De Autoriteit Consument & Markt (een samenvoeging van de Consumentenautoriteit, de OPTA en de NMa) is het zat dat autobedrijven bovenop de adviesprijs aparte kosten rekenen voor het rijklaar maken van de verkochte auto’s. Deze kosten variëren van 600 tot 1.500 euro per auto.
Naar het oordeel van de ACM dienen importeurs “onvermijdbare kosten” mee te rekenen in de adviesprijs van hun verkoopwaar. Het blijft echter niet bij loze kreten, want na 1 november van dit jaar krijgen importeurs een last onder dwangsom of een boete opgelegd als dergelijke kosten niet in de adviesprijs worden meegerekend. De wet schrijft namelijk voor dat bijkomende kosten in de adviesprijs moeten worden verdisconteerd. Daarmee verdwijnen de kosten dus niet letterlijk, maar ze worden niet meer apart berekend.
Buiten de kosten voor het rijklaar maken van voertuigen moet je verder denken aan het verwijderen van verpakkingsmateriaal, de recyclingbijdrage, nummerplaten en registratie bij de RDW. Lang verhaal kort: wij zijn het eigenlijk roerend met de ACM eens. Overigens trok de Consumentenbond enkele jaren geleden al aan de bel, omdat deze onvermijdbare kosten apart werden voorgerekend.
UPDATE: Het gaat erom dat ACM wil dat importeurs hun adviesprijs in advertenties vermelden inclusief onvermijdbare kosten. Dealers kunnen eventueel nog wel afwijken van deze prijs, maar het gaat erom dat de advertenties prijzen voorschotelen die kloppen en waar alle kosten bij in zitten.
Foto: Jaguar F-type SVR door @amazingwheelsniels via Autojunk
119 reacties
Je zal zien dat hierdoor alle prijzen omhoog gaan. Goedkoper gaan ze auto’s hier niet van worden.
Terug naar het basis topic; natuurlijk zou het misleiding zijn als in advertenties “inclusief alles en wegrijklaar” zou staan en er dan nog enkele honderden euro’s bijkomen. Aan de andere kant met heel erg veel producten en diensten zijn er variabelen (wel of niet franko thuis, wel of geen voorrijkosten e.d e.d.). Gewoon een kwestie van communiceren tussen koper en verkoper. Helemaal niet ingewikkeld. Naast die afleverkosten zijn er ook nog andere te bespreken zaken zoals andere velgen, protec behandeling, beurt, andere banden, inruil prijs e.d. e.d.
Met andere woorden, al die loosers willen zo goedkoop mogelijk zijn, en als je dan eenmaal binnen bent, krijg je pas de echte prijs te horen… En dat mag dus niet… onvermijdelijke kosten voor consumenten MOETEN bij de prijs staan… Een consument koopt per definitie niet zonder dat de auto rijklaar is, met de juiste kentekenpapieren, overgeschreven op naam, met wat benzine erin om van de parkeerplaats af te komen en MET garantie…
Dus zijn het allemaal oplichters…
Vorige week ben ik weggelopen bij zo’n toko… prijs voor een voertuig, 20.000 euro, maar met alle noodzakelijke dingen was het ineens 23.000 euro… Ik ben weg gelopen met de melding dat ik geen zin hat in zoenen en dat ik al helemaal niet gen3ukt wilde worden.
Schijnbaar werkt het niet met roepen dat de wet vertelt dat het niet mag, want zelfs de bovag en de RAI vinden het wel goed zo… Nou, daar vallen je schokdempers toch van op de grond…
Allemaal sjacheraars die auto toko’s.
Dat vind ik namelijk altijd zeer irritant. 6-700 euro erbij voor afleveringskosten en dan moet je zelf nog je overschrijving dokken.
Pure oplichterij dus. Aanpakken die handel!
Als je toch gewoon vraagt wat ze allemaal aan de auto doen bij zo’n check, dan is het toch duidelijk? Wat is er dan oplichterij aan? Als ze zeggen je remblokken vervangen te hebben en het is niet zo, dan ben je daar zo achter.
Maar het wordt wel direct inzichtelijker wat de exacte prijzen van de verschillende auto’s zijn. Wel zo makkelijk en eerlijk vergelijken.
– btw
– bpm
– accessoires die door of namens de fabrikant of importeur zijn aangebracht voordat deel 1 van het kenteken is afgegeven.
Dus inderdaad zonder afleveringskosten.
Aflevering bij Dacia was voor mijn auto volgens de importeur € 595,-. De dealer rekende € 895,-. Op mijn vraag waarom bleek dat life hammers, Waxoil behandeling, matten e.d. nog boven op de afleveringskosten kwamen. Welnu, het kaf wordt nu van het koren gescheiden omdat duidelijk wordt wat de totaal prijs allemaal inhoudt.
Bij een nieuwe wagen vind ik dat iets anders, alhoewel ik het ook raar vind dat er dan nog kosten bijkomen. Systemen en sleutels inleren en daar extra voor betalen? Idioot!
Alleen op papier ja! De prijzen van een auto gaan gewoon omhoog en de kosten voor rijklaar worden hierin opgenomen!
-edit: och verrek, dat stond ook al in het artikel!-
Maar goed, hoewel het in sommige gevallen (lees: tweedehands) niet altijd nodig was en vooral een extra inkomstenpot was voor de verkoper (bijv. meer werkplaatsuren), moeten we het ook niet overdrijven. Er wordt af en toe over gesproken alsof het diefstal is, en dat is ronduit kinderachtig.
Hoorde via via laatst iemand die erachter kwam dat er iemand bij hem uit de buurt motoren, boten en andere goederen kocht in Duitsland en die vervolgens voor meer dan het dubbele in Nederland verkocht. Dat vond hij echt niet kunnen… Dude, dat is gewoon handel. Dat soort mensen zeiken naar mijn idee ook over de rijklaarmaakkosten.
Hoop dat ze ook werkgevers eens hard gaan aanpakken. Want die maken het wel heel erg bont. Moet je voor de gein eens op je loonstrookje kijken hoeveel afleveringskosten er over je salaris gerekend worden.
Het is meer een oppoetsbeurt, je wordt grondig geknipt en geschoren. Allemaal bij de prijs inbegrepen.
Wat mij wel enigszins onduidelijk is, is of dit ook gaat gelden voor verkopers van tweedehands auto’s omdat het artikel het specifiek over importeurs heeft. Vaak zie je op Marktplaats een occasie van 2000 euro staan, waar dan nog eens een verplicht afleverpakket van bijna 500 euro bovenop komt. Nou weet ik niet hoe het met de rest hier zit, maar ik dat soort bedragen zeker bij occasions vaak niet te verantwoorden. Dat is 25% van de aanschafprijs extra! Ik snap best dat een auto gepoetst en onderhouden moet worden, maar verreken het gewoon meteen in de prijs.
Een beetje hetzelfde als ze een paar jaar geleden hebben gedaan met de prijzen van vliegtickets. Je betaalt nog steeds de belastingen en heffingen, alleen weet je dat nu ook vóórdat je op de knop ‘boeken’ klikt.
Als een dealer ze standaard niet meerekent, dan weet je dat hij ze al in de prijs heeft verwerkt. Dat geeft hij echt niet cadeau.
Nu zijn dat de kosten rijklaar maken, straks zit het in de prijs dus betaal je ze alsnog met als enig verschil dat de importeur dit bedrag vaststelt en de dealer het daarmee moet doen. Een sigaar uit eigen doos krijgen dus.
importeurs/verkopers kunnen de “bijkomende” prijs lekker afromen.
stel:
huidige situatie auto ex rijklaar 50.000 euro, rijklaarkosten 500 euro = totaal 50.500 euro
toekomstige situatie auto totaal inclusief rijklaarkosten = 51.000
a.h.v. nieuwe situatie zal bijna niemand in de praktijk vragen wat de berekende rijklaarkosten zijn, oftewel de verkoper/importeur lacht het laatst
Dus waar je vandaan haalt dat ze duizenden euro’s pakken per auto? Inderdaad borrelpraat, zoals hieronder al gezegd wordt. Dit is nergens op gebaseerd.
Er zijn uitzonderingen die het veel beter doen, maar de meeste dealers zijn blij als ze een keer 500 euro kunnen verdienen op een auto.
Vraag de branchemonitor maar eens op en je zult zien dat het schrikbarend weinig is
De goeien daargelaten.
Opvallend veel kleinere familiebedrijfjes trouwens
Moraal van het verhaal is natuurlijk een ieder betaalt wat hij zelf wil alleen wat mij betreft is deze maatregel veel te consumenten beschermend, alsof we zelf niet kunnen lezen afleverkosten staan duidelijk in alle folders en prijslijsten.
Bij het dealer bedrijf waar ik werkte waren de afleverkosten op een gebruikte auto 500 euro, hiervoor kreeg men 6 maanden bovaggarantie, onderhoud volgens het schema, nieuwe APK of gratis nieuwe APK wanneer de huidige afliep bijvoorbeeld als dat nog 8 maanden duurde. Moesten er dan voor de APK nieuwe banden om dan kreeg de auto die. Was de distributie aan de beurt dan werd deze gedaan inclusief span/looprollen en waterpomp.
Voorkeur was om geen 2e hands auto’s aan consumenten te verkopen zonder afleverbeurt, omdat dit de goede reputatie van het bedrijf schade.
Denk aan een keuken met of zonder montage. Wil je hem gebruiksklaar of niet?
Daarnaast bij een nieuwe auto staan ze altijd in de folder en kon je ze prima uitonderhandelen.
Autohandelaren die kosten rijklaar maken van 500-1000 euro proberen te verdedigen durven gewoon niet toe te geven dat het dat echt niet hoeft te kosten, maar dat ze je geld gewoon nodig hebben.
Nee, weet je waar ik van houd? Dat m’n gloedjenieuwe auto wordt uitgepakt door mensen die lekker met knopen en ritsen langs de auto schuren. Dat je vooral zo snel mogelijk die auto schoongemaakt moet hebben. Mijn argument heeft niets met mijn hobby’s te maken, meer met dat ik een netto modaal jaarsalaris uitgeef aan een voorwerp waarvan ik weet hoe er mee om wordt gegaan.
Alleen, ga je nu ook (als leaser) bijtelling betalen over de de kosten rijklaar maken? Ofwel: waarop wordt de fiscale waarde gebaseerd?
“Voor de prijs die in de advertentie staat, moet je met die auto de showroom uit kunnen rijden. De autobranche moet daar duidelijk over zijn. Onvermijdbare kosten moeten gewoon in de advertentieprijs staan.”
Chris Fonteijn, bestuursvoorzitter van ACM
Dus nee, de kosten verdwijnen niet, ze moeten alleen duidelijk vermeld worden. Blijkbaar heeft 99% van de mensen die hier reageren het idee dat de kosten moesten verdwijnen en daarna ‘terug zouden komen’ in de prijs van de auto. Dat is dus niet zo. Misschien het artikel even wat aanpassen @MauritsH?
Was je auto voor je hem inlevert. Maak hem van binnen schoon en leeg en doe er 20 liter benzine in.
De garage keek eerst schaapachtig en kon er toen wel om lachen.
Gaan we bijtelling betalen over ruim € 1.000,00 klaarmaakkosten
Dus boten. Huizen. Hypotheken etc. Alles wat een beetje in deze richting qua investering geduwd mag worden gaan dus ook op de schop binnen nu en 3 dagen
Procentueel zitten daar heel lage kosten rijklaarmaken op.
Helaas wel idioot veel BPM.
Blijft toch wel een supergave Jaguar met een top motorgeluid. Staat overigens bij Terlouw in Arnhem.
Wel ergens anders in de prijs..