Hoera! De kosten rijklaar maken gaan verdwijnen [updated]

Auteur: , 119 Reacties

De ACM gaat z'n spierballen gebruiken.

Hoera! De kosten rijklaar maken gaan verdwijnen

De Autoriteit Consument & Markt (een samenvoeging van de Consumentenautoriteit, de OPTA en de NMa) is het zat dat autobedrijven bovenop de adviesprijs aparte kosten rekenen voor het rijklaar maken van de verkochte auto’s. Deze kosten variëren van 600 tot 1.500 euro per auto.

Naar het oordeel van de ACM dienen importeurs “onvermijdbare kosten” mee te rekenen in de adviesprijs van hun verkoopwaar. Het blijft echter niet bij loze kreten, want na 1 november van dit jaar krijgen importeurs een last onder dwangsom of een boete opgelegd als dergelijke kosten niet in de adviesprijs worden meegerekend. De wet schrijft namelijk voor dat bijkomende kosten in de adviesprijs moeten worden verdisconteerd. Daarmee verdwijnen de kosten dus niet letterlijk, maar ze worden niet meer apart berekend.

Buiten de kosten voor het rijklaar maken van voertuigen moet je verder denken aan het verwijderen van verpakkingsmateriaal, de recyclingbijdrage, nummerplaten en registratie bij de RDW. Lang verhaal kort: wij zijn het eigenlijk roerend met de ACM eens. Overigens trok de Consumentenbond enkele jaren geleden al aan de bel, omdat deze onvermijdbare kosten apart werden voorgerekend.

UPDATE: Het gaat erom dat ACM wil dat importeurs hun adviesprijs in advertenties vermelden inclusief onvermijdbare kosten. Dealers kunnen eventueel nog wel afwijken van deze prijs, maar het gaat erom dat de advertenties prijzen voorschotelen die kloppen en waar alle kosten bij in zitten.

Foto: Jaguar F-type SVR door @amazingwheelsniels via Autojunk



119 reacties

Waarom de Opel Vivaro de ideale bus voor jou is, bekijk het hier!.
Mooi. Vind het te belachelijk voor woorden.. zeker op tweedehands auto’s. Regelmatig advertenties gezien waar er nog voor 450 euro (op een tweedehands) aan kosten rijklaar worden gevraagd. Hoezo? Het ding rijdt toch al?
@ardonjr: Dat heeft allemaal met het internet adverteren te maken. De auto’s worden vaak met garantie, onderhoud etc. afgeleverd. Tel je deze kosten bovenop je vraagprijs ben je weer te duur op internet en sta je op pagina 86.

Je zal zien dat hierdoor alle prijzen omhoog gaan. Goedkoper gaan ze auto’s hier niet van worden.
@clarkson: als je maar direct weet waar je aan toe bent, als koper
@Jochempie: Dan moeten ze het wel willen lezen of vragen.
@clarkson: Waarom zou je moeten vragen wat de eindafrekening wordt? Die wil je toch direct zien, als koper? Ik vind dat je mag vragen waar de eindprijs uit bestaat, maar als je moet doorvragen naar extra kosten vind ik dat consumentenmisleiding.
@Jochempie: en dan ook gewoon niet meer onderhandelen maar gewoon de prijs betalen die er op de advertentie staat ……………………… Gewoon de handelaar / dealer niet meer spreken, geld overmaken en leveren. Alsof je een pak melk of een broodje koopt ………….Bijzonder.
@SpiderIV: Het onderhandelen staat er los van. Je wilt gewoon niet horen “en dan komt dit er nog bij, en dan dit nog” zodra je de pinpas pakt…
@Jochempie: als dat zo zou zijn dan heb je dus niet gesproken met de verkoper; in ieder geval niet goed gesproken. Absolute non-discussie, als er bij het zoals jij het noemt “pinpas pakken” nog kosten bijkomen dan is er vooraf niet goed gesproken en afgestemd. Als in jouw optiek wel alles was besproken en de prijs inclusief alles was, dan heb je dus geen (ver)koop en raad ik je aan om met die verkoper ook nooit meer zaken te willen doen omdat je kennelijk een andere taal spreekt.
Terug naar het basis topic; natuurlijk zou het misleiding zijn als in advertenties “inclusief alles en wegrijklaar” zou staan en er dan nog enkele honderden euro’s bijkomen. Aan de andere kant met heel erg veel producten en diensten zijn er variabelen (wel of niet franko thuis, wel of geen voorrijkosten e.d e.d.). Gewoon een kwestie van communiceren tussen koper en verkoper. Helemaal niet ingewikkeld. Naast die afleverkosten zijn er ook nog andere te bespreken zaken zoals andere velgen, protec behandeling, beurt, andere banden, inruil prijs e.d. e.d.
@SpiderIV: Precies, het is zo dat als je op internet zoekt naar een auto voor een prijs, dat je die prijs betaalt… Niet dat als je komt dat ze dan zeggen “ja, mevrouwtje… dat is de internet- meeneem prijs voor 10.000 euro… Als er een APK op moet, is dat 100 euro, garantie, dat is 1500 extra mevrouwtje… oow, u wilt bovag? nou, dan wordt het 15.000 euro all in mevrouwtje… want ja, kosten rijklaarmaken, vogelpoep verwijderen, koffie-bijdrage, 1/10 tank brandstof, tweede handse vloermatjes… gat in de uitlaat lassen… komt er allemaal bij dan he…


Met andere woorden, al die loosers willen zo goedkoop mogelijk zijn, en als je dan eenmaal binnen bent, krijg je pas de echte prijs te horen… En dat mag dus niet… onvermijdelijke kosten voor consumenten MOETEN bij de prijs staan… Een consument koopt per definitie niet zonder dat de auto rijklaar is, met de juiste kentekenpapieren, overgeschreven op naam, met wat benzine erin om van de parkeerplaats af te komen en MET garantie…
Dus zijn het allemaal oplichters…
Vorige week ben ik weggelopen bij zo’n toko… prijs voor een voertuig, 20.000 euro, maar met alle noodzakelijke dingen was het ineens 23.000 euro… Ik ben weg gelopen met de melding dat ik geen zin hat in zoenen en dat ik al helemaal niet gen3ukt wilde worden.
Schijnbaar werkt het niet met roepen dat de wet vertelt dat het niet mag, want zelfs de bovag en de RAI vinden het wel goed zo… Nou, daar vallen je schokdempers toch van op de grond…
Allemaal sjacheraars die auto toko’s.
@Jochempie: Als het goed is krijg je een offerte met het toe te betalen bedrag. En daar teken je uiteindelijk voor.
@clarkson: internet heeft hier niks mee te maken, als iedereen gewoon all in prijzen vermeld dan is er niks aan de hand
Ook bij tweedehands?
Dat vind ik namelijk altijd zeer irritant. 6-700 euro erbij voor afleveringskosten en dan moet je zelf nog je overschrijving dokken.
Pure oplichterij dus. Aanpakken die handel!
@lippie: Gast, hoezo oplichterij? In negen van de tien gevallen wordt er gewoon uitgelegd waar je het voor betaald, en dat gewoon neerkomt op een onderhoudsbeurt en wat ander spul. Nou, poe poe, wat een ramp. Ik zal niet ontkennen dat het handig gespeeld wordt om zo extra inkomsten te verwerven, maar een stukje onderzoeksplicht als koper is tegenwoordig al teveel gevraagd.
@granlusso: *Betaalt
@granlusso: Dat is niet waar. Heb regelmatig advertenties gezien waarbij ‘kosten rijklaar’ worden benoemd en dat je apart ook nog kan kiezen voor een onderhoudsbeurt bij aflevering. Dat wordt vaak gewoon gezien als een aparte optie hoor.
@ardonjr: Het is ook maar een voorbeeld. Vraag nou gewoon eens waar het uit bestaat en als je daar geen reactie op krijgt, dan is het misschien niet zo’n goed bedrijf.
@granlusso: Jaja, mooie uitleg dat ze nog een beurt doen enzo. 9 vd 10 keer doen ze die dan helemaal niet want het ding rijdt gewoon dus is het helemaal niet nodig. Meestal gewoon oplichterij dus.
@flowdesign: Het woord oplichterij heeft voor mij dezelfde lading als het woord rascime, vaak te zwaar dus.

Als je toch gewoon vraagt wat ze allemaal aan de auto doen bij zo’n check, dan is het toch duidelijk? Wat is er dan oplichterij aan? Als ze zeggen je remblokken vervangen te hebben en het is niet zo, dan ben je daar zo achter.
@granlusso: De oplichterij is inderdaad alleen van toepassing wanneer ze het werk dat ze zeggen te zullen doen niet gedaan hebben. Vaak zijn dat zaken als olie en oliefilter vervangen, dat is lastig te controleren. Verder zaken als een “complete inspectie” of “kleppen stellen” etc. etc. Er zijn een heleboel dingen te verzinnen die de gemiddelde consument zelf niet kan checken en die dan ook vaak niet worden uitgevoerd, maar ze betalen er wel voor.
@flowdesign: Dat is het verschil tussen het kaf en het koren van de autobedrijven, daar geef ik je gelijk in.
Ik zie nu dat ik niet alleen sta met mijn tirade (-;
Dit is juist slecht nieuws. Fabrikanten doen die kosten buiten de prijs van de auto zodat je er minder belasting over hoeft te betalen. Nu gaan we dus meer belasting over een auto betalen en zullen de auto’s weer duurder worden…
@mrrallycross:
Maar het wordt wel direct inzichtelijker wat de exacte prijzen van de verschillende auto’s zijn. Wel zo makkelijk en eerlijk vergelijken.
@mrrallycross: Dat was vroeger zo. Toen betaalde je nog BPM over de gehele autoprijs. Tegenwoordig betaal je BPM op basis van uitstoot, dus je gaat niet meer belasting betalen als de kosten rijklaar in de autoprijs verwerkt worden.
@RudyV: Ik hou ook niet van ‘kosten rijklaar maken’. Maar ik zou het nog vervelender vinden als ze in de prijs van de auto zitten zodat je er ook nog eens bijtelling over kan betalen…
@perry_snijders: Het gaat hier om de advertentieprijs, de auto mag niet worden aangeboden (het zij via internet of print) met een prijs waar niet alle kosten zijn inbegrepen. Het veranderd niets aan de catalogusprijs van de auto.
@bassx: Dat is uit het persbericht van de ACM niet op te maken. Dat laat zich samenvatten als: de importeur bepaalt de adviesprijs en vanaf 1 november moeten daar de rijklaarkosten bij in zitten.
@perry_snijders: Wat er staat is dat de importeur, verantwoordelijk voor landelijke advertenties, op de advertentie duidelijk weergeeft wat de consument moet betalen. Het gaat erom dat je nu een reclamebord ziet van een auto voor € 29.900,- vervolgens ga je naar de garage en ziet op de factuur dat je € 31.400,- moet betalen. Kort gezegd de factuur zelf zal niet veranderen en daarmee de catalogusprijs ook niet, alleen de prijs op de advertenties moeten worden aangepast.
@bassx: Dat werd mij niet duidelijk uit het persbericht van de ACM, maar ik hoop dat je gelijk hebt ;-)
@bassx: Jawel, want voor die catalogusprijs geldt dan die 29.900 (even kort door de bocht)
@RudyV: De bijtelling gaat anders nog steeds over de adviesprijs, vriend…
@jrsmoke: om nog iets preciezer te zijn: bijtelling gaat over de catalogusprijs en die is inclusief:
– btw
– bpm
– accessoires die door of namens de fabrikant of importeur zijn aangebracht voordat deel 1 van het kenteken is afgegeven.
Dus inderdaad zonder afleveringskosten.
@vroaaar: Het verschil zit hem in opties en accessoires, heeft in dit geval niks met het kenteken te maken (als ik bij de dealer een auto bestel en daar een schuifdak in laat bouwen voordat het kenteken is aangevraagd, dan telt dat gewoon als accessoire. Net als alles wat de importeur erop zet. Het gaat erom met welke opties de auto uit de fabriek komt.
@granlusso: ik weet niet wat je hiermee wil verduidelijken? De info die ik meld, komt letterlijk van de belastingdienst. Gaat erom uiteindelijk om dat veel reageerders onterecht aannemen dat afleverkosten invloed hebben op bijtelling.
@jrsmoke: Beetje respect voor @RudyV / onze fiscalist .
@RudyV: Verzekeringspremie en bijtelling spelen nog wel een rol.
@mrrallycross: Het wordt niet bij de prijs van de auto opgeteld, het moet alleen in de advertentieprijs vermeld worden. Ofwel de kosten blijven gelijk verdeeld, alleen nu is het duidelijker voor de consument. Een beetje hetzelfde als er een paar jaar terug bij de prijzen van vliegtickets is gedaan, daar moet nu ook bij de prijsindicatie meteen alle belastingen en heffingen worden opgeteld.
@mrrallycross: klopt! Dit was juist bewust buiten de prijs gehouden om BPM / CO2 heffing te vermijden over de kosten rijklaarmaken. Nu zit het in de prijs en moet er dubbel (want ook btw) belasting over worden betaald. Wees er maar blij ACM!! Top gedaan voor de consument :-(
@audir8v10: dat is onzin, belasting is tegenwoordig op CO2 uitstoot en een vast gegeven dus niet afhankelijk van opties en dergelijke. Voorheen was het een percentage van de nettoprijs, nu niet meer.
@mrrallycross: over de afleveringskosten wordt geen BPM berekent, BTW wel. Er verandert eigenlijk niets, alleen dat de totaal prijs zichtbaar wordt. Voorbeeld:

Aflevering bij Dacia was voor mijn auto volgens de importeur € 595,-. De dealer rekende € 895,-. Op mijn vraag waarom bleek dat life hammers, Waxoil behandeling, matten e.d. nog boven op de afleveringskosten kwamen. Welnu, het kaf wordt nu van het koren gescheiden omdat duidelijk wordt wat de totaal prijs allemaal inhoudt.
@mrrallycross: Rijklaar kosten voor een nieuwe auto is natuurlijk helemaal te gek voor woorden. Maar oke, op de prijs van een nieuwe auto valt dat nog mee. Een nieuwe auto is duur, bij een bedrag van laten we zeggen 30 of 40k komt het op die paar honderd niet meer aan. Maar op een tweedehands auto van een paar duizend nog even duizend euro rijklaarkosten rekenen? Are you kiddin me?
@rikus: Ik weet niet wat voor auto jij gekocht hebt dan, en vooral wat je verstaat onder een paar duizend, want voor een auto van 5000 euro heb ik nog nooit kosten rijklaar maken van 1000 euro gezien.
@rikus: Vraag vaak aan de mensen die net als jij de rijklaarmaakkosten idioot vinden of we dan een afspraak zullen maken dat ze de auto zelf afvullen met alle vloeistoffen, de systemen inleren, sleutels calibreren en de auto vanuit de fabriek hier naartoe halen. Meestel draaien ze dan wel bij.
@Martinez: Bij een tweedehands auto rijklaarmaakkosten is ronduit idioot. Want die kosten en werkzaamheden zijn grotendeels bij aankoop al gemaakt en gedaan. Dan blijft er een beetje vloeistof over. En daar mag dan zomaar een flink bedrag voor gerekend worden. Dat is niet idioot?

Bij een nieuwe wagen vind ik dat iets anders, alhoewel ik het ook raar vind dat er dan nog kosten bijkomen. Systemen en sleutels inleren en daar extra voor betalen? Idioot!
@rikus: In dit geval spreek ik niet voor mezelf, ik benoem bedragen die in de tekst genoemd worden.
Terrecht, ik heb ooit bij een 2de hands gezegd, laat dat rijklaar maar zitten ik duw hem wel naar huis maak ik hem daar zelf wel rijklaar. Ze moesten lachen en kreeg hem toen zo mee zonder kosten, dat was netjes van die garage. Ze vonden het zelf ook wat overdreven op een oud golfje.
@sketcher: Zo kan het meestal, bij het autobedrijf waar ik werkte hoefde je de kosten rijklaar niet te betalen maar dan kreeg je ook geen garantie, beurt, pechhulp en nog wat dingen.
@woot: garantie ben je als bedrijf verplicht volgens de wet te geven of je hier nu wel of niet geld voor vraagt ,als er iets niet goed is draai je altijd voor de kosten op als verkopend bedrijf.bij particuliere verkoop geld dit niet
@cthijs: Dat snap ik, het ging in mijn geval over een uitgebreidere garantie en nog vele andere zaken. Ik bedoel het zo: Wou je geen afleverpakket? Dat kan, zetten we hem op naam en doen we er verder helemaal niks aan.
@cthijs: niet waar: als ee op een koopcontract duidelijk vermeld staat dat er geen enkele vorm van garantie (ook geen Bovag) van toepassing is kan je het echt op je buik schrijven! Gekocht als gezien en bereden!
@cthijs: Boven de 4500 euro is het verplicht ;)
@cthijs: Voor autobedrijven is het boven de 4500 euro is het verplicht ;)
Juist afleverkosten en soortgelijke bedragen kon je er heel makkelijk (en vaak zelfs na de prijsonderhandelingen) vanaf praten. Dat gaat niet meer lukken als ze in de prijs verwerkt zitten. Plus natuurlijk de extra BTW… nee, zo’n goed plan vind ik dit niet.
@Griffin: over kosten rijklaar maken betaal je nu ook al gewoon BTW hoor.
“Kosten Rijklaar maken gaat verdwijnen” ??

Alleen op papier ja! De prijzen van een auto gaan gewoon omhoog en de kosten voor rijklaar worden hierin opgenomen!

-edit: och verrek, dat stond ook al in het artikel!-
Het heeft wel invloed op de BPM, dat was de voornaamste reden voor de kosten rijklaar maken. Dat is ook de reden dat ze die kosten in het buitenland niet kennen, omdat die kosten al in de verkoopprijs van de auto zijn verwerkt.

Maar goed, hoewel het in sommige gevallen (lees: tweedehands) niet altijd nodig was en vooral een extra inkomstenpot was voor de verkoper (bijv. meer werkplaatsuren), moeten we het ook niet overdrijven. Er wordt af en toe over gesproken alsof het diefstal is, en dat is ronduit kinderachtig.
Hoorde via via laatst iemand die erachter kwam dat er iemand bij hem uit de buurt motoren, boten en andere goederen kocht in Duitsland en die vervolgens voor meer dan het dubbele in Nederland verkocht. Dat vond hij echt niet kunnen… Dude, dat is gewoon handel. Dat soort mensen zeiken naar mijn idee ook over de rijklaarmaakkosten.
@granlusso: heeft GEEN invloed op de BPM. Vanaf 2013 wordt geen BPM meer geheven over de netto catalogusprijs van een auto. Vanaf 1 januari 2013 wordt er alleen nog geheven over de CO2 uitstoot van een auto. Daarnaast maken de afleverkosten sowieso al geen deel uit van de netto catalogus waarde. Het gaat er om dat in advertenties de totale kosten van de auto in 1x duidelijk moeten zijn. Dus geen verrassingen achteraf voor de consument.
Goed plan…

Hoop dat ze ook werkgevers eens hard gaan aanpakken. Want die maken het wel heel erg bont. Moet je voor de gein eens op je loonstrookje kijken hoeveel afleveringskosten er over je salaris gerekend worden.
@moveyourmind: Krijg je dan ook een beurt? Dat klinkt dan weer best aardig ;)
@granlusso: Ja, maar niet zo’n beurt…

Het is meer een oppoetsbeurt, je wordt grondig geknipt en geschoren. Allemaal bij de prijs inbegrepen.
Goedzo! Linksom of rechtsom betaal je het toch, maar vanaf 1 november wordt in ieder geval de totaalprijs een stuk duidelijker. Ik kan mij best voorstellen dat zeker de kopers in het lagere segment geen rekening houden met het feit dat er zomaar 1.500 euro bovenop je a-segmenter geteld kan worden. Is relatief gezien toch net even wat meer dan diezelfde 1.500 euro op je 5-serie.

Wat mij wel enigszins onduidelijk is, is of dit ook gaat gelden voor verkopers van tweedehands auto’s omdat het artikel het specifiek over importeurs heeft. Vaak zie je op Marktplaats een occasie van 2000 euro staan, waar dan nog eens een verplicht afleverpakket van bijna 500 euro bovenop komt. Nou weet ik niet hoe het met de rest hier zit, maar ik dat soort bedragen zeker bij occasions vaak niet te verantwoorden. Dat is 25% van de aanschafprijs extra! Ik snap best dat een auto gepoetst en onderhouden moet worden, maar verreken het gewoon meteen in de prijs.
Ik denk dat dit artikel een beetje kort door de bocht gaat. Je betaalt nog steeds de kosten, alleen zitten ze nu niet meer verborgen tot je de factuur onder je neus geschoven krijgt zodat het geen verrassing meer is wat de extra kosten zijn. De extra kosten moeten nu bij de advertentie genoemd worden.

Een beetje hetzelfde als ze een paar jaar geleden hebben gedaan met de prijzen van vliegtickets. Je betaalt nog steeds de belastingen en heffingen, alleen weet je dat nu ook vóórdat je op de knop ‘boeken’ klikt.
Linksom of rechtsom zul je bepaalde kosten moeten betalen. De volle tank bij aflevering, het gereedmaken (schoonmaken, check van de auto etc).

Als een dealer ze standaard niet meerekent, dan weet je dat hij ze al in de prijs heeft verwerkt. Dat geeft hij echt niet cadeau.

Nu zijn dat de kosten rijklaar maken, straks zit het in de prijs dus betaal je ze alsnog met als enig verschil dat de importeur dit bedrag vaststelt en de dealer het daarmee moet doen. Een sigaar uit eigen doos krijgen dus.
het zal echt geen hol uitmaken.
importeurs/verkopers kunnen de “bijkomende” prijs lekker afromen.
stel:

huidige situatie auto ex rijklaar 50.000 euro, rijklaarkosten 500 euro = totaal 50.500 euro
toekomstige situatie auto totaal inclusief rijklaarkosten = 51.000

a.h.v. nieuwe situatie zal bijna niemand in de praktijk vragen wat de berekende rijklaarkosten zijn, oftewel de verkoper/importeur lacht het laatst
via Android app
Op nieuwsapps las ik anders dat het enkel duidelijk vermeld moet worden in de advertenties. Niet dat het in de prijs verwerkt wordt.
Sowieso nooit betaald. Bullshit. En als de dealer/garage voet bij stuk hield ging ik gewoon ergens anders heen. Doei. Wil je graag een auto verkopen of niet?
via Android app
@borrelnoot: helemaal geen bullshit. Je hebt de prijs van de auto en dan heeft de dealer allemaal kosten als brandstof erin (of denk je dat het rendabel is als je in elke auto 80 euro aan brandstof gooit?), olie, schoonmaak en andere vloeistoffen? Ik vind de rijklaarkosten soms wel ontzettend duur maar bullshit gaat wat ver. Mijn merk hanteert overigens geen rijklaarkosten :)
@stfu: Ja, want die dealers zijn zo zielig allemaal. Je wordt al aan alle kanten getild door die lui en dan ook nog met kosten voor rijklaar maken. Een paar vloeistoffen bijvullen en wat brandstof in de tank, op een auto waar ze een paar duizend euro op pakken. Nogmaals; dikke doei. Om over werkplaatstarieven maar helemaal niet meer te spreken. Tegen de 100,- per uur is helemaal niet gek meer tegenwoordig. Het zijn verd#mm# geen raketgeleerden.
@borrelnoot: Gast hoezo overal getild? Doe eens even normaal. Jij vraagt zeker ook altijd korting als je bij de werkplaats komt of niet?
@granlusso: daar kom ik al heel lang niet meer. Ik vertik het om 80,- per uur te betalen en voor onderdelen die 2x over de kop gaan.
@borrelnoot: Nou ja, dan is het toch prima? Dan maak jij de keuze om ergens anders te gaan en iemand anders gaat wel naar de dealer. Ieder z’n ding toch?
@borrelnoot: En jij weet ook wel denk ik dat de marges die dealers hebben lang niet meer zo hosanna zijn als dat ze vroeger waren.
Dus waar je vandaan haalt dat ze duizenden euro’s pakken per auto? Inderdaad borrelpraat, zoals hieronder al gezegd wordt. Dit is nergens op gebaseerd.
@borrelnoot: dan koop je toch geen auto bij een dealer
@borrelnoot: dit is typisch borrelpraat. De gemiddelde dealer haalt minder dan 1% rendement op geïnvesteerd vermogen.

Er zijn uitzonderingen die het veel beter doen, maar de meeste dealers zijn blij als ze een keer 500 euro kunnen verdienen op een auto.
@frisian: dan doen ze iets niet goed.
@frisian: over borrelpraat gesproken… Minder dan 1% rendement op geïnvesteerd vermogen, laat me toch niet lachen. Maar goed, vooral heen blijven gaan als je van je geld af wil. Ik los het anders op.
@borrelnoot: ik heb in de branche gewerkt dus ik weet waar ik het over heb.

Vraag de branchemonitor maar eens op en je zult zien dat het schrikbarend weinig is
@frisian: dan doen ze nog steeds iets niet goed.
@jochempie: klopt.

De goeien daargelaten.

Opvallend veel kleinere familiebedrijfjes trouwens
@frisian: Je hoeft een falende ondernemer niet tegen de consument te beschermen, het is namelijk de taak van de ondernemer om rendabel te zijn. Dus laat de consument gewoon lekker doen wat ‘ie wil: prijzen vergelijken en de beste deal proberen te scoren, en zeg liever tegen de ondernemer dat ‘ie een lucratiever handeltje moet gaan zoeken.
@Jochempie: Ik zeg ook nergens dat we de ondernemers moeten beschermen. Mijn doel is duidelijk te maken dat wat borrelnoot claimt gewoon onjuist is. In veel autobedrijven wordt niet veel geld verdient. Om hiermee duidelijk te maken dat Borrelnoot waarschijnlijk niet zo getild wordt als hij denk.

Moraal van het verhaal is natuurlijk een ieder betaalt wat hij zelf wil alleen wat mij betreft is deze maatregel veel te consumenten beschermend, alsof we zelf niet kunnen lezen afleverkosten staan duidelijk in alle folders en prijslijsten.

Bij het dealer bedrijf waar ik werkte waren de afleverkosten op een gebruikte auto 500 euro, hiervoor kreeg men 6 maanden bovaggarantie, onderhoud volgens het schema, nieuwe APK of gratis nieuwe APK wanneer de huidige afliep bijvoorbeeld als dat nog 8 maanden duurde. Moesten er dan voor de APK nieuwe banden om dan kreeg de auto die. Was de distributie aan de beurt dan werd deze gedaan inclusief span/looprollen en waterpomp.

Voorkeur was om geen 2e hands auto’s aan consumenten te verkopen zonder afleverbeurt, omdat dit de goede reputatie van het bedrijf schade.
@borrelnoot: Nou sorry hoor, maar het is algemeen bekend dat dealers en autobedrijven hun geld verdienen met de occasionverkoop. Het rendement op nieuw is lager dan je denkt. En dan worden de werkplaats ook nog uitgeknepen. Geloof me dat er veel mensen zijn die echt altijd om korting vragen.
@stfu: Het gaat er dan ook helemaal niet om of die kosten betaald mogen worden ja of nee. Het gaat erom dat de prijs die geadverteerd wordt, ook de prijs is waarvoor je de auto mee kunt krijgen zonder verdere onderhandeling. Dus dan moet de adviesprijs gewoon omhoog.
Ik vind het een beetje naïef gedacht dat deze kosten schimmig zijn. Bij nieuwe auto’s staat vaak al in de folder vermeld wat de kosten inhouden.

Denk aan een keuken met of zonder montage. Wil je hem gebruiksklaar of niet?
@clarkson: Slecht voorbeeld, die keuken. Bij keukens heb je twee adviesprijzen: een voor de ‘hardware’ en een voor de montage. En vervolgens kun je over het totaalplaatje onderhandelen. Probeer jij maar eens over de hoogte van de afleverkosten te onderhandelen bij aanschaf van een nieuwe auto, de kans dat dat gaat lukken is erg klein.
@potver7: Bij een nieuwe auto is die ook niet onderhandelbaar. Korting wel natuurlijk. De kosten voor het rijklaarmaken worden ook vanuit de fabriekant aan de dealer doorbelast.
Ik vind dit een beetje onzin. Dit verhoogd de belastingdruk voor iedereen die een auto van de zaak privé gebruikt.

Daarnaast bij een nieuwe auto staan ze altijd in de folder en kon je ze prima uitonderhandelen.
Volgens mij wordt dat al jaren geroepen. Over een aantal maanden horen we waarschijnlijk dat ze onvoldoende personeel hebben om te kijken of dit nageleefd wordt :-)
Het nare van de kosten rijklaar maken is dat het volledig bedoeld is om meer marge te pakken. “Je hebt toch olie nodig?” Die zit er af fabriek al in. “Andere vloeistoffen?” Net alsof er nog remvloeistof of koelvloeistof in gegooid moet worden. “Volle tank?” Eh, zeker niet voor €1,38 de liter. “Schoonmaken?” Laat me dat zelf maar doen, dan komen er geen extra krassen op/hoef ik er geen blanke lak af te poetsen. “Registratie?” Oké, da’s goed, graag. Maar daar ben je echt niet meer dan een half uurtje aan kwijt. 25 euro dus.

Autohandelaren die kosten rijklaar maken van 500-1000 euro proberen te verdedigen durven gewoon niet toe te geven dat het dat echt niet hoeft te kosten, maar dat ze je geld gewoon nodig hebben.
via Android app
@jochempie: haha, zie je het al voor je? Allemaal auto’s afgeleverd worden met een plakkerig goedje erop (het is echt niet even door de wasstraat…) en een lege tank. Nee, dat is realistisch. Denk niet zo zwart wit.
@stfu: Laat graag zelfs de witte stickers er maar op zitten. Ik heb op een blauwe maandag (goed, drie maanden) nog eens auto’s van de trein gereden in Leusden, en ben tot de conclusie gekomen dat ik die er toch liever zelf af zou willen halen. Hetzelfde geldt voor de troep op de lak die door de treinrit wordt opgepikt. Maar ja, ik ben ook zo iemand die de auto zelf detailt en paint protection film installeert, mocht het om een nieuwe auto gaan.
@Jochempie: Ok, de dealers zullen voor jou een uitzondering maken. Allemaal leuk en aardig dat je van poetsen houdt, maar wat je zegt is gewoon niet realistisch.
@stfu: Misschien is het niet realistisch op grote schaal, maar ik mag een dealer gewoon vragen om de auto niet schoon te maken, en niet meer dan 5 liter in de tank te gooien. Hup, auto registreren, kentekens erop, op naam zetten, niet zo moeilijk doen.
@stfu: “Allemaal leuk en aardig dat je van poetsen houdt”

Nee, weet je waar ik van houd? Dat m’n gloedjenieuwe auto wordt uitgepakt door mensen die lekker met knopen en ritsen langs de auto schuren. Dat je vooral zo snel mogelijk die auto schoongemaakt moet hebben. Mijn argument heeft niets met mijn hobby’s te maken, meer met dat ik een netto modaal jaarsalaris uitgeef aan een voorwerp waarvan ik weet hoe er mee om wordt gegaan.
@jochempie: De meeste dealers vinden het geen probleem om die kosten er af te halen als jij alles zelf wil doen. Enige wat ze dan zullen zeggen is dat de auto nog ingelezen moet worden naar NL software. Als jij het geen probleem vind daar een kleine bijdrage voor te doen mag jij gerust zelf de paraffine van je auto krabben. Zelfde geldt voor een gebruikte. Sterker nog, de meesten adverteren al met rijklaarmaakpakketten. En heb je zelf de keuze of je dat doet of niet. Maar dan ook niet komen zeuren als er wat mis is. Wij rekenden 395.- afleverkosten op een gebruikte. Daar kreeg de auto een beurt volgens schema voor en een nieuwe apk, poetsen etc. Moeten er voor die apk nwe banden op, kreeg je die ook voor die 395.- Dan moet er al geld achteraan. Maar je levert die auto wel smetteloos af. En die mensen kunnen in principe een jaar vooruit. Is dat dan zo’n slechte deal voor 395.-?
@E34M5Touring: Ik vind 395 euro een overbrugbaar bedrag, maar daar zit je wel erg laag mee volgens mij.
@Jochempie: Je hebt ook wel eens een auto waar de kosten meevallen. Het is meer 395.- om toekomstig gezeik te voorkomen. Mensen vonden dat een reëel bedrag, wij konden de auto goed en netjes afleveren en down the line werkt dat voor beide partijen gewoon prettiger. Maar als je het onzin vond en je kon de auto zelf klaarmaken, geen probleem. Gaan die kosten er af. Maar dan stond er wel in het koopcontract dat men daarvoor gekozen had. En dus later niet moest komen met jaaaaa maar dit en dat. En ja er moest ook wel eens geld achteraan. Maar als je de mensen laat zien, kijk nieuwe bandjes dr onder enz. zagen ze ook dat het geen weggegooid geld was. En dat leverde meer dan eens ook een vervolgaankoop op of men bleef voor t onderhoud bij je.
Wat van mij ook aangepakt mag worden is de mode om in advertenties de netto exportprijs te noemen. En dan moet ik onderaan ergens lezen dat het ex btw of bpm is.
Dan betaal je het wel weer in de aanschafprijs. Mag je er meteen BPM, BTW en bijtelling over betalen….
Mooi, die duidelijkheid.
Alleen, ga je nu ook (als leaser) bijtelling betalen over de de kosten rijklaar maken? Ofwel: waarop wordt de fiscale waarde gebaseerd?
@teijgher: Laten we anders beginnen met bijtelling te betalen over de luxe accessoires die pas na registratie worden ingebouwd.
Moeten de 50 euro voor de velgen hier dan ook in meegenomen worden?
Hier het persbericht van de ACM zelf; https://www.acm.nl/nl/publicaties/publicatie/16134/ACM-draagt-autobranche-op-onvermijdbare-kosten-in-prijs-op-te-nemen/

“Voor de prijs die in de advertentie staat, moet je met die auto de showroom uit kunnen rijden. De autobranche moet daar duidelijk over zijn. Onvermijdbare kosten moeten gewoon in de advertentieprijs staan.”
Chris Fonteijn, bestuursvoorzitter van ACM

Dus nee, de kosten verdwijnen niet, ze moeten alleen duidelijk vermeld worden. Blijkbaar heeft 99% van de mensen die hier reageren het idee dat de kosten moesten verdwijnen en daarna ‘terug zouden komen’ in de prijs van de auto. Dat is dus niet zo. Misschien het artikel even wat aanpassen @MauritsH?
@Gulli: Ik dacht het ook al zo te lezen inderdaad. AB geeft weer eens verkeerde voorlichting en met zo’n grote groep lezers gaat dat weer gezeik op leveren bij dealers. “Ik las op AB dat rijklaarkosten gaan verdwijnen”.
Yep, gaan we doen! Overigens stond al in de aanvankelijke tekst dat de kosten zelf niet verdwijnen.
@Gulli: Als je het bericht van de AMC dus letterlijk neemt, zou je als consument kunnen eisen dat je de auto zoals die staat afgebeeld in de advertentie zo uit de showroom mee mag nemen voor de prijs zoals vermeld in de advertentie. Maar de vanaf-prijs die in advertenties staat, is never nooit niet de prijs van de auto die afgebeeld staat.
Bij inruil van mijn vorige auto heb ik ook ‘kosten rijklaar maken’ in rekening gebracht.
Was je auto voor je hem inlevert. Maak hem van binnen schoon en leeg en doe er 20 liter benzine in.

De garage keek eerst schaapachtig en kon er toen wel om lachen.
@aikon1694: Hahah lijkt me prachtig om de reactie van zo’n oplichter te zien als ie opgelicht word.
@rikus: Oplichter?
Als het goed is uitlegt wat je er voor terug krijgt is het toch niet erg. Je kunt dan zelf bepalen wat je wilt.
@thomasthomas: Daar gaat het niet om. De wet schrijft nu eenmaal voor dat onvermijdbare kosten in de adviesprijs inbegrepen zijn. Dus dan hebben importeurs en dealers zich daaraan te houden. Op zich wel een logische redenatie: als je breeduit adverteert dat een bepaald model 17.995 Euro kost, dan is het raar dat een consument die auto niet voor dat geld mee kan krijgen (althans, niet zonder afdingen). Als ik een pak melk bij Appie koop, accepteer ik het ook niet als ze bij de kassa vermelden dat er 25 cent bij moet als vergoeding voor voor de vakkenvuller.
Wat mij opvalt is dat ook de recyclingbijdrage vermeld wordt als bedrag die inbegrepen moet zijn in de adviesprijs. Als je dit breder trekt: er zijn talloze apparaten waarvoor bij aanschaf nog een recyclingbijdrage en/of thuiskopie-heffing in rekening gebracht wordt, bovenop de prijs waarvoor het apparaat aangeboden wordt en ook bovenop de adviesprijs van de fabrikant of importeur. Dat zou dan ook niet meer mogen?
Kosten rijklaarmaken in de catalogusprijs opnemen? Denk na!!
Gaan we bijtelling betalen over ruim € 1.000,00 klaarmaakkosten
Ik vind het wel een vreemd verhaal. Dergelijke producten brengen nou eenmaal extra lasten. Ik ben wel voor transparantie en de verplichting tot een juiste manier van deze extra kosten te melden

Dus boten. Huizen. Hypotheken etc. Alles wat een beetje in deze richting qua investering geduwd mag worden gaan dus ook op de schop binnen nu en 3 dagen
Toevoeging. De vermelding ex rijklaarmaakkosten zou voldoende moeten zijn. Net als bij een huis. Ex Kosten koper. Hoeveel dat is net zo subjectief
Wat zakelijke rijders hier vergeten is dat je dus ook bijtelling gaat betalen over de aflevering..
Mooie Jaguar F-type SVR.
Procentueel zitten daar heel lage kosten rijklaarmaken op.
Helaas wel idioot veel BPM.
Blijft toch wel een supergave Jaguar met een top motorgeluid. Staat overigens bij Terlouw in Arnhem.
Dus straks meer bijtelling. Het bedrag komt bij de lijstprijs.
Verwerken ze het
Wel ergens anders in de prijs..

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).