• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Hoera, de V8 is toch niet ten dode opgeschreven!

Auteur: machielvdd, gepost 17 februari 2022 om 13:02 – 23 Reacties

Geloof het of niet, maar er is nu een milieuvriendelijke V8.

Jullie weten het: auto’s met acht cilinders of meer zijn echt niet meer van deze tijd. Intussen boeken exclusieve automerken wel verkooprecords met precies die motoren, maar dat terzijde. Grote motoren gaan onvermijdelijk verdwijnen en wel binnen afzienbare tijd. Het is niet anders.

Of toch wel? Met name Toyota is al een paar jaar bezig met verbrandingsmotoren die op waterstof lopen. Zo hebben ze bijvoorbeeld een GR Yaris gebouwd die op waterstof rijdt. Hierdoor gloort er toch nog hoop voor de verbrandingsmotor.

Een driepitter op waterstof is hartstikke leuk, maar als petrolhead heb je het liefst iets meer cilinders. Gelukkig hebben we nu heel goed nieuws: Toyota is ook bezig met een V8 op waterstof. Er is dus zelf voor de ouderwetse V8 nog hoop!

Toyota heeft dit project uitbesteed aan Yamaha. Zij delen vandaag de details van deze motor. Als uitgangspunt hebben ze de atmosferische 5,0 liter V8 van Toyota genomen. Dit is een van de weinige atmosferische V8’s die momenteel nog in Nederland te krijgen is. De laatste der Mohikanen dus.

  • V8 op waterstof van Yamaha
  • V8 op waterstof van Yamaha

We kennen deze motor uit de Lexus RC F en de LC 500. In de RC is dit blok goed voor 475 pk en 540 Nm koppel. Door onder meer de injectoren, cilinderkoppen en het inlaatspruitstuk aan te passen heeft Yamaha het voor elkaar gekregen om vergelijkbare cijfers te krijgen met waterstof. De V8 levert nu 450 pk bij 6.800 toeren en 540 Nm koppel bij 3.600 toeren.

Uiteraard is dit nog een experimenteel project, dus het is niet zo dat je volgend jaar een Lexus met een waterstof-V8 kunt bestellen. Maar het feit dat het mogelijk is om een V8 te maken die gewoon geen CO2 uitstoot is natuurlijk heel goed nieuws. De mannen van Yamaha zien in ieder geval veel potentie. Misschien is de atmosferische V8 uit de Lexus RC F dus tóch niet de laatste der Mohikanen.

Ook interessant!

  • Gespot - Lexus RC F steelt de show tussen de BMW's
  • Eindelijk officieel: Lexus IS 500 met dikke V8
  • Lexus RC van wanbetaler is na half jaar weer boven water
  • De prijs van de nieuwe Lexus NX is niet niks
    Lexus gaat Porsche na-apen

Nieuwste artikelen

  • Gespot – Zeldzame Aston Martin met een 1.3
  • Nissan heeft een nieuwe strategie: twee keer zoveel Nismo’s!
  • Video: tof doen met de motorfiets
  • Nürburgring Touristenfahrten 2026: de prijzen en veranderingen!
FacebookTweetPinLinkedIn

Lexus, rc-f, Toyota, waterstof, yamaha

Vorig bericht: « Video: Porsche Boxster ervaart het lokale luchtruim
Volgend bericht: Nergens groeide het aantal F1-kijkers zo hard als in Nederland »

Lees Interacties

Reacties

  1. 406_v6 zegt

    17 februari 2022 om 13:12

    Nu nog ff wat waterstoftankstafions bouwen graag!! Ik zie het wel zitten, een Lexus met V8 op waterstof.

    Login om te reageren
    • Edge zegt

      17 februari 2022 om 14:23

      Dat blijft voorlopig toch een kip-ei probleem. Pomphouders zien het niet zitten om te investeren in waterstof omdat de afzetmarkt op dit moment minuscuul is, terwijl die afzetmarkt maar niet groeit door een zeer beperkt aanbod aan waterstofauto’s en tankstations.

      Login om te reageren
      • bullgod76 zegt

        17 februari 2022 om 15:54

        @Edge: tja, zo’n kip-ei verhaal kon je een paar jaar terug ook ophangen rond elektrische auto’s en laadpalen.

        Login om te reageren
        • fanboy zegt

          17 februari 2022 om 17:19

          @bullgod76: Ja behalve dat een laadpaal een fractie kost van een waterstoftankstation.

          Login om te reageren
        • albertjan zegt

          17 februari 2022 om 17:57

          @bullgod76: die octopus zit in dit geval op de uitlaatzijde..

          Login om te reageren
      • galgootje zegt

        18 februari 2022 om 10:22

        @Edge: dat valt dus eigenlijk best wel mee want in de afgelopen 6 maanden zijn er de nodige bijgekomen in het mooie Nederland. Dat heeft een reden in het mooie Groningen om precies te zijn het mooie Winschoten zitten fabriek die waterstof vrachtauto’s fabriceert. Beste cool verhaal eigenlijk. Omdat hij vrachtauto’s moeten worden getankt helpt het moederbedrijf in samenwerking met allerlei partners aan de bouw van waterstoftankstations door het gehele land eigenlijk net zoals Tesla dat deed. Zoek maar eens op wat Hyzon Motors doet. Ja daar is nog geen waterstoftankstation op ieders hoek van de straat en het heeft een slot van rekening bij laadpalen ook behoorlijk lang geduurd voordat het zover was. Ik zou waterstof nog niet opgeven en ik krijg de indruk dat de overheid dat ook niet doet of dat nou terecht is of niet laat ik graag aan de experts over.

        Login om te reageren
  2. rwdftw zegt

    17 februari 2022 om 13:47

    Will it fit? Het is natuurlijk prachtig dat we waterstof kunnen inzetten in een ICE. Maar ik zie een kleine uitdaging met de inlaatzijde. Dat is best een forse “octopus” daar tussen de banken.

    Login om te reageren
    • ponnie zegt

      17 februari 2022 om 17:57

      Dat moet wel de uitlaat zijn, als je naar de verkleuring kijkt en dan de vorm van de inlaatpoorten met injector gat.

      Login om te reageren
  3. melkkoe zegt

    17 februari 2022 om 13:47

    Totaal geen fan van Toyota. Maar hier ben ik toch wel blij mee.

    Erg efficient zal het niet zijn, maar er is geen platina nodig voor een brandstofcel en geen milieuvervuilende accu met exotische materialen.

    Verder blijft het gewicht waarschijnlijk ook lager dan een fuel-cell waterstofauto

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      17 februari 2022 om 14:26

      Psst… brandstofcel wagens hebben gewoon ook een accu (de Mirai heeft een 1,2 kWh accu) omdat het een elektrische wagen is die continue bijlaadt door de elektriciteit die ontstaat uit het proces in de brandstofcel.
      En als platina een probleem is dan kun je ook nu al geen auto meer rijden, dat zit immers ook in katalysatoren.

      Login om te reageren
      • por100 zegt

        17 februari 2022 om 14:55

        Ja maar dan zit het toch niet in een v8 obv waterstof? En als er waterstof wordt verbruikt is die katalysator toch ook niet nodig?

        Login om te reageren
      • melkkoe zegt

        18 februari 2022 om 19:37

        psst… Dat zeg ik toch ook, een fuel cell heeft alsnog een accu nodig, een verbrandingsmotor op waterstof niet. En over de katalisator heb ik ook mijn twijfels bij een verbrandingsmotor op waterstof

        Login om te reageren
  4. power369 zegt

    17 februari 2022 om 14:14

    Is het logisch? Nee? Zal het nuttig zijn voor 99% van de verkochte auto’s? Nee. Is het goed nieuws voor die ene procent? Wellicht. Ik denk niet dat veel mensen hadden verwacht dat Toyota zich bezig zou houden met het redden van de V8.

    Login om te reageren
  5. por100 zegt

    17 februari 2022 om 14:57

    Hoe mooi zou het zijn als de politiek dit omarmt. De speciale auto’s kunnen op waterstof blijven rijden en het simpele van A naar B kan elektrisch.
    Ik denk dat er ook veel meer goodwill voor de elektrificatie zou komen als dergelijke alternatieven er ook mogen zijn.

    Login om te reageren
  6. koeberg zegt

    17 februari 2022 om 14:58

    Leuk. Maar ik vermoed dat een brandstofcel met elektromotor efficiënter is dan de waterstof verbranden in cilinders.

    Login om te reageren
    • introductiemap zegt

      17 februari 2022 om 15:38

      Het gaat bij een V8 toch ook júist niét om efficiëntie?

      Login om te reageren
    • 406_v6 zegt

      17 februari 2022 om 15:46

      @koeberg: is dat van enige relevantie dan?? Ik wil geen stofzuiger met stoelen…

      Login om te reageren
      • SimonMc zegt

        17 februari 2022 om 15:58

        @406_v6: Verbrandingsmotoren zuigen lucht aan, elektromotoren niet. Technisch gezien zijn de verbrandingsmotoren de “stofzuigers” 😉

        Login om te reageren
        • redbeams zegt

          17 februari 2022 om 17:55

          @simonmc: ik snap waar je op doelt maar ook elektromotoren kunnen lucht aanzuigen…ventilatormotor 😉

          Login om te reageren
  7. fanboy zegt

    17 februari 2022 om 17:22

    @por100: Wat moet de politiek hier aan omarmen? Laat het gewoon bestaan en opkomen, met dezelfde set aan voorwaarden als elektrische auto’s.
    Dan gaat vanzelf die ene procent hierin rijden want voor de rest is het veel te duur. Ook vanwege de lage efficientie.

    Login om te reageren
  8. tjorque zegt

    17 februari 2022 om 18:42

    Leuk voor je weekend-pret-pakket!
    Nu nog een elektrolyse-toestel dat je aan je PV panelen kan pluggen om hem te vullen.

    Login om te reageren
  9. herve11f zegt

    18 februari 2022 om 00:28

    Wat zijn jullie toch allemaal professoren hier die onmiddellijk de efficiëntie kunnen uitrekenen zonder ook maar één parameter van die motor te kennen.

    Login om te reageren
  10. shibby zegt

    18 februari 2022 om 19:19

    Nu wachten tot iemand zo’n ding in een MX5 lepelt

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North