• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Historische supercar moet bijna 20 miljoen euro gaan vangen

Auteur: Loek, gepost 28 september 2025 om 15:30 – 10 Reacties

En dat kan er natuurlijk maar eentje zijn.

Op zich is het niet abnormaal meer om auto’s voor exorbitante bedragen van eigenaar te zien wisselen. Vaak gaat het dan om klassiekers van zo lang geleden dat er nog maar een paar van zijn, denk aan de Ferrari 250 GTO. Of de duurste auto ooit geveild, de Mercedes 300 SLR Uhlenhaut Coupé die een bedrag met negen cijfers ving. Of het moet Ferrari zijn die een exclusief SP-model veilt voor het goede doel. Er is eigenlijk maar een auto uit de vrij recente geschiedenis waar de prijsstijging al zeer vroeg ingezet is. Je zou bijna zeggen: iedereen had kunnen zien aankomen hoe snel je voor deze net geen miljoen kostende supercar nu acht cijfers kan vangen.

McLaren F1

We hebben het dan natuurlijk over de McLaren F1. Waarom is deze auto zo’n recept voor succes? Omdat het misschien wel de beste auto ooit gemaakt is. Vanuit objectieve ogen zijn er in ieder geval veel redenen. Ten eerste: het is een straatauto van McLaren, het fameuze F1-team. Ondanks invloeden op andere auto’s (wie kent de McLaren M81 nog), was dit voor het eerst een volledig eigen project. Maar waar je eindeloos veel verhalen over kan vertellen is de engineering achter de F1. Met als geestelijk vader Gordon Murray, die bij elke keuze heeft nagedacht wat het beste is. En hij had gewoon gelijk.

De F1 heeft een volledig koolstofvezel monocoque, iets wat pas later heel normaal zou worden. Dat zorgt voor optimale stijfheid met een laag gewicht. Gewichtsbesparing speelt sowieso een rol: Gordon Murray wilde zelfs dat de CD-wisselaar van titanium was om lichter te zijn. Het resultaat is een droog gewicht van nog geen 1.150 kg, terwijl voorstuwing van een aangepaste BMW S70 V12 komt met 627 pk. Murray heeft nooit geambieerd om de snelste auto ter wereld te bouwen, maar met een top van 386 km/u lukte dat wel. Wat de F1 misschien nog wel extra bijzonder maakt: de centrale zitpositie van de bestuurder wordt geflankeerd door twee stoelen, zodat je met drie man op pad kan (da’s eentje meer dan vrijwel alle rivalen). En loze ruimte achter de deuren werd gebruikt als bagageruimte, dus volledig onpraktisch is ‘ie niet. Het is een ongelofelijk totaalpakket. Vandaar dat er maar 106 exemplaren zijn gebouwd en variaties bestaan voor de racerij (GT en LM) en natuurlijk de Long Tail-versie, dus eigenlijk is elke F1 uniek.

Uniek exemplaar

Dat een McLaren F1 dus hoge cijfers kan scoren, dat is logisch. Maar er wordt nu een McLaren F1 verwacht bij een RM Sotheby’s-veiling die nog wel eens hoger kan scoren qua geld. Het is een straatversie, wat betekent dat het één van 64 stuks is in deze specificatie. Dit is nummer 14 en die had origineel een bestemming die een auto altijd een mythische status geeft: Brunei. Het exemplaar begon zijn leven als gele coupé zonder extraatjes. Daarna werd deze geëxporteerd naar het Verenigd Koninkrijk en gekocht door McLaren Automotive-directeur David Clark.

Daarna reisde deze F1 af naar de VS, maar werd ‘ie voor een belangrijke metamorfose teruggestuurd naar het VK. Daar is de F1 omgebouwd tot de ultieme straatlegale F1 middels het ‘HDK’ als toevoeging. Dat staat voor High Downforce Kit en transformeert de F1 naar een soort racespecificatie. Dat betekent de grote koolstofvezel vleugel achterop, de voorbumper en velgen van de F1 GTR en de koelsleuven in de voorspatborden, ook van de GTR. Het interieur is aangepast naar de specificatie van de F1 LM. Dat betekent meer koolstofvezel onderdelen en de koolstofvezel kuipstoel voor de bestuurder. De upgrades zijn toegevoegd door McLaren zelf, dus het draagt enkel bij aan dit exemplaar nog unieker maken.

Nog meer overtuiging nodig? In 1996 werd de auto gesigneerd door Michael Schumacher, toen tweevoudig wereldkampioen F1. Dat was echter voordat McLaren de F1 voorzag van de nieuwe lak en de HDK-upgrades. In 2007 signeerde Lewis Hamilton de auto en die handtekening is nog steeds te vinden. Lewis, toen een verse McLaren-coureur, had toen nog geen race of titel gewonnen. En nu? Nu hebben allebei de coureurs met de meeste F1-titels aller tijden ooit een krabbel gezet op deze F1, zonder dat dat des tijds bekend was. Toch bijzonder.

Record?

Genoeg redenen dus waarom deze McLaren F1 wellicht nog specialer is dan zijn 63 soortgenoten. RM Sotheby’s durft ‘m wel aan: deze F1 gaat naar verwachting alles vanaf 18 miljoen euro(!) opleveren. Ten minste, dus, en dat zou al een record zijn voor de F1. Zeker iets om in de gaten te houden.

Ook interessant!

  • Gordon Murray presenteert moderne McLaren F1 GTR!
  • Gloednieuwde driezits supercar in de maak
    Gloednieuwde driezits supercar in de maak!
  • Eindelijk: de Heilige Graal laat zich zien op de openbare weg
  • BREEK: dit is de nieuwe McLaren W1, opvolger F1 en P1

Nieuwste artikelen

  • Goedkoopste Nissan GT-R R35 ter wereld heeft een nadeel
  • Huh? Keert dan alsnog deze leuke sportauto terug?
  • BMW onthult wat NOOIT achter een betaalmuur gaat komen
  • Deze auto’s worden volgend jaar helaas geen youngtimer
FacebookTweetPinLinkedIn

f1, geld, McLaren, veiling

Vorig bericht: « Deze Ferrari doet alle patserbakken van Düsseldorf verbleken
Volgend bericht: Dit zou de volgende bekende Toyota zijn die terugkomt, inclusief sportmodel »

Lees Interacties

Reacties

  1. Johanneke zegt

    28 september 2025 om 15:39

    1150kg, wist niet dat ie zo licht was. Zeker met huidige supercars is dit een lichtgewichtje zeg.

    Beste auto aller tijden, geen idee, maar wel de meest imposante, voor zijn tijd. Is ook erg lang de snelste auto ter wereld geweest.

    Login om te reageren
    • Onehp zegt

      29 september 2025 om 07:24

      En dat was ook rijklaar en geen “Ferrari” drogggewicht zonder vloeistoffen in de lichtste uitvoering ooit. Zo weegt een F40 eigenlijk ~1340kg en geen 1100kg zoals ie te boek staat….

      Login om te reageren
  2. isleofman zegt

    28 september 2025 om 19:52

    Mooi artikel. Wist dat het een soort heilige graal was maar dat er meer zo weinig van gemaakt zijn was nieuw voor me. Heel tof.

    Login om te reageren
    • mattr zegt

      28 september 2025 om 20:19

      Ze waren van plan om er meer te bouwen maar de verkopen vielen nogal tegen

      Login om te reageren
  3. haroldv zegt

    28 september 2025 om 20:45

    Heeft toch nog steeds het record voor meeste (ongeblazen) pk’s per kilo?

    Login om te reageren
    • Nerekop zegt

      28 september 2025 om 21:31

      Nope, GMA T50 is nog lichter en meer vermogen.

      Login om te reageren
      • Loek zegt

        29 september 2025 om 12:53

        @Nerekop: klopt. Enige wat ‘ie nog wel mag hebben is het snelheidsrecord voor een ongeblazen motor. Murray heeft wel eens aangegeven dat snelheidsrecords hem niet zo veel doen en het bij de F1 min of meer per ongeluk zo is gekomen, dus ik denk niet dat de GMA ooit specifiek voor een record gebruikt gaat worden.

        Login om te reageren
  4. 078spotter zegt

    29 september 2025 om 04:01

    Echt een legende in autoland..heb er een hele kast vol schaalmodellen van in diverse uitvoeringen waaronder ook de GTR en de longtail versions ..in begin 90 jaren stond er 1 op de Autorai de enige die ik ooit ezien heb geweldig ..ik gok dat ie het echt goed gaat doen..voor autoverzamelaars is dit 1 van de Holy Grails om te mogen bezitten

    Login om te reageren
  5. Onehp zegt

    29 september 2025 om 07:30

    Rowan Atkinson is nog steeds mijn grote held, die reed er 65000km meer, crashte twee keer en verkocht hem alsnog voor ca 12 miljoen dollar.

    Anders vind ik deze auto’s zo sneu, heb je zo een ding en dan kan/wil/durft men er niet mee te rijden op de manier dat ze bedoeld zijn….

    Login om te reageren
  6. minimoke1984 zegt

    29 september 2025 om 10:22

    Lang geleden reed ik na races op Zolder bezocht te hebben richting NL. Ik reed best door maar achter mij kwam een auto met knipperende lichten heel hard aanrijden. Toen hij passeerde zag ik een McLaren F1 (Engels kenteken) heel hard wegrijden.. alsof ik stil stond.. Dat was mijn enige ervaring met deze auto in t wild. Daarna wel is op een beurs gezien maar nooit meer op de openbare weg. Zelfs de Bugatti s EB110 & EB110ss heb ik vaker gezien..

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North