance op terug, ik moest € 900 betalen.
Als je met een gezond stel hersens een diesel rustig warm rijdt, niet als een gek optrekt en normaal opschakelt en goed consequent onderhoud laat plegen zijn het nog steeds de fijnste motoren die er zijn.
@hans75: 145 1.6 tspark weggedaan met 266k en de 166 2.4 jtd weggedaan met 285k… motorisch beiden nog top. Electra en 166 was toch een minder geslaagde combinatie
Uit ervaring: De JTD’s kunnen prima hele flinke km standen aan. Heb er 3 gehad die bij 300k plus weggingen en nog prima liepen!
De Volvo’s ook. Zowel zelf als in de familie veel Volvo’s gehad. Mijn stiefvader rijdt enorm veel km’s en die heeft er al een aantal ver over de 300k gehad in korte tijd, op 1 V70 2.4i 170pk na altijd probleemloos. Zelf een S70 2.5t op 340k gezet zonder gezeik. M’n pa reed vroegah altijd 850’s en V70’s en die hadden binnen 2-3j minsten 220k op de klok. Altijd zonder gedoe. Die 5pitters zijn echt top vind ik. Als je em goed onderhoud blijven ze top lopen.
@e34m5touring: Zelfde ervaringen (en km-afstanden) hier. Wil niet zeggen dat de onderhoudskosten niet aardig oplopen boven de 300K, maar inderdaad onverwoestbaar !
Ecotecje in een 159?! Denk ’t nie hé. Kies dan de JTD(m) diesels. Zijn heel veel exemplaren in de 147/156 en later die (moeiteloos) ruim de 3ton gehaald hebben. Overigens staat mijn TwinSparkje ook op een nette 235.000km. (Wel met een beetje hulp ;) )
@trustmeiamanengineer:
Je hebt de teller vooruit gedraaid??
@zegheteens: Haha nee niet eens. Ze heeft wel een behandeling tegen d’r olieverslaving ondergaan ;).
@trustmeiamanengineer:

JTD blokken zijn ook Opel ..
(Mag je niet hardop zeggen natuurlijk) ..

Want alleen als een Alfa roest dan is het de schuld van GM ..
Of als de banden versleten zijn ofzo ..
@lincoln: Andersom hé. Opel diesels zijn JTD blokken.
@lincoln: jtd blokken puur Italiaans
Mijn Vectra 2.0 DTI heeft 480.000 op de teller staan.
@lyon1845: nog steeds ’t eerste blok? Netjes
Zit bijna aan 850.000 km met de Volveau 940 :)
@ikschrijfookoverautos: keurig! Heb ik nog een lange weg te gaan met m’n zojuist aangeschafte V70 XC 2.5t met 349000 op de klok!
@schoen85: doorkarren, nondeju!
Een aantal jaar geleden verkocht ik m’n BMW e46 330ci na een vrij probleemloze 350.000 km. Een paar maanden later stond hij weer te koop met “maar 125.000 km” op de teller, klaar voor de volgende 2 ton. Zou me niet verbazen dat hij dat uiteindelijk ook heeft gehaald.
@erwh: ik hoop dat je aangifte hebt gedaan?
@alassad: Zal niks mee gedaan worden
Mijn Audi A4 B6 1.8T met 190pk heeft er ook al bijna 300.000km opzitten. Waarvan nu 65.000km door mijzelf erop gezet.
@horza: die 1.8T blokken zijn vrij sterk, mits de oliewissel in de gaten gehouden wordt, heb ik me laten vertellen :) schijnt dat de zeef van de pickup in het carter nog wel eens vol wil slibben met troep.
@rnej: ik heb me wel eens laten vertellen dat veel van die blokken zwaar te lijden hebben gehad van het feit dat ze met ‘long life’ olie en met te lange verversingstermijnen te maken kregen.
@rnej: Dan moet je ook wel een echte centenneuker zijn of niets met auto’s hebben. Mijn ouders hebben een 1.8T bij 230k, waarvan ook een aanzienlijk deel korte afstanden woon-werk (12km), ingeruild en nooit dergelijke problemen gehad. Als eerste eigenaar heb je zulke eventuele problemen dus aan jezelf te danken en niet aan de auto.
Ik heb 7 jaar lang een 159 2.4 jtdm Qtronic gereden tot bijna 250.000 km. Zonder bijzondere problemen. Die rijdt nu in het buitenland zijn kilometers. Ben nu over naar een ander uit het lijstje, een Mercedes w205.
@eelco74: moh Eelco, ik vermoed dat de naam technopatat nog wel een belletje doet rinkelen :D? Hier ook van m’n 159 2.4 naar een w205 gegaan :D!
BMW E39. Punt.
@e1000bmw523i: E39s hebben last van onderhoudsslijtage bij de >3e eigenaren; ligt niet aan de auto, maar aan het gebrek aan fatsoenlijk onderhoud :)
@dawwg: beetje het lot van alle BMW’s. Met goed onderhoud gaan de M50/M52 blokken ook gerust zo’n 400k mee. Beetje jammer alleen dat verder alles aan de auto tegen die tijd wel zo’n 3 keer vervangen moet worden.
Maat van mij heeft 1,2 miljoen kilometer gereden vanaf nieuw met een XM 2.1 Turbo D12. Bij 6 ton een nieuwe koppeling en drukgroep, voor de rest alleen gewoon onderhoud. Bij een miljoen werd de compressie minder en bij 1,2 was het over. Nu een C6 3.0 HDi met inmiddels 3 ton op de teller.

Mijn MAN V8 heeft bijna een miljoen gedraaid, alles nog origineel aan het blok. 780 pk en 3450 nm (lichte upgrade gehad, standaard 680/3000) en still going strong. De Scania R520 V8 van een van mijn werknemers dik 1,8 miljoen. Hij wil er mee doorrijden, dus voorlopig blijft hij in de vloot.
@maxidyne: 300.000km is eigenlijk ook helemaal niet veel. Mag je eigenlijk van elke auto verwachten. Of ze het dubbele ook kunnen, dat is de vraag.
@maxidyne: thuis een Fh16, bij 1,1 miljoen de eerste remblokken vervangen op de vooras. Remschijven zijn nog origineel, motor en bak is nog niks aan gebeurd, bij inmiddels 1,4 miljoen. Alleen 2x een nieuwe radiateur. Maar ja, das niet te vergelijken met een auto, alleen de onderhoudsintervallen met 120.000 zijn al niet vergelijken als personenauto’s vaak al bij 100.000 worden ingeruild vanwege de kilometerstand….
@maxidyne: Een R520 zeker weten? Dit type is er nu 5 jaar dan lijkt mij 1,8 miljoen km wel erg veel.
Ik zelf heb een R580 uit 2006 die heeft nu 1,6 miljoen zonder problemen alleen chassis word slecht maar dat is een bekend probleem rond dat bouwjaar.
@Dickie: excuses; 580. 520 hebben we ook in de vloot.
@maxidyne: Inderdaad, de XM, wat een betrouwbare auto is dat. Mijn opa had een 2.5 diesel, die hij zelf had weggedaan met ongeveer 600k. Uiteindelijk in Griekenland beland en de nieuwe eigenaar stuurde nog een kaartje dat hij de 9 ton had bereikt!
Nu nog iemand die 3 ton in een oude 911 heeft gereden :)
@frederik: mijn 911 SC uit 1980 heeft 375.000km op de teller.
Wel is het blok een keer gereviseerd.
Audi a3 1.9TDI… Die zijn onverwoestbaar. En de audi 80 1.6. Niet vooruit te branden, maar roest niet en ook onverwoestbaar.
En in reactie op mezelf, nagenoeg alles uit de VAG stal met de 1.9 TDI blokken.
@markie123: Klopt hellemaal, met een beetje normaal onderhoud zijn die dingen niet stuk te krijgen.
Die HY is wel een gewaagd statement. De originele blokken hadden geen oliefilter dus je moest om de 1000 km wisselen. Met de beruchte Franse slag gebeurde dat vaak niet. Nadien zijn (vooral in de UK) er veel voorzien van een 2.0 Ford (pinto blok, niet van de Ford Pinto). Dan zou het wel moeten kunnen.
@tenaci: Huh, daar ligt toch gewoon de DS motor in die een oliefilter heeft?
@frederik: de eerste kennelijk niet. Heb ooit een aflevering Wheeler Dealers gezien waar ze dit vertelde (en dus inderdaad een Pinto-conversie deden).
@tenaci: Wheeler Dealers S12E16 Citroen HY Van voor de liefhebber …
In Belijn in diverse Mercedes taxi’s gezeten (W123 & W124) die tegen, en zelfs over de miljoen heen, zaten.
Elke moderne auto, einde.

Nee even serieus, élke auto kan 300.000 km halen ( wat eigenlijk niet eens écht veel is, maar kom ),
maar de manier waarop is iets anders. En wat zijn de criteria? De motor mag nooit gereviseerd geweest zijn? Of zelfs vervangen? Wat met de versnellingsbak? Toebehoren, zoals turbo’s hogedrukpompen…enz zijn best ook ingrijpend.

Een goede auto is voor mij een auto die in alle omstandigheden blijft werken. Korte ritjes, in de file staan, lange ritten,… en slechte auto is voor mij een auto die in de beste omstandigheden veel problemen heeft.

Ik heb wel eens het verhaal gehoord van een Peugeot 607 met bijna 1 miljoen km. Is dit opeens de beste auto? Welnee, want deze wordt ingezet als taxi en staat amper stil. Dus altijd optimale werktemperatuur en tijdig onderhoud ( waarschijnlijk ).

Punt is, het aantal km is op zich nietszeggend. Je kan een auto op 10.000 km meer verslijten als een die er 100.000 heeft gedaan.
Subaru Legacy 2.0R doet ook met gemak 300kkm
De zetels in een 240 is volgens mij de reden dat sommige Volvo rijders tot aan hun dood in deze auto’s blijven rijden. Ik vraag me af welke betaalbare moderne auto vergelijkbare zalige stoelen heeft?
@pomoek:

Renault Safrane
@pomoek:

Never mind, is geen eerlijk vergelijk. De Safrane kwam pas 10 jaar later op de markt dan de Vølvø.
@jack_abarth: nee dat is prima, dat vroeg ik me nu juist af!
@pomoek: ik vond de stoelen in de Renault Vel Satis ook altijd heerlijk zitten.
Eerste generatie Volvo V40 diesel. En een Jaguar X-300 / X-308 als je de storingen in de electronica negeert en haar goed onderhoudt. Zoals dit prijspakkertje. http://link.marktplaats.nl/m1276095055?utm_source=ios_social&utm_medium=social&utm_campaign=socialbuttons&utm_content=app_ios
@crashingduke: En jawel:

Bijzonderheden:
APK 29-09-2017

MEERPRIJS VELGEN 50

INCLUSIEF NIEUWE APK €2690
Mn vader had vroeger een 405, GLD als ik me niet vergis. Wat een ding, we gingen er mee door heel Europa mee op vakantie. Altijd zonder problemen, de teller bleef steken bij 460x nog wat vanwege een ongeluk. Anders had ie nog gereden waarschijnlijk
Peugeot 306 1.6 8v oersterk
De kampioen en binnen 2 jaar! Best knap!

https://www.autoscout24.be/nl/aanbod/bmw-x4-xdrive-20d-business-advantage-aut-diesel-grijs-c20471c5-1a33-4926-9b72-065cc6fff000
@toyotaprius: hahahah 41.134.000 km te gek voor woorden 🤣
@bmwe46m3balling: en ziet er nog uit als nieuw!
Ik schrik een beetje van het ontbreken van Saabs, vrijwel alle modellen halen het met gemak, zeker die van voor 1994. Neem de 900 Classic die heel vaak met 4.5ton aangeboden worden. Maar ook de 99’s die zo degelijk waren dat ze gemiddeld 200kg zwaarder zijn dan concurrentie. Of een 9000, die het best te omschrijven is als tank voor op de snelweg.
Met correct onderhoud moet iedere auto dat toch makkelijk kunnen halen
Kies aub een echte Alfa motor, dus niet zo’n opgewarmd GM ding in een 159. Mijn vorige auto, 147GTA heb ik tot ruim 3ton mee gereden en toen wilde de vorige eigenaar m terugkopen, en de auto rijdt nog steeds, prima zelfs.
De Nissan 100NX daar heb ik goede herinneringen aan
Ik heb de volgende auto’s boven de 300.000 gereden:
Citroën XM TD12 (2x)
Citroën BX 16RS (LPG)
Volvo 245 (Transfer)
‘probleemloos’ zou ik het allemaal niet willen noemen. Er komt weleens een koprevisie of erger langs. Maar ja – dat was met auto’s onder de 200K niet veel anders. Ik ben meer onder de indruk van het kwaliteitsgevoel bij de XMs dan van BX of 245. Ook na 400K voelde zo’n XM qua onderstel, interieur en stilte domweg steengoed.
O ja. Hoe maak je zo’n lijstje zonder Prius of Carina?
En misschien verrassend, maar Tesla doet het ook niet gek, als je het eerste modeljaar niet meerekent.
@mout: wie wil er nou uit vrije wil 300000 km in een prius rijden?
@hans75: als iemand mij hetzelfde loon geeft om in een paar jaar gewoon wat km’s te rijden in een Prius, dan doe ik dat met plezier in plaats van m’n huidige job. Gewoon omdat het kan…
Ons wagenpark heeft ook al heel wat kilometers afgelegd: BMW 316 touring automaat (E46 2004) met 244.000 kilometers en een Volvo V70 XC 2.5t (1998) met 349.000 kilometers. Beiden dus net ingereden!
Mijn BMW e46 coupe 6 cilinder 170pk (motorcode m54) heeft nu 325km gereden en loopt als een zonnetje. Gekocht bij 198km en alleen rem-klauwen-schijven-blokken, radiateur en brandstofpomp (zelf gedaan) vervangen. Drukgroep en koppeling nog origineel en heerlijk soepel. Lagers muisstil nooit vervangen (bij mij dan) Heerlijke auto.

Ik denk dat elke auto wel 3 ton kan halen. Zoals de meeste aangeven hier klopt het gewoon dat 3 ton eigenlijk helemaal niet zoveel is als je er zo over nadenkt. Alleen de onderhoud en misschien nog wel belangrijker is het omgaan met je auto. Goed rustig warm rijden/koud aftrappen, als je stilstaat zet je je koppeling in vrij al is het voor 10 a 20 sec/altijd je koppeling ingedrukt houden, als je bijna thuis bent alvast rustig “koud” rijden/trappen en motor gelijk uit zetten, veel lange afstanden/veel korte ritjes etc.

Maar er zijn ook auto’s waarbij het moeilijk is, omdat het een financieel project gaat worden om je auto in leven te houden zoals revisie, nieuwe blok etc. Of omdat ze een soort van productie fout hebben.

@bmwe46m3balling: het gedeelte koud aftrappen komt niet helemaal over, wat bedoel je daar mee?
@f31bmw320d: oh sorry, bedoelde dat wanneer die motor net aan is je de hoge toeren ingaat terwijl je vloeistoffen, motor en bak nog koud is.

In mijn eigen auto kom ik niet boven de 2000 toeren gedurende 30km a 50 km. Pas daarna ga ik de hoge toeren in. In Lelystad zit je bijvoorbeeld zo op de snelweg, ik rijdt zelfs om naar de snelweg toe totdat de het net op 90 graden (of 80) zit en dan op de snelweg precies 3000 toeren (107) op de cruisecontrol ga rijden gedurende 30 a 50km.

Ik rij bijna altijd op cruisecontrol en denk dat je auto dat in ze geheel heel erg fijn vindt.

Eigenlijk moet elke willekeurige ongeblazen V8 wel de 3 ton kunnen halen…behalve mijn 745 dan, die haalde de 2 ton nog niet eens zonder een koprevisie ;)
Ik mis toch echt de Aston Martin Cygnet in dit rijtje.
Ik mis de 6 cilinders van BMW in dit rijtje. Zelf een Z3 2.8 met dik 420.000km op de klok.
Haha, hebben nu een Mercedes sprinter binnen staan voor onderhoud met een kilometerstand
van 740000km en het ding is nog geen twee jaar oud!!
Rijden met twee man polen/nl.
Een goede vriend van me heeft een AlfA 159 1.9JTD zonder noemenswaardige problemen naar de 525.000km gereden. Zijn huidige 2.4JTD staat al weer boven de 300.000km.

Zelf doe ik net een beetje mee, met 246.000 op mijn Jaguar S-Type 2.7d. Ding rijdt als nieuw.
Die staan op Marktplaats ook regelmatig te koop met ruim 300.000 op de klok, dus dat zie ik ook wel gebeuren met de mijne.
Vorig weekend nog een retourtje Stuttgart gedaan met mijn 34 jaar oude S-Klasse.
Een 5 liter V8 met 311.000 op de teller die dus eigenlijk net is ingereden.
Rijdt nog heerlijk en op de Autobahn even een stukje 200km/u gereden.

Gewoon goed onderhouden en regelmatig mee rijden is het advies.

Moderne auto’s worden niet meer gemaakt om 30 jaar of langer mee te gaan.
Die worden gemaakt voor 4 jaar lease rijden en daarna nog een aantal jaar particulier.
Wil je met een moderne (2010 en later) auto die 3 ton halen, dan zul je dat in een korte periode moeten doen door redelijk wat kilometers per jaar te maken. Dus in max. 10 jaar.
De bottleneck bij modern spul is vaak alle elektronica.
Gaat die stuk, dan is vaak de enige optie om hele unit te vervangen.
Die zijn vaak behoorlijk prijzig en het is maar zeer de vraag of die over 15 jaar nog makkelijk te krijgen zijn. (bij de sloopauto’s zijn ze vaak ook niet al te best meer)
Zelf sleutelen is ook steeds lastiger en dat maakt onderhoud ook duurder waardoor men eerder voor een nieuwe zal kiezen.

De elektronica in een S-Klasse of andere oldtimer van 35 jaar is aanzienlijk simpeler en er zijn vaak genoeg experts en hobbyisten die het nog kunnen repareren.
Ik tik hem al bijna aan met de R. En verbruikt geen druppeltje olie👌🏼👌🏼
Ik zit nu bijna op 1 ton met mijn corolla.. Zit er waarschijnlijk nog wel even mee opgescheept. :)
Het 1.9d en 1.9 turboD blok van psa is volgens mij ook onder de categorie onverwoestbaar te parkeren…
Mijn evasion heeft de 365k gehaald ondanks alle “mishandeling” en nozem rijstijl
HY heeft toch geen oliefilter?
We hebben thuis een traction met dat blok er in.. eigenlijk het 2e blok ondertussen en zeker geen 300k.
Lijkt me wat moeilijk om ‘met gemak’ 300k ermee te halen.. dat zijn dan 300 oliewissels ;)

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).