Autoblog advies: leaseauto voor Alfa Romeo liefhebber! (€720 p.m.)

Auteur: , 98 Reacties

Autoblog les nummer 1: we zijn eigenlijk allemaal Alfa Romeo fan. 

Alfa Romeo

Een nieuwe lease-auto uitzoeken, het is misschien wel het leukste om te doen. Alle internetsites afstruinen op zoek naar de beste deal in het budget. Het is de kunst om zoveel mogelijk auto te kunnen krijgen. Nu is een leaseprijs dusdanig opgebouwd dat de vraagprijs leidend is, dankzij een gunstige afschrijving kunnen sommige ‘premium’ producten echter verrassend betaalbaar zijn.

Maar voor welke moet je gaan? De keuze is immers enorm. Dat ondervond Thijs ook. Hij is nu op zoek naar een leaseauto. Hij heeft al wel een idee, want Thijs is een Alfa Romeo-fan, zoals het hoort. Hij heeft met zijn vader een Alfa Giulietta die uitstekend bevalt. Daarom heeft hij voor zijn leaseauto ook meteen de Alfa Romeo configurator geopend om te kijken naar een MiTo. Maar Thijs vroeg zich af wat er nog meer mogelijk is in het budget. Wellicht heeft hij iets over het hoofd gezien?

Thijs heeft voor ons de tabel al helemaal ingevuld om te zien wat hij wel en juist niet wenst:

Huidige /vorige auto's:Alfa Romeo Giulietta 1.4T
Koop / lease:Lease
Zakelijk / privé:Zakelijk
Budget:€27.500
Jaarkilometrage:40.000 km
Brandstofvoorkeur:Diesel
Reden aanschaf andere auto:Auto van de zaak
Gezinssamenstelling:Samenwonend
Voorkeursmerken /modellen:Mito, Ibiza FR
No-go modellen / merken:Skoda Fabia, alle Dacia’s, alle Fiat's en de nieuwe Citroën C3

Zoals je kunt zien is de prijs inclusief brandstof. Waarschijnlijk zal dat zo’n 200 per maand behelzen. Vandaar dat we iets aan de veilige kant zitten qua aanbevelingen. Dan blijft er nog iets ruimte over voor een optie of twee, een opvallende kleur en fraaie velgen.

Alfa Romeo MiTo 1.3 JTD Super (955)
Nieuwprijs: €21.950
Leaseprijs: €520 p.m.
Je wilt absoluut geen Fiat, zoveel is duidelijk. Houdt er rekening mee dat de MiTo technisch gezien nog een Grande Punto is. De meest strakke Alfa Romeo is het niet en ook in zijn klasse zijn er sportievere aanbiedingen. Je merkt aan kleine dingen (navigatie bijvoorbeeld) dat de MiTo (rijtest) al behoorlijk op leeftijd begint te raken. Maar één ding heeft de MiTo uitstekend voor elkaar: het is een gave auto. En je kan hem met mooie velgen en leersoorten aankleden. De uitrusting is dik voor elkaar, maar de 80pk motor met vijfbakje is een beetje uit de tijd. Het blokje loopt wel mooi, maar je mist wat power. Zeker voor een Alfa Romeo.

Alfa Romeo

Audi A1 1.4 TDI Sport (8X)
Nieuwprijs: € 23.540
Leaseprijs: €515 p.m.
Waar de MiTo technisch een Punto is, is de A1 (rijtest) natuurlijk gewoon een Polo. Of een Fabia. De A1 is het chique alternatief. Qua rijden merk je dat niet direct. Het is gewoon een volwassen en degelijke auto. Spannend is het niet echt. De motor is ten opzichte van de Alfa precies het tegenovergestelde. De loop van de driepitter is iets minder, maar het vermogen en met name het koppel is erg prettig. Die 50 Nm extra ten opzichte van de Alfa merk je echt. Wat je ook merkt is dat de Alfa wat completer is. Je moet echt nog even de configurator langsgaan om alles te selecteren wat je nodig hebt. Dan kan de A1 nogal prijzig worden. Let daarom op de actiemodellen die Audi de laatste tijd heeft. De Adrenalin modellen hebben veel nuttige opties er voor een schappelijke prijs op zitten.

Audi

DS 3 HDI Business
Nieuwprijs: € 21.950
Leaseprijs: €525 p.m.
Dit is de eerste keer dat we een auto van dit merk kunnen adviseren!!! Ok, het is natuurlijk gewoon een Citroën DS3 met een strakke snoet, maar dat mag de pret niet drukken. De DS 3 is nog altijd een unieke en herkenbare verschijning, zowel van binnen als van buiten. Qua motor is het overigens een winnaar. De 1.6 HDI motor heeft een soepele viercilinder met 102 pk en 254 Nm. Soepeler dan de Alfa, sneller dan de Audi. Dat noemen wij op de AB-redactie een Win-Win situatie. Check in deze video hoe de DS 3 zich verhoudt tot de Alfa Romeo MiTo.

DS 3

MINI One D (F56)
Nieuwprijs: €22.471
Leaseprijs: €500 p.m.
Als we dan toch alle premium compacte hatchbacks benoemen, dan mag het origineel natuurlijk niet ontbreken. Ook hier weer een driecilindertje, maar echt storend is dat niet. Het is wel een potig blokje. Echt mooier is de MINI (rijtest) er met de jaren niet op geworden, maar het is nog altijd een herkenbare en originele auto. Het interieur is een feestje. Alles voelt goed, stevig en fraai en terwijl het er ook nog eens leuk uitziet. Net als bij de Audi moet je uitkijken voor de opties, deze kunnen je tot waanzin drijven. Dankzij de uitstekende restwaarde valt de leaseprijs overigens heel erg mee.

Mini

Seat Ibiza 1.4 TDI FR 
Nieuwprijs: €20.499
Leaseprijs: €525 p.m.
De Seat Ibiza wordt nogal vaak over het hoofd gezien. Dat is jammer, want er valt zeker wat voor te zeggen. Technisch gezien is de Ibiza (rijtest) gelijk aan de A1. Zelfde motor, bak, onderstel: alles. In het interieur merk je wel waar de extra euro’s naartoe zijn gegaan. Aan de andere kant, voor dit geld rijd je wel even in een FR met sportstoelen en handige opties terwijl de Audi nogal karig is uitgerust. Wat is nu echt premium? En wat vind je zelf belangrijk? Qua rijden is het niet zo temperamentvol als de folder doet geloven. Het is absoluut niet slecht, maar een beetje saai. De motor draagt ook niet bij aan het auditief genot. Veel waar voor weinig in een aardig jasje.

Seat

Peugeot 208 GT-Line HDI
Nieuwprijs: € 22.174
Leaseprijs: €510 p.m.
Een sterk nummer! Althans, dat was bij zijn overgrootvader het geval. De 208 (rijtest) is nu al weer een aantal jaartjes op de markt, maar het is nog altijd een bijzonder chique en alleraardigst model. De zitpositie is iets waar je aan moet wennen: je zit met een klein stuurtje op schoot. Volgens veel eigenaren went het snel en ga je het zelfs waarderen. Het dashboard is verder best netjes, lekker opgeruimd en opgetrokken uit heel behoorlijke materialen. Het rijden is ook lekker Frans. Niet weeïg, maar wel meer dan voldoende comfort. De motor is dezelfde topper als in de Citroen C3. Dus comfort, vermogen, kracht en zuinigheid in een pakketje. Laat het bouwen van diesels maar de Fransen over.

Peugeot

Renault Clio 1.5 dCi Intens
Nieuwprijs: €22.990
Leaseprijs: €520 p.m.
Zoals deze Fransen, bijvoorbeeld. Toen @Casperh een tijdje geleden de nieuwe Clio Renault Sport aan de tand voelde, reed hij ook een stukje met de nieuwe diesel (in deze video). Dit beviel hem uitstekend. Een lekker blokje dat soepel loopt met voldoende power onderin. 260 Nm is behoorlijk veel in dit gezelschap. Qua design nog altijd een bijzonder kek autootje. De zitpositie moet je even uitproberen, zeker als je wat langer bent kun je het dak raken met je kruin. Voordeel van deze Clio, naast de motor, is de uitrusting. De Intens heeft de meest essentiële items wel aan boord en de opties zijn niet eens zo gek duur.

Renault

Yolo: Alfa Romeo Giulia 2.2 JTD Eco Business (952)
Nieuwprijs: €39.995
Leaseprijs: €750 .p.m.
Bijbetalen met leasen. Wie wilt dat nou? Vooral voor een schraapuitvoering als deze. Nou, ehh, wij! Het prijsverschil per maand viel ons heel erg mee, eigenlijk. Natuurlijk is tweehonder euro per maand veel geld, maar daarvoor krijg je een auto uit niet één, maar twee klasses hoger. Maar dan heb je wel een relaxte viercilinder plus, jazeker, achterwielaandrijving! Leer zul je achteraf moeten monteren evenals een setje leuke velgen en niemand ziet dat het een basis Alfa is! De Business uitvoering heeft alles wat je nodig hebt: cruise control, airco en navigatie zitten er allemaal op. Oké, het is niet de Quadrifoglio (rijtest) maar het is in elk geval in stap in de goede richting. Eigenlijk zijn we net als @Wouter allemaal Alfa fanboys.

Alfa Romeo

Wil jij ook advies over je volgende auto? Vul dan dit formulier in, waarbij je ons voorziet van alle relevante gegevens. Wie weet vinden wij jouw volgende droom-auto!



98 reacties

Waarom je de nieuwe Astra nu wilt configureren bekijk het hier!.
MINI of bijbetalen.
@atrak: voor 720 kan je ook nog wel een Cooper SD lessen. Wel zo leuk die extra pk’s!
@ghost: Rijdt goed, heb zelf ook een SD uit 2015.
@ghost: hij moet helaas ook getankt worden van het budget…
@jaspervdwinden: je houdt echt nog wel geld over. Een SD is meen ik iets van 610 euro Pm.
@atrak: Yolo gaat inderdaad wat ver, en vind mogelijk de wagenpark beheerder niet helemaal juist bij de functie die hij nu heeft máár, bijbetalen voor een strakke Giulietta met 1.6 JTDm 120 pk en maar liefst 320 nm koppel, dat is leuk!

Overigens mis ik de Mazda 2, een 1.5 diesel met 105 pk en 220 nm ook geen onaardige auto en qua styling kan het ergens wel meten met de passie van een Alfa Romeo, al blijft het een japans ding op sommige punten zowel positief als negatief.

Ach betaal gewoon een paar euro bij voor een Giulietta, die begint vanaf 28950 nét iets boven budget, zij het iets wat kaal maar wel een lekker motortje!
@knapzuur: bij gebrek aan edit mogelijkheden en bij nader inzien, YOLO, wie wil nu geen dikke Giulia ook al heb je maar 136 pk, al was het maar 90 pk! hoe langzamer hoe langer mensen jou zien rijden! (tip: blijf niet te lang links hangen dat zal de duitse garde niet waarderen, al is de vraag natuurlijk óf die überhaupt iets waarderen :P)
@knapzuur: “ach, betaal gewoon bij”. Ik ben bang dat het niet altijd zo werkt dat je dan maar ff bijbetaalt zodat je toch nog in een dik apparaat kan rondrijden. Heel veel werkgevers zitten daar helemaal niet op te wachten. Een leaseauto is al een soort “gunst” en op een gegeven moment moet je ophouden met meer vragen. Tevens is het zo dat als het dienstverband wordt beeindigd daarna de werkgever weer even zijn best mag doen om de eigen bijdrage te incasseren.
Ik zou zeggen: hou je aan het budget, neem een Mini, en wees tevreden… ;)
@jaspervdwinden: ligt eraan, gunst zou een arbeidsvoorwaardelijke auto zijn, iemand die 60dkm per jaar rijdt (en niet alleen woon-werk) is een functionele auto. Dat is vanuit de werkgever dus ook een puur economische beslissing om een leaseauto in te zetten.
De eigen bijdrage is in veel gevallen gemaximeerd tot 10% van het normbedrag. Is vaak heel reëel en ook logisch. Bij een goede vaststelling van het normbedrag is dat een veilige marge voor de financieel minder goed geadviseerde of kundige werknemer. Daarbij ook goed de lettertjes lezen van je arbeidscontract; bij vrijwillig uit dienst gaan wordt in de regel de eigen bijdrage over de resterende leasetermijn ingehouden op de laatste loonuitkering. Om gedoe te voorkomen is de maximering dus vaak 10% omdat dan de totale inhouding het loon niet (fors) zal overschrijden.
@bischero: Ik heb eigenlijk altijd gezien dat een normoverschreiding van max. 20% normaal is.
@jaspervdwinden: sorry, je had al over de eigen bijdrage en inhouding gesproken …
Waarom staat de 159 er niet tussen?
@whoppie: omdat dat grapje in 2016 thuishoort.
@autodrop: no no, de 159 is voor eeuwig heilig. Niet mee spotten aub
@james82: idd net als een Volvo 850! Die wagens kunnen altijd!
Gulia!

Typo: achterwielaandrijving
Giulia!!
Giulia zou wel top zijn, leer en leuke velgen erbij en gaan!

Persoonlijk zou ik voor de Mini, A1 of de 208 gaan, die ogen wat mij betreft het meest verfijnd!
@granlusso: ik ben wel benieuwd hoe een auto verfijnd oogt.
@bartteeuwen: Mooi materiaalgebruik, zowel interieur als exterieur. JA ik krijg daar een harde plasser van.
@granlusso: haha pluspunten.
Merkwaardig dat de fiat word afgeschreven door een alfa liefhebber tewijl ze een platform delen
via Android app
@kimhung: inderdaad, zeker aangezien hij nu ook een auto heeft die op hetzelfde platform staat als de Fiat Bravo en de Lancia Delta.
@kimhung:

Dingen hebben een volstrekt andere badgebeleving ..

Ik begrijp die Alfascisten wel ..
@lincoln: touché? :’)
@kimhung: o ja? Welke fiat staat op het Giulia platform?
@bischero: alfa valt onder FCA. Fiat chrysler automotive. Zoals al gezegd deelt de mito samen met de punto. Guilia is geheel nieuw (correct me if im wrong)en is het afwachten met wie guilia zijn platform zal gaan delen.
@kimhung: precies mijn punt, (nog) geen fiat op hetzelfde platform. Overigens is het mij zeer bekend hoe de lijntjes in Automotiveland lopen, maar gied dat je dat verhelderd, mocht het iemand hier ontgaan zijn. ?
@bischero: ? Was een duimpje …
@kimhung: kan ook de koets zijn die je niet aanstaat he ;)
@dunhozzie: dat kan, al vind ik de 500 geen straf om in te rijden. De Punto en bravo word wel zwaar onderschat vind ik dan. Een tipo moet je denk ik eerst aan wennen. De panda? Leuk dingetje (de 100hp dan)
Alfa of Seat, met een chip krijgt de 1.4 TDI ineens wel veel koppel
@willeme ik dacht dat de 1.4 TDI weer een 4 pitter was?
@dutchdriftking: daar heeft u ongelijk. Ze zijn bij VW wel aan het ‘up-sizen’ gegaan maar helaas niet qua aantal cilinders. Het rijd verder wel prettig. Stukken beter dan de vorige 1.2 TDI
@bruinbeer: aha, ik wist dat de nieuwe slowmotion stukken beter was, maar dacht dat het nieuwe blok een 4 pitter was. Tnx!
Past een Mini Cooper SD in dit budget? Zo ja dan doen, zo nee dan een A1 leuk aankleden. Vooral die Italiaanse ouderdom laten voor wat het is.
De Giulia met chipje
Heb zelf voorheen een Punto gehad met dezelfde JTD motor, alleen 90pk. Vond het niet de prettigste dieselmotor, zeker niet met 40dkm/jr. (Wat ik ook rij). Heb nu de 308 met 1.6 blueHDI en wat een fijne motor is dat, lekker soepel, voldoende koppel om lekker mee te komen en lekker zuinig.
@shibby: nou weet ik niet of diezelfde motor ook in de 508 ligt, maar die heeft mij in mijn voorloper in 8dkm/2mnd geen indruk gemaakt
@bischero: Ligt er aan of je de e-hdi had (t/m 2015) of de blue-hdi (vanaf 2015) maar de 508 is ook best een stuk zwaarder. Maar ik kan ook bevestigen de blue-hdi in de 308 is een fijne soepele motor!
@dedon: 2013 auto, dus e-hdi als ik je goed begrijp en die kon geen indruk maken (wel meer dan de 1.6 TDI overigens ;-))
Ik zou voor de DS3 gaan in dit rijtje. Lijkt me de beste deal. Is een hip karretje dat lekker rijdt.

Een Giulia is natuurlijk fantastisch, maar je betaalt toch wel veel bij. Die kun je altijd nog gaan rijden in de toekomst.
Kijk ook eens naar een Alfa Romeo Giuletta of BMW 1 serie. De Alfa is al wat ouder en heeft een actiemodel. Een 1 serie hoeft ook niet zo duur te zijn. Een C segmenter is vaak maar een klein beetje duurder dan een leuke B segmenter. Als je Audi A1 en A3 vergelijkt is die laatste vaak zelfs interessanter in de lease.
@mashell: klopt, 1 serie kun je voor het budget dat hier staat redelijk aankleden.
Toch blijf ik dit advies tricky vinden; welke SLA voorwaarden worden meegerekend in het budget, worden dealer kortingen gegeven aan de berijder etc. Dat kan veel verschil maken!
@mashell: inderdaad de BMW 1 serie is de beste keus dan heb je een dikke BMW en een auto die ook nog eens geweldig rijd!
@arias12: De 1 serie een dikke BMW noemen, haha
720 euro per maand stukslaan op een auto !!

Dan weet je dat je het niet helemaal goed doet ..
@lincoln: tegen wie zeg je dat, z’n werkgever?
@bischero:

Aan iedereen die aan deze zottigheid meewerkt ..
Vindt zelfs dat autodealers een waarschuwende functie hierin horen te bekleden ..
@lincoln: dat laatste deel ik met je, zeker de mediamarkt acties. Zolang het fiscaal interessanter is je werknemers een leaseauto beschikbaar te stellen dan een hoger loon en ze km kosten te laten declareren kan ik die keuzes zeker begrijpen. Is alleen geen houdbaar systeem
@bischero:

Gewoon 3 meiertjes zwart erbij per maand ..
Voor iedereen beter ..
@lincoln: gelukkig zijn er een hoop lui die dat toch doen. Anders waren er nooit tweedehandsjes geweest voor ons. Iemand die een nieuwe auto koopt geeft ook al snel een hoop centjes per maand uit als je de afschrijving meerekent natuurlijk.
@lekbak:

Moet er toch niet aan denken dat de kosten van zo een middelmatig wegwerp ding hoger zijn dan je hypotheek !!

Voor de rest heb je volledig gelijk ..
Laat maar lekker consumeren die lui ..
@lincoln: het is volstrekt onmogelijk om 40.000km per jaar te rijden voor dat wat ik aan hypotheek kwijt ben. Ongeacht je auto. Ik vind het dan ook heerlijk dat ik meer geld aan auto’s uitgeef dan aan mijn hypotheek.
@lekbak:

Knap stukkie spaarwerk .. repcest ..
@lincoln: haha welke pauperstad woon jij dat je voor 720 euro per maand een hypotheek kan krijgen voor een huis. En schrale achterwoninkjes, vinexwijken of flatjes zijn geen huizen natuurlijk.
@airc: wat voor een paupergedachte is het om trots te zijn op volledig ontplofte huizenprijzen. Met z’n allen op een kluitje wonen zodat je gevangen zit in je eigen mierennest en geen kant meer op kunt. Zowel financieel als fysiek. Ik noem dat behoorlijk onnozel. Maar geniet jij maar van je hoge hypotheek (of die hoge hypotheek van je ouders natuurlijk) dan geniet ik van mijn 4 slaapkamers en tuin van >500 m2 met een goedkope pauper hypotheek.
@airc: In welke paupergrot ben jij opgegroeid dat je voor €720 per maand nog geen hypotheek kan krijgen..
En het bijtellingsplaatje is ook iets anders met de Giulia niet 1 maar 2 klassen duurder.
Ik zou twijfelen tussen de Peugeot en de Seat.
Ik zou voor de MINI, 208 of Clio gaan. Ik vind het interieur van de MINI iets té frivool eigenlijk, maar de leaseprijs is wel behoorlijk interessant en het rijplezier het grootst. Anders zijn die fransozen wel oké. B-segmenters bouwen dat kan je wel aan Alain en Jacques overlaten.
Ik hoor niemand over de Audi praten. Ik ben compleet gek op dat wagentje. Zit verschrikkelijk prettig in elkaar!
Snap niet dat de DS 3 er tussen staat, wat een klote wagen is dat zeg. Sorry Willeme
@pinut187: In plaats van een scheldwoord te gebruiken om je ongenoegen te uiten over een bepaalde keuze (wat ik overigens hoogstopmerkelijk vind op een autosite, maar dat terzijde), kun je ook aangeven waarom jij dat een mindere auto vind. Naar aanleiding van de wensen en eisen van de aanvrager meenden wij dat de DS3 wel degelijk een leuk alternatief is. De redenen staan vermeld in de tekst.
@willeme: @willeme: ten eerste alle respect voor al je adviezen, die ik ten allen tijde zeer waardeer en vervolgens mijn excuses voor het scheldwoord, dat zal niet meer gebeuren. Waarom vind ik de DS niks? Ik kwam thuis in NL na een lange vlucht om mijn huurauto op te halen. Ik had een MINI gekozen en uiteraard begrijp ik de kleine lettertjes en ik kon ook iets gelijkswaardig verwachten. En dat geschiedde alle MINI’s waren weg en de DS werd me aangeboden. Ik was het er niet mee eens en ik wilde een klasse hoger huren (en ervoor betalen ook) maar het lieve meisje van het verhuurbedrijf verleide me om toch de DS te nemen. Want zij had hem ook (ja ik weet het dat zeggen ze allemaal) maar ach ik had al zoveel jaar alle Franse auto’s afgeschreven, waarom zal ik ze niet nogeens een kans geven? En ja ik vind het ook een leuk ding om te zien. Maar eenmaal ingestapt te zijn.. Heel veel goedkoop plastic, stoelen die niet goed verstelbaar zijn, slechte versnellingsbak, traag, en in het algemeen een heel goedkoop gevoel. Ok, ik had wellicht niet de beste uitvoering maar overall kan de DS niet opboksen tov de Seat, Audi, Alfa. De andere twee Franse wagens in je advies heb ik niet gereden dus daar kan ik geen oordeel over vellen maar het blijft toch Frans…
@pinut187: Complimenten! Is ook meteen een stuk duidelijker ;). Je hoeft het absoluut niet eens te zijn met de keuzes overigens. Het zal niet de eerste keer zijn dat de beste keuze in de comments staat ;)

Het is misschien ook wat je verwachting is. De eerste keer dat ik in een DS3 zat was ik blij verrast (was nog 206’jes en C3’s gewend). Maar als je een Mini verwacht is het iets minder, dat klopt. Alhoewel ik moet zeggen dat met de laatste facelift het afwerkingsniveau een stukje hoger is.
@pinut187: Hulde! Gisteren in een DS3 gereden, wat een verschrikkelijk ding zeg. Alles oogt goedkoop, bediening is omslachtig en onlogisch. Ik zou in dit geval voor de Ibiza of A1 kiezen, heb je veel meer auto voor je geld. Als je liever een auto wilt met meer karakter zou ik voor de Alfa kiezen.
@oemplus: dat gevoel had ik dus ook..
@oemplus: en vaker langs de snelweg staan met dat VAG spul. Wel grappig dat iedereen begint te janken over interieuren van Franse merken. In de Audi zit ook gewoon een Frans interieur van hetzelfde bedrijf?
@rufctr01:

Een Franse auto wegzetten vanwege een slecht interieur is inderdaad niet handig. Sommige Franse auto’s hebben een fraai interieur. Zat laatst in een 5008: niets mis mee. Duitse auto’s hebben niet altijd een top interieur: de eerste A-Klasse was niet al te best.

De vergelijking dat het uit de zelfde fabrikant komt dus hetzelfde is, is krom. Een Michelin Pilot Sport Cup 2 band onder een Audi R8 V10 zal veel beter presteren dan een Riken Maystorm 2 banden, omdat beide banden uit dezelfde Franse fabriek komen.

Ik heb in zowel een DS3 als een A1 gezeten. Een A1 is strak en zakelijk, maar verzorgder en beter afgewerkt dan een DS3, waarvan ik het dashboard er leuker uit vind zien. Maar zeggen dat ze op het gelijke niveau qua kwaliteit zitten is kolder ;)
Zou zelf ook ff bij Nissan naar die pulsar gaan kijken. Mooie rijk aangeklede auto, maat groter en past volgens mij binnen budget met de aanbiedingen die er zijn.. is maar een idee. Zou persoonlijk ook voor een maat groter zijn met die km’s.. net wat comfortabeler. Zou dan ook ff bij Mazda naar de cx3 en de 3 gaan kijken. Dat zijn beide misschien nog wel de beste keuze en dan rijdt je uiteindelijk een Japanse alfa zoals ze ook wel genoemd worden??
Ik zou voor de DS3 of de 208 gaan. Fijnere motoren met genoeg vermogen. De Alfa Mito heeft mij nooit echt kunnen bekoren. De Audi laten staan, kaal gedrocht wat in feite gewoon een omgekatte Škoda is.
Ik zou de DS3 zeker overwegen! Heb er 1 in een jaar tijd over de 100k gereden zonder een centje pijn. Echt een prettige reisauto, zeker gezien z’n formaat. Vind de 208 ook een leuk ding, allemaal net wat frisser dan de MiTol, die mag nu wel een keer vervangen worden. En de 1.6HDiF voelt veel soepeler dan de 1.3 JTD.
Niet voor een eigen bijdrage kiezen en dan 4 jaar lang 40.000 km je rug verpesten in een schraap auto. Nee dat is zinnig.
Ik zou lekker voor de giulia gaan, veilig, comfortabel en vooral veel plezierige kilometers. Had de a of cla ook nog wel in het rijtje verwacht. Fijnere auto’s dan ik had verwacht.
FIAT Tipo, meest splinternieuwe en de meest @lincoln ‘bomvolle’ uitvoering doet 28 ruggen nagelnieuw en dat is dus INCLUSIEF je metallic lak, je lederen bankstel met bilnaad verwarming een 1.6 jtd lichtmuhtalen velgen, zesbak automaat, vraag niet hoe FIAT dit kan, maar profiteer ervan (volgend jaar als nieuwe Alfa Giuliamaniacale te koop met meer ‘emotie’ en vijf ruggen meer)
@desjonnies:

Opel Adam doet “bomvol” 18.000 ..
Beetje de mooiste auto van dit moment ..
Viva La France in dit geval. Bonjour.
Ford Fiesta of Focus, Honda Civic, Hyundai i20 of i30, Kia pro c’eed en natuurlijk de Mazda 3. Allemaal zeker het proefrijden waard.
Ford fiesta
Mito gave auto? Vind het maar een gedrocht op wielen.
Ik zou voor de DS3 gaan, goede motor en stoelen. Van binnen ook leuk om te zien en de kwaliteit is goed. Wij hebben destijds gereden in de Grande Punto, 208, Clio en de DS3. Die stak er toch wel bovenuit. A1 ook wel eens mee gehad, is ook goed maar wel wat saaier. De mini vind ik eigenlijk gewoon een vrouwenauto. Succes met je keuze!
Autoblog Les 2: Zeker niet iedereen is een Alfa Romeo fan.

On Topic: De Audi A1 is zeker niet de frivoolste uit het rij, maar wel goed in elkaar gezet, bezit uitstekende rijkwaliteiten en is redelijk tijdloos in design.
De Mito daarentegen heeft de bouwkwaliteit van een Fiat Uno uit 1982. Daar zou ik met een grote boog omheen lopen. Het kan dan volgens @willeme wel een ” een gave auto zijn die je met mooie velgen en leersoorten aankleden “, maar daar heb je weinig aan als je om anderhalve week bij de grinnikende Alfa dealer staat omdat het stuur niet meer draait, of de ruitenwissers niet meer uitgaan of dat het dashboard op je schoot ligt.
@thearchitect: en dit baseer je op?? rijden al jaren een mito uit 2011 , is nog niks aan stuk gegaan.. wat ik zoal op internet lees een zeer betrouwbaar model alfa heeft met de 159(ook in het bezit 2007 en 2 ton verder) echt een stap omhoog ingezet al geloven sommige dat niet …
@thearchitect: Alle auto’s zijn uitgerust met fabrieksgarantie daarbij worden ze ook geleaset. Dus ook al zou het waar zijn wat je stelt maakt het niets. Ook na de fabrieksgarantie breng je hem naar de dealer en alles wordt geregeld.

Daarbij is de Mito al een flinke tijd in productie, dus de meeste kinderziektes zijn er wel uit.
@willeme: amen!
@willeme: Tuurlijk, maar garantie of geen garantie, op een gegeven moment verlies je het vertrouwen in je auto (zie verhaaltje hieronder met de Mito van mijn vrouw).. en daarmee in het model. En dat kan dan niet fair of niet objectief zijn, maar een auto kopen/rijden/onderhouden is voor een groot deel een gevoelskwestie.
Mijn vrouw heeft in 2012 een nieuwe Mito aangeschaft (ondanks mijn hevige protesten…). Wat een angstaanjagend slechte brouwkwaliteit en afwerking. Krakende deuren, lekkende achterruit, kapotte stoelleuning, leer waarvan het stiksel na 5 maanden loslaat, airbag lampje dat niet meer uitgaat, motormanagement lampje dat niet meer uitgaat, dna knopje dat niks meer doet, navigatie die niks meer doet, dashboard kastje dat je met duct tape moet vastzetten… en dit is wat me nu alleen te binnen schiet. Er was een periode van 2 maanden, dat ze letterlijk elke week bij de dealer stond.
Na 1 jaar heel snel ingeruild op een nieuwe VW Polo, die in drie alleen zijn beurtjes heeft gehad en verder 0,0 problemen.

Daar baseer ik dat dus op… ;)
@thearchitect: bij mijn broertje andersom. Heeft een Polo van de zaak gehad, 1 bak ellende. Alles ging kapot wat er kapot kon gaan. Ik denk dat Alfa niet slechter is dan VW, VW zeker niet beter dan Alfa. Zeker de laatste jaren schort er nog het eea de bouwkwaliteit van VAG. internet staat er vol mee.
Nu heeft hij een Clio, 3 jaar oud, 0.0 problemen gehad.
@rufctr01: Nou, dat VW niet beter is als Alfa lijkt me stug. ‘k Geloof dat elke petrolhead best weet dat je over het algemeen mag aannemen dat de bouwkwaliteit van Duitse auto’s (VW, BMW, Mercedes, Audi) beter is dan bouwkwaliteit van auto’s van Italiaanse makelij (Fiat, Alfa Lancia).
Tuurlijk laat ook een merk als VW af en toe een steek vallen, maar bij degelijkheid denk nog steeds eerder aan een Volkswagen of Audi dan een Fiat of Alfa.
@thearchitect: gevaarlijk: aannames. Drie dsg bakken vervangen, neervallende portierramen, gebroken aandrijfas, motormanagement computer vervangen, achterdraagarmen vervangen, differentieel stuk, kapotte turbo, climate control stuk en recentelijk motor vervangen; dit is even wat mij te binnen schiet…een vw passat cc 2013 met ongeveer 120k op de teller, gelukkig loopt het contract af dit jaar.
@thearchitect: dan heb je echt gewoon een pech model. zoals hier boven al genoemd word kan dat bij VW ook gebeuren. Lees de myreviews op Autoweek maar eens 61 reviews en bijna alle positief. maar kan begrijpen dat je er geen vertrouwen meer in heb
@c-greg: tsja het verschil in bouwkwaliteit zit niet per merk maar vooral per type (modelreeks) auto. Als de auto van hetzelfde model in een andere fabriek/land in elkaar is gezet kunnen er al hele grote verschillen zijn. Ook hebben natuurlijk de eerste lichting nieuwe model auto’s meer problemen dan de laatste lichting gezien daar dan al veel problemen zijn voorkomen.
Brouwkwaliteit is een leuk woord, maar ik bedoelde bouwkwaliteit.
Even wachten op de nieuwe Fiesta misschien? Dan heb je een kek sturende auto met een mooi interieur. Het interieur van de huidige is namelijk niet te pruimen.
@kartmans: zijn huidig leasecontract zal we af lopen dus dan is er geen ruimte tot wachten.
Bij mijn vorige werkgever kreeg ik een Ford Fiesta 1.6TDCI 95 pk met alles alles dr op en dr aan. Op papier vond ik het eerst absoluut geen fiesta. Maar wat heb ik die auto zwaar onderschat. Hoekt fijn, motortje bij de les, voorkant ziet er goed uit. Goed, navi uit het jaar kruik, en ditto achterkant, maar t werkte prima. Voor mijn gevoel kon ik er meer in kwijt dan in m’n golf GTE.
@hp525i: ik heb de focus met de 1.6, het is geen absolute strepentrekker, maar ik rijd er gelukkig dagelijks mee wat voorkomt dat hij lui wordt.
De Fords van tegenwoordig rijden wel zo ontzettend strak en fijn. Laatst in een Golf GTD mogen rijden, maar ik mistte het gevoel in het stuur wat de Focus wel heeft.
Wat een geld voor weinig auto zeg. Wat mij betreft dan maar de YOLO of een 2016-stakker plug-in modelletje

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).