• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

HiPhi X is nieuwe EV en nu al goedgekeurd voor EU

Auteur: willeme, gepost 14 april 2023 om 16:55 – 24 Reacties

HiPhi X

Ja joh, deze HiPhi X is pas net bedacht en in no time goedgekeurd voor De Oude Wereld.

Gevoelsmatig hebben we in heel erg korte tijd heel erg veel nieuw merken mogen verwelkomen. Het begon allemaal zo overzichtelijk met Tesla en Fisker, maar nu hebben we een groot aantal nieuwe merken in de prijslijsten staan.

Denk aan merken als (adem in) Xpeng, Nio, Seres, Lucid, Hongqi, JAC, BYD, Lynk & Co, Aiways en Geely (adem uit). En dan komen er nog en hoop aan, zoals HiPhi. Ja, dit is echt geen grap: er is een automerk dat HiPhi heet.

HiPhi X

HiPhi X

Het eerste model dat komt is de HiPhi X. Die auto komt er al heel erg snel. De auto is namelijk in recordtijd goedgekeurd door TüV Süd. Mocht je een heel erg originele auto verwachten, kom je bedrogen uit. De HiPhi X is namelijk een grote elektrische crossover met enorm veel pk’s aan boord. Dat is inderdaad wel eens eerder vertoond.

HiPhi X
HiPhi X
HiPhi X

De auto wordt over enkele dagen onthuld op de Shanghai Motor Show. De instapper die wij krijgen heeft twee elektromotoren di gezamenlijk goed zijn voor 540 pk. Daardoor kan ook deze auto in 3,9 seconden naar de 100 km/u sprinten, net zoals zoveel EV’s tegenwoordig. Het batterij pakket is 97 kWh groot. Daarmee kun je 647 km halen volgens de CLTC, dat is de Chinese meetmethode die grote overeenkomsten vertoond met de NEDC en dus niet zo accuraat.

Mercedes-Benz-concurrent

Voor China is er ook nog een variant met 120 kWh-batterij. Deze kan op een volle lading 705 km halen. Wederom is dit volgens de CLTC, dus het zijn optimistische cijfers. Realistisch gezien haal je de helft van de NEDC/WLTP cijfers. De WLTP is aanzienlijk strenger, maar zelfs dat is in het echt nog best lastig om te halen.

In China is de HiPhi X de populairste auto in zijn segment. Daar is de auto al twee jaar te koop. Met segment bedoelen we: 80.000 euro en hoger. Reken er dus niet op dat dit een voordelig Chinese crossover wordt.

Na de HiPhi X is het tijd voor de HiPhi Z, die volgt later. Binnenkort komt er de zeer creatief naamgegeven HiPhi Y. Die laatste moet echt een volumemodel gaan worden. De X en de Z concurreren met Mercedes-Benz en moet je zien als ‘exclusief’.

Nu vinden we het altijd erg vermakelijk om te zien dat automerken het opnemen tegen Das Beste Oder Nichts. Dus we zijn benieuwd hoe dit vier jaar oude automerk uit Shanghai het gaat doen tegen het 110 jaar oude merk uit Stuttgart.

Via: Autocar.

Meer lezen? Dit zijn de grootste 11 Chinese automerken!

Ook interessant!

  • Stellantis: "Chinese auto's slopen EU auto-industrie"
  • Officieel: dankzij EU zijn nieuwe auto's niet meer interessant
  • BYD rijtest: Dit wordt je eerste Chinese EV
    BYD rijtest: Dit wordt je eerste Chinese EV
  • automarkt zal imploderen
    Automarkt zal imploderen door EV's en EU

Nieuwste artikelen

  • Autoblog Spots Uploterij: win een cadeaubon t.w.v. €100
  • Groter, sneller of bizar: BYD doet het
  • Is de nieuwe Mercedes GLB stiekem een omgebouwde Smart?
  • Nieuwe 5 Serie-concurrent met verbrandingsmotor komt uit zeer onverwachte hoek!
FacebookTweetPinLinkedIn

Elektrisch, hiphi

Vorig bericht: « BYD Seal: beter afgewerkt dan Model 3 [video]
Volgend bericht: Zo veel kost een rugzak voor de Renault Austral »

Lees Interacties

Reacties

  1. neal zegt

    14 april 2023 om 17:23

    ben ik het nu alleen of krijg je steeds meer de indruk dat China een heel arsenaal EV’s door onze strot staat te duwen en de EU diep voorover gebogen staat en flink in de …. genomen wordt?

    China is al voor een groot stuk (mede)eigenaar van vele batterij grondstoffen en heeft straks zo een beetje een monopolie op alles wat EV van kort of ver aanbelangt. Wij laten weer helemaal over ons heen lopen onder het milieu beleid…..

    Login om te reageren
    • Wolflow zegt

      14 april 2023 om 17:43

      Iedereen met een elektrisch hok is van achter uitgescheurd, vrijwillig neem je zo’n ding niet

      Login om te reageren
      • Richmond zegt

        15 april 2023 om 15:28

        Grootste onzin die je kan schrijven in 2 regels

        Login om te reageren
    • tortuga zegt

      14 april 2023 om 17:49

      China is inderdaad monopolie aan het spelen. En ze zijn aan het winnen. Probleem is dat veel Europese bedrijven naar China zijn getrokken voor productie in de jaren 90 en nul. En dat als Europa China zou tegen houden, zun Europa tegen houden in beide richtingen.
      Nog voor het bestaan van dit merk waren al die veiligheidstests van Chinese merken afgekeurd, maar nu ineens direkt goedgekeurd.

      Login om te reageren
    • PunicaOase zegt

      14 april 2023 om 17:54

      Bijna niemand koopt ze.. althans ik zie ze echt nooit rijden op een verdwaalde MG of Lynk&Co na..

      Login om te reageren
    • potver7 zegt

      14 april 2023 om 19:16

      De Chinezen schieten momenteel met hagel: veel merken, nog meer modellen, en dan hopen dat er een paar succesvol worden.
      Vooralsnog zijn er niet heel veel modellen die een significant marktaandeel behalen. Binnen afzienbare tijd zullen er ook heus wel weer merken verdwijnen.

      Login om te reageren
    • DeWitteCondor zegt

      14 april 2023 om 20:30

      Wat net zo zorgwekkend is, is dat tegenwoordig iedere malloot met een rijbewijs een EV met idioot veel PK’s kan kopen die in 3 seconden naar de 100 schiet. Ik zie het in oa A’dam steeds vaker: jonge bestuurders en jonge taxi chauffeurs die een model 3 / mustang gebruiken als lanceerinstallatie in een overbevolkt gebied. Dit gaat alleen maar erger worden vrees ik.

      Login om te reageren
  2. potjak zegt

    14 april 2023 om 17:43

    Ben wel benieuwd hoe de HiPhi installatie klinkt in deze auto.
    Vraag is hoeveel van deze nieuwe merken gaan het uiteindelijk overleven?

    Login om te reageren
    • rollingstoned zegt

      14 april 2023 om 17:48

      “Ben wel benieuwd hoe de HiPhi installatie klinkt in deze auto.”

      As high as a pie?

      Login om te reageren
      • ahs1979 zegt

        15 april 2023 om 07:47

        Denk eerder een knipoog naar Hi-Fi. Toen je vroegah nog een hele stereotoren had staan thuis. Losse versterker, equalizer, tapedeck, platenspeler en cd speler. Allemaal boven elkaar. En achter een glazen deur natuurlijk.

        Login om te reageren
  3. mashell zegt

    14 april 2023 om 17:43

    Een elektrische crossover van pakweg een ton met gekke achterdeuren en een X in de naam… Ben benieuwd wat ze als concurrent zien…
    Dit is nu wel een erg druk marktsegment aan het worden. Model X, iX, Q8 e-tron, Polestar 3, XC90, EQE SUV, je hebt veel keus als je ongeveer een ton aan een elektrische SUV wilt uitgeven.

    Login om te reageren
    • William zegt

      14 april 2023 om 17:58

      EX90 denk ik, al blijven ze de XC90 ook doorbouwen? En voorts de Lotus Eletre, KIA EV9, Fisker Ocean? Lexus RZ 450e, en de Jaguar iPace, maar die verkoopt totaal niet meer.

      Login om te reageren
  4. William zegt

    14 april 2023 om 17:53

    Ik dacht een 1 april grap: HiPhi dat je uitspreekt als “Hype”? Zeekr is ook zo’n nieuw merk uit die Poetin steunende dictatuur.
    Uit Vietnam nog VinFast. En komt dat idiote Togg ook naar ons land?

    Login om te reageren
  5. mjpamsterdam zegt

    14 april 2023 om 18:10

    Ach, laat maar komen. Zolang de westerse fabrikanten denken dat ze de hoofdprijs kunnen rekenen is er plek op de markt voor goedkoper Chinees spul. Merk overigens wel dat ik een beetje “ schermen-moe “ begin te worden.

    Login om te reageren
  6. mc96 zegt

    14 april 2023 om 18:54

    Een nieuwe week een nieuwe Chineese EV. Ik ben de tel inmiddels kwijt.

    Login om te reageren
  7. MarcoM zegt

    14 april 2023 om 19:03

    Volgende maand komt er een Xgiijgrymzy Xi bij, dan weet je dat vast.

    Login om te reageren
  8. jantje86 zegt

    14 april 2023 om 20:39

    Deze arrogantie (zie laatste alinea) herken ik van de eerste jaren van Tesla.

    Ik denk dat we de Chinese merken flink onderschatten en dat de gevestigde (Duitse) merken hier een hele zware dobber aan gaan krijgen.

    Login om te reageren
  9. mustang750supersnake zegt

    14 april 2023 om 20:42

    van je ajaaj……🤣🤣🤣

    Login om te reageren
  10. freewilly37 zegt

    15 april 2023 om 00:05

    Ik vind ze wel gaaf !

    Login om te reageren
  11. Fernando zegt

    15 april 2023 om 00:46

    Als de gevestigde auto-media nu eens stopt met artikels te publiceren over Chinese, Vietnamese en Turkse auto´s dan zou 99% van de EU burgers zelfs niet weten dat die bestaan. Gaat natuurlijk niet gebeuren want er word grof geld verdiend met deze artikels die eigenlijk vermomde reclame is

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      15 april 2023 om 07:25

      Is de taak van de auto media niet om te informeren over wat er aan auto’s beschikbaar is?
      Overigens zou het goed zijn om eens te bedenken wie er eigenlijk achter de anti China hetze zit.

      Login om te reageren
    • Steven zegt

      15 april 2023 om 10:18

      Cencuur?

      Login om te reageren
  12. Exit Luminar zegt

    15 april 2023 om 07:52

    Ik durf echt niet met deze chinese auto´s door de wasstraat dan ontploffen ze.

    Login om te reageren
  13. HZW zegt

    15 april 2023 om 12:12

    Link & Co maakt gebruik van alles wat Volvo aan techniek te bieden heeft, dus hele degelijke veilige auto’s.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North