
Tenminste, als het aan tante Ursula ligt…
Niets zo veranderlijk als de politiek. Voerde de Europese Unie vorig jaar nog met veel tam tam dikke invoerheffingen tot 35 procent in op Chinese auto’s, nu komt de EU daar alweer van terug.
In verband met oneerlijke staatssteun van de Chinese overheid aan de autofabrikanten aldaar, moest de Europese markt beschermd worden. Die werd namelijk overspoeld door auto’s uit China. De fabrieken bleven daar maar EV’s uitspugen en die werden allemaal op de boot naar Europa gezet. Daar staan ze vervolgens zo maar een jaar op de kade.
The Donald maakt Chinese auto’s goedkoop
Maar ja, dat was voor The Donald in de Verenigde Staten wederom plaatsnam in het Witte Huis. Trump en zijn regering strooien kwistig met invoerheffingen voor alle landen en China in het bijzonder.
En nu opeens praat European Commissioner for Trade and Economic Security Maroš Šefčovič met de Chinese handelsminister Wang Wentao over de importheffningen en de mogelijkheden van minimumprijzen voor al die Chinese karretjes.
Officieel heet het dat de Europese Unie zelf een handelsoorlog heeft met China, maar nu President Trump een robbertje aan het vechten is met China is dat natuurlijk wel het juiste moment om de importheffingen en de reactie van China daarop te gaan bespreken. Zo worden die Chinese auto’s in Europa weer goedkoop, door Trump!
Zonder Amerika
Het past ook prima in het mantra van voorzitter en moeder overste van de Europese Commissie, Ursula von der Leyen. We moeten als Europa onze eigen broek op houden. Dat de acties van haar commissaris haaks staan op de spierballentaal tegen China van vorig jaar moeten we maar even vergeten. Niets zo veranderlijk als de politiek natuurlijk.
Het zou dus zomaar kunnen dat Chinese auto’s in de EU weer stukken goedkoper gaan worden. Het marktaandeel zat in ons land toch al flink in de lift, dus maak je maar op voor veel meer Chinese karretjes op onze wegen in de file.





En dan vooral met lange led achterlicht balk allemaal. Daar wordt porsche heel spannend van.
Audi ook ;-)
China zal wel genoeg geld overgemaakt hebben naar die linkse trut Ursula enco …
Ik vertrouw die spleetogen voor geen meter, maken ze weer dezelfde fout als met Russisch gas? Als China Taiwan inpikt en dat gebeurd een keer, zitten wij met de gebakken peren.
Oh, mogen we de Chinezen nu weer duiden als ‘spleetogen’?
Gast… dat de wereld nu steeds meer richting anti-woke neigt, betekent nog niet dat racistische stereotypen in eens acceptabel zijn of zo..
Dat is anders wel precies wat “anti-woke” nastreeft, gewoon weer geïnstitutionaliseerde discriminatie van alles wat geen witte man van boven de vijftig is.
Oja minimumprijzen, nee de geschiedenis leert dat dat wel super efficiënt is.
De doodsteek voor Europa. Als China het in Amerika niet kwijt kan en het in Europa kan dumpen voor lage prijzen. Dan klinkt dat voor ons als consument allemaal heel erg mooi maar voor onze Europesche merken en bedrijven is dit helemaal niet zo mooi. Resultaat, minder verkopen, minder omzet etc. sluiting of vertrek uit Europa en grote werkeloosheid met armoede tot gevolg. (ik ben geen politicus maar heb het idee dat er vooral op de korte en niet op de lange termijn wordt gekeken…).
Het beste is gewoon als consument een beetje te reflecteren en na te denken of het wel slim is om allemaal massaal +40.000 euro over te schrijven naar China voor elektrische wagens terwijl er in Europa best ook wel degelijke alternatieven zijn en wetende dat China de laatste tijd een heel discutabel parcours aflegt (massaal hacken, ip diefstal, strategische samenwerkingen met Rusland, economische overspoelingen enzovoort) en wetende dat ze in de nabije toekomst waarschijnlijk zullen beginnen annexeren in Azie (o.a. Taiwan) met allerhande bijkomende geopolitieke spanningen tot gevolg. Europa dat zaken afdwingt creërt enkel maar tegenreacties, maar de consumenten die amper Chinees kopen, daar kan China weinig aan veranderen. En wees maar zeker dat China ook steeds nationalistischer wordt en minder Europees koopt.
Vind de Europese EV’s inmiddels zeker zo goed als de Chinezen en vaak veel leukere ontwerpen, beter betaalbaar, lees, schappelijke leasetarieven. De R5, R4, Grande Panda, Etrons, 208e etc etc, nieuwe Ch-r+, Urban Cruiser , de Id3, Id4 tc etc. Gewoon prima, waarom dan een saaie Byd????
Al eerder gezegd als inwoner van Europa moet je geen Chinese auto willen rijden.
We laten vrijwel alles van electronica tot kleding in China produceren maar we trekken de grens bij auto’s. Maar waarom precies daar?
China produceert, zij verdienen daarmee welvaart en krijgen de milieu problemen die dat meebrengt er gratis bij. Misschien niet eens zo’n slechte deal voor ons.