Hoe TRD van de Toyota Comfort een bommetje maakte

Auteur: , 31 Reacties

Men neme de saaiste auto ooit en schroeft vervolgens een supercharger op het blok.

Crown Comfort

Wie wel eens in Japan is geweest kent de Comfort zeker, het is een rechttoe-rechtaan sedan die special ontwikkeld is voor de taximarkt, al vindt de auto ook gretig aftrek bij rijscholen. Onder de kap een tweeliter zestienklepper die aangepast is voor het lopen op LPG. Het schier onverwoestbare blok levert 113 pk en drijft de achterwielen aan. Toyota lanceerde de auto in 1995, maar nog altijd staat de auto in de prijslijsten van het merk.

Toyota Comfort

In 2003 komt Toyota Racing Development, het AMG van Toyota, met een gelimiteerde run van 59 exemplaren van de Comfort GT-Z Supercharger. Deze krijgt de tweeliter vierpitter uit de Camry in het vooronder, compleet met dubbele bovenliggende nokkenassen en voor de gelegenheid ook een heuse compressor! Het vermogen van 160 pk valt in dat licht bezien wellicht wat tegen, al is zo’n 3S-FE-blok prima wat verder op te peppen.

Toyota Comfort GT-Z

In het interieur wordt driftig gestrooid met spulletjes uit de TRD-catalogus: sportstoelen, stuurtje, tellers, pookknop, het was destijds ook allemaal als aftermarket-optie te bestellen bij de Toyota-dealer. Leuk zijn de standaard RS Watanabe-wielen, maar wie goed kijkt ziet dat erachter gewoon de standaard Comfort-remmerij schuil gaat, inclusief remtrommels achter. Een strutbar onder de motorkap werd eveneens standaard geplaatst, maar het lijkt erop dat TRD het onderstel verder ongemoeid liet. Inderdaad, ‘lijkt erop’ want heel veel informatie over deze uiterst zeldzame verschijning is niet te vinden. Misschien dat de Japans sprekende lezers nog iets uit onderstaand fragment van de lokale Top Gear kunnen halen?

Dus jij dacht nog steeds dat Toyota’s altijd saai zijn? Mooi niet!



31 reacties

“Toyota lanceerde de auto in 1995” .. moet 1965 zijn ..
En nog wat cijfertjes die ik nauwelijks kan geloven ..
@lincoln:
vergeleken met amerikaanse of engelse taxis uit ’95 is het een modern ding.
@super:

Een Ford Crown Vic was toen het goedkoopste vervoersmiddel (net boven een Chrysler neon) ..

Dit was het absolute vlaggenschip van de rijkste autobouwer van 1995 ..
@lincoln:
ja, body on frame chassis uit ’79, als dat niet modern is weet ik het ook niet meer.
@super:

Panther chassis werd gebruikt tot 2012 ofzo ..
Werkelijk het enige auto-onderdeel op deze planeet waar nog nooit klachten over geweest zijn ..
@lincoln:
en dat toyota chassis wordt nog steeds gebruikt, nog steeds geen klachten over.
@lincoln: de Crown zelf stamt uit 55. Destijds Toyopet Crown. In het leven geroepen om als taxi te dienen. In Japan is dat normaal, een automodel speciaal om als taxi te dienen. In Indonesië kennen we dat ook: de Limo (Yaris Sedan/Vios), alhoewel de Limo nu ook voor normale klanten te koop is.

Er is nog altijd een Crown taxi. Maar die heet eigenlijk de Toyota (Crown) Comfort. Wat er staat over de lanceerjaar klopt hoor :)
@toyotafortuner: In Duitsland ook hoor, men noemt hem de E-klasse.
@sr20det: flauw XD
@toyotafortuner:

Heb je gelijk in ..
Een taxi daar hoeft niet meer dan een rijdende airco te zijn ..
@lincoln: t liefst zou een double blower standaard moeten zijn…
Zulke auto’s zouden ze meer moeten maken. En dan voor een duizendje of 20 verkopen hier in Nederland. Een kaal uitgeruste auto waar goed over nagedacht is, en die daardoor erg praktisch is. Dat samen met simpele en onverwoestbare techniek doet mij bijna rennen naar de showroom. Dat het dan lelijk is boeit me weinig. Daar heb ik andere auto’s voor.
@lekbak: Dacia?
@m-tfsi: schitterend merk. Maar veel te slappe atmosferische motoren (inmiddels dus al niet meer verkrijgbaar hierzo) en turboblokjes zijn verre van onverwoestbaar. Ongeacht welk merk trouwens. Daarbij zijn dacia’s tegenwoordig ook al best rijk uitgerust en ik hoef helemaal geen luxe. Ik wil kwaliteit!

Daarom ben ik zo ongelooflijk dol op oude Mercedessen. Er zit totaal geen luxe aan maar er is enorm goed over alles nagedacht en alles is kwaliteit.

Doe mij maar slinger raampjes die nooit stuk gaan ipv elektrisch bediende ramen. Buitenspiegels mogen best handmatig verstelbaar zijn en airco is ook nergens goed voor als er hele goede ventilatie aanwezig is. Multimedia heb ik alleen maar last van dus een simpele socket voor een aftermarket radio is voldoende. Dan kan ik na 5 jaar weer lekker goedkoop aan de nieuwste eisen voldoen wat betreft muziek stream mogelijkheden. Cruise control is ook volkomen nutteloos als er een doordacht en prettig gaspedaal in een auto zit (zoals mijn w123!) een kofferbak heb ik graag simpel en ruim. Een goede stoffen bekleding is alles wat ik wil en als er meer nodig is dan wil ik dat simpel in die auto kunnen maken. Zonder gelijk allemaal storingen in de computer te veroorzaken.
@lekbak: aha. De goede oude tijd. Dat een Mercedes nog een ECHTE ingenieursauto was. Laatste exponenten daarvan: W126, W124, W201en R129. Daarna ging het helaas bergaf…
Blijft saai… en ziet er niet uit. Als je het dan toch Toyota dient te zijn, dan liever een gt86. Veel minder saai!
Oeh, dit is wel leuk hoor. Niet te maf, maar toch sportief ogend.
Ach ooit zal ik ook een Toyota rijden, een Crown.. En das lekker.
In China rijden er blijkbaar ook best wat. Met wat subtiele aanpassingen zoals op de foto’s in dit artikel toch zeker een leuke verschijning.
En achterwielaandrijving, kunnen ze bij Toyota Europa nog wat van leren.
@reistje: nee die rijden niet in China.
Apart verhaal.. Aangezien de standaard 3sge al gewoon 156pk heeft. Er is een versie met 125pk geweest als ik me niet vergis. En later zelfs eentje met 175pk.. Zonder geforceerde aanzuiging.
@begbers: ik lees te enthousiast zie ik.. Gaat om de 3sfe en niet om de 3sge! Excuus.. Koffietijd
@begbers: 113pk is een hele fijne waarde uit een 2.0. Dan heb je tenminste kans dat de boel erg lang heel blijft.
@lekbak:

162 Nm is dan weer net effe te mager ..
@lincoln: Jeetje dat zijn 1.6 waardes… Ja dat is net ff jammer. 200nm was passender geweest.
@lekbak: Gelukkig zijn de 3sge’s er niet minder betrouwbaar om geworden!
@lekbak: Ik had de 3S-GE, dus de sportieve variant van dit 3S-FE blok. Die had 175pk uit hetzelfde onderblok.

Die auto heb ik met 3 ton op de teller ingeruild, en die motor liep nog als een zonnetje. Geen olieverbruik of andere gekke zaken. En dan ging ik er niet zachtzinnig mee om. Soms op het circuit gereden, en ik reed er altijd wel mee door. Ook nooit helemaal braaf warmrijden, al na een paar minuten het vermogen aanspreken.

Ergo: Het maakt helemaal niet uit dat er 175pk uitgehaald werd, het is een van de sterkste blokken die ze gemaakt hebben.
@fanboy: nou nou nou, 3 ton. Ik heb het over onverwoestbaar, niet over het minimum wat een motor vol zou moeten houden.

Een auto zoals een crown vic, 504 of w123 is onverwoestbaar. 3 tot 5 ton in een westers land, daarna 5 ton in een minder westers land en dan nog 20 jaar dagelijks als taxi dienen in een 3e wereld land. Auto’s waarbij er niet eens naar de km stand word gekeken, behalve in nl dan.
@lekbak: Oh maar die Celica kon ook makkelijk een hoge kilometerstand halen. Sowieso is die van mij met 3 ton op de teller gewoon de export in gegaan.

De concurrentie hadden met hun sportieve auto’s echt niet zulke kwaliteit. Ze hadden vaak een lager vermogen (bijvoorbeeld VW gti of vr6 maar ook Alfa en vele anderen) en reken maar dat die auto’s met 3 ton op de teller allemaal gaar waren, als ze het al haalden.

Die Celica was nog lang niet op, en dat dus met veel meer vermogen uit datzelfde blokje en kreeg meer te verduren. Er stond een andere Celica te koop met 7 ton op de teller haha, op lpg!
Dus geen issue om iets meer vermogen te hebben.

Maarja, wat TRD hier met deze Comfort doet snap ik niet. Haal die 3S-FE eruit, en gooi er een 3S-GTE in met 265pk (zonder te tunen), en je hebt een hele snelle auto.
TRD is altijd gaaf. Leuk artikel!
Leuk! Moeten ze vaker doen

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).