Hitsig: een Ducati café racer met 140 pk!

Auteur: , 43 Reacties

Dit is een fraai staaltje vakwerk!

Voor sommige motoren maken we graag een uitzondering op Autoblog en deze Ducati 848 Evo cafe racer van NCT Motorcycles is er zo eentje. Qua techniek blijft alles bij het oude en dus stampt de L-twin (een V waarvan één der cilinders horizontaal ligt) er een kerngezonde 140 pk uit. Je moet overigens ook wel kerngezond zijn om al dat geweld te beteugelen, want 140 pk is aardig wat op een motorfiets. Dizono kan je daar alles over vertellen.

Om hun cafe racer te bouwen haalde NCT de Ducati volledig uit elkaar. Vervolgens komt er een ander subframe op met een custom made kontje en een al even custom made zadel. Uiteraard mag een custom made achterlicht met LEDs niet ontbreken. Dat carbon onder het zadel is trouwens ook custom made.

Het originele rijwielgedeelte van Showa kreeg een forse upgrade met hele fraaie spulletjes van Öhlins. We kunnen nog even verdergaan, maar feitelijk alles aan deze Duc is custom made. Afgezien van het blok, het frame en de achterbrug dan. Want zelfs de bedrading is door NCT onder handen genomen.

U zit reeds klaar met een stapel creditcards in de aanslag? Stop ze maar weer terug in de kluis. De Ducati is enkel bedoeld als technische showcase en NCT peinst er niet over om het ding te verkopen. Genieten van de plaatjes is gelukkig gratis. Alleen jammer dat we de muziek uit die dikke Akrapovic knalpot niet kunnen horen…



43 reacties

140 pk is nou niet echt bijzonder, het design wel. Prachtig ding
@asmulders: 140 PK lijkt mij anders meer dan voldoende als niet motor rijder.
@Donstil: klopt, maar vandaag de dag is 140pk niet zo bijzonder op een motor…
@boomhauwer: wat klets je nou jongen? 140 pk niet bijzonder? Dit is een café racer . Het is geen supersport. Het is een naked . Je moet wel een stoere boy zijn om dat vast te kunnen houden op topsnelheid vol in de wind .
@rolov: ja je moet wel motorrijder zijn natuurlijk. En caferacer…noem mij daar nou eens de definitie van, behalve dat hij geen kuip en een ander zitje heeft. Ik reed bijna 30 jaar geleden met ruim 135 pk rond, en heel eerlijk merkte ik op de rijwind na weinig verschil met of zonder kuip. Die ging er weleens af zodat de politie mijn startnummers niet zag
@rolov: nee, genoeg motoren die boven de 140pk zitten. Zelfs naked. Is compleet zinloos, maar toch is het er.
@boomhauwer: Inderdaad, als je naar de wat nieuwere fietsen kijkt zie je een stijgende lijn qua pk’s en een dalende lijn in motorinhoud. Dit soort cijfers zijn tegenwoordig goed bereikbaar, maar dan moet het wel fatsoenlijk rijden uiteraard, haha.
@asmulders: hahah 140 pk is voor motorbegrippen best veel, gezien de vermogen-gewichtsverhouding.
@asmulders: niet bijzonder. Maar nog steeds ongelooflijk snel
@xgiulx: precies dat is wat ik bedoel
@asmulders: vergeet niet dat dit ding een stuk minder weegt dan een auto
@asmulders: 140 zonder kuip is behoorlijk! Ook hebben de Ducs onderin wat meer koppel dan de concurent en vergeet niet dat de iconen zoals de 916sps en de 996/8R de 140pk niet haalde.
@asmulders: niet bijzonder? Deze caferacer lijkt me nou niet echt heel zwaar, dus dan is 140pk heel wat!
@asmulders: ik denk dat dit redelijk in de buurt van een PK/KG verhouding komt van 1 op 1.
@estoque: dat weet ik wel zeker!
@asmulders: het is een 2-cilinder, dat is best pittig daarvoor
@asmulders: Het is anders behoorlijk angstaanjagend. Tegenwoordig is 500pk ook niet bijzonder veel meer voor een auto, maar zeker super snel. Tevens ligt het ook aan de PK/Gewicht verhouding en ook de setup van de motor. Reken maar dat deze koppelrijke twin de motor sterren laat kijken.
@asmulders: Dit type motor rijd je niet voor de performance, maar voor de hele ervaring (geluid, trillingen en de aandacht) en het feit dat je op iets heel bijzonders rijdt. 140pk is aan de royale kant voor een doorsnee café racer.
Geniaal!
Mooi en gaaf ding! Alleen de kleur vind ik niet mooi, maar smaken verschillen hè?! :)
Heerlijk ding! Maar 140pk en zo’n zadeltje is wel een uitdaging.
@trustmeiamanengineer: en 0 windbescherming :)
@apriliarsv: en geen achterlichten..
Helemaal af! Zou hier niets aan willen veranderen.
Een hele fraaie cafe racer, maar mijn ocd speelt zwaar op: de tank zit hoger dan het zadel. Nu verspringen ze en dat maakt me gek!!!
@gash: Erger nog: het zadel en de tank lopen ook niet evenwijdig!!!
Ik ben er ook niet zo kapot van. Zonde van de 848 eigenlijk… Gelukkig zijn er nog genoeg originele exemplaren.
Gaaf ding!
perfect ding….voor orgaandonoren.
@desjonnies: ik geloof niet dat er na een flinke crash nog zoveel bruikbaars tussen zit. Een bevriende arts vertelde me wel dat in ieder geval de hoornvliezen prima bruikbaar zijn.
Pk’s zegt voornamelijk wat qua topsnelheden. Koppel is alles. Een l-twin staat bekend om zijn hoge koppel en zal in vrijwel elke versnelling heerlijk doortrekken, in tegenstelling tot een 4-cilinder lijnmotor waarbij je echt de power-band moet opzoeken. Hoewel de nieuwe cross-plane 4-cilinders van yamaha wel veel koppel hebben.
@notyourmom: Je hebt uiteraard gelijk, maar het is natuurlijk wel gelul in de marge. De powerband opzoeken klinkt in mijn oren meer als hoe je een tweetakt dient te rijden. Bij recreatief sportief gebruik, waar deze brommer voor bedoeld is, ga je dat verschil toch niet echt uitbuiten. Zeker niet op straat.
mrb via Android app
Ik weet het niet hoor, met die café racers. Het is een hype in motoren land, aangezien ik er regelmatig 1 op internet zie, terwijl ik geen motor liefhebber ben. Het uiterlijk is fantastisch en daar is het uiteraard om te doen. Maar ik denk dat 10 km rijden al heel arelax is. Een zitje met een halve mm schuim en een lapje leer heeft weinig comfort en die zit houding lijkt me ook drama. Extreem snel zijn ze ook niet., Ze zien er wel allemaal gaaf uit, dat dan weer wel.
@mrb: ik werk in de scene (verrassing!) en veel mensen bouwen een cafe racer of andere custom bike alleen maar om hun creativiteit los te kunnen laten en iets te bouwen wat ze zelf echt mooi vinden. Vorm volgt functie, het gaat om de looks. Iedereen bouwt iets wat bij hun past, van bouwvakker tot arts en alles daar tussenin. Voor het rijden hebben veel mensen een rijdersmotor ernaast, of ze zijn juist bewust afgestapt van zo’n buikschuiver.
@mrb: wat caferacer zegt. Een Lotus is ook niet comfortabel. En om het bij motoren te houden, kijk eens hoe sommige choppers erbij staan, da’s zowat yoga om daar fatsoenlijk op te zitten. Comfort en gemak staan niet altijd bovenaan :)
@davelepeef: choppers slaan ook nergens op. In tegenstelling tot een chopper, heeft een caferacer zeker wel de looks.
Als ik een caferacer had, dan zou ik er ook ritjes mee willen maken. Zo’n ding wil je laten zien. Maar als je gebroken thuis komt, is de lol er snel af.
Wat een lotus betreft: die heb je natuurlijk wel voor één duidelijk doel, over een circuit of mooie kronkel wegen jagen.
Ik ben een naked bike fan maar die café racers heb ik echt niks mee. Ik vind het hipster bikes. Maar de dedication die erin zit is natuurlijk een ander verhaal. Dat is gewoon prachtig .
@rolov: ik vind t juist wel leuk; het biedt een leuke custom-scene tegenover choppers.
Heel gaaf! Doet me een beetje denken aan de Café Racer die gebouwd is op basis van een R1. Zal eens zoeken en naar jullie mailen, wellicht leuk als vervolg artikel over een tijdje.
Ik ben begonnen op een naked, maar na een jaar met m’n bakkes vol in de wind en pijn in mijn rug van de zithouding, was ik er wel klaar mee (jaja, ouwelullenpraat). Nu op een “adventure” (Tiger 800), en da’s toch wat comfortabeler.
Desalniettemin vind ik caféracers vaak schitterende fietsen, om te zien. Dit is wederom een plaatje! Wel goed dat ze de bedrading hebben vervangen, het blijft een Italiaan tenslotte.
Meer van dit AB!!
Meer van dit Autoblog, niks aantrekken van haters!
Ik ben nu eigenlijk meer benieuwd waar de term café racer vandaan komt. Het klinkt allemaal wel stoer, maar een café en (motor)rijden horen gewoonlijk toch niet zo goed bij elkaar.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).