Kennen jullie deze 13 vlotte Toyota’s nog?

Auteur: , 75 Reacties
Toyota

En dat is eeuwig zonde, want er zitten pareltjes tussen! Bovenstaande Toyota's kennen we nog wel. Maar welke zijn we dan vergeten?

Niet eens zo lang geleden passeerden 12 rappe Peugeots de revue. Nu gaan we even iets verder over de grens kijken. Een ander merk dat grossiert in uitstekende huis,- tuin,- en keukenauto’s is Toyota. Hun focus ligt nu eenmaal op de auto’s die daadwerkelijk verkopen. Dat doen ze heel verdienstelijk want het merk heeft de reputatie auto’s te bouwen die zeer betrouwbaar zijn dan wel onverwoestbaar.

Nu laten leuk en degelijk zich niet altijd goed combineren. Want een Toyota moet bovenal praktisch, betrouwbaar en deugdelijk transport zijn. Dat wil niet zeggen dat ze af en toe gek hebben gedaan en een apart model of bijzondere uitvoering van een bestaand model hebben gemaakt. Opdat wij niet vergeten presenteren wij 14 Toyota’s die jullie per ongeluk al vergeten zijn.

Yaris T-Sport Turbo (XP10)
De eerste Japanse auto sinds de Nissan Micra, die Auto van het Jaar werd. Ondanks dat de Yaris een enorm spannende auto was voor Toyota, was de Yaris ook een beetje een brave auto. Dat de basis best goed bleek te zijn, uitte zich met de T-Sport uitvoering. Een keiharde GTI is het niet, maar een watervlugge hatchback met kwikzilverige handling was het wel. De 1.5 motor leverde iets meer dan 100 pk, maar maakte met graagte een hoop toeren. De perfecte auto voor erbij: veel fun, weinig kosten. Voor wie 105 pk niet voldoende was kon, kwam er een Turbo uitvoering. Dan had je 150 trappelende paardjes, andere velgen en afwijkende bodykit. Cool. De onderdelen kon je ook achteraf bestellen. Niet alleen voor de eerste generatie Yaris, maar ook voor de opvolger.

Toyota

Corolla T-Sport Compressor (E120)
De Corolla T-Sport was een beetje een tegenvaller. Het was eigenlijk een gewone Corolla met een heel bijzondere motor. Beetje een mismatch. Dat vond Toyota Team Europe ook en begon met de ontwikkeling van een compressorkit. Ook de wegligging en het uiterlijk werden aangepakt. Helemaal perfect was de Corolla T-Sport niet, maar het totaalpakket klopt een heel stuk beter. De 1.8 motor leverde nu 225 pk (later 218 pk) en met name het gebrek aan koppel werd aangepakt: 230 Nm is nét even wat lekkerder. De Compressor was helaas vrij prijzig (duurder dan een Focus ST, Golf GTI of Astra OPC) waardoor je ze nu moet zoeken met een lampje.

Toyota

Auris GT180 2.2 D-CAT (E150)
In principe was dit de opvolger van de T-Sport. Maar als je naar de specificaties kijkt is de Auris kansloos. 0-100 in 8,1 seconden en een top van 210 km/u zijn prima waarden, maar niet heel bijzonder. Laat je niet misleiden, de Auris GT180 is de koning van de tussensprint. In de ‘echte wereld’ rijdt je een Corolla T-Sport helemaal zoek. Vanuit elk van de zes versnellingen trekt de dikke 2.2 diesel er als een malle aan met 400 Nm! Dat is nog steeds enorm veel voor een C-segment hatchback. Nog een voordeel was dat de Auris in GT180 trim een herziene, onafhankelijke achterwielophanging meekreeg, waardoor de wegligging op een hoger plan stond dan de Corolla. De GT180 is een enorm fijne en onderschatte auto.

Toyota

Toyota Carina GTi (T190)
Kennen jullie de Toyota Carina nog? Dit was écht grijs vervoer. De Carina was niet slecht of lelijk. Nee, de Carina was saai. Maar dat komt goed uit voor de GTI uitvoering. Deze had een 2.0 liter motor met maar liefst 175 pk, zonder turbo! Met die paarden was het mogelijk om met 225 km/u over de Autobahn te stuiven. Daarmee kon je prima meekomen met de toen dikke Duitsers en andere vergeten sport sedans uit de jaren 90. Maar het leukste is nog wel dat die prestaties in combinatie zijn met het eenvoudige uiterlijk. Tweety zonneschermen op de achterste zijruiten monteren. Avonturenpark Hellendoorn, Ponypark Slagharen en Bobbejaanland stickers op de achterklep. En een tennisbal op de trekhaak. En dan die BMW’s in het stof laten bijten.

Toyota

Sera (EXY10)
Kennen we de Paseo nog? Een klein funky coupeetje dat niets onder deed voor een Opel Tigra? Die auto had een verre neef, en dat is deze Sera. Technisch gezien was het niet een heel bijzondere auto. Het meest in het oog springende detail zijn natuurlijk die deuren! Net als de Saleen S7 en McLaren F1 scharnierden ze op de A-stijl naar boven. Qua snelheid moest de Sera wel zijn meerdere erkennen in die supercars. Standaard hadden ze 110 pk, maar meerdere exemplaren hebben het turboblok uit de Starlet Glanza er in liggen.

Toyota

Starlet Glanza V
Deze dus. De Glanza V is officieel nooit in Nederland nooit geleverd. De Glanza V is een serieus rap wagentje. Zo’n 135 pk op 900 kg wil prima vooruit. Nu blijkt dat het motortje met gemak 175-200 paarden kan leveren zonder al te grote problemen. Dus af en toe zie je er eentje voorbij zoeven. En telkens verbazen Glanza V’s met de norme stappen die ze kunnen zetten. Zit hem ook een beetje in de korte vijfbak. @MauritsH heeft meerdere posters van deze Starlet boven zijn bed hangen.

Toyota

Celica GT (ZZT-231)
Nog zo’n zwaar ondergewaardeerde coupé. De Celica-lijn is een langlopende range van diverse coupé’s en zelfs cabriolets. De laatste generatie was een bijzonder prettige en scherp sturende compacte coupé met een hemelse handbak. In Nederland hadden we de T-Sport. Wederom dezelfde hoogtoerige 1.8 uit de Corolla, maar nu met een veel capabeler onderstel. De Britse GT uitvoering was nog het gaafst. Dan kreeg je een 30 mm (!) verlaagd onderstel, blauw lederen bekleding en een bodykit met flinke spoiler. Zie het als een voorwielaangedreven GT86 met spectaculairdere motor.

Toyota

Sprinter Trueno BZ-R (AE111) 
We kennen allemaal de AE86 en dat is terecht. Maar er is ook een opvolger geweest. Ook hier kwam deze in twee smaakjes: Sprinter Trueno en Corolla Levin BZ-R. Het karakter van deze kleine coupeetjes is totaal anders. Je kunt het het best omschrijven als een kleine Integra Type-R. Het meest bijzondere is nog wel de motor. Een kleine viercilinder met 5 kleppen per cilinder, de zogenaamde ‘Black Top’ motor. Het maximum vermogen ligt op 165 pk. Dat lijkt niet zo veel, maar voor een 1.8 zonder turbo is het redelijk wat. Het gewicht is met 1.065 Kg aangenaam laag. Weetje waar je niets aan hebt: deze Blacktop motor werd ook in de Zuid-Afrikaanse Corolla RSI geleverd.

Toyota

Corolla Levin GT-Apex 2-door (AE86)
De coupe versie en de Sprinter Trueno zijn bekende varianten. Maar er was ook nog een tweedeurs versie. Deze had als groot voordeel dat de stijfheid beter voor elkaar was. Verder zijn de specificaties identiek. Qua looks weet ‘ie zijn 3-deurs evenknie niet te benaderen, maar origineel is ‘ie zeker. Enige nadeeltje is dat deze generatie enorm de neiging had om te roesten. Deze auto heeft in Japan al een legendarische status en het lijkt er op dat de rest van de wereld het ook in begint te zien. En terecht.

Toyota

Sports 800 (UP15)
De Mazda Cosmo kennen we. De Toyota 2000GT ook. De kenner herkent een Datsun 240Z of Prince Skyline en een enkele Honda S800. Maar er waren meer kleine sportwagentjes. De Toyota Sports 800 uit 1966 was een soort evenknie van de S800. De motor was een tweepitter met, u raadt het al: 800 cc. Net als de GT86 in een boxerconfiguratie. Dankzij het lage gewicht kon de Sports 800 iets meer dan 160 km/u halen, wat in de jaren 60 echt snel was. Zeker als je bedenkt dat de auto maar 45 pk heeft. Nu maar hopen dat deze spirituele opvolger er gaat komen.

Toyota

Toyota Camry Solara Sport Convertible (XV30)
Nee, dit heeft niets met de gelijknamige Talbot te maken. De Camry Solara was een tijdje de ‘spannende’ versie van de Amerikaanse Toyota Camry. De Camry is nog altijd een ongekend popualaire auto in de VS, dus wat extra modelletjes zijn zeer welkom. De Solara Sport Convertible was de ultieme cruiser volgens Toyota. De motor is een 3.3 liter V6 met 225 pk, gekoppeld aan een automaat (zelfde aandrijflijn als de Mitsuoaka Orichi, I kid you not). Echt snel of sportief is de Solara niet (alhoewel), maar dan mis je het punt. Dakje naar beneden, automaat in D, Hed Kandi in de MP3 speler en non stop de west coast van San-Fran naar LA zoeven. Een Japanse Mustang zo u wilt.

Toyota

Toyota MR-2 GT (W20)
Er zijn in totaal drie generaties MR2 geweest. De tweede generatie is de snelste, mooiste en duurste. Er werd Toyota verweten dat de MR2 teveel op een Ferrari zou lijken. Dat is hetzelfde als zeggen dat je vriendin teveel op Jessica Alba lijkt. Moet geen probleem zijn. In Europa was de snelste uitvoering 160 pk sterk, terwijl in Japan er ook turbo varianten waren. De MR-2 GT had een 3S-GTE motor, goed voor maar liefst 220 pk. Deze generatie MR2 staat erom bekend op de grens wat listig te kunnen zijn, zeker de vroege exemplaren. Verder niets dan lof. Vergeet niet dat deze auto alles beter deed dan een Porsche Boxster (986) uit dezelfde tijd…

Toyota

Toyota Aurion Sportivo ZR6 (XV50)
Ford hanteert tegenwoordig het ‘One Brand – One World – One Model’ principe. Dus de Fiesta, Focus en Mondeo zijn wereldwijd hetzelfde. Toyota doet het precies andersom. Daar passen ze de auto’s aan op de behoeftes van de markt. Welke strategie beter is, doet er niet toe. Waar het om gaat is dat er speciaal voo Australië ook dikke sportsedans werden gemaakt., waaronder de Aurion Sportivo ZR6. Dit is een soort Audi S4 tegenhanger qua prijs en luxe maar je hebt A6 ruimte, tegen een A3 (met opties) prijs. Nice. De V6 uit de Evora is goed voor 275 pk, maar je kan bij de dealer gewoon een compressorkit bestellen. Dan krijg je 370 pk. Ook prettig is de rode ‘Cherry’ lak met uitbundige bodykit en dikke pijpen.

Toyota

BONUS: Toyota Previa
Deze zit erin omdat @Dizono en ondergetekende dat wilden. Zie de Previa als een soort zevenzits Lotus Evora. Dat is immers ook een bruikbare auto met Toyota middenmotor en achterwielaandrijving. “Ja, maar de meeste Evora’s hebben een mechanische compressor!” Dat klopt, maar dat kon bij de Previa ook vanaf 1994. Dan had je instant koppel en maar liefst 160 paarden op de achterwielen. In de VS was 4WD zelfs leverbaar. Pomp die motor wat op en je hebt een Group B MPV! Nog altijd de best rijdende mensenvervoerder. Wie zei ook alweer dat Japanse auto’s saai waren?

Toyota

Uiteraard bestaat de mogelijkheid dat we onbedoeld toch een model hebben overgeslagen of zijn vergeten. Modellen als de Supra, Celica GT-FOUR, GT86 en 2000GT zijn we niet vergeten. Dat zijn algemeen bekende top Toyota’s. De origineelste aanbevelinguit de comments sectie wordt toegevoegd aan de lijst!



75 reacties

Zo’n eerste generatie Auris ziet er nog altijd heel prettig uit vind ik.
Endan die 2.2 D-CAT erin wat een genot..
@misterdrogba: alleen alles bij de 2.2 motoren ging kapot ?
@robin121089:
dat kan heel goed zijn, heb er geen ervaring mee.

Maar 177 PK en 400 Nm klinkt wel als een genot in zo’n wagentje.
@misterdrogba: de motoren waren erg slecht, 150.000 km verder en je had alles ondertussen al vervangen.
Ik ken ze niet allemaal, maar ik ben wel blij dat er een @willeme is die er voor zorgt dat dit soort wagens wat aandacht krijgen!

Eigen input: wat te denken van de Caldina GT-T? Een Japanse Avensis Wagon met een rappe 260pk!
http://carphotos.cardomain.com/ride_images/3/732/4561/26829780001_large.jpg
@toyotafortuner: de Caldina GT-T moest ik ook al aan denken. Ik heb van 11 september tot 22 oktober 2016 in Tanpere (Finland) gezeten, waar precies zo’n witte Caldina GT-T rond reed. Retegaaf ding om te zien en te horen, heb ‘m vaak s’avonds rond zien scheuren op de avonden dat ik dat ook aan het doen was samen met mijn reisgenoot.

De Caldina was trouwens niet de enige, er reden ook een Skyline R33 GTS25-t, Nissan 300ZX Twin Turbo en Toyota Altezza RS200 rond.
@ej20g: klinkt als een lekker groepje zo!
@toyotafortuner: dat was het zeker! Ik heb ze nooit samen gezien, maar ik kwam ze individueel wel vaak tegen. Helaas nooit één van de eigenaren aan kunnen spreken.

Wel heb ik daar de kans gekregen om achter het stuur te kruipen van een Mazda RX-8. Gave ervaring was dat. En, ook in jouw straatje volgens mij, ik heb ook een stukje mogen sturen in twee Jeep Grand Cherokee’s (2.7 CRD en 4.7 V8 High Output). Dat was al een hele ervaring op zich. Heerlijk comfortabel, maar qua sturen helaas waardeloos door de enorme vertraging tussen stuur en wielen.

Maar genoeg hierover, ik ben al veel te ver off-topic.;)
Ik mis de supra?
@blata: en gt2000, ookal is het onder aan het artikel genoemd. We zien deze autos te weinig
@blata: Ja, da’s nou juist 1 van de leukste. Meeste is behoorlijk saai.
@blata: maar die kent iedereen nog, dus die hoeft er niet in.
Wil ik ze leren kennen? Voor mij blijven het frikandellen, die Toyota’s….
@henkhupelschoten:
saucijzenbroodje, kroket, bitterballen, broodje frikadel. Als je niet meer in Nederland woont ga je je beseffen wat voor een culinaire hoogstandjes dat eigenlijk zijn, om over een bakje kibbeling nog maar niet te spreken.
@super: gehaktbal speciaal staat bij mij nog steeds op 1. Was laatst in a’dam en kreeg iets anders wat ik verwachtte….
@super: Rookworst, pindakaas, satesaus, hagelslag, pepernoten, speculaas, tijgernootjes, Hamka’s, visfrietjes, en het ergste: Vanillevla!
Ik ken het probleem…
@super: Yep, niet in Nederland wonen is 99% van de tijd een zegen en de overige 1% van de tijd mis ik inderdaad de culinaire hoogstandjes. Stroopwafels van de markt. Ik zou er bijna een vlucht voor boeken.
@henkhupelschoten: voor iedereen wat wils. Japanse frikandellen of Duitse eenheidsworsten.
@henkhupelschoten: Ja en zo delen velen jouw mening.

Maar de jaren 90 Toyota’s waren hartstikke leuk en de concurrentie ruim voor. Neem die Carina. Tuurlijk saai ding, maar het was niet alleen de motor van 175pk.
Ook gewoon dubbele draagarmen voor meer camber in de bochten, en een limited slip differentieel voorin. Waar je in een Golfje 3 blij moest zijn dat je een stabilisator stang erbij kreeg.
De Glanza staat hier op de oprit. Blijft een erg leuk wagentje om mee te sturen.
@deora: iemand uit de buurt heeft wel het blok, maar dan in een ’86 Starlet :)
@awesome: Ik ga hetzelfde idee bouwen :) ben al hard op weg, de 2E ligt er al uit en het schutbord is bijna vrij!
Ik heb een Auris 2.0 D4D gehad. 70dkm gereden met enkel twee onderhoudsbeurtjes. Geweldige kar. De 2.2 was mijn droom Toyota!
Zo zo ..
Dat stelt ook geen reet voor ..
Nog een input. Zullen denk ik wel bekend zijn:

De Mark II familie. Toyota Mark II, Chaser, Cresta etc! Een ‘gewone’ Japanse sedan, zonder B-stijl. Leverbaar was de dikke JZ-motor uit de Supra. Bijvoorbeeld in de Chaser Tourer V: http://www.japanmotorauction.com/stock_image/044/38/01l.jpg?1356178526. Toyota’s antwoord op de Skyline sedan met de Twin Turbo RB motor
@toyotafortuner: is het je wel eens opgevallen dat alleen de X100 Mark II en Chaser stijlloze portieren hebben? Bij de Cresta zijn het met stijl. Overigens was het de 1JZ-GTE die in de Tourer V werd geleverd, waar de 2JZ alleen als GE kwam in de X100 serie.

Momenteel heb ik een two tone JZX101 Mark II met een 2JZ-GE uit 1999 waar ik op zit te wachten tot ze in NL aan komt!
Toyota Sera. Ik blijf ‘m geweldig vinden. De eerste auto met projectie lampen als ik het goed heb. En helaas was de automaat een 3-gang. Maar wat een design voor zo’n klein gebakje!
@suzikubelona: blijf het een veredelde paseo vinden
@suzikubelona:

Sera was al concept eerste auto met projectors maar Nissan was ze voor in 1987 met de Skyline GTS-R en met de Silvia in 88 die maar liefst 3 projectors per koplamp had.
Yaris T-sport 1.5 was met 106pk echt een topbakkie. Voor en achter schijfremmen, traction control en geweldige wegligging. Alleen een onwijze herrie vanaf 120km/u. Toevallig net ingeruild voor een Yaris TS uit 2007. Schijnt 133pk te hebben… ergens ?. Ook top qua wegligging en staat mooi op standaard (!) 17inch.
Snelle Toyota’s, ze hebben zo’n beetje de zelfde “magie” als snelle Volvo’s. Als je aan de gemiddelde persoon verteld dat je er een hebt lachen ze je vierkant uit. Proberen ze je bij te houden is het lachen ze snel vergaan.
@robert110:

Mensen met “snelle” Toyota,s gaan dat dan ook echt vertellen aan mensen die ze uitlachen om vervolgens een wedstrijdje te gaan doen !!

Leuke mensen hoor ..
@lincoln: Ik had een Celica met 175 pk, technisch gelijk aan die Carina in dit lijstje.

Ik werd echt heel vaak uitgedaagd op de snelweg, door voornamelijk Duits spul. En tuurlijk, een M3 is sneller. Maar een gemiddelde BMW of Golfje GTI (2.0 turbo waar ik geen turbo had) bij houden op de snelweg is geen probleem. En mensen in een Porsche die naar m’n auto zaten te kijken.
Maar goed, de mijne was dan ook niet zo sjonnie, en ook niet het GT4 top model met aggresief front. Hij was gewoon netjes/stijlvol.
Ik had alleen nooit verwacht zoveel uitgedaagd te worden.
@fanboy: dat zal wel een golf 4 2.0 115peekaa zijn dan.
Beetje vag product met turbo of met 5cil of meer komt voorbij gezet xD
@kappenou: Ja dus niet. Bijvoorbeeld een Golf 5 GTI. Die zou ik met een stoplichtsprintje niet bijhouden vanwege turbo versus non-turbo. Maar op de snelweg kwam ie niet bij me weg. Had ik ook niet verwacht.

Ook Seats die me uitdaagde. En zo’n 5 serie die ik gewoon lekker achterna reed tot de 200. Toen vond ik het namelijk wel weer mooi geweest in de regen.

Maar vooral heerlijk met de dubbele draagarmen en een limited slip diff voorin. Als je op juiste manier gas gaf dan kon je zo in de bocht de neus naar binnen trekken ipv een bak onderstuur. Dat is dus echt 10 jaar eerder voordat het zulke zagen gemeengoed waren geworden bij merken zoals Ford of VW.

Zelfde voor die Golf 5 GTI. Bouwjaar 2004, 200pk uit een 2.0 turbo.
Celica GT4 bouwjaar 1990: 200pk uit een 2.0 turbo
@robert110: jup heb een corolla met 3sgte staan vaak mensen me raar aante kijken waarom dat 18 jaar oude opamobiel sneller is xD
@bart_v: Nice one dat moet dan wel een e11 kikkerogen versie zijn
Ik mis een van mijn eerste ‘snelle’ auto’s, een Toyota 1000, slechts 725 kg en bijna 50 pk op de achterwielen :-)
Toyota Soarer a.k.a Lexus SC

Dikke 6 cilinder turbo en alles.
@awesome: De 4th-gen was idd een Lezus SC430 met de bekende 4.3 V8. Deze is nooit als 6-cilinder geleverd.

De 3rd-gen had wel een 6 in lijn. Het was zelf een 2JZ motor. Echter was dit de GE versie en niet de bekende 2JZ-GTE motor van de supra.
Moet eerlijk zeggen dat ik er, op de Sport 800 na, geen één kende. Tenminste, niet deze specifieke uitvoeringen. Behalve die Sport 800 dus, dat is een sympathiek klassiekertje die de auto-industrie van Japan uit die periode mooi symboliseert.
Met de rest heb ik eigenlijk niet zo veel. Vrees dat ik ze morgen alweer vergeten ben…
Hier ben ik blij mee zeg. Heb ik iets om te laten zien als mijn collega’s weer zeggen dat Japanse auto’s saai zijn.
Sinds mijn eerste Starlet grote voorkeur voor dit merk. Zou overigens best wel zo’n eerste Mr2 willen!
@dwersbongel:

Hallo .. dit komt van de grootste autofabrikant ter wereld !!

Tis alleen maar een bevestiging voor je collega’s ..
@dwersbongel: heb ik gehad en had ik moeten houden. Een leukere en puurdere auto bestaat er bijna niet. Komt bij dat dit model (AW11) op veel sympathie en weinig afgunst kan rekenen.
Ik vind de Camry er echt heel erg tof uitzien. Verrassend lijstje is het wel!
Dat de Corolla T-Sport alleen een dikke motor had en verder een gewone corolla was klopt alleen voor de pre-facelift, dus zonder de ‘druppel koplampen’. Ik had een facelift model en die lag echt een stuk lager en beter op de weg dan de gewone modellen. Ook de speciale bodykit was er alleen na de facelift. Interieur kreeg een opfrisbeurt met mooie bekleding en nieuwe sportstoelen. Echt een waardige concurrent voor een Golf V GTi.

En dan die motor… als je er nooit in gereden hebt mag je niet zeggen dat die auto tegenviel. Schakelen werd een vak apart in deze auto: tussen 6300 en 8300rpm hield bijna niemand me bij. Zelden heeft Yamaha voor personenauto’s een blok gemaakt wat zo lekker loopt als deze 2ZZ-GE. 192pk uit een ongeblazen 1.8 VVTi motor is nog steeds één van de hoogste pk/L verhoudingen.
De laatste tijd misbruiken jullie de gevleugelde uitspraak ‘opdat wij niet vergeten’, hetgeen mij nu, na drie keer kort achtereen, tegen de borst stuit. Die term heeft betekenis en waarde dus het zou fijn zijn wanneer die in een dergelijke context achterwege gelaten zou kunnen worden (los van de rol van toyota’s moederland destijds).

http://www.opdatwijnietvergeten.nl/home/index4.php
@lebeaunl:

Dat stukje over “vrijheid” is nog niet echt bij je doorgedrongen ..
@lincoln: juist daarom mag ik toch aangeven dat ik me eraan stoor.
@lincoln: De één z’n vrijheid veroorzaakt de onvrijheid van de ander..
Mis toch wel de Toyota Mark X TRD. Hele brute bak, zowat onbekend hier.
Celica 5.0?
Ik mis mijn Corolla Twincam GT (125pk) nog elke dag maar de leidinggevende vond het te lastig om de larven achterin te frotten dus moest hij weg.
Reed als een skelter.
@kobus1967: Ik heb hier nog een 125pk MR2 (eerste type) met dus dezelfde motor. Deze is niet weg gegaan ondanks dat we aan kinderen zijn begonnen. En hij heeft geen achterbank.
Helaas wel een roestbak, ik vrees dat ik hem nu toch maar weg ga doen en niet meer laat oplappen.

Maar die 4A-GE motor, die is heerlijk! Die blokjes lopen zo mooi en maken het echt tot vrij snelle wagens.
Kan ook behoorlijk wat mishandeling hebben op het circuit, het maakt allemaal niet uit.
@fanboy: de mijne is teruggegaan naar de vorige eigenaar en zijn zoon heeft ermee gecrosst.
Volgens mij waren er in t buitenland ook nog een starlet turbo(135pk) en een Corolla 4x4turbo leverbaar(waar ralley versie van is afgeleid).. die mis ik in dit lijstje. Mijn allereerste auto Corolla GTI-16v was destijds in 1992 ook best snel?
@tvr1974: er is wel een corolla 4×4 geleverd maar dat was een station in het noordenvan europa en met 1.6 motor
@willeme kleine aanvulling op het sw20 (mr2) stuk. Je had de 3S- motoren (2 liter): de atmosferische uitvoeringen van bouwjaren 90-93 hadden 156 pk en 94-00 175 pk. Turbovariant in de vs de 204 pk. Japanse turbos hadden van 90-93 225 pk en 94-00 zelfs 245. Er is in engeland een extra karige versie van de 3s motor geleverd met 115 pk. In de VS was er als atmosferische motor alleen de 2.2 5s-fe beschikbaar met 130 pk.
Dear autoblog
De 4age 20v Blacktop in de AE111 is een 1.6!
Dus deze jongen maakt meer dan 100 pk per liter

@bart_v: Klopt wilde ik ook schrijven.
Leuk lijstje van autos velen daarvan meegelift en gestuurd: AE111 levin bzg, Tsport compessor, starlet gtt en glanza, ae86 oem en met 300 pk, mr2 SW20 en zo kan iknog wel door gaan. Van de AE111 heb ik zowat alle techniek in mijn AE111 hatch zitten. De remmen rondom en zelfs de superstrut ophanging, behalve de Blacktop zit er niet meer in die heeft plaats gemaakt voor wat serieuzers. de 2.0 3SGTE van de Celica GT4 ST205 met MR2 sw20 turbo bak
Als iemand nog een turbosetje heeft voor mijn Yaris…..
Maar goed, ook met ‘maar’ 105 pk is het een écht leuk autootje.
Miss er echt een hele boel, en ps de sprinter BZG is een 1.6 4A-GE.

Toyota Chaser/MarkII/Cresta Tourer V
Toyota Caldina GT-Four
Toyota Mark X GRMN 6MT
Toyota Soarer GT-T
Toyota Corona Exiv 200GT
Toyota Corolla BZ Touring
Toyota Curren
Toyota Verossa VR25
Toyota Corona HT GTR
Toyota Altezza 200RS

En nog een hele boel…..
Mark X +M Super Charger. 355 bhp.
@willeme je bent de MR2 AW11 SC vergeten! Faster than a Ferrari was de slogan als ik mij niet vergis :)
De Yaris TS Turbo is ook af importeur in Zwitserland geleverd. Hier staat een originele te koop:

http://www.autoscout24.ch/4421333

Daarnaast is er ook een Yaris Mk2 1.8 TS compressor met 215 pk in Zwitserland geleverd, en die power zie je er totaal niet aan af!

http://www.autoscout24.ch/de/autos/-toyota–yaris?allmakes=1&hpfrom=160&make=78&model=554&st=2&vehtyp=10
“Er zijn in totaal drie generaties MR2 geweest. De tweede generatie is de snelste, mooiste en duurste.”
Ik vind de eerste generatie de mooiste, heeft wat minder “net-niet” karakter, heeft prachtige lijnen en is lekker spartaans. Daarnaast stuurt ie beter.
@fapfap: Het grappige van de eerste generatie, is omdat Toyota kosten wilde besparen bij de ontwikkeling, een complete voortrein uit een voorwielaandrijver achterstevoren werd geplaatst en in de MR2 werd gestopt. Je kunt zelfs de stuurkogels zien zitten op de “achteras” van de Mk1.
@Jochempie: dat kwam inderdaatvande corolla E8 GT
Hehe eindelijk eens wat anders om te lezen dan de zoveelste ‘Audi-met-een-vlekje-spot’ (lees: vooral Duits autonieuws). Ik was met deze site begonnen omdat ik de vooral Duitse voorkeur van Autoweek zat was, ik dacht dat deze site anders was, maar hier is het niet veel anders…
Heerlijke auto’s, vooral de AE86, mijn droom-auto!!!!!
Mooi merk en leuk artikel
er is maar 1!!! benoemenswaardige snelle Toyota en dat is de supra van de laatste generatie natuurlijk.
Ik rij nog elke dag in mijn ZZT-231 1.8 VVTL-i nadat ik mijn VVT-i T23 ervoor ingeruild had.

Het blijft een fantastische beleving en het gaat nog mooier worden als ik haar helemaal naar mijn wensen heb.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).